Zo werkt schiphollen

Vandaag ontdekten we weer een mooi staaltje schiphollen, dit keer door het ‘onafhankelijke’ bureau TO70. In een kort artikel wordt een eventuele verhuizing van Schiphol naar zee veel moeilijker gemaakt dan het is.

In het schrijfsel stelt het bureau dat zo’n verhuizing ‘heel veel studie’ vereist en dat er eigenlijk veel te weinig ruimte is op ‘een van de drukste zeeën ter wereld’.

Ter illustratie van de drukte op de Noordzee plaatst men onderstaand plaatje bij het artikel.

illustratie vanaf to70.com

Dan denk je als achteloze lezer al gauw dat het inderdaad veel te druk is op zee om nog een luchthaven in te passen.

Dit blijkt echter mee te vallen. In het door ons bewerkte plaatje hierna, kopiëren we de rode vlek Schiphol – met al zijn huidige ruimtebeslag, dus inclusief de ver van het centrum liggende Polderbaan – naar de Noordzee (rood omcirkeld).

illustratie vanaf to70.com, bewerkt door schipholwatch.nl

Trekt u zelf uw eigen conclusies maar, en hou daarbij rekening met het gegeven dat een geheel nieuwe luchthaven met minstens dezelfde capaciteit als Schiphol, veel compacter kan worden gebouwd. Temeer daar op zee geen rekening hoeft te worden gehouden met andere infrastructuur, bebouwing, bestaande natuur, et cetera.

Wij concluderen uit onze bewerking dat het geen enkel probleem is om Schiphol te verhuizen naar zee. Plek genoeg, er valt nog heel wat te schuiven.

Reageren? Graag!

4 antwoorden op “Zo werkt schiphollen”

  1. Het Haringvliet tussen Goeree-Overflakkee en Schouwen ligt (figuurlijk) ook vol met zichtlijnen, kwetsbare beschermde natuurgebieden, veiligheidszones, vaarroutes, zandbanken en wat dies meer zij. Bovendien was er nog nooit een windmolen op een dam van Rijkswaterstaat geplaatst, dus dat alleen al leek niet realistisch en RW wilde daar eerst niet eens over nadenken.

    Afijn lang verhaal kort: Er staan nu tientallen windmolens, zo hoog als de Euromast, want Den Haag kon anders zijn ‘Parijs akkoord’ doelen niet halen. Alles kan, als de juiste personen het willen.

  2. In belangrijke mate mee eens. Echter foute locatie keuze als solitair monofunctioneel eiland achter kwetsbaar duingebied en dito bereikbaarheid. Wij pleiten voor gefaseerde uitplaatsing van banen op multifunctionele IJ-vlakte in verlengde van industrie en haven zone langs Noordzee kanaal.

    1. Het ingetekende plaatje was slechts een voorbeeld, om de verhoudingen weer te geven. Het geeft in ieder geval aan dat er ruimte genoeg is op zee. De echte plek, daar moeten de geleerden wel uit kunnen komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *