Omwonenden aan ORS: stop groei Schiphol

De Werkgroep Toekomst Luchtvaart (WTL) heeft de onderhandelaars van de Omgevingsraad Schiphol (ORS) opgeroepen niet in te stemmen met verdere groei van de luchthaven. In plaats daarvan pleit de werkgroep voor maatregelen om te komen tot een duurzamer model voor de toekomst.

Foto: Andrew Palmer via Unsplash

“Deze week onderhandelt de luchtvaartsector met de bewoners, bestuurders en milieuorganisaties over eventuele verdere volumegroei op Schiphol. Groei die strijdig is met de toenemende maatschappelijke weerstand en met de eisen waaraan de luchtvaart in de komende dertig jaar moet voldoen. Namelijk echte duurzaamheid, veel minder impact op het milieu en een selectieve bijdrage aan de economie en het vestigingsklimaat”,  aldus de werkgroep.

De WTL wijst vooral op de nadelen van verdere groei. Toenemende maatschappelijke weerstand, ernstige geluidhinder, slaapverstoring, gezondheidseffecten en opwarmeffecten pleiten in het nadeel van de huidige werkwijze. Bovendien: “Doorgroeien leitdt vooral tot meer pretvluchten en meer massatoerisme zonder economisch nut, maar met een zeer grote impact op het milieu.”

Weinig economisch nut
“Schiphol bereidt grote infrastructurele uitbreidingen voor die weinig extra economisch nut zullen opleveren.”

De werkgroep prijst vervolgens de voorgestelde klimaatmaatregelen, maar plaatst daarbij de kanttekening dat deze volledig teniet worden gedaan door de groei.

“Het groeibeleid past niet meer in de economische toekomst van Nederland. Zonder pretvluchten kan Schiphol onze economie internationale bereikbaarheid blijven bieden zonder volumegroei.”

De WTL adviseert dan ook de onderhandelaars een gedeelde visie te formuleren op een toekomstbestendige en duurzame luchtvaart, in plaats van te pogen te komen tot een moeizaam compromis over groei in aantallen.

In lijn met kabinetsbeleid
“Het kabinetsbeleid biedt daarvoor een uitstekend uitgangspunt. Dat is volgens de minister niet primair gericht op volumegroei, maar op selectieve ontwikkeling. Verkeer dat het netwerk versterkt en bijdraagt aan de economie.”

Over dit vervoer van zakelijke passagiers en bezoekende toeristen heeft de werkgroep een scenario geschreven. “Schiphol kan hiermee nog jaren groeien zonder extra luchtverkeer.”

WTL vraagt verder om een eerlijke ticketprijs, conform het voorstel van de Stichting Natuur & Milieu.  Dat kan de schatkist 2 miljard euro per jaar opbrengen. Geld dat nuttig te besteden is aan duurzamer vliegen.

“De klimaatmaatregelen van de sector (“Slim & duurzaam”) worden zonder volumegroei pas echt slim, duurzaam en effectief”, vindt de werkgroep.

Lees hier de oproep van de Werkgroep Toekomst Luchtvaart.

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld / 5. Aantal stemmen:

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

Jammer dat dit artikel niet zo interessant was voor u!

Help ons het artikel verbeteren.

Wilt u aangeven hoe we het stuk kunnen verbeteren? Als u antwoord wilt, laat dan ook uw e-mail adres achter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *