Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Vliegtuiglawaai

Helft omwonenden Rotterdam Airport geteisterd door vliegherrie

rtha

Een leeg Rotterdam Airport (foto: RTHA)

4.4
(117)

Bijna de helft van alle omwonenden van het Rotterdamse vliegveld Zestienhoven heeft matig tot ernstig last van het lawaai van vliegtuigen. Van de ernstig gehinderde burgers heeft ruim driekwart (!) te maken met slaapverstoring.

Deel op XDeel op Linkedin

Dat is een schokkend hoog percentage voor een vliegveld dat officieel een nachtsluiting kent. Desondanks vonden er vorig jaar zo’n 1400 nachtvluchten plaats.

Deze cijfers komen uit een groot onderzoek van de GGD Rotterdam-Rijnmond, dat meer dan 18.000 mensen uit de regio ondervraagde naar hun ervaringen met het vliegveld. Van hen wonen er ruim 3600 in de directe omgeving.

illustratie: GGD Rotterdam-Rijnmond

Maar liefst één op de zeven à acht inwoners van de direct omwonenden ervaart ernstige overlast. In Rotterdam zelf is dat maar vijf procent van de bevolking, ofwel één op de twintig. Vlieglawaai staat met stip op één als belangrijkste bron van geluidsoverlast.

Steeds meer vliegherrie
Brommers, buren, verkeer, bedrijven, de tram of metro, windturbines en treinen scoren stuk voor stuk significant lager. Bovendien is de overlast door het vliegverkeer weer toegenomen ten opzichte van eerdere jaren, zo meldt de GGD.

Mensen die geraakt worden door vliegherrie hebben meer dan gemiddeld te maken met medische aandoeningen, zoals langdurige slaapproblemen, hartkloppingen en overgevoeligheid voor licht en geluid. De GGD kan niet zeggen of de problemen zijn ontstaan door het vliegverkeer, maar stelt wel vast dat ze vaker voorkomen bij slachtoffers van het vliegveld.

Bijna één op de vijf omwonenden van RTHA heeft in meer of mindere mate te maken met slaapverstoring. Eén op de twintig zelfs met ernstige slaapverstoring. In de regio gaat het in totaal om zo’n 11.000 mensen die regelmatig worden wakker gevlogen. De slaapverstoring vindt vooral plaats aan de randen van de nacht, tussen 5 en 8 uur ‘s ochtends en vanaf 22 uur tot 24 uur ‘s avonds.

Onderzoeken bevestigen elkaar
In 2022 vonden er ruim 59.000 vluchten plaats van of naar Rotterdam Airport. Dat is 13 procent méér dan in het laatste pre-coronajaar 2019, vooral als gevolg van extra privéjets. De vakantievluchten kwamen uit op een vergelijkbaar niveau. Het aantal nachtvluchten nam toe, van 1300 in 2019 naar een nieuw record va bijna 1400 in 2022.

illustratie: GGD Rotterdam-Rijnmond

De onderzoeksresultaten van de GGD Rotterdam-Rijnmond zijn in lijn met eerdere bevindingen van de Inspectie Leefomgeving & Transport. Dit onderdeel van het ministerie van Infrastructuur concludeerde in maart van dit jaar dat tot 60 procent van de mensen in omliggende wijken ernstige overlast ondervindt van Schiphol – waar het vliegverkeer nog veel intensiever is dan rond Zestienhoven.

De cijfers illustreren overduidelijk dat grote delen van de bevolking te maken hebben met ernstige overlast van vliegverkeer, gestoord worden in de slaap en vaker dan gemiddeld ziek worden.

Stop de onderzoeken, kom met actie
Dit heeft alles te maken met het complete gebrek aan rechtsbescherming van het individu tegen de terreur van de luchtvaartindustrie. De overheid rekent – in strijd met Europese regels – slechts met aantallen gehinderden en slaapverstoorden, maar biedt de individuele burger geen enkel aanknopingspunt om de hinder te beperken.

Het is de hoogste tijd om een eind te maken aan de onderzoeken. Inmiddels is tot op de bodem uitgezocht dat de vliegindustrie (te) veel herrie veroorzaakt en dat die herrie zorgt voor tal van (gezondheids-) problemen. Stop de onderzoeken en start met het nemen van maatregelen om het lawaai in te perken. Krimp is daarbij de beste optie.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.4 / 5. Aantal stemmen: 117

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Mike

    Als ik het mij goed herinner, wilde RTHA enige jaren geleden al gaan groeien van 50000 naar 60000 vluchten. Daar was geen draagvlak voor en evenzo geen ruimte in het geluidsplafond.
    Met andere woorden, er is geen vergunning voor.
    Ondertussen zit men dus toch al op de 59000 vluchten jaarbasis ?!?!

    Heb ik iets gemist of is RTHA gewoon crimineel bezig, daar er toch geen handhavong is ?!

    4
    • Thomas

      Volgens mij is er ook geen vergunning voor 50k van die herrieschoppers, geen natuurvergunning..niets. Dus ook zeker niet voor meer. Wat er wel is zijn mensen die iedereen slinks proberen een rad voor ogen te draaien; Zwaar opgeklopte werkgelegenheidscijfers, schijnparticipatie met de omgeving, duurzame kerosine en ga zo maar door. Crimineel inderdaad.. Politiek, DCMR.. ze doen helemaal niets, behalve de uitspraken van dit boevenclubje als koekjes slikken en – nog erger- ze blind na-papagaaien. Dus ik denk dat een rechtszaak de enige manier is deze waanzin te stoppen.

      5
  2. B. van Marlen

    De geluidsnormen voor vliegverkeer zijn veel ruimer dan voor andere bronnen, b.v. auto- en treinverkeer en industrie. Dit klopt natuurlijk van geen kanten en dient te worden gecorrigeerd. De luchtvaartsector zal dit (met hulp van de overheid en (rechtse) politiek) tegengaan en zet in op verdere groei en het nog sterker belasten van mensen onder vaste routes in de Luchtruimherziening. Mijn advies voor de verkiezingen: stem op GL/PvdA of PvdD.

    Er liepen niet voor niets 70000 mensen vandaag in Amterdam in de klimaatmars!

    9
  3. M

    De GGD kan niet zeggen of de problemen zijn ontstaan door het vliegverkeer, maar stelt wel vast dat ze vaker voorkomen bij slachtoffers van het vliegveld.

    Uiteraard zal de GGD dit niet zeggen.
    De GGD is van de overheid.
    Net zoals de luchthavens.

    18
    • Mler

      Laat de knappe koppen die in Dubai die eilanden hebben gemaakt voor de Hollandse kust een nieuw eiland aanleggen. Maak daar een groot vliegveld waar we Schiphol, Rotterdam en Lelystad mee vervangen. Leg metrolijnen aan naar Amsterdam CS, Rotterdam CS, en het probleem is opgelost. De NL politiek kan niks, stelletje nietsnutten.

      9
  4. Reint

    Welke kosten zijn hieraan verbonden GGD Rijnmond?
    En wat staat daar aan inkomsten tegenover?

    3
    • Jaap Smit

      Zijn hier ook de bevindingen van mensen uit Zevenhuizen, onder de aanvliegroute naar Zestienhoven, in meegenomen? Zevenhuizen of Zuidplas wordt niet genoemd in het onderzoeksgebied.

      5
  5. Maaike

    Ik heb via die link naar de bevindingen van ILT ook de Staat van Schiphol eens gelezen. Wat mij opvalt is dat eigenlijk het LVB (luchthavenverkeerbesluit) de grote boosdoener is als het geluidsoverlast en uitstoot betreft, want volgens dat besluit voldoet Schiphol aan de in het LVB opgenomen normen. Maar die normen lijken mij gewoon prut. Zeker qua geluid staan ze in schril contrast met de hoeveelheid overlast die door omwonenden worden ervaren. Nu de natuurvergunning er is, staat een nieuwe LVB in de planning, toch? Hoe kunnen we daar inspraak in hebben? Want dat LVB gaat de komende jaren de overlast en uitstoot rechtvaardigen. Als ik het allemaal goed begrijp.

    25
    • Reactie door auteur

      SchipholWatch

      Het LVB wordt per decreet (algemene maatregel van bestuur) vastgesteld, dus daar kunt u niets aan doen, niet eens mee naar de rechter. Wel werken bewonersgroepen en (sommigen in) de Tweede Kamer eraan dat de minister het LVB eerst door de Kamer moet laten goedkeuren, maar zover is het nog niet. Het is exact de reden waarom er niet geprocedeerd wordt tegen het LVB, maar het via omwegen moet als procederen vóór mensenrechten of tégen de natuurvergunning.

      31

Geef een reactie

Translate