Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Economie

Cijfers IATA: klimaatschade luchtvaart minstens 100 miljard dollar per jaar

overzicht rondvliegende toestellen wereldwijd

De vliegindustrie levert meer maatschappelijke kosten op dan winst (illustratie: flighradar24.com)

4.5
(213)

Nieuwe cijfers van IATA, de internationale lobbyclub van de vliegindustrie, maken duidelijk dat de sector wereldwijd voor minstens 100 miljard dollar per jaar aan klimaatschade veroorzaakt. De totale maatschappelijke schade komt nog veel hoger uit.

Deel op XDeel op Linkedin

Juichend meldt IATA in zijn jongste persbericht dat in 2023 de wereldwijde vliegindustrie een omzet realiseert van 688 miljard dollar en een nettowinst verwacht van 9,8 miljard dollar. Dat komt neer op een nettowinstmarge van slechts 1,2 procent, omgerekend naar de verwachte 4,35 miljard reizigers een magere 2,25 dollar per passagier.

Hetzelfde bericht meldt een mondiaal brandstofverbruik van 260 miljard liter kerosine. Van oppompen van de olie tot verbranden (‘well-to-wheel‘) levert één liter kerosine een uitstoot op van 4 kilogram CO2, aldus een berekening van onderzoeksbureau CE Delft.

Daarmee is de mondiale luchtvaartindustrie dit jaar verantwoordelijk voor de uitstoot van 1000 miljard kilogram van het broeikasgas kooldioxide. Dat is 1000 miljoen ton, een omvang die volgens het Environment Programme van de Verenigde Naties (UNEP) vergelijkbaar is met de jaarlijkse uitstoot van de drie hooggeïndustrialiseerde landen Groot-Brittannië, Frankrijk en België samen. In de uitstoot van deze landen is letterlijk alles meegenomen: van het verwarmen van huizen, de emissies van de industrie tot en met het verkeer (inclusief de vliegtuigen zelf).

Werkelijke schade nog groter
De werkelijke klimaatschade van de luchtvaartindustrie ligt een factor twee tot drie hoger, zo blijkt uit een studie in opdracht van de Europese Commissie, als gevolg van onder meer de condenssporen en de uitgestoten stikstofoxiden. Conservatief gesteld betekent dit een uitstoot van ieder jaar 2000 tot 3000 megaton CO2-equivalenten. Dat nadert de totale uitstoot van West-Europa, maar ten minste die van alle carbon-emissies van Groot-Brittanië, Frankrijk, Spanje, Italië, Nederland, Polen en Duitsland samen.

De cijfers van IATA zijn ontluisterend. Omgerekend blijkt dat de vliegindustrie per dollar omzet maar liefst anderhalve kilogram CO2 produceert. Per dollar winst is dat zelfs 106 kilogram CO2.

Vrijwel alle andere industrieën moeten tegenwoordig betalen voor hun CO2-uitstoot. Dat wordt geregeld via het Emissions Trading Scheme van onder meer de Europese Unie. De prijs voor het uitstoten van 1000 kilogram CO2 loopt dit jaar op naar de 100 euro, ofwel 110 dollar.

Afgewenteld op de samenleving
De luchtvaartindustrie krijgt nog steeds vrijstelling voor 85 procent van deze kosten. Maar de marktwaarde van de 1000 miljoen ton door de vliegindustrie uitgestoten CO2 komt met die prijs uit op 114 miljard dollar. Het plan is om deze vrijstelling langzamerhand af te bouwen.

De wereldwijde financiële resultaten van de vliegindustrie komen door deze sommetjes in een heel ander daglicht te staan. De 9,8 miljard nettowinst die de hele industrie in 2023 zal maken, verminderd met de klimaatschade van 114 miljard dollar komt uit op een dieprood resultaat van ruim 100 miljard dollar. Die schadepost wordt volledig afgewenteld op de samenleving.

Let wel: in deze berekening zijn nog niet eens de non-CO2-effecten meegenomen. Daarmee zou de schadepost oplopen tot ten minste ruim boven de 200 miljard dollar. Evenmin zijn de extra kosten voor de volksgezondheid meegeteld als gevolg van onder meer de uitstoot van kankerverwekkende stoffen. Of de kosten van productiviteitsverlies vanwege slaapverstoring – een post die nu voor rekening komt van alle andere werkgevers.

Nota bene de eigen cijfers van IATA tonen een onthutsend beeld van de financieel-economische ‘bijdrage’ die de luchtvaart levert aan de mondiale maatschappij. In ruil voor nog geen 10 miljard dollar winst wordt voor honderden miljarden schade aangericht. Vroeg of laat zal die schade moeten worden verhaald op de vervuiler – de vliegconsument. Reken erop dat tickets in de nabije toekomst fors duurder gaan worden.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.5 / 5. Aantal stemmen: 213

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Chris

    In iedere reactie op bovenstaand artikel wordt terecht afschuw uitgesproken. Waar zijn we mee bezig…
    Veel duimpjes ook, goed gesproken en zo ontzettend waar. Maar is het niet de hoogste tijd om daadwerkelijk naar Schiphol te gaan, alleen of in groepsverband? Demonstreren met je bord, de confrontatie aangaan met de Marechaussees?
    Ik doe dit al geruime tijd, het geeft mij een prima gevoel te laten zien dat er achter het geschreven woord ook mensen van vlees en bloed bestaan.
    Dus, schrijf een tekst op een bord en spoed je naar Schiphol. Laat zien dat je er bent!

    6
  2. Geert

    De vogel de Dodo is uitgestorven doordat de kringetjes die hij/zij vloog steeds kleiner werden en tenslotte zijn eigen aarsgat binnenvloog.Einde van het bestaan.
    Dit verhaaltje is heel toepasselijk voor de IATA en onze aardbol,de kringetjes worden ook steeds kleiner……….

    11
  3. Henk Visser

    De cijfers illustreren de nauwe verwevenheid tussen tussen de luchtvaartsector, mondiaal toerisme, overheid en handel. En de totaal doorgeschoten hyper consumptie maatschappij dat de kapitalistische groei economie aan het infuus houdt. Een ingenieus doordacht marktmechanisme waarop de Franse econoom Thomas Piketty in zijn lijfelijke boek Capital in the 21st Century het licht liet schijnen. Daarin komt alles samen. De impact van reclame via alle media, pretenderend dat reisbureaus wel weten wat uw droomvakantie is. Dat vliegen een zgn. burgerrecht is. De ideologie van de neo liberalen dat de mens vrij moet zijn om te mogen kiezen of die wil vliegen en uit welk (ver weg) land het zijn consumptiegoederen koopt. Daarbij de economische productiekracht van vaderlandse bodem ondermijnend na decennialang outsourcing.

    Hoe bizar het globalisme is doorgeschoten illustreert het voorbeeld Giethoorn. Een pittoresk dorpje in Overijssel met 2795 bewoners. Tegenwoordig bezocht door 1 miljoen toeristen per jaar, voornamelijk uit China, dankzij de promotie van een dame uit het dorp die nu een eigen kantoor heeft in China en er goed aan verdiend. Daarmee het dagelijks vliegverkeer voor overlast gevende toeristen faciliteert. Hebzucht en jacht op eigen rijkdom gaat altijd ten koste van medeburgers. Ook de homo sapiens is immers onderverdeeld in prooi- en roofdieren.

    Ruim anderhalve eeuw geleden reden we nog in de diligence. Een luxe koets, voor wie het betalen kon. Daarop kwam de stoomtrein en het spoor netwerk, voor wie het betalen kon. Tot de mens het aardse ontsteeg en vliegen steeds veiliger werd. De duurste vorm van vervoer tegen de laagste prijs. Uitgegroeid tot een haast onaantastbare economische sector die dankzij slinkse promotie reislustig Holland naar Schiphol lokt. Niet beseffend dat zij via belasting zelf meebetalen aan hun goedkope vliegticket. Klagend over dure benzine, over inflatie, gestegen gemeentelijke belastingen, uitwaterende sluizen, negatieve rente, etc.
    Hoe hoger de uitstoot cijfers zijn, des te abstracter wordt het voor de doorsnee burger om te bevatten. Wat niet tastbaar, ruikbaar of voelbaar is wordt genegeerd.

    Het feit dat dat de luchtvaart 85% vrijstelling ten deel valt komt voort uit de uitzonderlijke status die de sector geniet vanaf de aanvang van het commercieel vliegen, rond de jaren 30 in de vorige eeuw. De luchtvaart is sindsdien inherent verbonden met het ministerie van defensie omdat vliegtuigen militair ingezet kunnen worden. Die status is nooit veranderd. Het verklaart ook waarom onze luchthavens als militaire objecten beschermd worden door een eigen leger (de marechaussee). Onder het mom van beveiliging tegen terrorisme. 9/11 en de aanslag op Zavethem, Brussel, begrijpelijk.
    Maar ook een dekmantel. Nationale luchtvaartmaatschappijen zijn statussymbolen.
    Hieraan tornen is een vorm van zelfbesnijdenis dat geen parlement het electoraat durft te verkopen.

    Met alle info van de WHO, het IPCC, IATA zou zelfs de meest klimaat aandachtige regering een progressief beleid kunnen voeren. Ware het niet dat ieder land naar elkaar gluurt, de eigen economie beschermend, wachtend op wie de eerste stap durft te zetten. Ook de voortvarendheid van een Frans Timmermans met zijn Europese Green Deal zal amper wortel schieten indien zijn uitgestrooide zaad een ontvankelijke bodem vind. De mens is hardnekkig conservatief. Umdenken ten aanzien van vliegen en klimaatbewustzijn blijft een utopie zolang een overheid geen aansturing hierop geeft. Met als gevolg jarenlange juridische processen.

    David versloeg Goliath. Edmund Hillary beklom als eerste de Mount Everest. Ghandi was de lichtende toorts in de strijdt voor India’s onafhankelijkheid. Dapperheid, gedrevenheid en standvastigheid zijn altijd lichtende voorbeelden geweest voor de mens om het onmogelijke mogelijk te maken. Geen ballon kan oneindig opgeblazen worden. Ook de luchtvaart industrie niet.

    23
    • Wilfried

      Alleen het idee al dat er dagelijks miljoenen (exacte aantallen weet ik niet) vaten olie voor deze omstreden sector opgepompt wordt, om daar kerosine van te maken, stemt je niet bepaald vrolijk, om het zo voorzichtig mogelijk uit de drukken. Er lijkt momenteel even -hoop uiteraard tijdelijk- totaal geen rem op te zitten. Deze sector MOET en zal krimpen, hoe dan ook.

      13
    • Gerard van Zijl

      Amen.
      Top reactie Henk.

  4. gerrit

    Ontluisterend dit bericht. De ellende is onder andere dat elk zichzelf respecterend land het liefst een eigen nationale luchtvaartmaatschappij wil hebben. Zelfs als de thuismarkt daar economisch gezien geen aanleiding toe geeft. De nationale luchtvaartmaatschappijen moeten dan voortdurend een beroep doen op staatssubsidie om overeind te blijven. Onze eigen KLM is daarop geen uitzondering. Felle onderlinge concurrentie leidt tot lage winstmarges. Met staatssubsidies gefinancierd uit belasting (is een verplichte afdracht van burgers aan de Staat) betalen de belastingbetalers hun eigen ondergang zoals het er nu voor staat. Een akelige gelijkenis dringt zich bij mij op. De wrede Iraakse leider Saddam Hussein eiste dat de familieleden van ter dood veroordeelden politieke tegenstanders de kogel zouden betalen waarheen hun geliefde gedood zouden worden.

    16
  5. Roland

    Beste allen,
    sorry, maar dit kan toch voor elk weldenkend mens geen “nieuws” zijn? Deze mensverachtende industrie gaat hier al tenminste 60 jaar lang mee door, gefaciliteerd door een door alle overheden gebillijkte lobby en ten koste van alle gehinderden. en de belastingbetalers.. Wordt eens wakker!!!

    14
  6. HansB

    Let op zijn laatste woorden: “we’re at the spear point of climate change but it’s coming for everybody. We’re the canary in the coal mine. We had the heat and the chaos but we weren’t prepared and I don’t believe that society is prepared in the same kind of way and so we have to as a society, work together to get ready and to make changes now because as we discovered if you are scrambling at the last minute, you leave people behind.”

    13
  7. HansB

    Te midden van alle afschuwelijke beelden die hun oorzaak vinden in de klimaatverandering, vind ik dit een indrukwekkend interview: https://www.youtube.com/watch?v=wizfgB1Hlek

    Niet alleen hun huizen zijn afgebrand, ook de hele sociale samenhang van het dorp en de omgeving zijn verwoest.

    12
  8. Pieter

    Tien miljard dollar “winst” en honderden miljarden dollar schade. Ontluisterend!

    Dit doet denken aan de cijfers van Schiphol: wat miljoenen euro’s operationele winst en een “bijdrage” aan de Nederlandse economie en het zo geroemde vestigingsklimaat . Dat is totaal circa 3 miljard op jaarbasis, maar tegelijkertijd circa 9 miljard aan klimaat-, milieu- en volksgezondheidsschade.

    Tel uit uw winst!

    Wanneer opent men nu eens de ogen?

    50
  9. Hans

    Gaat niet alleen over personen – denk dat het vrachtverkeer veel méér winst oplevert aan een kleine groep multi’s 😉

    8

Geef een reactie

Translate