Omdat de luchtvaartnota van minister Cora van Nieuwenhuizen door vriend en vijand onderuit wordt gehaald, komt de Koepel van Amsterdamse Schipholgroepen (KAS) met een alternatieve nota die wel hout snijdt. De nota wordt komende week gepresenteerd aan de Tweede Kamer.
Het alternatief wordt komende week dinsdag om half twee gepresenteerd aan de Tweede Kamer.
“Er bestaat forse kritiek op de nota van Van Nieuwenhuizen. De nota is louter gebaseerd op de wensen van de vliegindustrie en sorteert voor op eeuwige groei. Aan hinder wordt geen enkele aandacht besteed, de nota zorg voor groeiende schade aan leefbaarheid, gezondheid, veiligheid en klimaat.”
Geen visie en geen onderbouwing
“Er spreek geen visie uit de nota, er is geen onderbouwing van de conclusies en er wordt geen concreet doel benoemd”, aldus de inventarisaties van KAS. “Burgers noch bestuurders voelen zich gehoord. KLM is insolvabel en verliesgevend.”
De KAS presenteert daarom een alternatief waarin een sanering plaatsvindt van de rechtstreekse verbindingen naar bestemmingen die wel belangrijk zijn voor de Nederlandse economie, waarin verbindingen die slechts bedoeld zijn voor overstappers worden weggesaneerd en waarin het totale aantal vluchten omlaag gaat ten behoeve van publieke waarden als gezondheid, leefbaarheid, veiligheid, milieu en klimaat.
Veel minder vluchten goed mogelijk
Volgens de KAS kan het aantal vluchten op Schiphol drastisch omlaag zonder enige economische schade. Zelfs bij het terugschroeven naar 300.000 vluchten is het effect op het bruto nationaal product nihil, evenals het effect op de werkgelegenheid. Met zo’n scenario zijn wél grote winsten te boeken op het gebied van duurzaamheid, leefbaarheid en woningbouw.
“Dit kan allemaal worden gerealiseerd zonder dat de directe verbindingen met belangrijke economische centra worden verbroken. Weinig gebruikte verbindingen blijven zelfs bereikbaar – met een lagere frequentie of via een overstap. Er kan een aanmerkelijke lastenverlichting worden gerealiseerd door minder steun aan de luchtvaart.”
Voor de omgeving betekent een krimp naar 300.000 vluchten meer ruimte voor woningbouw en een “aanzienlijke verbetering van de leefbaarheid en veiligheid”.
Hogenkamp
Het is hier bij Schipholwatch maar Amsterdam dit en Amsterdam dat,
Want de belangen van Amsterdam moeten namelijk stevig vertegenwoordigt en doorgedrukt worden (MRA). Maar dan wil ik toch even onder de aandacht brengen dat de luchthaven Schiphol in de gemeente Haarlemmermeer ligt. En de belangen van de inwoners van de dorpen in de Haarlemmermeer die in de directe omgeving van Schiphol wonen worden terzijde geschoven. Hetzelfde geldt voor de gemeente Aalsmeer.
Ik ben geboren op het platteland maar mijn leefomgeving is inmiddels veranderd in een grootstedelijk gebied door de niet aflatende landje-pik politiek van Amsterdam, zowel voor hun woningbouw, als de uitbreidingsdrang van Schiphol.
Eén pot nat.
Henk Meijer
Hoeveel aandacht wordt er besteed aan de gevolgen van de Luchtvaart voor de Volksgezondheid.
Uitstoot van ultrafijnstof en roet uit vliegtuigmotoren is oorzaak van longkanker en hersenziekten.
Wie betaalt de rekening.
Hoe gaat de overheid om met het lerarentekort en in het algemeen stress als:gevolg van rustverstoring.
Zie https://www.lerarentekortisnu.nl