Er bestaat een direct verband tussen de uitstoot van ultrafijnstof door vliegtuigen en het optreden van astma en andere ziektes aan de luchtwegen zoals longkanker. Vooral kinderen en ouderen zijn de dupe.
Dit blijkt uit talloze internationale onderzoeken die onlangs werden samengevat in een uitgebreid rapport door bureau CE Delft. Het rapport werd opgesteld in opdracht van het Brusselse kennisinstituut Transport & Environment.
De zeer kleine stofdeeltjes kunnen ook leiden tot diabetes en dementie. Alles tezamen leidt het ultrafijnstof uit vliegtuigen tot zo’n 14.000 tot 21.000 vroegtijdige sterfgevallen per jaar.
Daarmee is het ultrafijnstof uit vliegtuigen veel gevaarlijker voor de gezondheid van mensen dan gewoon fijnstof uit bijvoorbeeld auto’s. De kleinere deeltjes kunnen dieper binnendringen in het menselijke lichaam. De deeltjes dragen bovendien meer giftige stoffen met zich mee dan grotere deeltjes uit het wegverkeer.
Vooral kinderen
Alarmerend is dat het ultrafijnstof vooral de gezondheid van kinderen aantast. Zij zijn minder bestand tegen de verwoestende werking van de giftige stofdeeltjes.
De piepkleine deeltjes bevorderen ook de vorming van condenssporen die bijdragen aan de opwarming van de aarde. Reductie van de uitstoot resulteert dus in positieve effecten op zowel het klimaat als de volksgezondheid.
CE Delft baseert zich onder meer op twee eerdere onderzoeken door het RIVM dat aantoonde dat er negatieve effecten zijn op de gezondheid op zowel de korte als de langere termijn.
Honderdduizenden mensen ziek
Volgens het bureau is de uitstoot van ultrafijnstof door vliegtuigen in Europa verantwoordelijk voor 280.000 gevallen van hoge bloeddruk, 330.000 gevallen van diabetes en 18.000 gevallen van dementie. Omdat personeel van vliegvelden doorgaans te maken heeft met de hoogste concentraties, lopen deze mensen nog meer risico.
Het ultrafijnstof komt voort uit het verbranden van kerosine. Een betere kwaliteit brandstof – die duurder is – kan de uitstoot tot 70 procent terugbrengen, maar de vliegindustrie verkiest uit winstbejag goedkopere soorten in te zetten.
Minder vieze kerosine te duur
Minder vieze kerosine kan worden geproduceerd door de brandstof een hydrotreatment te geven. Dit kost één tot enkele centen per liter extra, afhankelijk van het gekozen proces. Hydrotreatment wordt al decennialang toegepast bij de productie van benzine, maar de luchtvaartsector vindt het te duur.
Meer bijmenging van alternatieve, niet-fossiele brandstoffen kan ook een positieve bijdrage leveren, maar is veel duurder dan hydrotreatment.
In Europa leven 52 miljoen mensen – ofwel meer dan tien procent van de totale bevolking – binnen een straal van 20 kilometer van een groot vliegveld en worden als gevolg daarvan blootgesteld aan te hoge concentraties van ultrafijnstof uit straalmotoren. Alleen al in Parijs wonen er 8 miljoen mensen in de gevarenzone als gevolg van de ligging van de twee belangrijkste vliegvelden daar, Charles de Gaulle en Orly.
Ultrafijnstofdeeltjes zijn kleiner dan 100 nanometer in diameter, zo’n 1000 keer kleiner dan de dikte van een menselijke haar. De deeltjes worden teruggevonden in het bloed, het brein en zelfs in de placenta. Op dit moment bestaan er nog geen wettelijke grenzen aan de uitstoot, hoewel de Wereldgezondheidsorganisatie vijftien jaar geleden al waarschuwde voor de gevaren.
ir. B. van Marlen
Wetenschappelijke medische literatuur laat wel degelijk een zorgwekkend beeld zien omtrent de invloed op de gezondheid van Ultra Fine Particles. Google bv ‘UFP+Health+Aviation’ en u zult hier veel artikelen mee vinden.
