In Uithoorn is vorig jaar 20 procent meer vliegherrie veroorzaakt dan is toegestaan. Daarmee heeft Schiphol ver buiten de lijntjes gekleurd. De inspectie is een onderzoek gestart en overweegt handhaving – een nouveauté.
Wat die handhaving inhoudt, kan de Inspectie Leefomgeving & Transport (ILT) nog niet zeggen. Dat moet duidelijk worden in de volgende handhavingsrapportage. Het vermoeden bestaat dat de overtredingen buiten de voorwaarden van het anticiperend handhaven vallen.
Dit blijkt uit de jongste handhavingsrapportage die ILT eerder deze week publiceerde, samen met het rapport ‘De staat van de luchtvaart 2023‘.
In 2023 heeft Schiphol te vaak een tweede startbaan ingezet zonder dat een geldige verantwoording kon worden afgelegd conform de regels voor het anticiperend handhaven.
Normen veel te ruim
Schiphol gebruikte in zijn geheel vorig jaar slechts 67 procent van de ‘geluidsruimte’ die is toegestaan en ‘s nachts zelfs maar 41 procent. Dat illustreert goed dat de regels veel te soepel zijn, want het aantal meldingen van overlast piekte opnieuw.
Althans, dat blijkt uit eigen cijfers van vliegherrie.nl, want meldloket BAS bleek niet in staat op tijd de meldingen aan te leveren bij de inspectie. Vliegherrie.nl leverde die cijfers wél op tijd aan, maar deze zijn niet meer opgenomen in het verslag.
Dat heeft mogelijk te maken met de andere opzet van de rapportage ten opzichte van eerdere jaren. In de versie van dit jaar zijn alle Nederlandse vliegvelden meegenomen, niet alleen Schiphol. Bovendien is het hoofdstuk over geluidsoverlast verrijkt met een aantal kwalitatieve onderzoeken die ILT vorig jaar heeft uitgevoerd.
737 staat geluidsreductie in de weg
Zo zijn analyses gemaakt van alle vliegbewegingen tussen 2018 en 2023. Daaruit blijkt volgens de inspectie dat het aandeel stillere vliegtuigen toeneemt, vooral als gevolg van de inzet van de Embraer. Daarentegen staat de veelvuldige inzet van de Boeing 737 – die bovengemiddeld veel herrie maakt – verdere geluidsreductie in de weg, aldus ILT.
ILT baseert zich hierbij op de certificaten uit de database van het European Union Aviation Safety Agency (EASA) en berekent vervolgens de geluidsproductie. Die zou tussen 2018 en 2023 met zes procent zijn afgenomen, ofwel 0,57 decibel in vijf jaar tijd.
Het luidruchtigste vliegtuigtype, de 747 Jumbojet, werd in 2023 de helft minder vaak ingezet op Schiphol dan in 2018. Opvallend is dat de 787 niet in het onderzoek voorkomt omdat dit type nog te weinig wordt ingezet en daarom geen significante bijdrage levert aan het totaalbeeld.
Nachtvluchten
In 2023 vonden ruim 24.500 nachtvluchten plaats op Schiphol, drie procent meer dan een jaar eerder. Er zijn er maximaal 32.000 toegestaan.
Bij 96 van die nachtvluchten is afgeweken van de voorgeschreven routes en minimale hoogtes, in negen gevallen zonder geldige reden. ILT stuurde waarschuwingen aan de betreffende vliegfirma’s.
Een groot punt van zorg is het overmatige gebruik van de hulpmotoren van vliegtuigen aan de gate. Waar Schiphol al in 2008 verplicht werd op 61 plekken walstroom aan te bieden, kwam het in 2023 niet verder dan 26 aansluitpunten. ILT zegt de vorderingen nauwlettend in het oog te houden.
Zelfs bij gates waar walstroom aanwezig is, blijft een aantal piloten hardnekkig en illegaal de hulpmotor inzetten. ILT constateerde bij tien luchtvaartbedrijven overtredingen. KLM en Delta Airlines kregen zelfs een last onder dwangsom opgelegd.
Ondanks eerdere waarschuwingen lieten piloten van deze twee firma’s te vaak de hulpmotor aanstaan. Dat leidt tot onnodige uitstoot van kankerverwekkende stoffen en is daarom gevaarlijk voor het grondpersoneel.
Update 11 april 2024 om 20:20 uur
Volgens een KLM-piloot is het een prima prestatie van de luchtvaartsector dat alleen de mensen in Uithoorn een beetje extra herrie te verduren kregen.
Mario
Geluidsnormen????
Zelfs aan de Lek klinkt het keihard binnenshuis.
Laat staan in Uithoorn!!
