Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Economie

Luchtvaart dit jaar gestut met 4,4 miljard euro aan fossiele subsidies

KLM op Curacao

foto: wpalm1 via Pixabay

4.5
(145)

Vrijstelling van accijns op brandstof, gratis CO2-rechten en het ontbreken van btw op kerosine en tickets kost de schatkist dit jaar 4,4 miljard euro. Als de luchtvaart groeit loopt het bedrag bij ongewijzigd beleid nog verder op.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit blijkt onder meer uit een bijlage van de Miljoenennota waarin het kabinet inzicht geeft in de fiscale voordelen voor fossiele sectoren. De luchtvaart is met dit bedrag veruit de grootste consument van fossiele subsidies.

De regering schat dat de luchtvaart dit jaar 3,068 miljard kilogram kerosine tankt in ons land. Dat is 3,8 miljard liter, een volume dat bij een accijns van 57 cent per liter bijna 2,2 miljard euro aan heffingen zou opleveren. Het gekozen accijnstarief is iets hoger dan voor diesel (52 cent per liter) en flink lager dan voor benzine (79 cent).

De 2,2 miljard euro aan gemiste kerosineaccijnzen is fors hoger dan verloren gaat aan vrijstellingen voor dieselbrandstof voor de internationale scheepvaart (1,6 miljard euro) en voor de binnenvaart (162 miljoen euro).

Omdat de vliegindustrie evenmin omzetbelasting betaalt over de ingekochte kerosine, gaat nog eens een bedrag van 553 miljoen euro op aan ondersteuning van de sector.

Door geen btw op tickets te heffen krijgt de vliegindustrie in 2023 een verdere 872 miljoen euro cadeau. Alle bedragen opgeteld gaat het om 3,6 miljard euro in een jaar waarin de piek van 2019 niet werd bereikt.

Niet genoemd in de lijst van het kabinet zijn de gratis CO2-uitstootrechten die de vliegindustrie krijgt. Verbranding van de ruim 3 miljard kilogram kerosine die dit jaar in ons land wordt verkocht, levert een CO2-uitstoot op van 9,6 miljard kilogram. De Europese ETS-prijs voor deze uitstoot is 73,27 euro per ton CO2, waarmee de luchtvaart een bedrag van 703 miljoen euro in rekening gebracht zou moeten krijgen.

Maar de sector krijgt vooralsnog 85 procent van de rechten gratis, omgerekend een subsidie van bijna 600 miljoen euro in 2023. Opgeteld bij de eerder genoemde bedragen komt het totaal dit jaar uit op 4,4 miljard euro.

Tien procent van alle fossiele subsidies
Dat bedrag is ruim 10 procent van alle fossiele subsidies die in ons land worden verstrekt. Voor een sector die volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in goede jaren slechts 0,5 procent bijdraagt aan economie.

De hoogte van de fossiele subsidies staat in schril contrast met de bijdrage die bedrijven als KLM leveren aan de samenleving. Volgens het CBS was die slechts 2,5 miljard euro in 2022. Dit jaar zal de bijdrage hoger zijn, maar nog lang niet op het niveau van piekjaar 2018 toen de sector 4,3 miljard euro aan toegevoegde waarde leverde. Er gaat dus structureel méér subsidie de vliegindustrie in dan er aan maatschappelijke waarde uitkomt.

Volgens het statistiekbureau werkten er vorig jaar 22.000 mensen voltijds in de vliegindustrie. Per fulltime arbeidsplaats strijkt de sector zo maar liefst 200.000 euro aan subsidie op. Dat is veel meer dan het gemiddelde jaarsalaris van medewerkers. Behalve piloten krijgen de meeste mensen – zoals de 20.000 platformmedewerkers – ruim onder modaal betaald.

Volgepropt met subsidies
Het is ronduit schokkend dat de overheid één sector zo volpropt met subsidies waardoor een zeer gewilde groep mensen zwaar gesubsidieerd aan het werk wordt gehouden, terwijl elders een grotere en minder schadelijke bijdrage te leveren is aan de samenleving zonder subsidie. En ook nog eens met minder herrie.

Ondanks de megasubsidies is de luchtvaartsector niet in staat de mensen fatsoenlijke arbeidsomstandigheden te bieden. Gisteren bleek uit een nieuwe reportage van Zembla dat de grondmedewerkers nog steeds in de kankerverwekkende uitstoot staan en dat pas in 2030 mogelijk een oplossing wordt geboden.

“Onbegrijpelijk”, noemde één van de medewerkers dat in de video. “Maar het gebeurt niet, want het kost tijd en geld.” Geld dat in grote hoeveelheden vanuit de algemene middelen richting de vliegindustrie stroomt en waar vooral piloten van lijken te profiteren met hun ‘mooiste cao aller tijden‘.

Winsten mogen naam niet dragen
Winsten die in deze sector in de boeken worden geschreven mogen eigenlijk geen winsten heten met zo’n tsunami aan subsidies. Alle baten komen rechtstreeks uit de belastingpot. Met een subsidie van 200.000 euro per arbeidsplaats kan letterlijk iedereen ondernemertje spelen – het is het ultieme basisinkomen waar de rest van Nederland alleen maar over kan dromen.

Zonder het continue infuus moet deze industrie fors hogere ticketprijzen rekenen waarmee de populariteit in rap tempo afneemt. Een win-win situatie voor leefomgeving, milieu en klimaat.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.5 / 5. Aantal stemmen: 145

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. W Lieverst

    De luchtvaart moet zelf de broek ophouden. Laat de KLM maar een emissie uitschrijven, dan krijgt de aandeelhouder het gevolg voor de kiezen middels verwatering. De gewone burger wordt dan niet geconfronteerd met de hogere rentelasten van het begrotingstekort.
    Ze

  2. W Lieverst

    De luchtvaart zal eigenlijk op geen enkele manier gesubsidieerd moeten worden. Laat de markt zelf zijn werk maar doen. Dit zie je in de gezondheidzorg enz.. Mooi liberaal gedachtengoed.

  3. Roland

    Dat de belasting- en prijsvoordelen op kerosine niet meer van deze tijd zijn en dat het hoog tijd is dat daar een eind aan komt, staat als een paal boven water. Maar zelfs wanneer de accijns- prijs- en BTW voordelen voor de luchtvaart helemaal van tafel gaan (wat al onwaarschijnlijk is), dan hoeven we er moet zijn allen geen wonderen van te verwachten. Ter vergelijking: in Nederland zijn de autokosten hoger dan elders maar de autodichtheid is hier ook extreem groot.
    Er is ambtelijke sturing nodig. In uw artikel staan de cijfers over het kerosinegebruik al behoorlijk scherp op een rijtje. Daarmee is de werkelijke uitstoot van stikstof en stikstofoxiden door Schiphol haarfijn uit te rekenen en waarschijnlijk is de werkelijke uitstoot van Schiphol ook al lang bekend. Wanneer het RIVM met die echte cijfers in handen hard handhaaft, dan kan Schiphol helemaal dicht.

    10
  4. E.C. Lehr

    Business Insider Nederland kopt ‘Vliegtickets naar verwachting goedkoper in zomer 2024 door daling kerosineprijs’. ‘In een vliegtuig gaat al snel 100.000 liter kerosine: 800 badkuipen vol – Uit recente cijfers van luchtvaartkoepel IATA blijkt dat de kerosineprijzen momenteel 14,3 procent lager liggen dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat heeft een grote impact op de kosten voor luchtvaartmaatschappijen, en dus op de ticketprijzen. Een vliegtuig tankt voor een intercontinentale vlucht namelijk al snel 100.000 liter kerosine. Dat is ongeveer 800 badkuipen vol’.

    3
  5. HansB

    Lees ook eens dit artikel “Rijk overdrijft het economische belang van de hub Schiphol” op https://esb.nu/rijk-overdrijft-het-economische-belang-van-de-hub-schiphol/

    Ik zie overigens wel wat parallellen met de auto-industrie van jaren geleden. Toen wilde elk land zijn eigen automerk en auto-industrie hebben. Trots was een belangrijke drijfveer. Het bleek een dure en onhaalbare hobby.

    Het zelfde geldt voor KLM en Schiphol. Met mooie vergezichten, staatssteun en belastingvoordelen wordt onze nationale trots letterlijk en figuurlijk in de lucht gehouden. We moeten er immers niet aan denken dat Nederland aan de bedelstaf zou kunnen geraken. Dat idee is bangmakerij en nergens op gebaseerd. Er zijn in Europa vele landen die veel welvarender (uitgedrukt in bbp) zijn dan Nederland en die geen mainport bezitten.

    Ik denk dat we moeten beseffen dat dit “verdienmodel” niet meer van deze tijd is. Schiphol mag zich scharen onder de categorie zware en vervuilende industrie en je kan je serieus afvragen of je zoiets wil handhaven in het drukst bewoonde deel van Nederland. Deze industrie kan niet eens zijn eigen broek ophouden en legt bovendien een enorm beslag op de schaarse ruimte (in vele opzichten) die we in de Randstad hebben.

    We kunnen onze staatssteun en belastingvoordelen beter benutten aan activiteiten die ons land ècht verder gaan brengen. Een hub-functie is een laagwaardige, vervuilende activiteit die we dus zo snel mogelijk moeten gaan afbouwen.

    30
  6. ad

    Stop fossiele subsidies
    Stop subsidies aan de luchtvaart
    Draait de belastingbetaler soms ook op voor de Nadeelcompensatie Schiphol die geluidsgehinderden hebben ontvangen van Min I&W? Laat de luchtvaart dat zelf betalen!!

    14
  7. Vincent

    “Door geen btw op tickets te heffen krijgt de vliegindustrie in 2023 een verdere 872 miljoen euro cadeau.”

    Die btw wordt toch gewoon, zoals altijd het geval is bij btw, betaald door de eindafnemer? Dat dit als subsidie wordt gezien gaat me de pet te boven.

    3
    • Reactie door auteur

      SchipholWatch

      Het staat allemaal netjes uitgelegd in de bijlage van de Miljoenennota. Klik aub op de link in het artikel. Wij vonden het te ver gaan om de fiscaal-technische uitleg op te nemen in dit artikel dat bedoeld is voor een zo groot mogelijke groep mensen. Kort gezegd: het kost de vliegfirma’s inderdaad niets, maar het maakt de tickets wel duurder. En daarmee is het een methode het vliegverkeer in te perken.

      8
  8. Lenie

    Was die 4,4 miljard euro maar gegeven aan de slachtoffers van de gaswinningsschade of het toeslagenschandaal. Die mensen wachten al jaren. Het valt me steeds weer op hoeveel haast er gemaakt wordt met betalingen door de overheid aan de vliegindustrie, terwijl aantoonbare schade maar niet vergoed wordt.

    14
    • rrustema

      De belangrijke luchtvaart en dan met name de nationale trots is vééél belangrijker dan een groep individuen. De laatste zijn niet sterk georganiseerd en kunnen dus geen vuist maken. Ook al kunnen ze zich organiseren in een clubje met wat vrijwilligers, dan nog bieden ze VVD-carrièrepolitici geen carrière mogelijkheden.

      Ook weten slachtoffers nooit de empathie op te wekken bij het VVD electoraat. Maar brullende machines die vroemvroem doen wel: machtig mooi voor dit toffe land.

      Slachtoffers van wat dan ook hebben pech en stemmen vast links. Daar heeft het VVD electoraat helemaal niks mee. Ze willen er ook niet te lang over nadenken, want misschien raakt hun optimisme erdoor beschadigd. Brullende machines, die passen wèl bij optimisme!

      10
  9. Bourree

    ꧁•⊹٭Columnpje de Bourree٭⊹•꧂

    Hoe dan ook…samen dolle tussen de bolle. Wat rond is staat niet altijd bol

    Op het theekastje van oma, dat ik erfde toen zij overleed op een donderdagochtend, staat een klein kleurig schilderijtje van Blaf, onze zwarte kater. Gespannen, in de jachthouding, de rug rond en gebogen. Nu liggen we samen uitgestrekt op de bank. Ik kijk televisie. Blaf slaapt.

    Ik volg de documentaire met de afstandbediening in de hand. Elke twee minuten het volume op maximum om het verhaal te kunnen volgen. In de seconden dat het geluid wegsterft moet ik het volume stapsgewijs verminderen. Om de twee minuten hetzelfde ritueel. Het klinkt absurd en dat is het ook. Helaas voor heel veel mensen inmiddels de praktijk van alle dag. Ik ben niet tegen vliegen, zoals velen, maar wel met redelijke afspraken binnen fatsoenlijke normen. Woonwijken zijn er om in te wonen. Prettig wonen in een veilige en gezonde leefomgeving. Vlieggoten met laagvliegende vliegtuigen met giftige uitstoot over woonwijken ? De ruimte en de lucht is gewoonweg ingelijfd, geconfiskeerd ten behoeve van een commercieel bedrijf dat ten koste van een volledige leefomgeving van veel mensen met voorkeursbehandeling wordt gesteund door de overheid.

    Er wordt door omwonenden geschreeuwd om een oplossing. Het is onbegrijpelijk dat zij wonend in de omgeving van meer dan 30 km rond Schiphol, zo fel worden aangevallen terwijl zij opkomen voor hun rechten en de oplossing altijd ligt bij de veroorzaker, niet bij de slachtoffers.
    De luchtvaart kan eigen verantwoordelijkheid nemen of wachten op de politiek en de rechtspraak. Juist de bescherming van minderheidsgroepen zijn een voorwaarde voor een gezonde democratie. Maak een begin! In de pers wordt enorm veel advertentieruimte verkocht voor het reizen met een vliegtuig. Het staat er bol van. Toch is het niet rond. Soms denk ik dan: Is het nu zo vreselijk om de korte afstanden niet te vliegen? Ga eens aan de slag met betaalbare alternatieven en een goede bereikbaarheid. Ga eens wat doen! Stop met geklets! Het verschil zal worden gemaakt bij de volgende verkiezingen. Begint voor u bezint. Snoep, reis en kies verstandig.

    55
  10. Hans van Willenswaard

    Shocking! Als gevolg ervan krijg ik 60 vliegtuigen per uur over mijn huis, de helft op 600 meter.

    15
  11. rrustema

    Woah! Daar kan je een perfect ov-netwerk voor Nederland mee financieren. Wat zal dat voor een welvaart zorgen! Wat een enorme toegevoegde waarde! Wat een aantrekkingskracht voor bedrijven om zich hier te vestigen! Wat een daad voor het milieu zou dat zijn!

    42
  12. Paul Sprangers

    Je zou het verschil tussen de huidige prijs van tickets en de prijs prijs van tickets zoals die zou moeten zijn – inclusief accijns en BTW – kunnen verrekenen met de vliegtaks. Zodra er wel accijns berekend wordt, verreken je dat ook weer met de vliegtaks. Dan laat je weten serieus bezig te zijn.
    Mag een regering wel op eigenhoutje BTW heffen op vliegtickets?

    9
  13. Bolle

    Verder wordt er op Europees niveau hard aan gewerkt om belasting op kerosine in te voeren. Kortom het SW artikel is (wederom) stemmingmakerij. Er wordt aan gewerkt, zowel de EU als onze eigen overheid ziet het belang, alleen het kost tijd om het formeel te regelen. Van dat laatste kan je uiteraard wat vinden.

    bron: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52021PC0563

    3
    • Reactie door auteur

      SchipholWatch

      U mag wat ons betreft uw toon matigen als u geen ban voor deze site wilt krijgen. Het artikel gaat over dit jaar, en dit jaar is er nog niets geregeld. Zolang het niet geregeld is, zijn het fossiele subsidies aan de vliegindustrie. 4,4 miljard euro dus. Om het in perspectief te zetten: ruim anderhalf keer de waarde van heel AFKL vandaag bij sluiting van de beurs. Met uw stemmingmakerij.

      37
      • Bolle

        Wanneer je in een artikel dit soort kreten zet:
        “Volgepropt met subsidies”
        “Het is ronduit schokkend dat …”
        “Zonder het continue infuus …”

        Dan heb je het wat mij betreft over stemmingmakerij. Er wordt door SW gesuggereerd dat er een door het kabinet te besteden subsidiebedrag is waarvan ze 4.4 miljard uitkeren aan de luchtvaartsector. Dat is een misrepresentatie van de feiten. Had het heffen van accijns en BTW eerder aangepakt moeten worden? Wat mij betreft wel. Het is echter niet zo dat er nu bewust voor wordt gekozen om geen accijns te heffen. Zoals eerder aangegeven wordt er vanuit de EU hard aan gewerkt om accijns heffing in tevoeren. Het kabinet is hier ook al jarenlang mee bezig (https://nos.nl/artikel/2289735-kabinet-ook-accijns-op-kerosine-heffen). Maar hoe vervelend ook, dit kost tijd.

        3
        • Maaike

          Ik heb liever op cijfers gebaseerde stemmingmakerij dan ongefundeerde bangmakerij. Je kunt het taalgebruik vervelend vinden. Persoonlijk stoor ik me vele malen meer aan een krantenartikel waarin de topvrouw van KLM beweert hoe slecht de krimp van het aantal vluchten is voor onze economie terwijl dat nooit onderbouwd wordt.

          36
        • Reactie door auteur

          SchipholWatch

          We zijn een actieclub met doelstellingen in onze statuten. Kennelijk snapt u dat niet. En vervolgens beticht u ons van misleidende informatie, terwijl we slechts verslag doen van wat ons kabinet in een bijlage heeft geschreven van de Miljoenennota. We verzinnen het niet zelf, zoals u suggereert. Maar we zijn er wel klaar mee, met uw insinuaties. Zoek maar een site die uw geluid wel waardeert.

          19
        • Het is ronduit schokkend

          De stemmingmakerij komt al jaren vanuit de luchtvaart door het stelselmatig ontkennen, wegwuiven en bagataliseren van de problemen die ze veroorzaken voor omwonenden, leefomgeving en klimaat.

          Je valt over zinnen als ‘het is ronduit schokkend’. Ik heb er nog wel een paar:

          Het is ronduit schokkend dat omwonenden stelselmatig maar 4 uur kunnen slapen per nacht.
          Het is ronduit schokkend dat omwonenden al meer dan 30 jaar niet gehoord worden.
          Het is ronduit schokkend dat de luchtvaart niet kan verduurzamen de komende 30 jaar.
          Het is ronduit schokkend de giftige hoeveelheden ZZS die dagelijks 19 uur per dag rondgestrooid mogen worden over land, mens en klimaat.
          Het is ronduit schokkend dat er een PFAS ramp plaatsvindt in eigen land en de politiek wegkijkt.
          Het is ronduit schokkend dat Schiphol stikstof’rechten’ mocht opkopen.
          Het is ronduit schokkend dat Schiphol een natuurverwoestvergunning heeft gekregen.
          Het ís ronduit schokkend dat de blauwe fabel steeds gered wordt met overheidsgeld (lees: de belastingbetaler) en torenhoge subsidies.
          Het is ronduit schokkend dat er gelogen wordt over stille vliegtuigen.
          Het is ronduit schokkend dat er vanaf 50km van Schiphol al in extreme lange laagvliegroutes op 600m wordt gevlogen.
          En zo kan ik nog wel even doorgaan.

          14
          • Schokkend

            Het is ronduit schokkend dat er al 50% meer kanker gevallen bij mensen onder de 45 zijn.
            Het is ronduit schokkend dat voor een paar cent lood uit de kerosine gefilterd zou kunnen worden maar dat op die paar centen beknibbeld wordt door vervuiler SHell.
            Het is ronduit schkkend dat iedere keer weer oud-SHell medewerkers in het landsbestuur zitten.
            Het is ronduit schokkend dat de lobby van de vliegindustrie overal mee wegkomt.
            Het is ronduit schokkend dat een kwart van de kiezers weer in de val van de VVD loopt bij de verkiezingen.
            Het is ronduit schokkend hoe ontzettend dom mensen zijn.

            5
  14. Bolle

    Misschien goed om te vermelden dat het heffen van accijns op kerosine (als ik RTL Nieuws mag geloven) alleen kan op Europees niveau. Je kan dus als land niet eenzijdig besluiten om accijns te gaan heffen.

    bron: https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5408725/accijns-heffen-op-kerosine-vliegticket-duurder-schatkist-voller

    • Reactie door auteur

      SchipholWatch

      Het kan ook bilateraal afgesproken worden tussen twee landen. Dat is nog niet gebeurd, dus geldt de vrijstelling nog steeds als een fossiele subsidie. Zoals u ook kunt lezen in de bijlage van de Miljoenennota. Zeker niet gezien?

      31

Geef een reactie

Translate