Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Actie

Stel uw recht op schadevergoeding Lelystad Airport veilig door nieuwe brief

Lelystad Airport

foto: Lelystad Airport

(leestijd circa 2 minuten)
3.7
(93)

Woningen onder aanvliegroutes dalen fors in waarde vanwege de herrie en vervuiling door vliegtuigen. Dat kan oplopen tot tien procent van de woningwaarde. Zorg daarom dat uw eerdere schadeclaim rechtsgeldig blijft.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit stelt SATL-Lelystad dat vijf jaar geleden een standaard claim liet opstellen door een advocaat. Het recht op deze vergoeding verjaart echter na vijf jaar, dus het is tijd om de claim veilig te stellen met een ‘stuitingsbrief’.

In het geval van Lelystad Airport was de eerste verjaring op 1 april 2020, vijf jaar na het in werking treden van het luchthavenbesluit 2015. Als de veroorzaker van de waardedaling niet binnen vijf jaar aansprakelijk is gesteld, lopen woningbezitters het risico op verjaring en kunnen zij de schadevergoeding op hun buik schrijven.

Tweede brief nodig
De aanspraak op een schadevergoeding kan worden veiliggesteld door een stuitingsbrief te sturen, waarmee het recht op het indienen van de schadeclaim wordt verlengd. Omdat het proces naar de gedroomde opening van Lelystad Airport zo lang duurt, is het nu noodzakelijk die tweede brief te sturen.

In 2020 hebben ruim 13.000 huiseigenaren en (recreatie-) ondernemers zo’n brief gestuurd. Al deze mensen moeten dat nu opnieuw doen, zo meldt de bewonersvereniging SATL.

SATL heeft daarom door juristen een nieuwe brief laten opstellen die aan alle wettelijke eisen voldoet. Door deze te downloaden en op te sturen aan het Ministerie van Infrastructuur stelt u het eerdere recht op een schadevergoeding veilig, ondanks de aflopende termijn.

Wees op tijd!
De nieuwe brief moet daarom wel op tijd binnen zijn bij het ministerie, anders lopen woningeigenaren en ondernemers het risico dat de claim alsnog wordt afgewezen. Hiervoor geld de datum waarop de brief in 2020 door het ministerie is ontvangen. Die datum is te vinden op de ontvangstbevestiging.

Dit is een harde juridische deadline, uw brief moet bij het ministerie van Infrastructuur binnen zijn vóór die datum in 2025.

SATL heeft een voorbeeldbrief opgesteld die te downloaden is via deze link (MS Word-document). Vul daar de eigen gegevens in en print de brief uit. Onderteken de brief en stuur ‘m aangetekend aan:

Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat
t.a.v. de heer Dronkers
Postbus 20901
2500 EX DEN HAAG

En bewaar het verzendbewijs en de ontvangstbevestiging goed!

P.S. Een kleine donatie aan SATL wordt op prijs gesteld. Uiteraard vrijwillig, maar het helpt om onder meer deze actie te financieren. Doneren kan via deze pagina of rechtstreeks op bankrekeningnummer NL74RABO0337448531 ter attentie van Stichting Laagvliegen Nee.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 3.7 / 5. Aantal stemmen: 93

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. HansB

    Vliegveld Lelystad, onderdeel van Schiphol, is een plan om de verdere groei van de luchtvaart (en dus herrie en vervuiling boven Nederland, heel Nederland) te faciliteren. Op alle fronten is echter duidelijk geworden dat we een grens bereikt hebben. Het is daarom goed dat Lelystad niet open gaat. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Nederland moet zijn energie steken in het afbouwen van de luchtvaart hub-functie. Het is een laagwaardige bedrijvigheid die weinig inkomen genereert, een groot beslag op ruimte legt en veel overlast en vervuiling veroorzaakt. Nederland moet zich verder ontwikkelen richting bijdragen aan hoogwaardige sectoren zoals de energietransitie, digitale transitie (denk aan ASML) en biotechnologie. Daarin zit het grote geld. Dat er nu op Lelystad F-35’s gestationeerd moeten gaan worden is een nare ontwikkeling. Helaas is het nodig gebleken de NAVO te versteken, dat doen we niet voor onze lol. Ik vind dat versterken van de NAVO van andere orde dan het openstellen van een “zevende baan” voor Schiphol. Het getuigd van een kinderachtig populisme dat sommige politici nu roepen “waarom zij wel en ik niet”.

    7
    • H.S. van Rijswijk

      Als er naast de vakantievluchten ook door F-35’s gebruik gemaakt gaat worden, dan betekent dat toch een structurele wijziging van het oorspronkelijke luchthavenbesluit 2015. Dit maakt het voor niet eerder bezwaar makende bewoners mogelijk alsnog bezwaar aan te tekenen. Kan SATL hiervoor een voorbeeldbrief laten opstellen.?

  2. W Lieverst

    Nu komen er waarschijnlijk F-35’s bij, dus de situatie wordt dan toch heel anders?

    4
  3. W Lieverst

    Er wordt toch alleen schade vergoed binnen de geluidscontouren van het vliegveld?

    4
  4. Dronkers?

    O, nee, de lobbyist Dronkers zit nog steeds op dat ministerie?
    Deze meneer had allang met pensioen gemoeten. Wat erg!
    Nu begrijp ik dat er geen veranderingi in beleid is, deze man is de kwade genius achter de vliegindustrie.

    7
  5. Maaike

    En hoe zit het met de herindeling van het luchtruim? Want als ik de berichten lees dan wordt onze streek “opgeofferd” zodat er op papier straks minder gehinderden zijn. Lijkt me dat hier dan ook de huizen minder waard worden.

    22
    • Haes

      Verwarrend verhaal. Wat moet ik nu als schipholslachtoffer hiermee? Overigens: met de ontwikkelingen rond herriegoten is er een extra reden om de woz waarde aan te vechten. Daar klopt natuurlijk nu echt niks meer van.

      2
  6. Jan

    Volgens mij niet voor het huidige luchthavenbesluit. Als het ministerie naar verwachting een nieuw besluit neemt dan is het een nieuwe zaak ! Alsdan te bekijken.

    7
  7. Ferdinand

    Als je destijds geen claim hebt ingediend, heeft het dan zin om alsnog dit te doen?

    5
    • W Lieverst

      Wij hebben planschade. In 2007 hebben wij een nieuw huis gekocht in de Noordoostpolder. In oktober 2008 kwam Aalders met zijn laagvliegroutes.
      Is het slim om je WOZ- beslissing van dit jaar aan te vechten?

      5

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate