Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Wetten & regels

LNV zit al 123 weken (!) op zijn gat in dossier vliegveld Beek

koeien

Bij boeren durft LNV wel te handhaven, maar vliegvelden komen overal mee weg (foto: ChiemSeherin via Pixabay)

Maar liefst 123 weken lang al traineert het Ministerie van Landbouw (LNV) handhaving van de stikstofvergunning van vliegveld Maastricht Airport. De natuurbeschermers van MOB zijn het zat en eisen nu via de rechter een besluit met een dwangsom voor de minister.

In september 2019 vroeg MOB voor het eerst het vliegveld te handhaven omdat het niet beschikte over een vergunning in het kader van de Wet natuurbescherming. Zo’n papiertje is nodig om stikstofdepositie te mogen veroorzaken op natuurgebieden.

In eerste instantie wees toenmalig minister Carola Schouten handhaving af, maar na een bezwaar van MOB kreeg het vliegveld tot uiterlijk 1 april 2021 de tijd zo’n vergunning aan te vragen.

Dat gebeurde steeds maar niet, zodat MOB onder leiding van Johan Vollenbroek op 16 september vorig jaar een nieuw verzoek tot handhaving indiende. Volgens de wet had de minister tot 11 november de tijd om een beslissing te nemen op dat verzoek. U raadt het al: per die datum bleef het stil bij LNV.

Geen reactie op ingebrekestelling
De minister is vervolgens op 15 november vorig jaar in gebreke gesteld. Ook daar kwam geen enkele reactie op vanuit het ministerie, waardoor MOB zich nu genoodzaakt ziet de rechter te vragen de minister tot een beslissing te dwingen, desnoods met dwangsommen.

Deze gang van zaken illustreert hoe coulant de rijksoverheid omgaat met de luchtvaartsector. Ondanks het ontbreken van noodzakelijke vergunningen, wordt de vliegvelden geen strobreed in de weg gelegd. Eenzelfde vertragingstactiek vond al plaats voor Schiphol. Hoewel de luchthaven te laat was met het indienen van een vergunningsaanvraag, werd keer op keer uitstel verleend.

Keer op keer uitstel
De vliegvelden beschikken niet alleen niet over de vereiste stikstofvergunningen, eenzelfde verhaal geldt voor de uitstoot van zeer zorgwekkende stoffen, waarvan een deel kanker veroorzaakt. Ook in dat dossier voldoen de vliegvelden niet aan hun wettelijke verplichten en ook daar wordt keer op keer uitstel verleend en niet gehandhaafd.

Het resultaat is nu dat vliegveld Beek al ruim meer dan twee jaar de natuurgebieden in Limburg schaadt op illegale wijze en dat de overheid geen stappen wenst te ondernemen tegen dit gedrag.

De overheid maakt zich zo medeschuldig aan illegale beschadiging van de natuur. Regels zijn er kennelijk alleen voor de kleine ondernemers als de boeren, niet voor de grote vervuilers als vliegvelden.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 100

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Rein van Vliet

    Ten minste 4 vliegvelden in een klein land als Nederland? Oplossing ga naar http://www.flyseaport.com
    Rein van Vliet
    Info @flyseaport.com

  2. Haes

    @rm kemme . “nieuw elan” ? Van dezelfde mensen?
    Dat is net zoiets als schiphol dat vermindering van overlast belooft door te groeien…

    2
  3. Rob

    Leg de vliegvelden plat met trekkers en ander zwaar materieel. Mischien dat er dan is geluisterd wordt naar bezorgde burgers.
    Luchtvaart en Den Haag vergiftigen de samenleving zonder met hun ogen te knipperen.
    Je wordt er moedeloos van

    16
    • ReindeR Rustema

      Nee, niet met tractoren. Wat denk je van veel consumenten tegelijk die allemaal spotgoedkope tickets kopen. Alleen wel allemaal administratieve foutjes maken bij het boeken. Die pas bij het inchecken blijkt. Veel gedoe, lange rijen. En bij het minste of geringste de hele reis ook opgeven en zeggen dat je je bedenkt en naar huis gaat. Dan moet je bagage uit het ruim worden gehaald. Vliegtuig krijgt vertraging. Was toch een waardeloze lege koffer met binnenin een slogan over vliegoverlast opgeplakt met koperdraad. Leuk voor de security die naar het scherm moet kijken. Medepassagier kan er misschien een foto van maken.

      Iedereen die mee doet is zoveel mogelijk in het groen gekleed. Maar kan allemaal een ticket tonen, dus heeft er wel wat te zoeken.

      Op het hoogtepunt of bij een afgesproken signaal allemaal verzamelen voor een groepsfoto in de vertrekhal. “Gansch het radarwerk staat stil als de machtige consument het wil.”

  4. C.Klijnen

    C. Klijnen
    Op Maastricht Aachen Airport (MAA) mag ook de Firma Samco straalmotoren testen zonder de benodigde vergunning. Dit wordt door de gemeente Beek waar het vliegveld onder valt in samenwerking met de RUD gedoog.

    7
  5. RM Kemme

    Zo jammer weer dit. Keer op keer blijkt dat onze overheid onbetrouwbaar is. Ook het nieuwe elan heeft kennelijk niet geholpen. Er groeit een hele generatie jongeren op die, helaas terecht, geen vertrouwen hebben in de overheid. Met alle gevolgen van dien: lage opkomst bij verkiezingen, aanwijzingen van de overheid worden niet meer opgevolgd, burgerlijke ongehoorzaamheid en uiteindelijk totale desinteresse. Als dit zo door blijft gaan wordt dit land in de toekomst onbestuurbaar.

    18

Geef een reactie

Translate