Werelddeal Weken maken KLM ongeloofwaardig

Recentelijk schreeuwde KLM-topman Pieter Elbers nog moord en brand over de mogelijke beperking van groei op de thuishaven Schiphol. Zonder groei zou de hubfunctie teloorgaan. Deze week startte hij een groot reclame-offensief om het vakantieverkeer te laten groeien: de Werelddeal Weken.

Hiermee maakt KLM zich volstrekt ongeloofwaardig. Enerzijds klagen dat de stop op de groei van Schiphol het onmogelijk maakt de zakelijke reiziger naar de bestemming te vliegen, anderzijds met bodemprijzen proberen de vliegtuigen te vullen met reizigers naar (overwegend) vakantiebestemmingen.

Uit deze handelswijze blijkt eenduidig dat het de luchtvaartsector, in casu KLM, niet gaat om de hubfunctie van Schiphol en de zakelijke reiziger, maar dat groei – in welke vorm dan ook – het ultieme doel is. Groei die ten koste gaat van milieu en woonomgeving.

Kwistig
Hoe anders valt te verklaren dat een bedrijf dermate kwistig omgaat met een schaars goed als slots? Wij van SchipholWatch zijn zelf allemaal ondernemer, en zouden niet op zo’n manier met schaarse hulpbronnen kunnen omgaan. Dat is bedrijfseconomisch gezien ronduit onverstandig. Zeker als die schaarse middelen onmisbaar zijn voor de bedrijfsvoering, zoals dat met vliegslots het geval is.

Tenzij je als ondernemer in al je arrogantie ervan uitgaat dat het schaarse goed helemaal niet schaars is. Dat je rekent op politieke vrienden die jouw ambities wel door de strot zullen duwen van de al zo gedupeerde omwonenden. Dat je erop rekent dat jij met al je geld geen rekening hoeft te houden met je buren, omdat je toch miljoenen hebt te besteden aan lobbyïsten en advocaten.

Het tij lijkt zich echter te keren voor de grote vervuilers van deze maatschappij. Steeds meer omwonenden, journalisten en politici keren zich tegen de verdere groei van de herrie. En laten dit steeds vaker en duidelijker horen, via allerlei kanalen: in de krant, op social media, via websites, op de radio en op tv. Inmiddels blijkt uit onafhankelijk onderzoek dat ruim de helft van de Nederlanders geen verdere groei van de luchtvaart wenst.

Het initiëren van reclame-acties als de Werelddeal Weken past dan ook niet langer in deze tijd.

Een maatschappelijk verantwoord vliegbedrijf zou zich moeten concentreren op het binnenhalen van economisch belangrijke luchtreizigers, niet op vakantiegangers die voor een prikkie naar Curacao willen afreizen.

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld / 5. Aantal stemmen:

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

Jammer dat dit artikel niet zo interessant was voor u!

Help ons het artikel verbeteren.

Wilt u aangeven hoe we het stuk kunnen verbeteren? Als u antwoord wilt, laat dan ook uw e-mail adres achter.

3 antwoorden op “Werelddeal Weken maken KLM ongeloofwaardig”

  1. Flauwekul verhaal dit. Ik wil jullie eens vragen de website met aanbiedingen daadwerkelijk te openen. Je ziet aanbiedingen naar bestemmingen over de hele wereld. Niet alleen maar naar bestemmingen met een overwegend toeristisch kenmerk, zoals Curacao. Daarnaast vinden de wereld deal weken al jaren plaats in september en januari, dus nee dit is geen offensief om snel het vakantieverkeer te laten groeien i.v.m. de schaarse slots. De KLM wil gewoon stoelen verkopen. Dat heet kapitalisme, zijn jullie zeker ook niet van gediend?

    In tegenstelling tot wat jullie schrijven, maken jullie jezelf volstrekt ongeloofwaardig met dit artikel. Ik heb zojuist trouwens een ticket naar Curacao geboekt, een prettige avond!

  2. In het huiskamergesprek met Alders van 3 december jammerde de directeur van KLM ook dat ze zo een last hebben van de pretmaatschappijen. Nu is duidelijk waarom: het is concurrentie voor hun eigen pretvluchten.
    Wij allemaal betalen mee aan die pretvluchten via de belasting, de echte zakenreizen beslaan slechts 22% van de vliegbewegingen. Net als bij een spelletje Monopoly: uiteindelijk is er 1 winnaar die de hele boel bezit en een monopolie heeft. Kwestie van tijd. Maar dan zijn de volgende generaties de dupe omdat de zee inmiddels tot Nijmegen komt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *