Vanmiddag bezocht een delegatie van SchipholWatch de ontwikkelaar van Explane op de Raspberry. We keken onze ogen uit. Het lijkt nog maar een kwestie van weken voordat iedereen voor een relatief klein bedrag een meetstation kan aanschaffen dat geen vliegtuig mist.
De Raspberry is een heel klein computertje van een paar tientjes. Gekoppeld aan een dB-meter registreert het apparaatje continu het omgevingsgeluid. Het knappe aan deze versie is dat het systeem zelfstandig vliegtuigen herkent en deze inclusief het gemeten geluidsniveau doorstuurt aan de database van Explane.
Ook het aantal vliegtuigen geteld
Uniek van de vaste opstelling is dat nu ook een goed beeld kan worden gekregen van de frequentie waarmee vliegtuigen overkomen. Waar de app voor de smartphone afhankelijk is van de gebruiker die op een knop drukt om een meting door te sturen, stuurt de Raspberry íeder passerend vliegtuig automatisch door.
Omdat het aantal overkomende vliegtuigen een belangrijke parameter is in de ervaren overlast door omwonenden, zien wij dit als een belangrijke ontwikkeling.
De Raspberry kan straks compleet gebruiksklaar worden geleverd door ontwikkelaar René Kuijf voor een bedrag van circa 150 euro, inclusief kabels en geluidsmeter. En met de slimme software geïnstalleerd.
Doe-het-zelvers
Voor handige doe-het-zelvers publiceren we een handleiding op internet inclusief een link naar de benodigde software. Daarmee kan dan voor een bedrag van naar schatting 100 euro zelf een werkend systeem worden gebouwd.
Ook gegevens voor RIVM
Explane op de Raspberry levert twee soorten gegevens aan onze database. De eerste soort is de ‘traditionele’ Explane-data, voor opname in de website Aviation Noise Reports by Explane. De tweede feed leggen we vast op verzoek van het RIVM, het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu.
Die gegevens bevatten metingen van het geluidsniveau op iedere seconde van de dag, dus ook als er geen vliegtuig overkomt.
RIVM gebruikt die data om berekeningen over het vliegtuiglawaai af te zetten tegen het normale omgevingsgeluid. In een stad is er doorgaans meer omgevingsgeluid dan op het platteland, het RIVM wil kunnen onderzoeken of die verschillen uitmaken voor de perceptie en gevolgen van vliegtuiggeluid voor omwonenden.
Update 4 december 2019
De ontwikkeling van de software voor de Raspberry PI heeft enige vertraging opgelopen. We verwachten nu dat het kastje en de software in de loop van het eerste kwartaal van 2020 beschikbaar komen.
Jan
Inmiddels 2021 en de handleiding verwijzing of link ontbreekt na 2 jaar nog steeds?
SchipholWatch
Zie (onder meer) https://schipholwatch.nl/2021/10/06/continu-vliegherrie-meten-en-insturen-naar-donderdorp-nl/
harrah
Ben reuze benieuwd naar de huidige status van dit project……iemand een update?
Terry van Erp
Wat is de voortgang van het project?
Zijn nu in plaats van weken al maanden verder, is het stopgezet of zijn er tegenslagen?
Of is het weer zover dat Mr. Murphy hier zijn best aan het doen is?
Leon Wubbe
Ik weet niet of dit al bekend is, maar ik zat een aflevering van De Monitor van Teun van de Keuken te kijken, en daar zie je De Explane App en de Rene Kuijf bezig met de ontwikkeling van de Raspberry Pi versie van de Explane App. De moeite waard om te kijken (ook om te zien hoe andere steden als Parijs met geluid om gaan. Het kan dus ook anders).
https://demonitor.kro-ncrv.nl/uitzendingen/uitzending-jaarlijks-overlijden-duizenden-mensen-door-geluidshinder
Don
Met betrekking tot de toenemende overlast heb ik een klacht en aansprakelijkheidsstelling ingediend bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In deze klacht heb ik hen aansprakelijk gesteld voor als mij wat onderweg zou overkomen door slaapgebrek. Via mijn Fitbit kan ik mijn slaapritme aantonen. Fitbit toont aan wanneer het laatste vliegtuig rond 2400u op 600m overvliegt, en de eerste, meestal rond 0500u: ik wordt dan namelijk wakker. Dit kan ik over een periode van vele maanden aantonen. Al met al natuurlijk geen wetenschappelijk bewijs en causaal bewijs dat ik in slaap val voor het stoplicht i.v.m. vliegtuiglawaai moet nog maar bewezen worden. Toch ben ik door een medewerker van het Ministerie teruggebeld en deze ging er voor zorgen dat mijn brief ‘ter kennis van de Minister’ gebracht ging worden.
Die 150 euro voor een gekalibreerd meetsysteem bij mijn woning betaal ik per omgaande. De meetresultaten zullen er niet om liegen, daar ben ik van overtuigd. Neem de tijd voor de ontwikkeling zodat er bij oplevering geen ‘gaten’ in het ontwerp kunnen worden geschoten door allerlei ‘experts’ en onze vrinden van Schiphol.
Succes met de ontwikkeling!
Bertrik Sikken
Ik heb een prototype gemaakt van eenvoudig te maken geluidsmeter op basis van een kleine microcontroller en een digitale microfoon, totale kosten ca E15,-. Qua opzet lijkt het een beetje op de luftdaten fijnstofsensor. Het meet geluid en voert dan een analyse van de geluidssterkte in elke octaafband (bijv rond 31 Hz, 63 Hz, 125 Hz, 250 Hz, 500 Hz, 1000 Hz, en zo verder). Hieruit kan je bijv. de A-weighted totale geluidssterkte bepalen, maar achteraf ook nog deels corrigeren voor bijv. de frequentiecurve van de microfoon of de behuizing. Het is nu nog een prototype, dus er zit bijv. nog geen netwerk achter en ik heb ook nog geen definitieve behuizing. Zou het leuk vinden om samen te werken en dit verder uitwerken. Ik vind het zelf vooral leuk vanuit de technische invalshoek, heb geen “politiek” doel. Projectpagina staat op https://revspace.nl/EspAudioSensor
Roel
Dag Bertrik,
Interessant project, geluid meten, en dat voor een laag bedrag. Ik doe graag met je mee. Wij wonen achter een schoolplein, waar eigenlijk dag en nacht veel lawaai is. Maar is dat onze beleving nou of zijn de db’s werkelijk zo hoog?
Mijn achtergrond: ik doe graag wat met de soldeerbout, software en een raspberry pi. Zo heb ik bijv. Domoticz draaien en een LoRa zendertje (voor de waterstand). Mijn gepensioneerde buurman is goed in software, samen doen we wel eens iets, bijv. het mbv een SDR en Pi beluisteren van een draadloos weerstation, en de signalen met software decoderen.
schipholwatch
Dag beste mensen, even een update naar aanleiding van de reacties. We zijn er druk mee bezig, de eerste exemplaren worden nu op een paar plekken in de regio uitgetest. We zijn echter een club vrijwilligers, waardoor we (lang niet) fulltime aan het systeem kunnen werken. Graag vragen we dus nog even geduld, het komt eraan!
Danny Maas
We zijn nu enkele weken verder. Kunnen we al iets uitproberen? Is er wellicht een Github? #benieuwd
Terry van Erp
Had ook al wel een update verwacht om een en ander te kunnen testen, ik verwacht niet direct een perfect werkende versie, maar juist samen kunnen we sneller en beter de kinderziekten eruit halen en de installatiehandleiding voor iedereen leesbaar en bruikbaar maken.
Leon Wubbe
Welke Raspberry PI is hiervoor nodig?
Het zou mooi zijn als de toepassing op een Raspberry PI Zero zou kunnen draaien. Die is een stuk goedkoper en simpeler dan de andere types.
Terry van Erp
Ben benieuwd wanneer de bedoelde handleiding zoals genoemd in https://schipholwatch.nl/2019/09/20/continu-meten-met-explane-kwestie-van-weken/ online te vinden is.
Heb zelf nog wel een paar PI’s en de nodige hardware eromheen.
Het lijkt me niet zinvol om dit zelf te gaan bouwen en daarmee en compleet ander systeem te gaan creeren, beter een standaard waarmee iedereen gaat werken en meten.
Graag uw reactie naar info at colandino punt nl
Danny Maas
150 euro is nog een beste investering, maar dat zal vooral komen door gecalibreerde decibelmeter, denk ik?
Ben als PI-addict erg geinteresseerd. Ga binnenkort zelf aan de slag met een Decibel-meter op Bluetooth.
gerard
Misschien toch vermeldenswaard: sinds jaar en dag is het aantal vliegtuigoverkomsten op iedere willekeurige plaats in Nederland al te onderzoeken via https://streams.vlieghinder.nl/reports/events.php .
Die database gaat terug tot 2006/2007.
Ook kan van de tientallen geluidsmeetnetten van Nomos, Luistervink en Geluidsnet de geluidswaarde in relatie tot de bijbehorende vliegtuigoverkomst worden nagegaan. Precies dus wat in dit bericht wordt betoogd.
Annemieke
En mensen in de omgeving van andere vliegvelden (rtha) kunnen die ook meedoen?
Is dit overigens niet met een subsidie te regelen. Kan me niet voorstellen dat er er geen partijen zijn om dit te financieren. Ik doe overigens graag mee
Rekel
Ik hoop op eerlijke, onafhankelijke, nauwkeurige metingen met dit apparaat zonder fouten of ” gesjoemel”. Daar kunnen ze bij Schiphol, deze keer dan niet omheen. Of ze er wat mee doen , ontkennen of ter zijde leggen, zoals gewoonlijk, zullen we dan wel zien.
Misschien is het mogelijk om bij een grote, gezamenlijke inkoop van dit apparaat een korting te verkrijgen, zodat alle belanghebbenden er een aan kunnen schaffen en we allen tesamen de benodigde hindermeldingen kunnen aandragen……
Tineke Karsten
Graag zou ik, zodra dit meetstation op de markt is, deze aan willen schaffen.
Ik woon op 4 hoog, Amsterdam West. En heb de laatste 2 jaar in toenemende mate last van opstijgende vliegtuigen, vermoedelijk ‘grondgeluid’ (ik zie geen vliegtuig). Afhankelijk van de wind (?), hoor ik het geluid per dag een aantal uren, elke 2 – 3 minuten. Soms een hele dag (al is dit wel minder geworden). Het gaat om een donderend, aanzwellend geluid, waarbij mijn woning, lijkt het, als een klankkast functioneert, incluis trillende ramen.
Vraag bij aanschaf meetapparaat:
Wordt deze door het bedrijf geïnstalleerd?
Is er, voor het geval het meetapparaat stuk gaat, hulp vanuit het bedrijf (garantie, reparatie?)?
Ik vraag dit omdat ik niet thuis ben in de techniek van dit soort apparatuur.
Tot zover. Een topactie!
Tineke Karsten
Marc
Misschien kan Rene Kuijf ook alleen de behuizing met de DB-meter gaan verkopen tegen gereduceerd tarief.
Sommige hobbyisten zoals ik hebben namelijk nog wel wat Raspberry’s liggen.
Klaar
Mooi initiatief!
In mijn woonplaats Oegstgeest is een dergelijk meet initiatief zeer succesvol van de grond gekomen.
Neem een kijkje en sluit je aan.
https://overmijndak.vlieghinder-oegstgeest.nl/
Hulde voor de initiatiefnemer hiervan!
schipholwatch
Dat ziet er goed uit. Mogelijk kan deze site zelfs een combinatie maken met Explane op de Raspberry. Dan kunnen ze niet alleen het overlastgevende vliegtuig doorgeven aan BAS, maar ook gelijk het gemeten geluidsniveau. Wij zouden wel in contact willen komen met deze club om de mogelijkheden te bespreken!