Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Participatie

Ministerie doet niets met zienswijzen op baanonderhoud Schiphol

landingsbaan

foto: Schiphol

(leestijd circa 2 minuten)
4.6
(119)

Het Ministerie van Infrastructuur (I&W) doet helemaal niets met de 163 zienswijzen die zijn ingediend op de ‘tijdelijke’ regeling groot onderhoud Schiphol. Omwonenden moeten het doen met de erkenning dat er te laat is gestart met de procedure en dat er nu sprake is van een voldongen feit.

Deel op XDeel op Linkedin

De regeling gaat dan ook ongewijzigd in op maandag 19 februari aanstaande. Schiphol start dan met het groot onderhoud aan de Kaagbaan, waardoor het vliegverkeer op de overige banen intensiever wordt, ook ‘s nachts.

“De consultatie heeft niet geleid tot significante wijzigingen van het ontwerp van de regeling. Na analyse heeft I&W helaas de conclusie moeten trekken dat het niet realistisch is mitigerende maatregelen vanuit I&W voor te schrijven. De consequenties zijn daarvoor niet duidelijk genoeg.”

Mitigerende maatregelen zijn stappen die de negatieve effecten van een plan verminderen of wegnemen.

Te laat begonnen
“Deze situatie is mede ontstaan doordat niet tijdig begonnen is mitigerende maatregelen voor te bereiden. In de toekomst moet dat niet meer kunnen. Om die reden wordt het gesprek aangegaan met Schiphol en LVNL.”

Uitgangspunt in het gesprek zal zijn, zo belooft I&W, dat bij toekomstig groot onderhoud (vanaf 2025 dus), geen ruimere geluidsgrenzen of vrijstellingen worden verleend zonder passende maatregelen.

Dit is conform een uitspraak van Schiphol-baas Ruud Sondag, recentelijk tijdens een informatie-avond voor omwonenden in Uithoorn. Hij zei toen dat Schiphol in de toekomst mogelijk het aantal vluchten zal terugbrengen tijdens groot onderhoud.

Slag in het gezicht
De uitkomst van deze internetconsultatie is opnieuw een slag in het gezicht van omwonenden in de verre omtrek van Schiphol. Want ook vorig jaar en het jaar daarvoor werd al kritiek geuit op het groot onderhoud en de extra overlast en vervuiling die dat geeft. Ondanks alle mooie beloften gooit Schiphol opnieuw de eigen problemen over de schutting bij de buren. En opnieuw vindt de overheid dat prima.

Ook dit jaar uitten vrijwel alle deelnemers aan de consultatie hun zorgen over de opgehoogde geluidsgrenzen, zo meldt I&W in zijn ‘hoofdlijnenverslag‘. “Het algemeen beeld heerst dat de economische belangen van Schiphol prevaleren boven het belang van omwonenden”, zo trapt het ministerie een open deur in. Vervolgens erkent I&W dat de bezwaren ook al werden ingebracht bij een vorige tijdelijke regeling, maar ook toen is er niks mee gedaan.

Veel mensen vinden dat groot onderhoud onderdeel is van de normale activiteiten van een vliegveld en dat er daarom geen sprake mag zijn van het nog verder oprekken van geluidsgrenzen. Zij zijn van mening dat er dan maar minder gevlogen moet worden, zodat de overlast in zwaar getroffen woonwijken niet nog verder wordt opgevoerd.

Consultatie een farce
Veel indieners van een zienswijze vinden de documentatie die werd verstrekt in het consultatietraject volstrekt onvoldoende. De stukken zijn onbegrijpelijk, vooral voor niet-deskundigen, zo geven ze aan. Anderen verdenken I&W ervan de consultatie expres zo laat te starten om het aantal reacties te beperken. Dat voedt het wantrouwen richting de overheid, meldt I&W niet onterecht. Weer anderen noemen de internetconsultatie een farce.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.6 / 5. Aantal stemmen: 119

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. rrustema

    Stretcher uitklappen op Schiphol met een bord erbij dat je thuis niet kan slapen door vliegtuiggeluid, dat ze je moeten laten slapen omdat je de nachtrust nodig hebt.

    Beter als groepje waarbij steeds eentje de wacht houdt om geïnteresseerden en bewakers een flyer te geven en weg te sturen en op de spullen te passen als je op sloffen, in pyama en badjas even naar de wc gaat.

    4
  2. Lex

    Omwonenden, wat zijn dat ? Minder hinder ?

    Gewoon met niets en niemand rekening houden zoals gewoonlijk wanneer het om Schiphol gaat .
    Onbetrouwbare overheid!

    14
  3. Manon

    Onze demissionair minister van justitie en veiligheid zal van deze wetteloosheid ook misselijk moeten worden! Hier heeft ze een belangrijke taak om deze wetteloosheid van meer vluchten te stoppen! Zeker nu ons waddengebied al verdrinkt door misselijkmakende gedragingen van rechts Nederland.

    8
  4. Winny lieverst

    Als het economisch belang te groot is, wordt geen enkele zienswijze meegenomen in het beleid. Dit geldt op alle fronten. De zienswijzen worden zowel in de lokale politiek alsmede de landelijke gebruikt op het toilet. Het is meer een wettelijk formaliteit.

    18
  5. Rob

    I en w en lvnl zijn nog onbetrouwbaarder dan Schiphol en klm bij elkaar.
    Totale minachting naar de samenleving.
    Misselijke instanties

    28
  6. Erik H.

    Echt een belachelijk toneelstukje, van een stelletje ………….
    Op de vraag of er niet net als bij het grote onderhoud van de Schiphol Oostbaan e.a. weer een kunstje geflikt wordt door de Kaagbaan ook geschikt te maken voor landen vanuit oostelijke richting dus 24 – 06 lijkt geen reactie op te zijn gegeven.
    Helaas kan je dit wel afleiden uit de beschrijving van de werkzaamheden, waarbij gesproken wordt over vervangen van de baanverlichting door bi-directionele versies.
    Hier leid ik uit af dat het huidige illegaal gebruik van deze landingsrichting 24 – 06 stilletje gelegaliseerd gaat worden, zoals ook bij de Zwanenburgbaan is gedaan.
    Hiermee krijg ik 3 landingsbanen over mijn dak, Oostbaan 22 – 04, de Buitenveldertbaan 27 – 09 en dan nu illegaal en zeer onveilig en straks stiekem iets veiliger maar nog steeds in strijd met het LIB en LVB 24 – 06
    En nog durft het stelletje DROEFTOETERS te zeggen dan ze aan de onderwonenden denken. Helaas hoeven wij ook NIETS van de Gemeente Haarlemmermeer te verwachten, wel heb ik de tip voor een naam op het nieuwe Gemeente huis “de Schutse” waarmee ik de medewerkers die daar werk(t)en niet wil schofferen, maar duidelijk wil maken hoe ik over het huidige gemeentelijk bestuur denk.

    19
    • Haes

      De luchtvaartmaffia is diep geinfiltreerd in de overheid. Daardoor kan een groot deel van de randstad straffeloos gedegradeerd worden tot een industriegebied met rechteloze burgers. Nog altijd… hoe lang nog…?

      23
  7. Lennart

    “Deze situatie is mede ontstaan doordat niet tijdig begonnen is mitigerende maatregelen voor te bereiden.” Ieder ander bedrijf of burger zou het dan eerst op orde moeten maken voordat ze door zouden mogen gaan met de werkzaamheden. De frustratie zit hem mede in dit soort dingen.

    50
  8. Het enige wat op Schiphol echt circulair is zijn de loze beloftes

    Werkelijk alles hieraan is hetzelfde als bij de vorige keer ronde groot onderhoud. Toen van de Zwanenburgbaan. Inclusief de loze belofte te kijken naar de wijze waarop Schiphol de gevolgen van haar onderhoud zou moeten minimaliseren. De minister schreef:

    ‘ De inbreng uit de internetconsultatie is – los van de
    aanpassingen in de regeling – daarom vooral aanleiding naar het systeem
    voor baanonderhoud te kijken. Dit zal langs twee sporen gebeuren: het
    herijken van de baanonderhoudstrategie van Schiphol en herziening van
    de systematiek waarbij het streven is dat jaarlijks groot baanonderhoud
    kan worden uitgevoerd zo veel mogelijk binnen vooraf vastgestelde
    kaders. Herijking van de baanonderhoudstrategie is aan Schiphol en het is
    van belang dat dit in overleg met de omgeving plaatsvindt. Schiphol heeft
    aangegeven hiertoe bereid te zijn’

    Het enige wat op Schiphol echt circulair is zijn daarom de loze beloftes. Waar niemand wat aan heeft….

    49
  9. De Minister Schipholt

    Internetconsultatie wordt op een vast moment in een wetgevingstraject gestart. Dus dat is niet het eigenlijke probleem. Het probleem is wél dat men vervolgens op een dergelijke wijze met zienswijzen omgaat. En al helemaal als blijkt dat de inhoud van een groot deel van die zienswijzen prima voorspelbaar was. Daar hadden de opstellers van de regelgeving dus op voorbereid moeten zijn. En al helemaal als je als ministerie, als ambtenaar, als beleidsmaker, als minister, als overheid, betrouwbaar wil zijn. Maar ja, wat dat betreft past dit allemaal prima bij het beeld dat we al hadden van dit ministerie in relatie tot het Schipholbeleid: vooringenomenheid en onbetrouwbaar. De minister Schipholt vrolijk mee!

    50

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate