Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Uw verhaal

‘Uren wakker liggen van de vliegherrie, het grote geld maakt alles kapot’

Petra strijdt tegen vliegherrie

Petra kan nooit slapen zonder oordoppen vanwege de vliegherrie - in Amersfoort (foto: Yolande Schuur)

4.7
(106)

Sinds 2016 slaapt Petra met oordoppen in. Zij woont al meer dan twintig jaar in Amersfoort Hoogland. Het is de enige manier om uitgerust aan haar vroege dienst als machinist bij de NS te kunnen beginnen. “Mijn oordoppen zijn mijn redding. Ik raak al in paniek bij de gedachte dat ik ze zou kwijtraken.”

Deel op XDeel op Linkedin

Petra werkte al als machinist, maar stapte in 2016 over naar de NS. Daar begint haar werkdag vaak om 5 uur ‘s ochtends. Om dit verantwoordelijke werk te kunnen doen, moet ze om rond 8 of 9 uur ‘s avonds gaan slapen.

“Maar ik viel maar niet in slaap, lag om 10 uur, half 11 nog wakker en dacht: wat hoor ik toch steeds? Ja, vliegtuigen dus, alleen maar vliegtuigen. Na een tijdje kreeg ik een gigantisch slaaptekort. Mijn werk kon ik nog wel doen, maar de rest van de dag was ik een zombie, doodmoe.

Bovenop het slaaptekort komt er stress. Je vraagt je af: komen er vliegtuigen, kan ik slapen of niet? Als ik het eerste vliegtuig hoor, schiet mijn hartslag omhoog, en weet ik dat ik de komende één tot anderhalf uur niet kan slapen, want dan komen ze echt achter elkaar over. Een treintje van vliegtuigen.”

Amersfoort Hoogland ligt zo’n 45 kilometer verwijderd van Schiphol (illustratie: Google Maps)

Uitgeput
“Ik raakte uitgeput. En toen heb ik volledig geluiddichte oordoppen laten maken voor honderd euro. Die zijn mijn redding. Mijn oordoppen helpen me om in te slapen, en dat is nu des te harder nodig omdat de vliegherrie inmiddels doorgaat tot 11 uur ‘s avonds. Ik raak al in paniek bij de gedachte dat ik ze zou kwijtraken.”

SchipholWatch spreekt Petra thuis. We kennen haar van de Amersfoortse groep die zich hardmaakt tegen vliegherrie. Deze en andere lokale whatsapp-groepen zijn opgezet door de organisatoren van Stop Vierde Route, die strijden tegen de vierde aanvliegroute naar Schiphol.

Deze route zou de overlast voor een groot deel van midden-Nederland nog veel erger maken. De Amersfoortse groep komt sinds september vorig jaar regelmatig bijeen, ze doen meldingen bij BAS en op vliegherrie.nl, en proberen via lokale publiciteit meer mensen te betrekken bij de strijd en het onderwerp op de agenda van de lokale politiek te krijgen.

De groep Amersfoort Stop 4deroute bestaat uit inwoners van de regio Amersfoort die aandacht vragen voor de nu ervaren en de toekomstige vliegoverlast (geluidshinder, milieu-uitstoot, veiligheidsrisico’s). Hebt u ook last van vliegoverlast en maakt u zich zorgen over de toekomst, sluit u dan aan bij deze groep. Dat kan via de website van stop4deroute.nl.

Op dit moment is de groep bezig met het inventariseren van de actuele overlast veroorzaakt door een standaard route voor opstijgend vliegverkeer vanaf Schiphol. Hebt u daar ook last van? Stuur dan een bericht naar [email protected].

Petra: “Toen ik vorig jaar ontdekte dat ik niet alleen was, maar dat meer mensen hier in Amersfoort er last van hebben, vond ik dat heel fijn. Want ik dacht heel lang dat het aan mij lag, ik verweet mezelf dat ik er zoveel last van had. Mijn echtgenoot is er bijvoorbeeld veel minder gevoelig voor. Dat is soms best eenzaam, maar gelukkig heb ik nu gelijkgestemden. Ik had zelf ook al meldingen op BAS gedaan, maar ik wil er niet de hele tijd mee bezig zijn, want anders word ik helemaal gek.”

Het liefst is ze buiten, aan het werk in haar tuin of haar moestuin vlakbij. “Het was zo heerlijk stil toen we hier kwamen wonen. We wonen op een fijn plekje, kijken uit op een vijver, veel bomen, vogels. Dat vond ik fantastisch, want ik ben een buitenmens. Maar tegenwoordig hoor ik heel vaak vliegtuigen, achter elkaar door, vooral in het voorjaar en de zomer, juist als er veel werk te doen is in een tuin.

Machteloos
Dat doet echt iets met me. De ontspanning die ik altijd in de tuin vond, wordt beïnvloed door iets waar ik niets tegen kan doen. Je bent machteloos, je weet niet wanneer het komt, maar het komt. Dat vind ik heel erg en eng. Het grote geld maakt uiteindelijk iedereen kapot. Dat besef is zwaar. Het is zo duidelijk als wat dat de luchtvaart moet krimpen en dat die hubfunctie weg moet. Maar in plaats daarvan wordt er bezuinigd op Europese treinreizen. Ja, dan word ik wel moedeloos.”

Het lawaai stoort Petra het meest, maar de schadelijke stoffen die worden uitgestoten vindt ze ook heel erg. “Dat komt ook allemaal op mijn zelfgekweekte groente terecht. Ik dacht altijd dat ik die niet hoefde te wassen, maar niets is minder waar. Er zijn dagen dat de hele lucht vol zit met vliegtuigstrepen. Een prachtige staalblauwe lucht zie je bijna niet meer. Ik weet niet waar het naar toe moet in Nederland. Alle rust en stilte zijn we kwijtgeraakt.”

Een tijd geleden kreeg Petra veel last van migraine, waarna op doktersadvies haar werktijden licht zijn aangepast. “Die migraine heeft zeker te maken met stress en de vliegoverlast speelt daarbij een grote rol. Ik voel dat me steeds meer wordt ontnomen, dingen die eigenlijk vanzelfsprekend zouden moeten zijn: stilte en schone lucht.

Balkondeur potdicht
Vroeger deden we op zondag de balkondeur van onze slaapkamer open, dan voelden we de zon en dommelden nog even lekker door. Maar ook dat moment is ons ontnomen. Ik hou van wandelen en fietsen, maar of je nu bij het Deelerwoud bij Arnhem bent, of op de Friese meren, overal is lawaai.

We worden er ziek van, er gaat iets ongelofelijk fout. Al die psychische klachten van de laatste tijd kunnen ook komen doordat je te weinig rust om je heen hebt. Mensen realiseren zich dat misschien niet, maar voelen zich onrustig, gestresst, en gaan naar de psycholoog voor hulp.”

Zo goed en zo kwaad als het gaat probeert Petra haar leven te leven in de stad die is uitgeroepen tot beste Europese stad om te wonen. Nu de gemeente ook nog plannen heeft om hoge windmolens in de buurt te plaatsen – “misschien wel goed voor het milieu, maar niet voor de vogels en de stilte” – is Petra dagelijks bezig met de moeilijke vraag of het nu toch echt tijd is om te verhuizen.

“Het allerliefst zou ik naar Noorwegen of Zweden verhuizen. Naar een plek waar je in stilte zonder stress buiten kunt zijn. Maar ja, ik heb ook een man, kinderen en kleinkinderen. In Nederland blijven dan? Wie garandeert me dat een stille plek over vijf jaar ook nog stil is? Daar heb ik weinig vertrouwen in.”

Het persoonlijke verhaal van Petra is het twaalfde in een reeks waarin SchipholWatch de slachtoffers van de vliegindustrie een gezicht geeft. De serie is geïnspireerd op de meldingen die mensen maken op de site vliegherrie.nl. Wilt u uw verhaal ook kwijt aan onze lezers, mail dan uw telefoonnummer aan [email protected].
 

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 106

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. M

    Ik woon in Uithoorn onder de opstijgroute van de Aalsmeerbaan waar het lawaai alleen al hel is, laat staan dat ze ook vaak overgaan. Ik heb hele goede oortjes met ruisonderdrukking maar kan door de lawaai-overprikkeling vaak ook muziek niet meer verdragen. Dus gaan er vogelgeluiden of regengeluiden op. Zit je in je eigen tuin daarnaar te luisteren. Hoe idioot kan het zijn?

    We gaan graag naar de Veluwe want ook wij zijn buitenmensen en de laatste jaren viel het me al op dat je daar ook achter elkaar vliegtuigen hoort. Ja qua decibel niet te vergelijken met hier natuurlijk, maar dat constante gebrom in de lucht maakt je op den duur ook horendol. En dan zit je zover van Schiphol en dan heb je dus nog overlast van de Aalsmeerbaan. Het is echt zo’n grote misdaad wat daar gebeurt. Beangstigend ook hoeveel macht ze hebben en hoe ongelofelijk veel mensen lijden onder één bedrijf.

    Herkenbaar verhaal dus, voor heel veel mensen.

    Ik wil geen oordopjes dragen die alle geluid buitensluiten en wacht dus met slapen tot de Aalsmeerbaan dicht is en wordt helaas weer wakker als de eerste in de ochtend overgaat. Acht uur slaap is een luxe die ik niet meer herken.

    Als je er over praat met veel mensen buiten dit gebied word je meewarig aangekeken en gaan ze er vaak van uit dat het aan jou ligt. Dat blijft iets geks. Dat dit soort verhalen naar buiten worden gebracht maakt daar langzaam een eind aan.

    Dus dank je wel!

    1
  2. HansB

    Ik zou de eerste alinea anders opbouwen. Nu lijkt het alsof meer dan twintig jaar wonen in Amersfoort Hoogland hèt recept is voor een goede nachtrust.

  3. Mario

    Expres lang laag blijven vliegen.
    Want anders zijn ze 50 kilometer van Schiphol niet hard binnenshuis hoorbaar.

    3
  4. ir. B. van Marlen

    Ook hier weer een dieptriest verhaal, dat ik zo duidelijk herken! De achtergrond van al deze ellende is het doordrukken van de Polderbaan met het rammelende handhavingsstelsel en de foute overgang van Ke naar Lden (met LAeq-nacht door Lnight) door Tineke Netelenbos (PvdA) samen met Wim Kok in het jaar 2000. Vervolgens deed luchtvaartvazal Hans Alders daar nog een schep bovenop met zijn NNHS, dat uitging van het zgn. ‘geluidpreferente baangebruik’. En onlangs kwam aan het licht dat onze ‘vrind’ Dick Benschop ook nog pleitte tot groei naar 540k vluchten op Schiphol. De PvdA moet zich rot schamen!

    Eindelijk is door de rechter erkend dat de overheid onrechtmatig heeft gehandeld met teveel nadruk op slechts ‘de economie’, maar wat is het gevolg hiervan? Ik zie nog helemaal geen enkele verandering in de houding van de luchtvaartsector en I&W, die gewoon doorgaan met de luchtruimherziening met hoogfrequente vaste routes. Ieder mens met een greintje verstand en wat ervaring met geluidshinder zal inzien, dat dit tot nog veel meer ellende gaat leiden, want de bedoeling is niets anders dan verdere groei, ook al wordt deze voorgesteld als ‘gematigd’ of ‘selectief’.

    Dit land gaat met een sneltreinvaart (ja, hier wel het spoor!) naar de ratsmodee. Kunnen we dan niets eraan doen? Ik denk het wel, ten eerste op de juiste politieke partijen stemmen, vervolgens zelf weigeren te vliegen, en ‘last but not least’ zorgen voor een massale schadeclaim ‘gericht aan de overheid. Argumenten: gezondheidsschade, psychisch lijden, waardedaling woningen, kosten voor verhuizen, verminderd woongenot, verminderde productiviteit! Lijkt me wel verdedigbaar, of niet soms?

    Kent iemand een schadeadvocaat die dit wil oppakken? Ik zal met mijn analyses zo’n zaak, mede uit eigen ervaring met dit probleem, graag willen steunen!

    37
  5. Dichter des vaderlands

    Ooit was de hemel blauw en zacht.
    Nu stelen ze de stilte, dag en nacht.
    Boeven zijn het, zonder berouw of spijt.
    Waar is de rust we zijn het kwijt.

    Vliegtuigherrie, het is een constante plaag,
    Zonder mededogen vliegen ze altijd laag.
    Ze laten zich niet vangen, stiekem gespuis,
    Houden zich niet aan de wet, wij dragen het kruis.

    Wij laten ons niet klein krijgen, niet door hun lawaai,
    We komen samen en staan zij aan zij.
    Tegen de boeven die de stilte stelen,
    Schipholwatch… we zijn met velen !

    36
  6. Loek

    Nooit geweten dat vlietuigherrie zo ver strekt in Nederland. Bij Amersfoort zitten de vliegtuigen al boven 15000 ft. Het geeft aan dat frequentie (het aantal overkomende vliegtuigen) minstens zo storend is als de waarden in decibel. Hier in Leiden zuid kunnen we heus wel een paar vliegtuigen verdragen. Het probleem ontstaat echter door de constante stroom vliegtuigen. Het houdt niet op! Dat is echt killing.

    29
  7. Anton

    Helaas zeer herkenbaar. En al die ellende gefinancierd met belastinggeld.

    29
  8. Koptelefoon

    Sinds kort heb ik een koptelefoon met ruisonderdrukking. Dat is een hele verbetering maar hij moet wel steeds opgeladen worden en een gesprek met de familie kan je wel vergeten. Het is vooral ook de frequentie waar we hier te veel overlast van ervaren: ze vliegen veel lager de laatste jaren en gewoon continu iedere 90 seconden, uren achter elkaar door zodat er geen moment rust meer is. Air France zou de hele zieltogende KLM bende af moeten schaffen, belegen en armoedige club navelstaarders zonder enige zelfreflectie.

    28
  9. Sara

    Zo herkenbaar. Ik raak in totale paniek als ik niet weet waar de oordoppen liggen. Soms dan leg ik ze op de verkeerde plek neer. De eenzaamheid herken ik ook. Ik ben het ook eens met het stukje dat psychische problemen veroorzaakt kunnen worden door dat er geen rust meer is. Heb het zelf mee gemaakt. Ik hoop echt dat we met zijn allen een verdere bewustwording kunnen neerzetten. Het is bijna een soort emancipatie strijd. Bv in de directe omgeving merkte ik tot voor kort dat ik echt werd neergezet alsof de last van het geluid mijn eigen schuld of verantwoordelijkheid is. Verhuizen. Niet op letten. Zeer vaak hele tirades/standjes gekregen over hoe men, soms ook vrienden geluid of bepaalde andere irritante prikkels van zich af konden schermen. Er zat altijd een soort raad in en dus een schuld. Met als einde altijd ja waarom verhuis je niet? Doordat ik heb ervaren niet alleen te zijn. Merk ik dat ik veel zelfverzekerder de overlast naar buiten durf te brengen. Dit is niet normaal. Dit is geen gezeur dit is een chronisch levensbedreigende situatie. Het is volkomen absurd. De les gelezen te krijgen door een pro luchtvaart branche reaguurder dat je “dan niet in je tuintje kunt zitten” En met die wens de hele branche om zeep helpt. (Dat was een van de reacties hier om mijn verhaal). Ben erg dankbaar voor deze ervaringen op Schiphol watch en vliegherrie omdat het stukje eenzaamheid van me af is gevallen. Bedankt dus voor het delen van je verhaal.

    17
  10. Bianca

    Mij ook héél herkenbaar! Veluwe. Vooral in de zomer, ik moet gewoon met mijn slaapkamerraam dicht slapen. Ik werk 3 avonden en nachten in de week (eindtijden verschillen), omdat ik altijd al een nachtmens ben geweest, past dit perfect bij mij, dus overdag slaap ik. Vliegtuigen beginnen al rond 4 á 5 uur over te vliegen en ook steeds meer ‘s nachts. Ook de laatste jaren steeds lager. Ik moet ook als het erg warm weer is, het raam dicht doen, want mijn oordoppen houden die herrie niet tegen. Ik had al speciale laten maken, maar zal binnenkort ook vragen naar betere. Maar de ergenis is zeer groot en ik kan me helemaal vinden in het verhaal van Petra en de andere reacties. Daarnaast heb ik nog een gruwelijke last van een constante bromtoon, die ik wel hoor en verder niemand. Ik heb het met een speciale app gemeten en er is wel degelijk geluid, alleen voor velen waarschijnlijk dus niet hoorbaar, terwijl ik er echt helemaal knettergek van wordt. Het geeft een bepaalde hele nare druk in mijn lichaam, vooral in mijn hoofd. Het is buiten en binnen en héél soms is het een klein poosje uit. Dan is ook meteen die druk weg. Ik denk dat de mensen die ook zo’n overlast van het vliegverkeer hebben, ook veel gevoeliger zijn voor bepaalde frequenties. Mijn partner hoort het gebrom niet en die vliegtuigen ook niet. Ik vermoed dat we daarom ook mensen hebben die zeggen dat wij ons aanstellen.

    29
    • Lenie

      Die bromtoon is voor mij heel herkenbaar! Ik dacht dat het aan mijn scherpe gehoor of ‘gewoon’ aan mijzelf lag. Nu de Aalsmeerbaan extreem veel ingezet wordt vanwege het Kaagbaanonderhoud, hoor ik ‘m continu. Dodelijk vermoeiend. Voeg daar dagelijks rond de vijfhonderd starters met meer dan 80 dBa op zo’n 100 meter hoogte bij en je begrijpt dat we hier gek worden van de herrie. Het lastige is dat alle wegwerkzaamheden en verbouwingen in de omgeving een einddatum hebben en daarna krijg je je rust terug. In de luchtvaart is dat nog nooit zo geweest. Altijd in het nadeel van de omwonenden.

      19
  11. Petra, heel herkenbaar allemaal. Hoe meer ik er mee bezig bent hoe meer ergernis. Dus ook ik meld niet alle vliegherrie meer (melden bij BAS heeft sowieso geen zin). Doe af en toe nog wel een melding via de Laag Over app of de Explane app als het helemaal te gek wordt (>70 DB). Het is niet alleen de herrie, het is ook de arrogantie van Schiphol en de KLM en de laksheid van de overheid die mij veel ergernis bezorgen. De vliegers komen niet alleen overal mee weg, ze worden ook nog eens rijkelijk gesubsidieerd (direct en indirect). Op die manier betalen zelfs niet-vliegers mee aan het instand houden van de vrijstaat Schiphol.

    52
  12. Loes Hamel

    Herken alles. Alles wat je ontnomen is door die verschrikkelijke constante herrie. Uitslapen, lekker in de tuin gaat niet meer. Zomers deur dicht, maar herrie komt door alles heen. En dan de mensen die vinden dat je je aanstelt. Je durft er niets meer over te zeggen, dus vind het hoe naar ook heel fijn dit te lezen.
    Ik ga m’n huis echt niet verduurzamen nu mijn woongenot zo verziekt is en Schiphol/KLM maar door mag gaan,. Afschuwelijk zoals er met burgers wordt omgegaan.

    58
  13. Maaike

    Ik ben nog niet zo lang geleden verhuisd naar een dorp waar weinig overlast is. Hoewel het in Zuid Holland ligt, betekent de 4e aanvliegroute ook voor ons meer overlast, dus ik heb de petitie getekend.

    37
  14. Nergens meer veilig voor schiphel

    Half Nederland lijdt onder schiphol. Verhalen als deze tonen dat maar weer eens aan. Triest dat je zo’n beetje nergens meer stil kan wonen. Hier jn amstelveen ben ik ook zeker tegen de vierde route. Dank voor het delen van dit verhaal. Maar eh…wie is Margreet?

    44
  15. Anoniem

    Triest en zeer herkenbaar verhaal. Het is nergens meer stil in west Europa en als het aan de luchtvaart ligt zijn ze pas tevreden als er meer mensen in de lucht hangen dat er zich op het aardoppervlak bevinden. Woon zelf in Heiloo en wij worden ook iedere dag aan flarden gevlogen. Ook uw strijd tussen blijven en vertrekken is zeer herkenbaar. Het liefst zou ik direct een bord te koop in de tuin zetten, maargoed de kinderen hebben het fijn op school en het dorp is wat je ervan verwachtte; behalve dan de intense overlast waar je vooraf niemand over hoort.

    62

Geef een reactie

Translate