Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Vliegtuiglawaai

Gemelde overlast RTHA rijst de pan uit ondanks nieuwe telmethode

telraam

Zonder nieuwe telwijze zou het aantal meldingen nog hoger uitkomen (foto: Pexels via Pixabay)

4.7
(83)

Opnieuw is het aantal meldingen van overlast door Rotterdam The Hague Airport (RTHA) explosief gestegen, met liefst 60 procent naar 160.000. En dat terwijl het vliegveld een voor zichzelf gunstiger telmethode heeft bedongen.

Deel op XDeel op Linkedin

De Bewonersvereniging Tegen Vliegtuigoverlast (BTV) is zich op zijn Rotterdams “rotgeschrokken” van de nieuwe cijfers. “We zagen het weliswaar aankomen in de tussentijdse rapportages, maar het vierde kwartaal bevestigt dat er opnieuw 60 procent meer meldingen zijn ten opzichte van een jaar eerder.”

Vergeleken met tien jaar geleden is het aantal meldingen met zelfs 4200 procent gestegen.

Uit de nieuwe cijfers, verzameld door milieudienst DCMR, blijkt dat met name de overlast in de regio Schiedam fors is toegenomen. Uit deze stad, ten zuidwesten van het vliegveld en direct onder de uitvliegroute, kwamen maar liefst 80 procent meer meldingen dan een jaar geleden.

Uit de hand gelopen
“Dit is werkelijk zeer verontrustend”, aldus voorzitter Alfred Blokhuizen. “De rapportage van DCMR is glashelder: het is uit de hand gelopen, de omgeving van het vliegveld is onleefbaar.”

De nieuwe cijfers zijn des te opmerkelijker omdat in het afgelopen jaar voor het eerst een nieuwe telmethode is toegepast, op aandringen van het vliegveld. Voortaan wordt slechts één melding per vliegtuig per adres genoteerd, ook als op zo’n adres bijvoorbeeld een verzorgingshuis is gevestigd.

In de praktijk betekent dit dat als een heel huishouden, een compleet studenten- of verzorgingshuis wakker is van de vliegherrie, er slechts één melding wordt opgetekend. RTHA had op deze wijziging aangedrongen om het aantal meldingen op papier terug te dringen.

Was de telmethode van een jaar eerder gebruikt, dan was het aantal meldingen nog hoger geweest dan de huidige 160.000 en mogelijk richting een verdubbeling gegaan.

Het gaat hierbij niet om een kleine groep mensen, zo meldt het rapport van DCMR. In totaal hebben 4300 bewoners melding gemaakt van vliegtuigoverlast. Slechts 4 tot 10 procent van de bewoners neemt de moeite een melding te doen na ernstige geluidsoverlast. De meeste mensen weten dat er weinig gebeurt met hun meldingen en besparen zich de moeite.

Overlast vooral door budgetvliegers
Uit de cijfers van de Rotterdamse milieudienst blijkt dat de overlast vooral wordt veroorzaakt door de aanbieders van goedkope vakantievluchten – met Transavia als de onbetwiste nummer één. Deze vluchten leveren nauwelijks iets op voor de lokale economie, omdat deze gevuld zijn met vakantiegangers die hun geld elders gaan uitgeven. Dit feit staat op gespannen voet met het economische belang dat het vliegveld zichzelf steeds toedicht in discussies over openhouden of sluiten.

Nog maar een maand geleden publiceerde GGD Rotterdam-Rijnmond nog een rapport waaruit klip en klaar blijkt dat bewoners ziek worden van de voortdurende en groeiende overlast van het vliegverkeer. Duizenden mensen rond het vliegveld kampen met slaapverstoring, hartklachten, hoge bloeddruk en stress.

Langdurige periodes met slaapproblemen, hartkloppingen en overgevoeligheid komen rond RTHA vaker voor dan gemiddeld (bron: GGD Rotterdam-Rijnmond)

Net als rond Schiphol wordt er in Rotterdam al jarenlang gekeuveld over maatregelen om de hinder te verminderen. En net als rond Schiphol neemt de overlast jaar op jaar alleen maar toe, zo blijkt duidelijk uit de nieuwste cijfers.

‘Geen hinderbeperking, maar winstmaximalisatie’
“Er wordt dus helemaal niets gedaan aan hinderbeperking, juist het tegenovergestelde. Er wordt wél gestreefd naar winstmaximalisatie, ten koste van de leefomgeving en de gezondheid van de mensen in de regio”, aldus BTV.

In de cijfers van DCMR wordt geen aandacht gegeven aan de luchtvervuiling die steeds tegelijkertijd met de geluidsoverlast wordt veroorzaakt. “Dat is een Siamese tweeling: wanneer er sprake is van herrie, is er ook vervuiling. Toch worden deze twee milieuaspecten steeds apart gepresenteerd. Dat is onjuist en oneerlijk.”

1500 kilogram kankerverwekkend formaldehyde en ruim 200 kilogram benzeen is de jaarlijkse ‘oogst’ van RTHA (bron: TNO)

Uit een rapport van TNO blijkt dat op en rond Rotterdam Airport de uitstoot van zeer zorgwekkende (lees: kankerverwekkende) stoffen ruim boven de geldende normen voor de industrie uitkomen. Over deze gevaarlijke situatie publiceert het ministerie naar verluidt voor het eind van het jaar nieuwe onderzoeken.

Moreel appèl
Gezien de jongste cijfers doet bewonersvereniging BTV een moreel appèl op de vliegvelddirectie. “Het vliegveld profileert zich graag als groene onderneming die in harmonie is met haar omgeving. Maar hoe voelt het dan als je weet dat je juist steeds méér overlast en vervuiling veroorzaakt? Waar ben je dan trots op? Op de extra omzet, terwijl je weet dat de omgeving onleefbaar wordt? Voelt het oké dat je roept dat je aan hinderbeperking doet, maar het tegenovergestelde het geval blijkt?”

Hoe meer mensen zich aansluiten bij BTV, des te luider klinkt de stem van omwonenden. Word lid voor 12 euro per gezin per jaar.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 83

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. W Lieverst

    Vannacht om 4.01 uur kwam er een nachtvlucht over de Noordoostpolder, daarna volgde er meer. Ze vliegen weliswaar nog hoog, maar het gebeurt steeds vaker dat je vliegtuigen hoort boven de Noordoostpolder met bestemming Schiphol.
    Bij opening van Lelystad Airport gaan er meer nachtvluchten overkomen op een veel lagere hoogte. De directeur van Lelystad Airport heeft dit tijdens een interview bij omroep Flevoland al gemeld. Ik zie de toekomst somber in mede omdat het moeizaam gaat om een vuist te maken tegen de luchtvaart.

    2
  2. HansB

    De vooruitzichten zijn helaas niet positief. TUI Group publiceerde woensdag recordcijfers over het afgelopen boekjaar. En ook in 2024 verwacht TUI forse groei. Het is dus knallen geblazen. Het mooiste moet nog komen: TUI wil uiterlijk in 2050 klimaatneutraal zijn. Wordt er vanaf dat jaar niet meer gevlogen 🤣??

    7
  3. Jan Barteld

    Wat apart dat de mensen het allemaal net als hun kuddegenoten schaapachtig over zich heen laten komen en zich niet net als de watergeuzen die begonnen met de bevrijding van ons land aaneensluiten en het vliegveld bezetten. Je laat je buren er toch ook niet mee wegkomen als ze de hele dag herrie maken ?
    Politici en bedrijfsleven weten dat de burgers niet opkomen voor zichzelf en voor hun kinderen en over zich heen laten lopen en gaan daar in hun beslissingen nog steeds succesvol van uit. Ze weten dat ze de wetten straffeloos kunnen blijven overtreden en dat hun lobbyisten de democratie wel voor hen weten te slopen….

    9
  4. Chris

    Oei RTHA moet aan de bak. Snel nieuwe rekenmethodes maken waarmee de overlast verdwijnt 😉

    9
  5. Rob

    Hadden wij die aantallen maar hier in spaarndam. Wij worden geheel gek gemaakt 24/7. Je mag en kan niet meer slapen van Schiphol, je mag en kan geen gesprek meer voeren van Schiphol en het ergste is de sluip moordenaar die 24/7 over ons heen wordt geloosd en waar bijna niet over wordt gesproken. 1 op de 2 mensen krijgt kanker en als we naar buiten gaan krijg je tranen in je ogen van de kerosine lucht. De zwarte aanslag op de kozijnen laat zien wat er 24/7 mogen inademen van Schiphol. Schiphol lvnl ienw Den Haag klm Transavia het is 1 grote leugenachtig klere bende. Die zich 0 aantrekken van omwonenden en het milieu. Om te janken is het

    24
  6. Ed

    Gelukkig gaat Geert het oplossen want die luistert naar de mensen…..

    13
  7. Kijk naar de toekomst

    Via de NOVEX Schipholregio ter grootte van 4 Provincies – dus ook Zuid Holland! – heeft het ” schiphollen ” de hele randstad bereikt.

    17
  8. Mike

    Nog geen tien jaar geleden was een verkenningsronde gaande met Joost Schrijnen. Er was geen draagvlak voor uitbreiding geluidsruimte.
    RTHA was toen ook bezig om ‘reclame’ te maken dat nieuwere toestellen ‘stiller’ zijn.
    Vrijwel direct daarna kwamen de zwaardere toestellen en steeg de overlast van rond de 80DBa naar ruim voorbij de 90DBa.
    Hoewel de CRO mij persoonlijk vertelde dat deze toestellen inderdaad meer herrie maakten en daarom minimaal tot niet ingezet zou worden, vliegt dit model nu voornamelijk heen-en-weer met economie-exporterende-vakantieganger. (Zij lopen de deuren van de lokale winkels en horeca voorbij. Dus geen lokaal economisch nut ! ).

    In die tien jaar tijd is RTHA een paar keer op de vingers getikt, dat de geluidsgrenswaarden overschreden zouden worden. Zo ook vorig jaar in september.
    De appendices (berekeningen/tabellen) worden door de luchtvaart zelf aangepast en plots is er geen overlast meer en de overheid geloofd dit ?!. Kan iemand mij vertellen waarom ik dan nog steeds zware overlast ervaar, waar een geluidsflitpaal bij verbleekt ?)
    Dan nog het ongehoorde gedrag (en dat dit uberhaupt toegelaten wordt) dat RTHA de DCMR kan bijsturen over hoe zij hun meldingen moeten verwerken in het voordeel van RTHA. Dit is werkelijk onwerkelijk !!!!!

    De luchtvaart lijkt op deze manier als een maffia door te gaan en lukt het niet, zoals met de krimp van Schiphol, wordt GodFather Uncle Sam ‘ingevlogen’ en gaat iedereen op de knieën.
    Hopelijk gaat een rechter hier werkelijk eens een streep doorheen trekken.

    Gelukkig zijn er de BTV, SW, RBV, PVDD, MOB, etc, etc, etc…. en uiteraard de 4300 verschillende melders, die de waarheid wél op tafel brengen.

    36
    • Sara

      @Mike zo herkenbaar. Wat het wel mooi maakt. Of beter helder is dat het een goed voorbeeld is voor een bewoner vlak bij Schiphol(tot 40km) wordt geschipholled. Alleen door de complexiteit (verschillende windrichtingen. Tijd verschillende start banen aanvliegroutes en de duur van het onstaan van een naar mijn inzien corrupt systeem) valt dat niet meer in detail uit te leggen. Alleen het eind resultaat dan wel. De belofte op beterschap in media, voorlichting avonden en gelikte informatie sites.. En het resultaat. Meer overlast dat je kunt dragen. Terwijl je niks meer kunt doen. @ Bart ik ben het niet eens met kuddedieren ed. We zijn een minderheid met een moreel compas. Het is David tegen Goliath. Mirganten en voetbal daar krijg je mensen wel in mee. Of glasvezel. Het is de omgeving die je wazig aankijkt. En antwoord in de zelfde riedel taal. Dat er gebruik gemaakt gaat worden van stille vliegtuigen en hoe goed Schiphol is voor Nederland. Terwijl je het gesprek moet stil laten vallen vanwege de decibellen en het hier in een natuurgebied/Polder/recreatie gebied letterlijk stinkt door de verbrande kerosine. In je eentje zou je nog naakt kunnen rondlopen op Schiphol om aandacht te trekken. Maar ook daar heb je alleen jezelf mee. Ik hoop op rechtvaardigheid. Dat houd me op de been.

      1

Geef een reactie

Translate