Op basis van de historische vluchtgegevens uit de database van Vlieghinder.nl komt ook ing. Gert de Winkel tot de conclusie dat Schiphol duizenden vluchten wegrekent en zo niet hoeft mee te tellen in de gebruikscijfers.
Vorige week trokken wij eenzelfde conclusie op basis van de onafhankelijke metingen door bureau Geluidconsult.
Ingenieur De Winkel heeft voor het analyseren van de vluchtgegevens een eigen computerprogramma geschreven met de naam Flight Monitor. Uit de berekeningen blijkt dat het vliegverkeer boven Amersfoort van 2015 tot 2018 is gestegen met 49 procent, boven Uitgeest met 9 procent en boven Dronten met 21 procent.
De officiële cijfers via het CBS reppen van een toename van het totaal aantal vliegbewegingen van slechts 10,8 procent, ver beneden de gemeten toenames boven Amersfoort, Uitgeest en Dronten.
Onwaarschijnlijk
De Winkel acht het onwaarschijnlijk dat de genoemde groeicijfers alleen voor de drie willekeurig gekozen plaatsen gelden en wordt hierin ondersteund door de geluidsdata uit Amstelveen van het onafhankelijke bureau Geluidconsult.
Als de werkelijke groei inderdaad ver boven de gerapporteerde groei uitkomt, is Schiphol al lang voorbij de grenzen die door de democratie aan de luchthaven zijn opgelegd.
Oproep Tweede Kamer
SchipholWatch roept de Tweede Kamer dan ook op een onafhankelijk onderzoek te laten uitvoeren en handhaving te eisen.
Het opgeven van lagere cijfers geeft immers geen pas in een rechtsstaat, maar illustreert wel feilloos het bedriegen van omwonenden en politiek – beter bekend onder de naam ‘schiphollen’.
Download het rapport van ing. Gert de Winkel
Ad
Naar ik begrijp worden vluchten die de overheid (inclusief defensie) zelf maakt buiten alle vluchtencijfers gehouden. Dit is wellicht (een deel van) een verklaring voor hoe we worden belazerd?
Johan jbroers
Verbaast me allemaal niets dat gesjoemel met vluchten en zelfs radar-gegevens op radar-apps zijn voor ons ( burgers) onzichtbaar gemaakt, terwijl je ze wel hoort denderen !.