Mobilisation for the Environment (MOB) eist van minister Cora van Nieuwenhuizen dat zij het aantal vliegbewegingen op Schiphol per direct beperkt tot 400.000, onder meer op grond van het ontbreken van een vergunning in het kader van de Wet natuurbescherming. MOB baarde eind mei opzien én veroorzaakte opschudding met het vonnis van de Raad van State dat het Programma Aanpak Stikstof (PAS) onwettig is.
“Uit Wob-verzoeken (Wet openbaarheid bestuur, red.) en telefonisch overleg met verschillende ministeries en de Omgevingsdienst is gebleken dat Luchthaven Schiphol niet beschikt over een vergunning in het kader van de Wet natuurbescherming (Wnb), ondanks de bijzonder grote NOx- en ammoniakstikstof uitstoot en een forse negatieve invloed op een groot aantal natuurgebieden in tenminste drie provincies. Ook zijn er significante effecten op de gezondheid van onder meer kinderen die onder de rook van de luchthaven wonen”, aldus voorzitter Johan Vollenbroek in het verzoek dat op 15 september jongstleden werd gestuurd aan de ministers Cora van Nieuwenhuizen (I&W) en Carola Schouten (LNV).
Illegale situatie Schiphol
“Het ontbreken van een Wnb-vergunning betekent dat er sprake is van een illegale situatie nu Luchthaven Schiphol activiteiten verricht in afwijking van de positief vergunde situatie op de referentiedatum die leiden tot een hogere depositie van stikstof op Natura 2000-gebieden.”
MOB verzoekt het bevoegd gezag om activiteiten die in strijd zijn met het recht per direct te beëindigen en beëindigd te houden. “Dat kan op korte termijn alleen door het aantal vliegbewegingen terug te brengen tot het aantal zoals dat vergund was op de referentiedatum van 7 december 2004.” Dat zijn er volgens MOB slechts 400.000, waarmee Schiphol nog dit jaar 100.000 vliegbewegingen zou moeten inleveren.
Géén uitzondering vergunningplicht
De vereniging wijst er nadrukkelijk op dat er voor Schiphol geen uitzondering bestaat op de vergunningplicht.
MOB noemt 7 december 2004 als referentiedatum omdat de Raad van State dit in haar uitspraak in de PAS-zaak heeft geformuleerd.
“Het aantal vliegbewegingen nam in 2018 toe tot 499.444, nog net onder het plafond van 500.000. Uitgaande van de referentiedatum 7 december 2004 is er geen toestemming voor meer dan 400.000 vliegbewegingen omdat dat het aantal vliegbewegingen destijds was. Dit betekent dat in ieder geval 100.000 vliegbewegingen niet vergund zijn en als illegaal dienen te worden beschouwd.”
Mogelijk nóg minder vliegbewegingen
MOB plaatst hierbij de kanttekening dat het aantal vliegbewegingen nog verder naar beneden kan worden bijgesteld als blijkt dat de referentiedatum ligt vóór 7 december 2004.
De vereniging heeft nog geen zicht op de definitieve datum omdat nog wordt gewacht op de volledige berekeningen die ten grondslag liggen aan de concept-MER van Schiphol. Die zijn niet in die MER gepubliceerd. De MOB probeert die via een Wob-verzoek alsnog boven water te krijgen.
Lees het complete handhavingsverzoek op de website van Mobilisation for the Environment.
Johan Jbroers
Eindelijk kan de vliegtuiglobby aangepakt worden! En wordt het hopelijk weer wat stiller in onze natuur en recreatiegebieden en boven onze woonplaatsen.
Ad
Ik ben blij met deze eis en ondersteun onmiddellijke beperking van de illegale vluchten tot die 400.000. Als Schiphol Group hier geen oren naar heeft en ook de minister blijft roeien tegen de stroom in denk ik dat een rechtszaak snel nodig is. Als de feiten zo helder zijn kan die rechtszaak waarschijnlijk op veel support rekenen, ondermeer reken ik op mijn gemeente Uithoorn.
M.
Urgenda is nu nog even druk met de klimaatzaak. Daarna zal er ruimte komen en ik heb wel mijn vermoeden dat Urgenda niet stil kan zitten.
A.R. Vente
Ik word gek van de herrie. Heb een tuinhuisje in de tuinen van west precies in het verlengde van de startbaan.
Ontsnap het lawaai en de vervuiling van A,dam waar ik woon ,
.
Ik word gek van de herrie. Heb een tuinhuisje in de tuinen van west precies in het verlengde van de startbaan.
Ontsnap het lawaai en de vervuiling van A,dam waar ik woon ,
M.
Geweldig, hopelijk wordt dit nu ook opgepakt of ondersteund door Urgenda. Zo jammer dat tot nu toe Urgenda zich niet met de luchtvaart bemoeit. Dan nu met terugwerkende kracht alle niet legale vluchten compenseren.
Dappere man, die Vollenbroek, schijnt dat hij nu bewaking heeft vanwege bedreigingen uit de rechter hoek. Opportunisten.