Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Uw verhaal

‘Meedoen aan een demonstratie op Schiphol is een cadeautje aan mezelf’

Anne uit Leiden

"De overheid waarborgt niet langer de belangen van de burgers, want ze geven gewoon geen gehoor", aldus Anne uit Leiden (foto: Yolande Schuur)

4.5
(162)

Anne is haar woonplaats Leiden ontvlucht om bij te slapen op de Veluwe. Vorig weekend was ze hier ook en sliep ze vrijwel onafgebroken. “Ik word letterlijk ziek van de geluidsoverlast, slik nu zelfs slaappillen. Maar ik vind het een grof schandaal dat het nodig is.”

Deel op XDeel op Linkedin

In 2014 verhuisde Anne naar de Merenwijk in Leiden. Twee dochters wonen nog thuis, de oudste studeert inmiddels. Ook destijds hoorde ze vliegtuigen overkomen, maar sinds 2021 neemt de overlast extreme vormen aan.

“In de coronatijd begon het me op te vallen. In die periode is volgens mij ook een nieuw systeem van smallere aanvliegroutes ingevoerd. Op papier lijkt dat een geweldige maatregel, want er zijn minder ernstig gehinderden, maar in de praktijk betekent het dat de mensen die zoals ik onder zo’n strook wonen, nu alle overlast krijgen en veel meer dan voorheen.

Na verloop van tijd wist ik welke vliegtuigen wanneer overkomen. Rond 5 uur is er steevast een vliegtuig uit Qatar dat een dikke opgestoken middelvinger is naar regelgeving en fatsoen. Die vliegen echt schofterig laag. En KLM doet dat ook opvallend vaak.”

Dag en nacht herrie
Vooral als de wind vanuit het noorden of noordoosten waait, is de overlast voor Anne ondraaglijk. “Het gaat dan dag en nacht door. De vliegtuigen komen op een paar honderd meter over, veel te laag als je weet hoe ver ze nog van Schiphol verwijderd zijn. Ze hebben het landingsgestel al uitgeklapt of ze klappen het uit boven onze woonwijk, en dat geeft allemaal extra geluid. En ‘s avonds schijnen hun lichten recht mijn slaapkamer in.”

“De geluidsdruk is dan zo hoog dat ik de hele dag in de stress ben en ‘s nachts niet kan slapen. Ik word er ziek van. Ik zie dubbel, ben duizelig, prikkelbaar. Ik val uit tegen mijn puberdochters. Ik heb last van geheugenverlies, kan op mijn werk niet helder denken, niet meer goed luisteren naar wat mensen zeggen. Ik ben snel moe, word er somber van, want ik realiseer me ook dat het zwaar vervuilend is.

Een miljoen ganzen die net zoveel geluid produceren is toch minder erg dan een zwaar vervuilend vliegtuig, die zware metalen, CO2 en weet ik veel wat voor andere rotzooi gewoon in de lucht gooit. En het gaat maar door. Ik word er ook bang van. Uiteindelijk ben ik naar de huisarts gegaan met mijn klachten en nu slik ik slaapmiddelen. Ik vind het echt heel erg dat het zover moet komen. Want ik wil dat niet, maar wat kan ik doen?”

Gemeenteraadslid
Anne is gemeenteraadslid geweest en weet hoe belangrijk goed contact tussen overheid en burger is. Maar haar meldingen van overlast bij Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) maakten haar stress alleen maar erger, want ze stuitte op een muur van teflon.

“Je krijgt steeds een Ruttiaans antwoord; puur technisch: tijdens die en die tijdvakken zijn die en die banen in gebruik en daarom vliegen die en die vliegtuigen lager of langzamer. En dat is het, verder niets. Niet: we nemen uw klacht in behandeling of wat vervelend, gewoon niets. Ik zou willen vluchten, ergens anders gaan wonen, maar dat kan niet want ik ben mantelzorger voor mijn moeder die in Den Haag woont. In mijn eigen huis, in mijn eigen bed ben ik niet veilig. Dat is toch gestoord?”

Ook bij haar eigen gemeente komt ze niet verder, omdat Leiden net als bijvoorbeeld Heiloo buiten de officiële geluidscontouren van Schiphol valt. Maar de meldingen op de website vliegherrie.nl maken duidelijk dat er wel degelijk veel overlast buiten de contouren wordt ervaren.

Overlastkaart
“Wonderbaarlijk, hè! Tot dan toe leefden de mensen in Den Haag in de gelukzalige veronderstelling dat als ze het niet meten, het ook niet bestaat. Maar de overlastkaart van vliegherrie.nl laat heel duidelijk zien dat de overlast in delen van Leiden net zo extreem is als in de Haarlemmermeer en delen van Amsterdam die veel dichter bij Schiphol liggen.”

Vertrouwen in de overheid heeft Anne niet meer. Dus zoekt ze naar andere manieren om in actie te komen tegen dit onrecht. “Ik schrijf regelmatig mijn ervaringen van me af op vliegherrie.nl. Soms drie keer op een dag, soms een tijd niet. Ik wil ook niet verzuren. Maar voor mij is het een plek waar we solidair met elkaar zijn, waar ik voel dat ik niet alleen ben. We zouden in Nederland ook echt het gesprek moeten aangaan over waar we mee bezig zijn. Maar als ik dat wel eens in mijn eigen omgeving probeer, stuit ik op veel weerstand en merk ik dat mensen gewoon geen afstand willen doen van hun krankzinnige consumptiepatronen.”

“De overheid waarborgt niet langer de belangen van de burgers, want ze geven gewoon geen gehoor. Terwijl de hele luchtvaartindustrie al lang is losgezongen van het oorspronkelijk idee dat het een derde wereldoorlog zou voorkomen. Dus laten we daar eens een eerlijk gesprek over voeren in plaats van in de groef te blijven zitten van morele rechtvaardiging: vliegen is goed en we hebben het nodig en de hele Randstad gaat failliet wanneer de luchthaven stopt. Dat is echt kul.”

“Ik doe nu ook mee aan demonstraties op Schiphol. De laatste keer was een dag na mijn verjaardag en ik beschouwde die demonstratie echt als een cadeau aan mezelf. Maar ik zou meer moeten doen denk ik steeds vaker. Gewoon in de vertrekhal van Schiphol gaan zitten met een bord: ik kan niet slapen, I can’t sleep.”

Het persoonlijke verhaal van Anne is het zevende in een reeks waarin SchipholWatch de slachtoffers van de vliegindustrie een gezicht geeft. De serie is geïnspireerd op de meldingen die mensen maken op de site vliegherrie.nl. Wilt u uw verhaal ook kwijt aan onze lezers, mail dan uw telefoonnummer aan [email protected].

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.5 / 5. Aantal stemmen: 162

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. B. van Marlen

    Deze reactie had ik ook kunnen schrijven, precies dezelfde ervaringen! Met vaste routes gaat de overheid samen met LVNL vele duizenden mensen driedubbel belasten als tweederangsburger! Het is inderdaad schofterig gedrag dat gewoon nog steeds wordt getolereerd! De verkeerde lieden krijgen nog steeds een ruim podium, zoals onlangs dhr. Baksteen in het NHD!

    7
  2. M.Pool

    Het recht op eerbiediging van het privé-, familie- en gezinsleven en
    van de woning wordt beschermd door artikel 8 van het EVRM. Dit recht
    behelst ook eerbiediging van de kwaliteit van het privé-leven alsmede
    van het woongenot.
    Anne, en ook die mevrouw uit Castricum en die oude heer die een woning kocht aan de ringvaart; het zijn even schrijnende voorbeelden die naar mijn mening met succes een beroep kunnen doen op dit Europese Verdrag ter bescherming van de Rechten van de Mens.
    Recht op Bescherming tegen Vlieghinder is al een aantal jaren bezig met de voorbereiding van een proces. RBV neem Anne mee in dit proces of voer namens haar een proces.

    10
  3. Chris

    Mooi al die duimpjes voor t verhaal van Anne.
    Zij geeft duidelijk aan en terecht dat ze zich slachtoffer voelt van een verrot systeem.
    Tijd, voor daadwerkelijke actie, mensen!
    Ik heb op dit “podium” al enkele malen aangegeven dat ik regelmatig in de Schiphol Plaza solo met mijn protestbord demonstreer. Anne en anderen, doen jullie met mij mee.? Hoe meer hoe beter, het brengt de marechaussee dan in verwarring.

    14
  4. Claims

    Ander beleid moet van bovenaf komen: in The Guardian staat dat California nu een mega claim voorbereidt tegen olie giganten. Ook SHell.
    https://www.theguardian.com/us-news/2023/sep/17/california-sues-oil-companies-claiming-they-downplayed-the-risk-of-fossil-fuels
    We hebben onze mond vol over regimes waar een mensenleven niet telt, in NL is het precies hetzelfde.
    De marktwerking, de economie. Daar moet alles voor wijken.
    Dat in 2030 40% meer kanker voorkomt bij mensen onder de 50 komt gewoon door de vliegindustrie.

    12
  5. Mariska

    Wij onder de vaste bochtstraal “tussen Nieuw-Vennep en Hoofddorp” (lees: tussen Nieuw-Vennep en over Floriande Hoofddorp) weten hier helaas ook alles van. Zo veel onmacht doordat deze maatregel overal als succes wordt omschreven, geen inhoudelijke reactie op onze klachten en zorgen en steeds meer en meer vluchten recht over ons dak met gigantische herrie. Het ergste is misschien nog wel dat veel mensen in Nieuw-Vennep en Hoofddorp denken dat de route om alle woonwijken heen gaat en vaak verbaasd reageren als zij horen dat dit niet het geval is.

    Ik leef met je mee en hoop dat dit soort verhalen bijdragen aan verbetering en zorgen voor inzicht dat concentreren van overlast een onmenselijke maatregel is. Ik ben echter bang dat hier niks in gaat veranderen aangezien dit opnieuw als hinder verminderende maatregel wordt opgenomen in de nieuwe plannen. Vaste brochtstralen zijn alleen mooi als deze niet over huizen gaan.

    21
  6. Piloten kunnen veilig veel hoger vliegen, extreem lawaai s nachts, impact op lijf lagerectermijn en mantelzorg uitbesteden

    Onder piloten is bekend dat Schiphol hoger vliegen als onderhandeling wil gebruiken om later eens te kunnen inzetten. Daarom wordt er nog steeds zo laag gevlogen. Dit hoorde een vriend van een bevriende piloot. Dat betekent dat het technisch mogelijk is en veilig. Maar ook dat voor piloten hoger vliegen natuurlijk ook helemaal niets uitmaakt,
    Dus kan Schiphol eindelijk eens stoppen met de drogreden “voor de veiligheid” moet er zo laag gevlogen worden. Want minder hinder? Hoger vliegen! Politici ga dat nou eens meteen eisen en doorvoeren in plaats van die belachelijk lange lage vliegroutes overal. Daar zit iedere uitgeputte, overbelaste omwonende rondom Schiphol zo op te wachten.

    Verder zijn die twee zeer lawaaiige vliegtuigen van rond 01:30 uur en 05:00 uur inderdaad onmenselijk omdat ze iedereen in de wijde omgeving op hun vluchten wakker denderen. Totaal onnodig de omgeving pesten.

    Uit bezorgdheid zou ik ook nog iets willen aangeven aan Anne (daar zou de overheid zich ook mee bezig moeten houden, bezorgdheid voor de tweederangs geworden burgers om Schiphol). Er zijn onderzoeken die concluderen dat ook als mensen zich niet ergeren of geen last hebben van vliegtuiggeluid, dit toch onbewust negatieve impact heeft op hun lijf. Dat is ook logisch, want het stresssysteem van vluchten, vechten of bevriezen is een onbewust systeem bij mensen. Het verklaart waarom omwonenden die slaappillen nemen nog steeds uitgeput zijn door de herrie van vliegtuigen. Op de lange termijn kan dit hart- en vaatziekten veroorzaken. Dus Anne, hou je gezondheid en die van je gezin goed in de gaten. Ik wens je en ons allemaal een onderkenning vanuit de politiek toe dat dit zo niet langer kan.

    En als laatste dan een protestidee, misschien kun je je moeder brengen naar de Tweede Kamer, vraag naar Minister Harbers. Omdat jij als mantelzorger te moe bent om voor haar te zorgen. Kan hij het van je overnemen. Want de politici in Den Haag leven ook in gelukzaligheid omdat ze wonen in een woonplaats waar expres natuurlijk niet over gevlogen wordt. Ze hebben dus geen idee over de verwoestende impact van de continue stroom aan vliegtuigen, dag en nacht.

    50
  7. Kijk naar de toekomst

    SLACHTOFFERS van wanbeleid in de “NOVEX Schiphol Regio”

    Maar liefst 4 Provincies en 56 gemeenten zijn sinds kort gebundeld in de NOVEX Schiphol Regio. Dat gebied gaat volledig op de schop en wordt gemodelleerd rond de huidige HUB Schiphol in het kader van een nagestreefde Holland Metropool.

    Daarbij wordt via een Project luchtruimherziening en een “Next Gen” hoogfrequent vliegsysteem toegewerkt naar vaste, smallere vliegpaden naar de preferente Kaag- en Polderbaan.
    Terwijl dit Project luchtruimherziening onlangs controversieel werd verklaard experimenteert de sector onverdroten met dit nieuwe vliegsysteem. Alle nodige correctie en handhaving ontbreekt!

    Het bovenstaande relaas laat haarfijn zien wat voor schade door dit wanbeleid aan bewoners wordt toegebracht.

    38
    • Annelies Huijzer

      Helemaal gelijk dat burgers er niet meer toe doen. Ik heb ook zoveel last, stress en slecht slapen. Laatst paar dagen in Burgerbrug waar ik een nacht 10 uur heb geslapen. Gaat mij in Amsterdam West niet lukken. Zelf op natuurcamping bij Baarn hoor je de hele dag gerommel in de lucht vN vliegen. WEG ER MEE EN GEEF MENSEN HUN LEVEN TERUG.

      37
  8. Josje

    Duidelijker en beter kan het niet verwoord worden wat een ongehoorde en absurde, ziekmakende overlast het huidige vliegverkeer veroorzaakt. Zoals iemand op Vliegherrie.nl het treffend omschrijft: ‘Na decennia neoliberaal en falend bestuur in dit land zijn wij geworden tot tweederangsburgers in een mislukt kapitalistisch experiment.’
    Eén zin van Annes betoog zou ik van een kanttekening willen voorzien, nl. waar ze over de geconcentreerde vliegroutes opmerkt ‘Op papier lijkt dat een geweldige maatregel, want er zijn minder ernstig gehinderden’. Nee, op papier is dit ook al een desastreuze maatregel. Ieder weldenkend mens kan toch van te voren bedenken dat degenen die pal onder zo’n route wonen onverantwoord veel lawaai te verduren krijgen. Daar hoef je echt geen hogere wiskunde voor gestudeerd te hebben, een greintje inlevingsvermogen bezitten is genoeg. Dat de luchtvaartsector zoiets verzint, dat is al erg genoeg, maar nog voorstelbaar, vanuit hun bedrijfsblindheid en totale gebrek aan voeling met de omgeving . Maar dat de politiek, die de belangen van alle burgers hoort te beschermen, akkoord gaat met dit systeem om onder het mom van ‘minder hinder’ de groei van de luchtvaart te faciliteren, dat is een grof schandaal. Het is hoognodig dat zij een verhaal als dat van Anne onder hun neus gedrukt krijgen. Hopelijk wordt hun geweten dan eindelijk uit de sluimerstand gehaald.

    48
    • Geert

      Wetteloze zwendel al jaren lang.
      Je dient geen klacht in bij BAS maar een bijdrage aan de statistieken want er verandert niks,desondanks moet je het wel blijven doen.
      Van de week volop klachten ingediend van 06:30 tot 22:30 uur,iedere dag een dikke 400 vliegtuigen,op het geografisch plaatje wat er bij zit zijn hele gemeentes en woonwijken weggevaagd dus niet meer te zien door de grote hoeveelheid vliegtuiglijnen.
      Dus op de kaart bestaan we al niet meer,verzwolgen , schijt aan klimaat en mensen als wij maar veel verdienen en dat we de wet overtreden komt omdat we beschermd worden .

      13
  9. Rrich

    Is hier in de zaanstreek ook onleefbaar geworden dooor de aan houdende herrie die nooit ophoud

    23
    • Linda

      Beste Anne, er komt er een over brullen hier in Warmond terwijl ik dit typ. Het was al veel en het is inderdaad nog veel erger geworden. Je hebt alles gezegd en het is allemaal herkenbaar. Heel naar wat je ervaart maar het steunt wel om dit te lezen. De zorgen om ook de ernstige vervuiling wordt hier gedeeld. Ik wens je sterkte en geef niet op! Groetjes van de overkant van het Joppe

      15
  10. Stuur je ervaringen eens naar de commissie IenW

    Wat een aangrijpend verhaal. De onmacht en de zorgen spreken uit iedere zin.

    Anne, als je zoekt wat je nog meer kunt doen, misschien kun je dit verhaal (of een op maat gemaakte brief) eens naar de vaste Kamercommissie voor IenW sturen? Dan bereik je alle luchtvaartwoordvoerders. Steeds meer daarvan realiseren zich wat er speelt, maar er zijn nog een hoop zielen te winnen. En jouw ervaringen kunnen niemand onberoerd laten.

    cie.ienw[at]tweedekamer.nl

    49
    • de boekmakers

      De samenstellers van ‘Kunst en vliegwerk’ – het kunstkijkboek dat gemaakt is door melders op vliegherrie.nl – hebben in april j.l. een aantal exemplaren als een soort alternatieve petitie overhandigd aan de Tweede Kamer. Vertegenwoordigers van I&W kwamen op dat moment niet opdagen, wel toen (k)lm na ons een petitie overhandigde. (Natuurlijk met een verzoek om geld). We hebben van die gelegenheid gebruik gemaakt deze volksvertegenwoordigers alsnog een boek te overhandigen. In het boek staan dezelfde schrijnende verhalen, maar nu kunstzinnig vormgegeven. Of het boek werkelijk bij I&W terecht gekomen is, weten we niet en helemaal niet of het zelfs maar ingekeken is. Ze kunnen in elk geval op de hoogte zijn. Een brief van de geïnterviewde werpt vast nieuw licht op deze onderbelichte zaak.

      10
  11. Oscar

    Een dikke pluim voor Anne!

    Leiden ( Merenwijk ) is echt compleet onleefbaar gemaakt in nog geen paar jaar tijd.
    Iedereen draait eromheen ( bas, gemeente, schiphol, provincie )

    39
    • Jonathan de B

      Ik ervaar in Uithoorn precies hetzelfde, behalve bij noordenwind. Dan stijgen de herrie bakken elders op.
      Veel toestellen maken de Uithoorn bocht te ruim en gaan dan dwars over het stedelijk gebied. Misdadig.
      ‘s morgens te vroeg gewekt worden, ‘s avonds te laat pas kunnen slapen. Daar word je chronisch oververmoeid van.
      Halveren die luchthaven en geen vluchten na 20:00 en voor 8:00.

      22
    • Chris van lankeren

      Mooi al die tientallen duimpjes voor het verhaal van Anne. De strekking van haar verhaal is de wanhoop en de onmacht als slachtoffer van een verrot systeem. Ik heb al een paar keer via dit podium meegedeeld dat ik met mijn protest bord regelmatig solo rondloop op de Schiphol Plaza. Wie doet met me mee? Als we met meerderen zijn duurt t langer voordat de marechaussee “orde op zaken” kan stellen…

      4
  12. Leon van Oosterom

    Wat een hel beschrijf je, ik heb het hier in Lelystad al moeilijk met overvliegende toestellen, maar jullie maken dat in overtreffende trap mee. Ik voel met jullie mee, sterkte!

    40

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate