Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Column

Onze lucht is van de vliegindustrie, denkt de vliegindustrie

auteur Alfred Blokhuizen, voorzitter van SchipholWatch

Voorzitter Alfred Blokhuizen van SchipholWatch ergert zich mateloos aan de arrogantie van de vliegindustrie (illustratie: foto-ok.nl)

4.7
(215)

De vliegsector gedraagt zich als eigenaar van de lucht en doet alsof we er niets meer over te zeggen hebben. Ze hebben ons aller lucht toegeëigend.

Deel op XDeel op Linkedin

Heeft u de laatste ontwikkelingen gezien en gehoord over het gedrag van de vliegindustrie? Ik weet eigenlijk niet wat ik hoor en zie.

Er waren altijd twee zaken die gratis waren voor iedereen. De zon die iedere dag weer opkomt en de lucht die we inademen. Dat laatste blijkt opeens niet meer het geval te zijn.

We hebben het als gewone burger helemaal mis. De lucht is van de vliegindustrie geworden. Zij maken uit hoe vaak ze er doorheen vliegen en in welke mate ze deze vervuilen. En als we als maatschappij een andere mening zijn toegedaan, moeten we lief vragen, via ellenlange procedures en moeten we ook betalen. Want om de lucht vrij te krijgen van vliegtuiguitstoot, moeten we zwaar de beurs trekken. Kortom, de lucht is niet meer gratis.

Hoe kom ik hier nu op?

Ik heb me de laatste tijd kapot geërgerd aan bobo’s en advocaten in de vliegindustrie. De druppel die de emmer deed overlopen waren de uitlatingen van de baas van TUI in een uitzending op Radio 1 met Thomas van Groningen. Ik kom daar zo op terug.

Het kabinet besloot om het aantal vliegbewegingen op Schiphol terug te brengen. Dat was een logische stap, want Schiphol heeft geen vergunning die het aantal vliegbewegingen toelaat waarop de vliegmaatschappijen denken recht te hebben.

Ook ontbreekt er al jaren een stikstofvergunning. De toko draait deels illegaal. Daar moet een eind aan komen, want burgers moeten worden beschermd tegen vuile lucht en oorverdovend lawaai.

Procederen tegen de democratie
Je zou denken: de democratie vindt dat het minder moet met de herrie en vervuiling en dan wordt daar iets aan gedaan. Maar dat ligt net even wat anders bij de vliegindustrie. Die buigt niet netjes voor de wetgever en voor wat de maatschappij wil, zoals vertegenwoordigd in de Tweede Kamer.

Nee, de vliegindustrie kiest ervoor om keihard te procederen tegen de samenleving. Daarbij stellen ze dat alleen in overleg de krimp van hun sector mag worden bereikt. Kortom: we moeten als maatschappij heel netjes vragen of ze alsjeblieft willen minderen zodat de lucht schoner en stiller wordt.

En dat moet dan via een ellenlange procedure in Brussel. De rechter maakte daar overigens gehakt van. Maar als je dan denkt dat de vliegsector instemt en de plannen aanpast? Welnee. Ze gaan vol in de aanval.

TUI-baas uit de bocht
Zo verscheen bij Thomas van Groningen de baas van TUI in de uitzending op Radio 1. Hij waagde het om te stellen dat krimp niet aan de orde was. En als we dat al willen, dan moeten we dat op onze blote knietjes vragen.

En als de branche dan toch moet krimpen, dan gaan ze langer doorvliegen met oude herriebakken die flink vuiler zijn dan modernere toestellen.

Dat is niets meer en niets minder dan pure chantage. Wat de man niet in de gaten heeft, is dat hij vertelt dat hijzelf wel uitmaakt – samen met zijn companen – hoe vaak en hoeveel hij de lucht gaat volproppen met herrie en luchtvervuiling.

In zijn hele betoog viel het woord ‘omwonenden’ niet. Ik ervaar dat als een totale schoffering van de maatschappij waarin ook hij leeft. En de melders van overlast? Ach, die moeten maar ophoepelen. Ga maar verhuizen naar de Veluwe, want die lucht boven hun huizen is niet meer van hen. Die is van TUI, KLM en meer van dat soort firma’s.

Van wie is de lucht?
Ik dacht eigenlijk dat de lucht van ons is. Ik schreef er al eens over in het Algemeen Dagblad. Maar dat is dus feitelijk niet meer het geval. De lucht die we inademen is van de vliegindustrie en zij maken wel uit hoeveel ultrafijnstof en andere kankerverwekkende stoffen zij erin pompen.

Ook maken ze zelf wel uit hoe vaak ze er doorheen jakkeren met alle geluidsoverlast en slaapverstoring van dien. En als we daar paal en perk aan willen stellen, dan zullen we nog eens wat meemaken!

Het is onaanvaardbaar en ondemocratisch gedrag, ten koste van de volksgezondheid. Het is het gedrag van een sector die zijn plaats niet meer kent binnen de samenleving.

Deze narcisten moeten nu echt terug in hun hok. Dat is een schone en dringende opgave voor ons parlement. Leden der Tweede Kamer, u bent de baas in dit land, niet de hooghartige vliegbobo’s. Geef ons onze lucht weer terug!

Deze column verscheen ook op Joop.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 215

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Henk Visser

    Dank je wel Alfred. Prima column.

    Wij allen hebben vroeger op school geleerd dat democratie onze te koesteren staatsvorm is waar grootouders hun leven voor op het spel hebben gezet. Waar miljoenen mensen in de 2de wereldoorlog voor gestorven zijn. Democratie betekende immers inspraak van het volk op de politiek. Ik schrijf bewust ‘betekende’ (verleden tijd) omdat er in de afgelopen 78 jaar nogal wat scheefgroei is ontstaan in onze rechtsstaat. Oorzaken daarvoor zijn de globalisatie, mondiale bevolkingsgroei en het verrijzen van economische zuilen die claimen het land draaiende te houden, of anders … ! Nederland kent ook die zuilen: Shell, Unilever (gevlucht naar de UK), Tata Steel, De Rotterdamse haven, Phillips en voorheen Werkspoor Diesel (treinen) en Fokker. In de laatste twee zijn miljoenen belastinggeld gepompt om ze levensvatbaar te houden. Tot de Money Pit uiteindelijk toch tè diep bleek.

    Alfred schrijft: “Het is het gedrag van een sector die zijn plaats niet meer kent binnen de samenleving”. Inderdaad. De luchtvaartsector is als een monster van Frankenstein uitgegroeid tot een Staat in de Staat. Hoe is dit mogelijk? Waar Shell (een economische gigant) door de rechter op de vingers werd getikt, kan Schiphol zich blijven onttrekken aan wettelijke normen. De sector heeft een sterke propaganda machine achter zich staan. De rechtse media, gedrukt en op TV, met Daniel Koerhuis (VVD) als een niet te verstikken roeptoeter voor de luchtvaart.

    Sinds het kabinet Kok (1998, PvdA, VVD, D66) heeft Nederland nooit meer een links ideologische regering gehad. Niet dat de luchtvaart toentertijd ook maar het volume kende dat het nu heeft. De Polderbaan (bulderbaan) bestond nog niet. Na Kok is onze democratie gegijzeld door pro vliegen regeringen. Heeft het lobbyistenleger ruim toegang gekregen tot de politieke macht. Is de Haagse macht meer en meer geïntrigeerd door Schiphol.

    Als democratie in de ware zin betekent inspraak van de gemeenschap, en niet de dictatuur van de meerderheid (de coalitie partijen), dan zou de volgende regering moeten bestaan uit een coalitie van links en rechtse partijen. Zeker in een tijd waarin klimaatcrisis alle aandacht vraagt. 12 jaar neo-liberaal beleid heeft het vliegend ongedierte gevoed uit de ruif van ons belastinggeld. Terend op het principe: vliegen is een burgerrecht. Wat het absoluut niet is. Het is een luxe, en zou dienovereenkomstig ook belast moeten worden.

    Van wie is de lucht? Van wie is het land waarop we wonen? Ergens in het verleden ontstond de idee alles maar te verdelen, tegen betaling. Omdat een heersende macht het land al geclaimd had. En hiermee verwijs ik nog even naar een frase uit de song van de Amerikaanse band; The Eagles. Spot on.

    The Last Resort – The Eagles

    Who will provide the grand design?
    What is yours and what is mine?
    ‘Cause there is no more new frontier
    We have got to make it here
    We satisfy our endless needs
    And justify our bloody deeds
    In the name of destiny
    In the name of God

    10
  2. ad

    De lucht is van de vliegindustrie, is / wordt door hen toegeëigend.
    Dat geldt ook voor mijn huis en tuin. Ze vestigden er een waypoint en doopten dat tot handhavingspunt. Wat zij (of mijn overheid) er handhaven weet ik niet. Of het zou zijn een hoeveelheid luchtvaartterreur waar ik zeker recht op zou hebben? Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk. En het vliegvee gaat weer even vaak mee als voor corona. Hiep hiep hoera.

    10
  3. Bianca

    Het is niet alleen het luchtruim, maar de ruimte wordt ook inmiddels ingepikt, niets is veilig meer, helemaal niets 😮‍💨.
    En de boeren krijgen overal de schuld van…

    11
  4. Frans

    Zolang de VVD met scepter zwaait bij het ministerie van infrastructuur en waterstaat zal er niks veranderen. Het is niet voor niks dat die partij al jaren een bewindspersoon bij dat departement plant.

    30
  5. Hanneke

    Goed geschreven stuk wat mijn gevoel van machteloosheid weergeeft. Het ‘stikt’ hier boven Assendelft van de vliegtuigen en ik heb als bewoner slechts het na(arboven)kijken.

    31
  6. Naar een nieuw evenwicht voor iedereen

    Een birdstrike is een aanvaring met een vogel. Vandaag is dit weer gebeurt met een Boeing 747. Een auto rijdt een vogel dood. Maar een vliegtuig heeft ‘een aanvaring met een vogel’. Het is wel tekenend vind ik. Want de ander vliegt in de weg, de ander wil s nachts voldoende kunnen slapen (hoe halen zij het in hun hoofd?), de ander zeurt over te veel herrie in een etmaal, de ander wil woningen bouwen, de ander moet steeds financieel bijspringen en de ander moet niet zo moeilijk doen over de vervuiling die in de lucht en over de bodem en zeeën uitgesproeid wordt.

    De hoogste tijd dat politici door die act van ‘wij doen niks verkeerd, het ligt aan de ander’ heen prikken. We zijn allemaal de eigenaar van de lucht, de bodem, de natuur en van de Aarde. We moeten samen naar een nieuw evenwicht, voor iedereen. Of we het nu willen of niet, het klimaat heeft die keuze voor ons gemaakt en legt het ons op. Er zijn al genoeg signalen afgegeven. The sky is helaas niet meer the limit.

    47
  7. Kijk naar de toekomst

    VLIEGSECTOR HEERST IN VELE KAMERS

    De overheid anno 2023 omvat een uiterst complex systeem met talrijke “kamers” naast de in het artikel genoemde Tweede Kamer, die al lang de functie van steunpilaar heeft verloren.

    Want de vliegsector bouwde – via een strategische operatie Delta/Holland Metropool – aan een waar meganetwerk, dat bestuurders op alle niveaus verbindt met de takken van sport in de Ruimtelijke Ordening: infrastructuur, water, urbaan en ruraal gebied. Dit bracht invloed bij talrijke vergadertafels in evenzovele kamers.

    Daarnaast dan de Metropoolregio’s als MRA 2.0 en MRDH in de Noord- en Zuidvleugel, aangevuld met talrijke regionale varianten.

    Ten slotte, maar zeker niet de minst belangrijke nieuwe kamers:

    Economische Raden met benoeming slechts op voordracht en gerekruteerd uit een triple/helix van (top)bestuurders en managers afkomstig uit overheid, bedrijfsleven en Universiteiten en Kennisinstituten.

    Ten slotte de truc die op al deze in de vele kamers zetelende lieden wordt toegepast en in deze video aan de kaak wordt gesteld:

    https://www.bnnvara.nl/artikelen/wat-is-netwerkcorruptie-en-hoe-bedreigt-het-onze-democratie

    23
  8. Sterre

    Heb ook naar die uitzending geluisterd, was echt vreselijk die man van Tui zei dat krimpen helemaal niet het doel was maar minder lawaai en minder uitstoot. Zo van als de vliegtuigen stiller en schoner zijn dan mogen wij gewoon groeien! Maar dat is een complete fabel, stillere en schonere vliegtuigen dat gaat minstens nog 50 jaar duren. Die Thomas van Groningen stelde ook totaal geen kritische vragen en had zich kennelijk ook niet goed voorbereid op de uitzending want hij wist niet eens het woord startbaan “hoe je zo’n ding ook noemt” zei hij vlgns mij. Geen woord over bewoners die dagelijks extreem geterroriseerd worden door Schiphol. Ik had hier gisteren (31-07-2023) weer een afgrijselijke ervaring… om 12.38 uur was er een extreem gierend vliegtuigmotoren lawaai en ik zag een mega groot vliegtuig zeer laag, ik denk lager dan 200 mtr recht op mij af komen ik was in huis. Het vloog recht over mijn dak totaal afwijkend van de vliegroute. Het leek alsof het wilde neerstorten in mijn achtertuin. Ik begon te trillen en kreeg het steen en steenkoud. Kon niks meer… heb BAS gebeld en was erg overstuur en moest huilen aan de telefoon. Hoe kan het dat de Luchtverkeersleiding vliegtuigen zo sterk van de vliegroute laat afwijken en recht over dichtbevolkte woonkernen laat vliegen? Ik maakte printscreens van Flightrader. Ik keek op donderdorp waar het vliegtuig beschreven stond als “lander” dat is al vreemd want het was een starter. Op Flightrader was 2 uur later de vlieglijn aangepast. Klopt ook niks van. Het was SIA7371 SQ7371 B744 Singapore Airlines Cargo. Ik heb de verdere gehele dag niet meer normaal kunnen functioneren een en al stress en hartkloppingen. Alles is ons afgenomen, ons eigen huis, onze eigen tuin, onze gezondheid, onze leefomgeving en ook onze eerste levensbehoefte, schone lucht om in te ademen. Ik vraag mij dat al jaren af…. van WIE is het luchtruim? Illegaal Schiphol eigent zich alles maar dan ook ALLES toe… het is totaal onleefbaar hier! Wij willen ons leven terug, de maat is vol. Schiphol denk werkelijk dat heel Nederland van hun is proberen steeds nóg meer van je af te pakken. Die hele luchtvaart- industrie is een grote illegale MISDADIGE bende en niemand houd ze tegen… CODE ROOD=STOP!