KLM oprotten.
Reina Koolstra
De piloten hebben blijkbaar geen idee wat het betekent om constant in vliegtuiglawaai te zijn!
Het is blijkbaar normaal dat er ook in de nacht gevlogen moet worden!!! Absurd vind ik het. Ten koste van de gezondheid van de omwonenden.
Ik woon in Utrecht Noord en ervaar ook steeds meer vliegtuiglawaai helaas…..maar dat is niets vergeleken met een inwoner uit Assendelft die 740 vliegtuigen telde in 24 uur……!
De rechter heeft besloten dat dit ver over de grens gaat maar de KLM trekt zich daar niets van aan…..!! Ik kan dit niet begrijpen…..
Lenie
“…het aantal meldingen van overlast piekte opnieuw. Althans, dat blijkt uit eigen cijfers van vliegherrie.nl, want meldloket BAS bleek niet in staat op tijd de meldingen aan te leveren bij de inspectie. Vliegherrie.nl leverde die cijfers wél op tijd aan, maar deze zijn niet meer opgenomen in het verslag”. @ Vorig jaar is ook “Kunst en vliegwerk” met een brief namens de omwonenden naar ILT gestuurd. Dit boek -samengesteld door melders bij vliegherrie.nl – is een creatieve samenvatting van alle meldingen op deze site. De inspectie was dus op de hoogte. Detail: Op 11 april 2023 werd het boek als alternatieve petitie overhandigd aan Tweede Kamerleden en meldde SW daar dat er 200.000 meldingen waren. Een jaar later zijn we ruim 150.000 schrijnende berichten verder!
App Explane?
En gebeurt er ook iets met de metingen van de app Explane?
Dat zijn metingen, geen berekeningen, bovendien zou aangetoond kunnen worden dat er nu lager gevlogen wordt t.o.v. eerdere jaren.
Jonathan de B
Zou het tijd worden de gemeente Uithoorn voor de rechter te gaan dagen? Zij zet zich aantoonbaar niet in voor de bescherming van haar burgers.
Geert
Gemeente Uithoorn moet zich aansluiten bij Nieuwkoop die zijn een proces begonnen tegen Schiphol.
Kom op accepteer deze overschrijding niet,ze nemen een loopje met je,wethouder!De tijd van praten is voorbij,je voorgangers hebben alleen maar bereikt dat er nog meer herrie en rotzooi over ons uitgestort wordt door teveel te praten.De herrie neemt ieder jaar meer toe,.Zet zelf overal meer meetpunten neer waar de herrie het grootst is en dat is zowat in heel Uithoorn en laat die lui zien dat hun benaderingen en rekenmethoden vals zijn.We worden opgelicht!!!!
dirk
Gemeente Uithoorn gaat helemaal niets doen voor haar inwoners, zover is wel duidelijk .
Dit college grossiert in slechte beslissingen en kruidenieren .
Uithoorn zit gewoon lekker in de tas van Schiphol , en moet luisteren , het is onbehoorlijk bestuur, en je kan erop wachten tot iemand dit niet meer pikt en de gemeente aansprakelijk gaat stellen .
Paul
Sturen jullie dit ook naar de gemeente Uithoorn ? , dit bestuur blijft nml. Liever in gesprek en pakt geld aan voor een bos en rotonde, … als zelfs ILT een onderzoek begint , dan is de gemeente Uithoorn zeker aansprakelijk gezien het nalaten van de zorgplicht als overheid voor haar inwoners wegens het nalaten van enige actie tegen Schiphol wat de leefbaarheid , gezondheid beïnvloedt.
Thomas
” In de versie van dit jaar zijn alle Nederlandse vliegvelden meegenomen, niet alleen Schiphol” Raar.. want de reacties op vliegherrie komen uit heel het land. Logischerwijs het meest uit de schipholregio, maar als je kijkt waar de meldingen vandaan komen, zit er bijvoorbeeld ook een enorme groep gedupeerden rondom rotterdam zestienhoven airport.
Paul
De duimschroefjes worden aangedraaid:
“NSC wil nachtvluchten Schiphol beperken: ‘Worden niet geregeerd door bedrijfsleven”
https://wnl.tv/2024/04/11/nsc-wil-nachtvluchten-schiphol-beperken-worden-niet-geregeerd-door-bedrijfsleven/
Voldoende nachtrust is een noodzaak
Fijn dat er eindelijk aandacht voor komt in de politiek maar een “nacht”sluiting tussen 00:00-05:00 uur betekent in de praktijk dat er slechts 5 uur geslapen kan worden. Dat is dus totaal onvoldoende nachtrust en er wordt dus nog steeds onvoldoende rekening gehouden met de belangen van omwonenden. Want voldoende nachtrust (8 uur voor volwassenen en 10 uur voor kinderen) is geen hobby, het is een noodzaak.
Wilco
Vergeten we “de Ronde Venen” niet?
Daar staan de ramen ook te tingelen als er ‘s nachts weer eens zo ‘n zwaar vrachtvliegtuig over komt.
Vooral als ie zijn “flaps” naar beneden doet om af te remmen en te dalen.
Dan zijn echt niet alleen de mensen in Uithoorn de LUL.
Dat begint al boven de Vinkeveense passen.
Daar zie je ze ‘s avonds al achter elkaar hangen met de landingslichten aan.
En als ze over Nieuwkoop aan komen vliegen, komen ze ook over Mijdrecht en over de Hoef.
Dwars over de bebouwde kom.
Paul
“Althans, dat blijkt uit eigen cijfers van vliegherrie.nl, want meldloket BAS bleek niet in staat op tijd de meldingen aan te leveren bij de inspectie. ”
Je verwacht het niet.
Die lui drukken aan het eind van de werkdag op delete bij veel klachten als je het mij vraagt.
Derk
We worden toch als bewoners allemaal opgelicht met die zogenaamde geluid normen. Walgelijk is het.
Kees
Wij zijn zo lamgelegd door deze vliegherrie en zeker ook het arrogante tenenkrommende gedrag van de vliegerij en de wegkijken de overheden, zelfs een gemeente die van alles roept maar niets levert…..
….. Dat we gevlucht zijn…..
Lennart
Blijf het bijzonder vinden dat het om een berekende geluidsbelasting gaat en niet een daadwerkelijk gemeten geluidsbelasting.
Wilco
Als ze het werkelijk zouden meten, dan was Schiphol allang dicht.
Maar dat gaan ze nooit doen, want dan wordt er niks meer verdiend.
Hoor, daar komt 0,57dB stiller over
Wauw, 0,57 dB geluidsvermindering in 5 jaar tijd. Dat is zelfs met een supergehoor niet waarneembaar.
Het toont zo wie zo direct aan dat vliegen onmogelijk significant stiller kan. Dus de beloftes van stiller kunnen alleen ingelost worden door vliegbewegingen te halveren. Iedereen (Schiphol, I&W, KLM, Transavia, de luchtvaartsector) die anders propageert is aan het liegen.
Bovendien zie ik, dat er een onderzoek is gedaan over de jaren 2018-2023 waarin ook de Coronavliegtuigstilte viel. Per saldo zal de herrie dus eigenlijk oorverdovend luid zijn toegenomen. En niet alleen in Uithoorn.
B. van Marlen
En ja hoor: het rapport ‘Staat van de Luchtvaart 2023’ vermeldt: ‘Meer hinder Schiphol ondanks stillere vloot’.
Ook citeer ik: ‘Omwonenden van Schiphol ervaren meer geluidhinder. Dat blijkt uit de groei van het aantal meldingen, met name over zware toestellen. Tegelijkertijd neemt de geluidbelasting op Schiphol al enige jaren af. Volgens de geluidscertifcaten is de ingezette vloot 6% stiller geworden sinds 2018. Deze tegenstelling geeft aan dat vlootvernieuwing alleen niet genoeg is om de hinder terug te dringen. De sector laat mogelijkheden onbenut om geluidbelasting en hinder sneller terug te dringen.’
Waarom dan toch meer hinder? De reden is simpel: meer vliegbewegingen met nog steeds goed hoorbaar geluid, en niet anders!
Hoe kan het ook, dat ik vind, dat over de periode 2007-2023 de gemiddelde piekwaarde op NOMOS nm27 te Uitgeest slechts 1% is afgenomen? Ik doe een suggestie voor een verklaring: ik gebruik geregistreerde erkende meetwaarden en de sector gebruikt geluidscertifcaten. De vraag die bij mij opkomt is, geven die certificaten welk de juiste situatie weer, of zijn ze te rooskleurig? Dit laatste zou me niets verbazen, denkt u maar aan het dieselschandaal van de autofabrikant Volkswagen. Maar toon het maar eens aan als burger.
Men doet er alles aan om de hinder te verminderen, zegt men. Helaas, deze rapporten vanuit de overheid kunnen mij nog steeds niet overtuigen.
EricV
Het gaat niet alleen om het aantal vluchten of het geluid dat vliegtuigen maken, maar ook om de hoogte. Door intersectie starts komen ze bij Uithoorn regelmatig de helft lager over dan eerder.
Paul
Niet verwonderlijk,hier in Amstelveen-Zuid loopt het met de herrie van de Aalsmeerbaan ook toenemend uit de hand.