Acht projecten in de ‘schone en slimme mobiliteit’ mogen gezamenlijk 150 miljoen euro ‘groene’ subsidie verdelen. Daaronder drie luchtvaartprojecten: een samenwerkingsverband dat niet op internet terug te vinden is, een waterstoftank voor vliegtuigen (!) en Fokker.
Een eerste deel van de subsidie gaat naar het samenwerkingsverband BrightSky dat “gelooft in de toekomst van grote internationale luchthavens zoals Schiphol als mondiaal verkeersknooppunt.” Wat de samenwerking met de steun gaat doen? “Het consortium richt zich op technische innovaties op het gebied van onderhoud, beveiliging en luchthavensystemen.”
Op internet is niets terug te vinden over het samenwerkingsverband, behalve dat het wordt aangevoerd door het onderhoudsbedrijf JetSupport. De doelstellingen zijn wollig omschreven en de vraag rijst wat de bijdrage wordt aan het ‘schoner’ maken van de luchtvaart – immers het doel van de subsidieregeling.
Waterstof
De tweede ontvanger van de subsidie is Toray Netherlands. Dit bedrijf wil een lichtgewicht brandstoftank ontwikkelen voor het geval er vliegtuigen worden ontworpen die op waterstof gaan vliegen.
Deskundigen stellen echter dat vliegen op waterstof financieel onhaalbaar is. Het produceren van groene waterstof gaat gepaard met grote rendementsverliezen waardoor de prijs van de brandstof torenhoog wordt. Ook is er in de komende decennia onvoldoende groene stroom beschikbaar om waterstof klimaatvriendelijk te produceren.
Niet voor niets wordt waterstof vooral aangeprezen door de olieindustrie. Die weet dat er niet genoeg groene stroom beschikbaar is en mikt dan ook op de productie van ‘grijze’ of ‘blauwe’ waterstof op basis van fossiele brandstoffen. Met de nodige uitstoot van CO2.
Geld voor drones
Tot slot gaat Fokker aan de haal met een deel van de miljoenensubsidie. Dat bedrijf wil met het geld nieuwe, lichtere materialen ontwikkelen voor toepassing in ‘urban air mobility’, ofwel voor het produceren van drones die mensen kunnen vervoeren.
Geen vervanging van bestaande luchtvaart, maar de creatie van een hele nieuwe, zwaar overlastgevende vorm van luchtvaart. De drones zijn bedoeld om haastige mensen snel te vervoeren binnen een stedelijke omgeving. Een luchttaxi van Schiphol naar het Amstel Hotel, zeg maar. Gericht op de superrijken die geen seconde van hun tijd denken te kunnen verliezen.
Luchtkastelen
De miljoenen zijn door de regering ter beschikking gesteld om transport groener te maken, maar vloeien nu voor een belangrijk deel naar luchtkastelen van de vliegsector. Geen van de projecten lijkt bij te dragen aan vergroening van de sector.
Airbus hoopt – ijs en weder dienende – op zijn vroegst in 2040 een (kleinschalig) waterstofvliegtuig op de markt te kunnen brengen. Drones verhogen slechts de overlast van de luchtvaart zonder de klimaateffecten te verzachten.
Wat het onvindbare consortium met het onderhouds- en beveiligingsproject toevoegt aan vergroening is al helemaal onduidelijk. Desgevraagd wilde de leider van het consortium geen uitleg geven.
Update 3 december 2021
Eén van onze lezers vond alsnog summiere informatie over BrightSky. Het gaat kennelijk over opleidingen in ‘circulair’ vliegtuigonderhoud en zal dus niets betekenen voor minder uitstoot door het vliegverkeer.
José
Eerlijk gezegd, alles wat ik hier lees, het is te zot voor woorden. Geld geld geld, en wel vandaag. Daar draait allemaal om. Kortzichtigheid ten top aan de ‘top’.
Rob
Niet te geloven weer dit, zal wel grootst gepromoot worden in de media weer met grote koppen dat Schiphol vol aan het vergroenen slaat
Mistgordijn door de overheid getrokken
Heilige koetjes Schiphol en KLM
Pieter Kroon namens DFA Airport
Beter € 40 miljoen uitgeven voor een MKBA runways naar zee. Alle overlast weg van Randstad en NL. Nu al zo goed als zeker uitstekende economische vooruitzichten voor de langere termijn. Een een veel groener en stiller NL. Combineren met groen stekker eiland en je hebt een duurzaam geheel voor de toekomst!
ir. B. van Marlen
Vandaag in The Guardian:
Aviation’s climate pledges contradicted by huge growth forecasts.
The aviation industry is aiming for “carbon neutrality by 2050” while continuing to expand.
While it hopes to make small reductions in carbon per passenger kilometre travelled, by efficiency gains and novel energy sources, most of the “carbon neutrality” would have to be from offsets, or carbon storage.
There are currently no viable means of propelling commercial airlines large distances, without causing the emission of a lot of carbon. That situation is unlikely to change for at least another 40 years.
In the meantime, it is imperative that global carbon emissions reduce fast, year by year, from now onwards. Not from 2050.
Transport & Environment says relying on ICAO and its CORSIA (ineffective) scheme to achieve net-zero in the long-term will be just another distraction from real measures to clean up flying in the near term. Relying on rapid deployment of yet-to-be-deployed Sustainable Aviation Fuels (SAF) and zero-emissions technology is harmful, as large-scale deployment is many years away.
Assuming solutions are just around the corner would unjustifiably, and damagingly, allow high levels of air travel to continue.
Flying less is the most effective way to reduce aviation emissions.
https://www.airportwatch.org.uk/…/aviations-climate…/
ir. B. van Marlen
Kleinschalig zou het op lange termijn iets kunnen opleveren, maar inderdaad allerlei drones over ons heen is ook totaal ongewenst. Dit soort innovaties verdoezelt het feit, dat deze sector de komende decen¬nia nog veel meer overlast, vervuiling en CO2 gaat opleveren. Opmerkelijk is dat er weinig openheid over is. Een sluwe afleidingsmanoeuvre is mijn conclusie.
Het merendeel van de duizenden vlieg¬tuigen, die nu in bestelling zijn, gaan gewoon op de oude voet door. Als ze al iets besparen wordt dit door de groei snel opgesoupeerd. Het zal de vliegconsument een zorg zijn, zolang men maar zo weinig mogelijk betaalt! Oh, ja, en dan ook nog steeds nieuwe coronavarianten meebrengt. Economie gaat boven volksgezondheid. Wanneer gaat men eens eindelijk ‘omdenken’?
martin
De beste duurzame subsidie zou slechts een paar duizend euro aan cursusgeld kosten. Daarvan kan de hele bedrijfstop van KLM en Schiphol in een leuk kasteeltje vast leren hoe je een duurzame, houdbare en winstgevende strategie bedenkt. Alles wat het nu niet is, dus eigenlijk. Stoppen met die megalomane hub.