    62
  9. Musje

    Als mijn buurman een buitenunit van een airco plaatst, en ik heb daar last van, dan mag ik klagen. Als blijkt dat op de erfscheiding het geluid meer is dan 40 db, dan mag ik eisen dat buurman de airco verwijdert ofwel een aanpassing doet om het geluid onder de 40 db te krijgen. Opgelost.
    Als mijn buurman Schiphol mij belaagd met geluid dat op mij erfgrens meer is dan 40 db (40db, wat n lachertje!), dan mag ik niets. Ja, klagen mag, bij BAS ofzo, maar er gebeurt niets.

    De airco van mijn buurman geeft overlast aan maximaal 2 huishoudens… zijn buren die direct links en rechts van hem wonen.
    Schiphol heeft 100.000en directe buren. Die worden allemaal dagelijks bestookt met geluid dat op hun erfgrens de 40db vele malen overschrijdt……

    Wat klopt hier niet?????

    68
  10. Alfred heeft gelijk

    Het is vreselijk om te zien hoe dom (gehouden) de meeste mensen zijn, ze hebben geen idee dat ze met het spekken van de vliegindustrie en hun egoïstische pretvluchtjes hun eigen graf graven. Blijkbaar kunnen wij slechts toekijken en wachten tot de wal het schip keert.

    46
  11. rrustema

    Het is piratengedrag. Lees het Wikipedia-lemma over piraten eens met de luchtvaartindustrie in het achterhoofd.

    -> The meaning of the Greek word peiratēs literally is “anyone who attempts something”.

    Opvallende overeenkomst is dat ze beperkt landgebonden zijn en daarom lastiger te pakken. Ook dat ze zich vaak gesteund weten door een mogendheid op het land die verwacht dat ze de buit terugbrengen.

    Ook het parasitaire karakter is opvallend. Terwijl de moeilijke toegevoegde waarde op het land wordt gemaakt door de landbewoners pakken de piraten dat af en maken zich gelijk weer uit de voeten, moeilijk terug te pakken door die inwoners.

    25
    • Jeroen

      Laat de Overheid eerst maar eens met haar eigen bedrijf Schiphol beginnen. Als de eigenaar (de Overheid) daar zélf stelt dat ze niet meer dan X (en van mij mag X zo laag mogelijk zijn, nog ver beneden de 400.000 vliegbewegingen per jaar) toestaan, dan moeten TUI, KLM, etc. het zelf maar uitzoeken waar ze de gewenste extra capaciteit gaan inkopen. Als ze dat al kunnen. De vliegmaatschappijen kunnen dan eventueel (net zoals de supermarkten en voedselproducenten nu ook doen) gewoon hun prijzen fors verhogen en dan nóg de gewenste winst maken. En dan kunnen ze ook nog betalen voor de vervuiling die zij veroorzaken en ook betjes accijns op de brandstof betalen (zoals ook iedere automobilist of scooterrijder dat doet). Het grote probleem is dat de maatschappijen vooral zoveel mogelijk lijken te willen vliegen tegen een zo laag mogelijke prijs en dan tóch hun winst willen maximaliseren. Dat moet en kan anders. Denk aan Coca-Cola of McDonalds die hun prijzen zo fors hebben verhoogd dat ze meer winst maken ondabks lagere verkopen. Vliegen moet een schaars goed zijn, waar een fatsoenlijke prijs voor betaald moet worden door de consument. Zonder sponsoring van de overheid op accijnzen, zonder het gedogen van vervuiling zonder dat daar een rekening tegenover staat.

      51
  12. Chris

    Goed stuk. Mooi om uit te printen en bij koerhuis langs te brengen. Die vindt het geweldig als mensen voor hem naar Den haag komen. Hij gaat er zelfs mee op de foto dan.

    33

Geef een reactie

Translate