Voorbeelden:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23280292/
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0048969712015525?via%3Dihub
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2590252021000118
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1352231015000175
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1352231006004638?via%3Dihub
En als u kerosene kunt ruiken in uw woonplaats kunt u ervan uitgaan dat deze deeltjes ook bij u voorkomen.
Jetoen
Kunnen we svp ophouden over die zgn. magische grens van 20 kilometer afstand tot de luchthaven te praten? Ik woon vanuit Oegstgeest volgens de routeplanner 28 kilometer vanaf vertrekhal 1. Dus zal hemelsbreed ook nét buiten die 20 kilometer vallen. Maar precies recht over ons huis ligt één van de drukste aanvliegroutes richting Schiphol (de Kaagbaan). En heel vaak komen hier de hele dag, om de minuut, vliegtuigen op 500 a 600 meter hoogte overvliegen. En hoewel wij dus net buiten de 20 kilometer vallen meen ik dat wij hier héél veel meer overlast ondervinden (en dus ook zwaar kankerverwekkende stoffen boven onze hoofden uitgestrooid krijgen) dan op vele plekken die wél binnen de 20 kilometer radius vallen. Ik ben het niet zo zeer oneens met de straal van 20 kilometer, maar meen dat men óók rekening moet houden met inwoners die onder een start- of aanvliegroute wonen (ook met een marge van wellicht 1 of enkele kilometers? In dat geval wonen wij ook vlakbij de aanvliegroute richting dr Aalsmeerbaan).
Voortdurend over Buitenveldert
Voortdurend wordt over Buitenveldert gevlogen omdat Amsterdam heeft geklaagd over dat uurtje per dag dat de smeer goot over het centrum loopt.
We zijn er in Buitenveldert helemaal klaar mee. Het is hier ontzettend smerig en het stinkt hier de hele dag iedere dag naar kerosine.
Onze kinderen zullen wel op jonge leeftijd kanker krijgen.
Anton
Omgevings onderzoeken van kanker zijn er. In ons dorp (Badhoevedorp) is reeds lang bekend dat het kankergehalte ruim boven het landelijke gemiddelde ligt.
Arib in Buitenhof
Vanmiddag was Arib bij Buitenhof. Ze vertelde dat ze morgen met meneer Gekkenhuis gaat praten. Helaas werd ze steeds onderbroken door onbenullige vragen van Twan Huys die het geweldig vindt dat er 2 stillere toestellen van de 1150 per dag over ons heen denderen. En over de onzin van de ‘hub’ werd Arib ook de mond gesnoerd.
Dus zelfs tot in de Hilversumse redacties is de lobby van de vliegindustrie actief aan het liegen en bedriegen.
65 miljoen overstappers dit jaar tot nu toe, 4 per inwoner, die ons handen vol belastinggeld kosten en ons kanker bezorgen en ons riool belasten met uitheemse bacteriën. Welke gek heeft dit bedacht?
Math
Vette zwarte aanslag op de raamkozijnen. Schoongemaakt .Maar na 2 dagen ligt het er weer op.
Dus, je ademt dit ook in. Dus ondanks de warmte toch maar met ramen gesloten slapen.
De volgens mij , de te vroeg vallende bladeren van de bomen zou ook geanalyseerd moeten worden. Waaruit bestaat die vette aanslag ??
Uit welke stoffen bestaat deze aanslag??
zwarte aanslag op gezicht
De watjes waar we onze gezichten mee schoonmaken ‘s avonds zijn ook zwart.
De roetdeeltjes in de verbrande kerosine zitten vol benzeen, tolueen, formaldehyde, lood, ammoniak, stikstof, utrafijnstof, etc.
Een heerlijke cocktail van kankerverwekkende viezigheid: inmiddels krijgt ieder tweede mens in NL kanker. Met dank aan de vlieglobby.
Vanmiddag op BBC2 een juichend programma over de fantastische vliegindustrie: op ieder moment van de dag zijn er een miljoen mensen in de lucht zei de man juichend. Tja.
Mario
@Math. Daarom bouwen ze de huizen met donkere stenen en hebben ze kozijnen in het antraciet.
Met de bedoeling dat de vervuiling van de luchtvaart niet opvalt!
Rich
Misschien reactie vragen van minister
Jan Barteld
Een op de vijf Nederlandse pubers is verslaafd aan vapen. Hun longen ( net zoals die van kinderen die niet gaan vapen ) zijn als ze er mee beginnen aangetast door het vele fijnstof van vliegtuigen die lager dan 900 meter vliegen ( vliegtuigen die hoger vliegen dan 900 meter dragen volgens de meetregels
van de overheid geen verantwoordelijkheid daarvoor. De overheid doet er door haar moedwillige nalatigheid van alles aan om er voor te zorgen dat het geboortecijfer van inheemse kinderen omlaag blijft gaan: https://scientias.nl/onvruchtbaarheid-wereld-vervuiling-man-vrouw-fijnstof-geluidsoverlast/ Ik geloof niet dat onze overheid de gezondheid boven de financiële korte termijnvoordelen van aandeelhouders gaat stellen. Bedrijven hebben meer macht dan burgers. Kon ik maar op een invloedrijk fatsoenlijk bedrijf stemmen dat lobbiet bij de overheid in plaats van op een politieke partij.
Jan Barteld
Een op de vijf Nederlandse pubers is verslaafd aan vapen. Hun longen ( net zoals die van kinderen die niet gaan vapen ) zijn als ze er mee beginnen aangetast door het vele fijnstof van vliegtuigen die lager dan 900 meter vliegen ( vliegtuigen die hoger vliegen dan 900 meter dragen volgens de meetregels
van de overheid geen verantwoordelijkheid daarvoor. De overheid doet er door haar moedwillige nalatigheid van alles aan om er voor te zorgen dat het geboortecijfer van inheemse kinderen omlaag blijft gaan: https://scientias.nl/onvruchtbaarheid-wereld-vervuiling-man-vrouw-fijnstof-geluidsoverlast/ Ik geloof niet dat onze overheid de gezondheid boven de financiële korte termijnvoordelen van aandeelhouders gaat stellen. Bedrijven hebben meer macht dan burgers. Kon ik maar op een invloedrijk fatsoenlijk bedrijf stemmen dat lobbiet bij de overheid in plaats van op een politieke partij. Ook het Nederlandse leger, dat onze bevolking heet te beschermen, grijpt niet in. Het ministerie van Sociale Zaken, dat van Binnenlandse Zaken en de andere ministeries zijn schandalig en wreed nalatig waar het het beschermen van de volksgezondheid, van mensen en andere levende wezens, betreft. Ik vind het ook niet eerlijk voor de mensen die naar ons land toekomen om de doden te vervangen dat onze overheid de bedrijven ten koste van mensen beschermt.
Mike werkhoven
Hoog tijd om bij dienstdoende ministers en KLM hotemtoten in de hele vroege ochtend, langs te gaan met een geluidsauto met enorme versterker en boxen. Vliegtuiggeluid na te doen, En passant aldaar een fijnstofbommetje te laten ontwikkelen. We zouden ze medeslachtoffer moeten laten worden.
Nico
Ultrafijnstof: Er vliegen tegelijk 11000 vliegtuigen met een verbruik van circa 4300 liter.
11000 x 4300 liter= 47.300.000 liter per uur.
47.300.000 x 24 uur = 1.135.200.000 liter per dag.
1.135.200.000 liter per dag x 365 dagen =
414.348.000.000 liter per jaar.
Mensen stuur het stuk van de fijnstof naar alle politieke partijen en de raad van bestuur van schiphol. Of interesseerde kinderen jou niets.
Philip
@jonatha Nou, dat staat er al, in de 7de alinea, “honderdduizenden”. Maar ja, zo lang rechts een sterkere lobby heeft en er op gestemd wordt, bestaat er geen overlast😎
Jonathan de B
Ik zou graag cijfers willen zien van percentages kanker onder de bevolking rondom luchthavens en daar vedrer weg van gelegen. Als we de mensen bang voor het toegenomen risico op kanker kunnen maken, ook als ze geen geluidhinder hebben, gaat de luchtvaart discussie misschien eindelijk echt kantelen.
ad
Weer een letterlijk ziek uitvloeisel van zieke bevoordeling van bedrijven boven mens en natuur.
Stop er mee en laat in ieder geval de vervuiler / veroorzaker betalen.
In plaats van deze door de staat (door de belastingbetaler) voortdurend te blijven subsidiëren, bij voorbeeld met accijnsvrije fossiele brandstof.
W Lieverst
Als het de kinderen van de elite maar niet zijn. Zij wonen natuurlijk doorgaans niet onder aanvliegroutes
Mario
De elite hebben geld zat.
Dus wonen uiteraard niet onder de route!
Dank je wel W Lieverst voor de scherpe reactie.
Hugo van der Wees
De vliegindustrie, de luchtvaartlobby en de politiek hebben heel slim, steevast ingezet op geluidsoverlast, immers dat is geboden aan internationale verdragen en schimmige regeltjes uit vervlogen tijden. Heel doortrapt een rookgordijn opgetrokken zou je kunnen zeggen en wij zijn daar allemaal in meegegaan.
Uitstoot van kankerverwekkende stoffen en ultra fijnstof heeft een bescheiden 2e plaatsje weten te bemachtigen in de strijd tegen de vliegindustrie, maar zou natuurlijk met STIP op de 1e plaats moeten staan. Sluipmoordenaars, genocide in slowmotion zijn zomer de eerste kwalificaties die mij te binnen schieten.. Tegen geluid kun je jezelf enigszins weren, tegen de dood is dat onmogelijk.
Josje
We zijn er niet allemaal in meegegaan, maar je botst inderdaad tegen een massieve muur op van al of niet gespeelde onnozelheid , bagatelliseren en ontduiken van verantwoordelijkheid. IenW, het schoothondje van de luchtvaartbusiness. De journalistiek. Het Longfonds (heb ik meermalen aangeschreven waarom ze wel over houtkachels beginnen maar nooit over de overkill aan vliegverkeer in de dichtbevolkte randstad). Ongelimiteerd vliegen (help, hoe moet je op vakantie zonder vliegtuig?), het verrukkelijke gevoel dat er geen grenzen zijn en een zelfbeeld van Nederland als centrum van internationale ‘connectivity’, dat alles is immers veel belangrijker dan een paar schadelijke stofjes. Onderzoeken zijn bewust getraineerd. De term Zeer Zorgwekkende Stoffen wordt vrolijk gehanteerd alsof het zo’n vaart niet zal lopen met de schadelijke uitwerking ervan. En ach ja, kinderen krijgen op korte termijn blijkbaar wat luchtwegklachten van ultrafijnstof maar de lange termijn, daar kunnen we nog niets met zekerheid over zeggen. Dus dat zal dan wel meevallen. Verwerpelijk en corrupt gedrag dat hopelijk een keer wordt afgestraft.
Philip
Tja, je ziet het niet, dus het is er niet 🤷
Roland
Precies, het zal ze allemaal worst wezen daar bij IENW! All tientallen jaren foute regelgeving faciliterend , wetten misachtend, om KOTSMISSELIK VAN TE WORDEN. Onze eigen overheid smijtend met geld naar de vliegindustrie en vol minachting naar de burger, bewust , willens en wetens levens op het spel zettend . GOED BEZIG OVERHEID, JE DOET HET NIET VOOR HENK EN INGRID, ZOVEEL STAAT NU AL VAST! WAAROM DAN WEL???????
W Lieverst
Mijn ouderlijk huis was onder de aanvliegroute van de Buitenveldertbaan. Het is frappant dat heelveel van mijn oude buren zijn overleden aan kanker.