Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Column

Vijf jaar actie: debat gekanteld en resultaten binnen handbereik

Drukte op Schiphol

Drukte op Schiphol (eigen foto)

4.8
(153)

Vijf jaar bestaat SchipholWatch nu. Samen met talloze anderen hebben we veel bereikt in deze periode. De strijd tegen het monster Schiphol begint vruchten af te werpen. En we zijn nog maar net goed op gang.

Deel op XDeel op Linkedin

Toen we in 2018 startten met onze campagnes tegen verdere groei van Schiphol werden we ronduit uitgelachen. De vliegindustrie nam ons niet serieus – we voerden een gevecht tegen de bierkaai, zo heette het. De vliegindustrie was oppermachtig en zou oneindig groeien – ook in Nederland.

Vijf jaar later is krimp van Schiphol staand beleid van de Nederlandse regering. Nota bene een VVD-minister heeft aangekondigd dat het vliegveld gaat krimpen – niet groeien.

De reacties op sociale media liegen er niet om. Piloten en andere KLM-ers slaan verbaal wild om zich heen en tonen zich openlijk doodsbenauwd over hun toekomst. Dat snappen wij goed en daarom pleiten we al jaren voor ondersteuning van deze mensen bij de zoektocht naar een gezondere en schonere werkomgeving. Dat moet overigens niet zo moeilijk zijn met op dit moment 430.000 vacatures in ons land.

Misstanden blootleggen
In de afgelopen jaren schreven we tal van artikelen die steeds meer mensen op de hoogte brachten van de misstanden in de vliegindustrie. Vrijstellingen, missende vergunningen, grootschalige milieuverontreiniging, klimaatschade, het letterlijk ziekvliegen van de medemens – alle effecten passeerden de revue op deze website.

Dat leverde ons heel veel positieve reacties op. Mensen die blij zijn dat de misstanden aan de kaak worden gesteld en uit de grond van hun hart hopen dat de politiek eindelijk eens actie onderneemt tegen de ongevraagde dagelijkse invasie van hun privéleven.

Terwijl u de berichten leest op deze website, zijn wij – een gemotiveerd team van inmiddels zo’n twintig vrijwilligers – achter de schermen druk met allerlei initiatieven om de vliegindustrie ‘terug in het hok’ te krijgen.

Betere politieke beslissingen
Zo voorzien we politici van de juiste informatie om betere beslissingen te kunnen nemen, onder meer gesteund door de data van onze websites vliegherrie.nl en reports.explane.org. We leggen uit wat de gevolgen zijn van het overmatige vliegverkeer op gewone mensen die niet hebben gekozen te wonen in een herriegoot van Schiphol, maar desondanks dag en nacht worden geterroriseerd door deze sector.

We voeren juridische procedures, ambtelijke trajecten en rechtszaken. Alweer om de vliegvelden binnen de grenzen van de wet te houden. Helaas kunnen we nog geen grote successen melden, wel kregen we richtinggevende uitspraken waarmee we verder kunnen.

We zijn intussen ruim een jaar bezig met de voorbereidingen van een rechtszaak die ongetwijfeld de aandacht zal vangen van de bestuurders op Schiphol en in Amstelveen (KLM). De zaak zal naar verwachting verstrekkende gevolgen krijgen voor de vrijbrief die deze industrie denkt te bezitten om onze leefomgeving te verpesten.

Kennis delen en demonstreren
SchipholWatch voorziet ook veel andere organisaties van informatie die zij kunnen inzetten om hun eigen doelen te bereiken. We geven workshops voor politieke partijen en milieuorganisaties die verstandig willen omgaan met de luchtvaartindustrie. We steunen publieksdemonstraties en mensen die net als wij het vliegverkeer willen terugdringen.

De komende vijf jaar zullen cruciaal blijken. De klimaatcrisis dringt zich in volle omvang aan ons op, de natuur en leefomgeving verslechteren in razend tempo en de overlast van het vliegverkeer rijst de pan uit.

Maar het debat over de vliegindustrie is blijvend gekanteld. Dit momentum gaan we aangrijpen om de sector terug te dringen binnen de kaders van bestaande en steeds strengere wetgeving.

Opvoeden
De luchtvaartsector zal moeten leren rekening te houden met de mensen en het milieu in de wijde omgeving van vliegvelden. Niet goedschiks, dan maar kwaadschiks – bij voorbeeld via de rechter. Die klap zal hard aankomen en is niet te wijten aan getergde omwonenden, maar aan de ongevoeligheid van een sector met alleen oog voor de eigen belangen.

We danken u hartelijk voor de morele en financiële steun in de afgelopen jaren en zien uit naar de komende vijf jaar. Daarin hopen we substantiële verbeteringen voor elkaar te krijgen. Trekt u met ons de bokshandschoenen alvast aan?

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 153

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Henk Visser

    Alle lof en hulde aan het SW team en de melders op vliegherrie.nl. Vijf jaar in de lucht en wordt steeds beter. Een koninklijk lintje zou gepast zijn (of toch maar niet?)
    SW is geen amusement site. Geen oneindige soap als Peyton Place (voor de senioren) of GTST (voor de wat jongeren). Geen site waar je altijd blij van wordt en dus gedoceerd moet bezoeken. SW laat ook niet het licht aan het eind van de helletunnel schijnen, blijft realistisch.
    Wat doen onze Brothers in Arms wel? Een onschatbare stroom van informatie met ons delen die het ‘waarom’ vervangt door ‘daarom’. Zodat wij in den lande beter de terreur van de sector aan onze medeburgers kunnen uitleggen. Op lokaal niveau sterker staan in overleg met de wethouder. De vliegcrisis in een veel breder kader plaatst met items als stikstof en PFAS, eigen onderzoek, beroep op WOO.
    SW is gegroeid naar een instituut met invloed. Ten dienste van ons. Een betonnen vuurtoren wiens heldere licht dagelijks 24/7 te zien is. Ons sterkt. Hoop geeft.

    11
  2. Maaike

    Soms heb ik last van ideeën. Deze was n.a.v. een meneer die in een ander topic over zijn eenmansdemonstraties op Schiphol begon. Hij werd nu weer getriggerd door deze zin :
    “Dat moet overigens niet zo moeilijk zijn met op dit moment 430.000 vacatures in ons land.”
    Als protestactie geen (eenmans-)demonstratie beginnen, maar een banenmarkt midden op Schipholplaza. Randstad, Tempoteam e.a. uitnodigen met een stand om medewerkers van Schiphol alternatieve banen te laten zien / aan te bieden. Als vorig jaar “slechts” 400.000 vluchten zijn uitgevoerd omdat er niet genoeg mankracht was voor meer vluchten, dan zou je Schiphol ook verder tot krimp kunnen “dwingen” door personeel een andere baan aan te bieden.
    Een wild idee. Soms moet dat even. Lucht ook op.

    Hoe dan ook: goed werk SchipholWatch. Top!

    44
    • Rien

      Na de coronacrisis dachten we dat de tijd daarvoor nooit meer terug zou komen. Nou, mooi verkeerd gedacht dus, want het aantal vlieglustigen is groter dan ooit en groeit gestaag. Dus minder vliegbewegingen op Schiphol betekent meer vliegbewegingen elders. Dat betekent verplaatsen in plaats van oplossen van het probleem.

      7
  3. De ecologische voetafdruk van Nederland

    SW met al hun vrijwilligers en onverschrokken boegbeeld Alfred zijn al 5 jaar zeer goed bezig 👍 De ongelofelijke hoeveelheid misstanden die samenhangen met de luchtvaart/ Schiphol Group zijn stuitend en waren anders nooit voor het voetlicht gebracht. Ook het werk van politici Lammert van Raan en Suzanne Kröger en Milieuorganisaties is 👍

    Dit gevecht gaat ook om de rechten van de volgende generaties. De premier in Slovenië zei kortgeleden na de overstromingen daar: “de natuur doet ons aan wat wij haar hebben aangedaan.”

    Het antwoord op de vraag:
    waarom moet de luchtvaart fors krimpen en de hub worden afgeschaft?
    is heel simpel:
    omdat de Aarde daarom vraagt.
    Nu is ze kwaad 🌊☀️ 🌪🆘
    Als we op deze voet doorgaan wordt ze snel furieus 🔥🌑⛔️

    De hoogste tijd voor een klein Schiphol, passend bij een kleine ecologische voetafdruk van Nederland.

    62
  4. ir. B. van Marlen

    Ik vrees ook dat krimp alleen zal volgen als er een gerechtelijke uitspraak volgt, die omwonenden voldoende beschermt, en dat is nog maar de vraag. De huidige luchtvaartwet laat de schandalige praktijken toe, en kom er maar eens van af. Dit komt door de gekozen geluidsmaten Lden en Lnight met de veel te hoge grenswaarden (58 dB(A) en 40 dB(A) respectievelijk) en de andere ‘criteria van gelijkwaardigheid’! Men gaat met iets minder lawaaiige toestellen (volgens de berekeningen dan) een wat kleinere groep mensen onder het mom van ‘minder hinder’ als tweederangsburger driedubbel belasten. Wij merken dit nu dag- en nacht! Onder herriegoten komt men in een hel van continu lawaai. In de VS is dit al gemeengoed. Dit wordt een ware aanslag op de gemeenschap!

    De vliegconsument trekt zich er ook niets van aan en gebruikt dit verkeersmiddel weer massaal! De meesten van hen hebben immers geen enkel benul wat het betekent om voortdurend in de herrie te zitten en/of geen normale nachtrust meer te krijgen, evenals de politici in Den Haag. Dit geldt nog meer voor alle overstappers, die alleen maar kijken naar de ticketprijs en het gemak. Wat dit mensen aandoet zal ze een rotzorg zijn.

    De luchtvaartsector doet niet anders dan zich indekken door het lobbycircuit (@SaveSchiphol) en door het verzet tegen recentelijke rechterlijke uitspraken (Balanced Approach). De KLM-piloten vragen zelfs momeneetl om een hoger loon!

    Mensen die zich terecht tegen deze misstanden verzetten, zoals ik, worden weggezet als onrealis-tisch, zelfs zeurpiet, leugenaar, waanzinnig, enz.

    De enige hoop is de mogelijkheid dat het recht op een gezonde leefomgeving internationaal wordt erkend en juridisch wordt verankerd. De sector zal zich hiertegen blijven verzetten en intussen moeten velen verder lijden onder dit wanbeleid.

    Op een langere termijn zal men wellicht wel gaan inzien dat deze luchtvaartgroei niet meer kan, maar voor velen komt dit inzicht veel te laat! Maar met alle nieuwe vliegvelden en naderingsroutes zal het verzet toenemen, en wellicht een ‘kritische massa’ gaan overschrijden.

    SchipholWatch is en blijft heel hard nodig.

    65
    • Josje

      Ware woorden. Toch mis ik iets in deze analyse: de rol van de overheid. OK, na al die jaren wanbeleid op dit dossier is het vertrouwen daarin begrijpelijkerwijs bij velen van ons tot het nulpunt gedaald. Maar het gaat niet louter tussen de luchtvaartsector, vliegconsumenten, belangengroepen en de rechter. Die schandalige luchtvaartpraktijken die u noemt zijn in de eerste plaats veroorzaakt door jarenlang overheidsbeleid, een mix van misplaatste blauwe trots, het paaien van de vlieglustige kiezer, oneigenlijke banden met de sector (netwerkcorruptie genaamd) en uiterst complex technocratisch beleid waar zelfs Kamerleden nauwelijks iets van snappen. Ook al is het na zoveel jaar ellende voor onderwonenden moeilijk te geloven dat dat een keer echt gaat kenteren, het is niet voor niets dat we met zovelen hiervoor consequent publiek aandacht blijven vragen. Het gaat ook, of misschien wel vooral, om het beïnvloeden van de politiek. Persoonlijk vind ik het feit dat onze overheid structureel mensenrechten schendt net zo erg als de concete ellende die wordt aangericht. Want om in een land te leven waar je potentieel vogelvrij bent, afhankelijk van de plek waar je toevallig woont, is onverteerbaar. Dus laten we blijven hopen dat hier en daar een politicus zal inzien dat het zo niet langer kan, dat het er steeds meer worden, dat er een nieuwe maatschappelijke wind gaat waaien, en dat er – met de hete adem van de rechter in de nek en de klimaatcrisis op de hielen – een nieuwe minister komt die echt een nieuwe koers inzet met het luchtvaartbeleid.

      24
      • OnderDeRookVan

        Het is de regering die bepaalt hoeveel er gevlogen wordt, welke aanvliegroutes, wanneer, hoe luid, etc. Schiphol handelt enkel in opdracht van. Dat is wat ik vernomen heb. Invloed uitoefenen zou daarmee vanuit de politiek moeten komen. Afgezien van andere invloeden zoals hierboven werd genoemd o.a. niet genoeg personeel binnen de luchtvaartbranche.

        7
  5. Willem Verbrugh

    De krimp van Schiphol is niet staand beleid van de Nederlandse regering maar het gevolg van Corona en de economische ontwikkelingen die door de inflatie de keuze voor een vliegvakanties voor veel mensen te duur hebben gemaakt.
    Bij een grens van 440.000 vluchten is er dan ook nog steeds ruimte voor 10% groei in de huidige markt.
    De krimp is niet het gevolg van beleid maar van de economische omstandigheden.

    16
  6. Hulde

    Hulde, schipholwatch, iedere dag kijk ik uit naar een volgend artikel omdat het hoop geeft en steun dat er wel degelijk aandacht is voor de menselijke kant van de ellende. en dat de misstanden aan de kaak worden gesteld.
    Houd vol, we zijn jullie eeuwig dankbaar.

    69

Geef een reactie

Translate