Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Column

Vliegvluchtelingen zijn een zegen voor Nederland

Alfred Blokhuizen

Alfred Blokhuizen hekelt het bedrog van de vliegreisbranche (foto: Foto OK)

4.6
(122)

Voor een reeks van mensen en bedrijven lijkt de klimaatdiscussie aan dovemansoren gericht. Allerlei drogredeneringen worden gebruikt om zelf maar niets te hoeven doen aan de verbetering van het milieu. Een ongelofelijk halsstarrige branche is de vliegreisbranche.

Deel op XDeel op Linkedin

Deze sector heeft greenwashing zo ongeveer uitgevonden, zo blijkt door het grote aantal veroordelingen door Reclame Code Commissies in heel Europa.

Eind februari beklaagden enkele vliegreisondernemingen zich in de vliegvriendelijke Telegraaf over de vlucht van Nederlandse vakantiegangers naar het buitenland. Er zouden heel veel mensen zijn die niet meer vanaf de Nederlandse vliegvelden willen vertrekken vanwege de vliegtaks en de tariefsverhogingen op Schiphol en haar dochterondernemingen.

De toeristen zouden uitwijken naar Brussel en zo. Niet dat die touroperators daar last van hadden, want ze boekten gewoon die mensen via die vliegvelden, zo verklaarden ze zelf. Maar toch klagen!

Trukendoos
Je ziet die vliegbedrijven de hele pr-trukendoos weer opentrekken om het publiek wijs te maken dat het allemaal slecht is, die prijsverhogingen en verhoging van de tickettaks.

Feitelijk allemaal een vorm van misleiding. Met als dramatische conclusie dat al die kostenverhogingen op het bordje komen van de reiziger! “Uw vliegvakantie wordt duurder, ten opzichte van vakanties met eigen auto, trein of bus!” Hoe erg is dat?

Ik zal wat opmerkelijke zaken hier belichten.

Er wordt een einde gemaakt aan het zwaar onderbetalen van die harde werkers in de bagagekelders en op platforms. Ook hun werkomstandigheden moeten sterk worden verbeterd. Dat gaat niet eens vrijwillig, maar na jaren klagen door de vakbonden onder dwang van de arbeidsinspectie.

Geweten
Natuurlijk kost dat geld, heel veel geld. Maar wie wil nu op zijn geweten hebben dat mensen ziek worden van hun werk? Wie wil op zijn geweten hebben dat mensen op de armoedegrens leven, terwijl ze uw luxe vakantie mogelijk maken.

Wie moet anders de kosten betalen van de verbeteringen? De belastingbetaler? Dat wordt overigens lastig, want op vliegtickets zitten geen belastingen als btw en er wordt geen cent accijns op kerosine geheven.

Opeens trekt men het milieubelang lekker breed. Zo zou het vanaf buitenlandse vliegvelden vertrekken niets doen voor het milieu. Maar dat is natuurlijk weer een debattrucje. Voor de directe omgeving van vliegvelden betekent minder reizigers minder vliegbewegingen. Dus minder lawaaioverlast en slaapverstoringen, maar ook minder snel zwarte tuinmeubels en ramen als gevolg van de uitstoot van die vliegmachines. De directe omgeving wordt er veel beter van als er minder wordt gevlogen.

Schoner en stiller is misleiding
Verder komt men weer met de misleiding dat vliegtuigen schoner en stiller worden. Dat is echt misleiding, want vliegtuigen worden minder vies ‘per stoel’. Maar omdat ze fors groter worden, worden ze per saldo dus weer vuiler en stoten ze andere giftige dampen uit dan de oudere motoren. En dat (hoorbaar) minder lawaaierig is al honderd keer weerlegd door EASA, de Europese vliegautoriteit, en de technische universiteiten. EASA noemde dat minder lawaaierige zelfs “fake news”.

Ze doen ook net alsof de ruimte op buitenlandse vliegvelden onbeperkt is. Dat is natuurlijk niet zo. Ook daar zit men aan het maximum. Ook de omwonenden van vliegvelden in België en Duitsland zijn de vervuiling en het lawaai zat. Dit bleek tijdens een gesprek, waaraan ik deelnam, met de Europese Commissie in Brussel.

En de vliegvluchtelingen, feitelijk economische vluchtelingen die in een ander land overlast gaan veroorzaken, zijn mensen die dus voor een tientje meerkosten uitwijken naar andere vliegvelden.

Ze moeten toch echt eens een nieuwe rekenapp op hun telefoon downloaden. Want je bent al heel snel en fors meer reistijd kwijt. Maar de reiskosten lopen ook flink op als men de vliegtaks en de gerechtvaardigde kosten van loonsverhogingen wil ontwijken.

Aan de andere kant zorgen ze er dus voor dat er minder wordt gevlogen boven Nederlandse steden. En dat is dus een zegen voor de omgeving.

Kortzichtig
Een laatste puntje is eigenlijk de kortzichtigheid van de vliegboys & girls. Ze kunnen ook hun aanbod verbreden en reizen aanbieden met de trein of bus. Die zijn veel schoner en ook comfortabeler dan met het vliegtuig. En feitelijk kost het vaak maar een paar uurtjes meer tijd. Op een hele vakantie stelt dat niets voor. Op sommige bestemmingen is reizen met bus, trein of auto zelfs sneller dan met het vliegtuig.

De prijsverhogingen zijn onvermijdelijk en gaan steeds meer de èchte kosten dekken die worden veroorzaakt door het vliegen. Die vliegbedrijven moeten zich gewoon aanpassen. En voor de reiziger wordt het reizen met het zeer vervuilende vliegtuig niet meer zo vanzelfsprekend.

Ik heb ook nog een gewetensvraag. Nu ben je baas van zo’n vliegbedrijf. Nu ben je steeds bezig met het (bewezen) misleiden van het publiek en de politiek. Zeg je dan bij het tandenpoetsen, na een lange dag, tegen jezelf in de spiegel: “Wat ben ik vandaag weer goed bezig geweest”?

Want laten we eerlijk zijn, die vliegvluchtelingen waarover nu wordt geklaagd, hebben geen invloed op de globale omzet van het bedrijf. Het gaat gewoon over iets anders! Zeg dat dan ook.

Tegen de mensen die voor die paar tientjes vliegtaks zeg ik: Beste vliegvluchteling, je bent een zegen voor Nederland.

Deze column van SchipholWatch-voorzitter Alfred Blokhuizen verscheen eerder op Joop.nl, het opinieplatform van BNNVARA.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.6 / 5. Aantal stemmen: 122

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Paul Reus

    Die zogenaamde “stillere” vliegtuigen is vaak gebruikt argument om meer vliegen mogelijk te maken. Dat dit stillere bedrog is, kan iedereen begrijpen.
    Een straalmotor heeft geen uitlaat die verbranding dempt. Zolang straalmotoren vliegtuigen in de lucht brengen en houden zal er altijd lawaai zijn. Recht evenredig met de kracht die nodig is om vliegen met straalmotoren mogelijk te maken.
    Net zoals de stoomlocomotief van weleer is ook de straalmotor aan het eind van zijn technologische levensduur. De herrie en de vervuiling is enorm. Of er een ander type aandrijving komt voor vliegtuigen?
    Elektriciteit wordt het zeker niet ivm met de enorme accu’s die nodig zijn. Hybride vliegtuig met een straalmotor die een elektrische generator aandrijft? Zoals in sommige auto’s en treinstellen? Uit oogpunt van efficiency lijkt mij geen goede oplossing. Bij stijgen en landen heeft het vliegtuig juist zeer veel brandstof (aandrijving) nodig.
    Maar kost wat het kost een vervuilend en herrie makend verdienmodel blijven willen houden en zelfs uitbreiden, is schandalig.
    Halveren Schiphol en geen nachtvluchten tussen 19:00 en 07:00 meer. Ook kinderen moeten slapen.

    16
  2. Bianca

    Ik ben het helemaal met deze man eens!
    En ook Lelystad Airport niet misbruiken voor straaljagers. Midden in het land met enorm veel trekvogels en heel veel wild…hoe verzinnen ze het!!!
    Maar ook de variëteit aan allochtone mensen die hier wonen, deze groep wordt met de jaren vermeerderd en deze pakken vaak het vliegtuig naar hun familie, een enkeling gaat met de auto, maar dat is een behoorlijk eindje rijden. Dat wordt vaak vergeten.

    11
  3. Bijna alles is bedrog in de vliegindustrie

    Voorlopig blijven de lege toestellen nog iedere 90 seconden laag over bewoners denderen.
    Opvallend dat de overzichtskaartjes die in kranten en rechtse ‘actualiteits’programma’s verschijnen altijd lijntjes naar het zuiden laten zien: die honderden toestellen per dag naar en van de Scandi landen vermelden ze nooit. Ook lezers- en kijkersbedrog. Die vliegen namelijk leeg heen en weer.
    Zo zijn ook de verschrikkelijke lullige reclames met een tandeloos en moederloos kind met een sukkel van een vader en een del met een doorzichtig gewaad allemaal bedrog.

    34
  4. Rob

    Normale arbeidsomstandigheden leidt inderdaad tot hogere kosten op Schiphol. Dit Deze kosten belast Schiphol door aan de airlines en komen uiteindelijk terecht in de ticket prijs. Inderdaad walgelijk dat de airlines hier tegen procederen en het publieke sentiment bespelen. De goedkopere Tickets door de belastingvrijstellingen worden uiteindelijk betaald door Henk en Ingrid door bijvoorbeeld een hogere BTW op de dagelijkse boodschappen (want die belastingvrijstellingen leiden tot hogere belasting op andere zaken). Dat vertellen de airlines niet die via de Telegraaf het sentiment bespelen dat de gewone Nederlander het slachtoffer zou zijn van de Ticket Tax. De vrijstelling is per saldo alleen gunstig voor veelvliegers.

    41
  5. The end of an era

    De tijd dat de vliegtuigmaatschappijen het bedrijf Schiphol Groep bestuurden is voorgoed verleden tijd. Alle drogredenen en leugens die ze jarenlang hebben gebruikt zijn inderdaad doorgeprikt Alfred.

    Nu kan Schiphol Groep zichzelf gaan besturen. En dat gaat er heel anders uitzien. Ruud Sontag heeft daarvan al een voorproefje laten zien. En ook I&W weet dat het er tijd voor is.

    The end of an era. The beginning of a real new balance.

    39
    • What’s in a name?!

      De heer Sondag bedoelde ik.

      Met dank, want hij is de eerste Schiphol bestuurder die echt begrepen heeft dat het zo niet langer kan. En dat Schiphol werkt voor de belastingbetaler, niet voor de vliegtuigmaatschappijen,

      Hoewel ik me wel afvraag hoeveel uur hij slaapt? Want nachtsluiting Schiphol tussen 00:00-05:00 uur is echt voor ieder kind en vrijwel 100% van de volwassenen veel te kort qua slaaptijd,

      4
  6. Hans van Willenswaard

    Wordt het niet eens tijd voor een mileukijkwijzer bij de vliegtuig vakantie reclames? Zoals ook roken slecht voor u is, is vliegen ook heel slecht voor leerprestaties van uw kinderen, uw slaapherstel en leidt mede tot klimaatverandering

    46
    • Manon

      Verbod van vliegvakantiereclames!

      38
    • Roland

      Schandaal op schandaal op schandaal, ik ben het als een van de meest getroffen burgers zo ongelofelijk zat!!!! Waarom duurt het allemaal zo ongelofelijk lang voordat er iets veranderd? Alleen vandaag alweer 14 uur continu pokkenherrie van 9h tot 22h , illegaal over ons uitgestort door “onze” overheid, “onze” K**LM, “ons” illegaal opererend vliegveld Sch*jthol..
      Spuugzat zijn we het hier!

      29

Geef een reactie

Translate