Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Politiek

Persbericht: Kamerlid Eppink (JA21) op het matje geroepen wegens valse beschuldiging

website vliegherrie.nl

De website vliegherrie.nl werd onterecht 'frauduleus' genoemd door Kamerlid Eppink (JA21)

4.8
(184)

Vandaag heeft het bestuur van SchipholWatch Tweede Kamerlid D.J. Eppink (JA21) om onderbouwing gevraagd van zijn onterechte claim dat de website Vliegherrie.nl ‘frauduleus’ zou zijn.

Deel op XDeel op Linkedin

Het Kamerlid noemde de site zo tijdens een debat over luchtvaart eerder deze week in het parlement. Het bestuur van SchipholWatch hecht eraan te benadrukken dat meldingen op de website authentiek zijn, van geverifieerde personen afkomstig en regelmatig schrijnende illustraties zijn van de ervaren overlast.

Het geeft wat SchipholWatch betreft geen pas dat een Kamerlid een initiatief uit het maatschappelijke middenveld op deze manier publiekelijk verdacht maakt en daarmee schade berokkent. De website vliegherrie.nl geeft op dit moment als enige platform inzicht in de ernstige gevolgen van vliegtuigoverlast.

De website werd opgericht omdat er onder burgers een duidelijke behoefte bestaat om ergernissen en irritaties te uiten over de continue inbreuk op hun persoonlijke levenssfeer. Bestaande meldpunten bieden deze mogelijkheid niet. De grote behoefte blijkt uit het enorme aantal meldingen dat de site tot op heden heeft verwerkt: meer dan 228.000 in nog geen twee jaar tijd.

Rectificatie geëist
De meldingen vormen een bron van onderzoek door wetenschappers, publicaties van journalisten en worden opgenomen in de jaarlijks door de Inspectie Leefomgeving & Transport gepubliceerde jaarrapportages over Schiphol. Daarbij vindt controle plaats op de integriteit van de meldingen.

De uitlating van Kamerlid Eppink is dan ook van iedere grond gespeend. Het bestuur van SchipholWatch heeft het Kamerlid verzocht zijn claim te onderbouwen in de overtuiging dat hij hiertoe niet in staat zal blijken. In dat geval eisen we publiekelijke rectificatie van zijn uitspraak om verdere schade te voorkomen.

De website Vliegherrie.nl is opgericht door SchipholWatch in samenwerking met een groot aantal organisaties uit het maatschappelijke middenveld, te weten Milieudefensie, Greenpeace, Partij voor de Dieren, Extinction Rebellion, Bewoners Omgeving Schiphol, SATL, GroenLinks Aalsmeer, GroenLinks Haarlemmermeer, BTV-Rotterdam, Platform Vlieghinder Kennemerland, Werkgroep Toekomst Luchtvaart, Platform Vliegoverlast Amsterdam, Stichting Werkgroep Vliegverkeer Bijlmermeer, Kennisnetwerk IMPACT, SP Veenendaal, Stichting SWAB, Stichting Omgeving Zonder Vlieghinder, Werkgroep Red Gelderland, Stichting Red de Veluwe, SOS Zaanstreek, Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder en Floriande TegenGeluid.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 184

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Richard

Weer een partij waar je niet meer op kan stemmen met zoon druiloor in de gelederen wat een simpele ziel als je deze overlast ontkent

2. Onzin en “welvaart”

Politici die blind de luchtvaart volgen, papegaaien zoveel ongefundeerde onzin na. Helaas, ook de heer Eppink. Ook de luchtvaart kraamt al decennia onzin uit, verpakt in een mooi PR jasje. Bijvoorbeeld het nieuwe minder hinder plan (schoner, stiller, zuiniger) met prachtige plaatjes in kleur. Hierin staat onder andere een schamele 300m hoger vliegen. Dat verschil in geluid is natuurlijk niet waarneembaar voor het menselijk oor. Op 600m vliegen en op 900m vliegen zijn beiden extreem laag en extreem luid.

Verder is het plan omwonenden op te sluiten in hun geïsoleerde huis. Oftewel, gevangen genomen in hun eigen huis.

Ook minder geluid maken in de nacht. Een nacht (rekening houdend ook met kinderen) is van 22:00-08:00, maar dat zetten ze er maar niet bij. Want tot 01:30 en vanaf 05:00 uur willen ze losgaan.
    Elk geluid boven de WHO norm van 45dB in de nacht is te hard, ziekmakend en maakt mensen veel te vaak wakker. Ik zie de 45dB norm niet bij dit idee staan. En ook geen echte glijvluchten van zeer grote hoogte.

In het plan ontbreken technische innovaties die, in het nu waarin we leven, schoner zijn.

Verder zeggen de papegaaien dat veel luchtvaart zo gunstig is voor de Nederlandse economie en welvaart. Dit land gaat steeds verder kapot aan de focus op “welvaart.” Er is geen welvaart in een land waar burgers ziek worden gemaakt door luchtvaart en waar de focus blijft liggen op ‘na mij de zondvloed’. De jongeren van nu hebben geen toekomstperspectief op heel veel vlakken ondertussen (waaronder de belangrijkste, hun leefomgeving, de aarde) en onze bestuurders vinden dat “welvaart”?

En ik begrijp dat elektrisch slepen van vliegtuigen wordt aangemoedigd. Los van dat aanmoediging natuurlijk niets oplevert, heb ik begrepen dat de neuzen van vliegtuigen dit technisch helemaal niet trekken. Dan gaan ze kapot. Vandaar de aanmoediging natuurlijk: “Je kunt het, kom op, je kunt het.” Nou, nee dus.
    En de drogreden, ‘dan gaan de vluchten naar het buitenland’ is nu ook wel uitgemolken. In een samenwerkend Europa en in de benodigde samenwerking in de wereld, om de wereld niet verder te laten opwarmen, is meer vliegen nergens meer mogelijk. Overal moet het minder.

Kortom, tot nog toe heb ik geen minder hinder plan gehoord. Of een gedegen onderbouwing voor groei van de luchtvaart door de papegaaien en de luchtvaart zelf. Schoner, stiller, zuiniger in 2028? Kom dan nog maar eens terug met een écht goed plan. Vooralsnog is krimp hard nodig.

3. DE EZEL EN DE STEEN

In een eerder debat medio maart, heeft deze persoon ook de melders onderuit geschoffeld met de ons bekende opmerkingen:
    -als het er nu duizenden zouden zijn
    -61 melders met 105.000 klachten
    -het is gewoon een actiegroep

In de veronderstelling dat zijn uitingen voortkwamen uit desinformatie van Schiphol, heb ik hem en het bestuur van JA21, als zeer geplaagde omwonende gemaild over de aantallen, de veelmelders regeling en als bijlage een dag ExPlane meldingen zo rond de 80db per toestel. En het advies gegeven om zelf eens bij deze 61 melders te gaan luisteren.

Later nog eens op de site van JA21 gekeken. Ze willen een volwaardig alternatief zijn voor de VVD en Eppink “koert” er daarom lustig op los.

Totaal geen empathie. En een heel erg groot bord voor de kop.

4. Jeroen

Dit is een complottheorie vanuit Ja21 geformuleerd. FvD (waar ik niets mee heb, behalve hun statement dat vliegtuigen onnodig vroeg veel te laag overvliegen) wordt om die reden toch verboden? Dan moet Ja21 ook verboden worden lijkt mij. Maar eerst moet de Ja21 fractie publiekelijk afstand nemen van deze claim van haar volksveŕtegenwoordiger.

5. Oscar

Overheid 2.0, als het haar niet zint, dan illegaal of verboden verklaren.
    Ik hou mijn hart vast voor de komende jaren.

• rrustema

Hoho, wel scherp blijven. Kamerlid Eppink is geen overheid, maar een volksvertegenwoordiger. Er zijn namelijk ook andere volksvertegenwoordigers waar je je hoop op kan vestigen, die moet je niet beschadigen door ze allemaal op een hoop te gooien. Daarnaast zou ik de volksvertegenwoordiging ook geen overheid willen noemen. Dan denk ik eerder aan de regering.

• Rien

Mijn reactie is ietsjes korter dan columnist Bourree.
        Kamerlid Eppink moet zich doodschamen. Hoe kun je de lawine aan klachten afdoen als flauwe kul.
        Hoe lang worden politici die continu de realiteit ontkennen nig gedoogd?
        Weg met ALLE partijen die blijven volhouden dat “het wel meevalt” met de enorme herrie rondom Schiphol!
        Dat is de allergrootste leugen die er bestaat en dat weet iedereen.

• rrustema

Het is zaak om de kiezers van die volksvertegenwoordigers te overtuigen. Ze vervangen helpt niks. Voor een Remco Dijkstra krijg je een Daniel Koerhuis terug, dat schiet geen steek op. Het is dat electoraat dat bereikt moet worden. Alleen hoe doe je dat? Bestaat er een script om een oom op een verjaardagsfeestje aan het twijfelen te brengen? Delicaat proces.

• Josje

Goed idee om kiezers te overtuigen, maar ook Schiphol-minded Kamerleden moeten zich verre houden van ongefundeerde verdachtmakingen voor politiek gewin. Of het bij Eppink nu opzet was of pure laksheid – hij lepelt zo de luchtvaartpropaganda op, en maakt een zeer ongeïnformeerde indruk – een Kamerlid heeft een verantwoordelijkheid om naar eer en geweten te handelen en mag niet zomaar ongeverifieerde onzin uitkramen in de hoop dat het verhaal over ’61 klagers’ bij de achterban blijft hangen. Lik op stuk geven is het enige dat hier passend is.

• Jip Gouwenberg

Het is in onze zogenaamde democratie een hopeloze zaak een volksvertegenwoordiger te vinden die gezondheid van de leefomgeving boven de luchtvaart stelt.

6. Bourree

꧁•⊹٭Column de Bourree٭⊹•꧂

Eénzijdige Offers
    Dominee Swets preekt zijn laatste preek.Voor mij ligt een zwart-wit foto van de hervormde kerk in het prachtige dorpje Rijk. Bij de uitgang, beteuterde droevige gezichten van goedgelovige kerkgangers die de laatste kerkdienst meemaakten. Het is 22 november in het jaar 1959. Aan de eettafels, in de nog overgebleven huizen, wordt “het laatste avondmaal” opgediend. De tomeloze groei van Schiphol zorgt voor veel frustratie bij omwonenden in de omliggende woongebieden. Na de oorlog is het vliegveld volledig verdwenen door bombardementen en sabotage door vluchtende Duitse soldaten. De politiek wil het vliegveld snel weer opbouwen. Ondanks de protesten is het hele dorp onteigend en uitgekocht door de provincie. De inwonenden van het buurtschap Rijk moeten wijken voor de nieuwe startbanen van Schiphol. Het afscheid valt zwaar. Zware bulldozers rollen de straten in.

De bewoners zijn “verplaatst” naar omliggende dorpen en in 1960 was de Kaagbaan klaar voor gebruik. Ook de nieuwe wijk Buitenveldert komt onder een vliegroute terecht en ondervindt plotseling veel hinder. De uitspraak: “Dan had je er maar niet moeten gaan wonen” wordt vaak gebruikt door voorstanders van de vliegindustrie. Een triest misleidend en weinig inhoudelijk argument in een poging de gedupeerden van de overlast van Schiphol weg te zetten. Voor de luchthaven, die wij nu in deze vorm kennen, hebben bewoners van mooie dorpen en prachtige boerderijen in de omgeving plaats moeten maken voor de geluidsoverlast en uitbreiding van het vliegveld. Zij zijn ongevraagd opgeofferd! Hoe ver wil je gaan? De grootste wereldluchthaven in het kleinste en dichtstbevolkte landje van Europa? Drie of vier provincies woest aantrekkelijk uitkopen? Bewoners wegjagen? Hoe heb je het ooit kunnen bedenken? Niet alles kan, en zeker niet hier! De offers van de omwonenden voor Schiphol vraagt nu offers van Schiphol voor de omwonenden. En dan begint het luide spartelen!

Tot op heden geeft de luchtvaart alleen nog papieren berekende schijnoplossingen! Een “volksvertegenwoordiger” maakt honderdduizenden schrijnende meldingen, met misplaatste argumenten belachelijk tijdens het luchtvaartdebat en probeert hiermee af te leiden van de inhoud en de werkelijke overlast. Om de ridder van het paard te stoten, val je de voeten van het paard aan. Wat een niveau. Huidige omwonenden moeten maar leren leven met de gevolgen:
    Een waslijst aan (ernstige) gezondheidsklachten, slapeloosheid, concentratiegebrek, het niet meer kunnen genieten van huis en tuin, eeuwige oordoppen, anti-stress medicatie, slaapmiddelen, schuilen en ontvluchten, verhuizen. Het is volstrekt ongeloofwaardig om met vage beloftes over stillere vliegtuigen in de verre toekomst te komen. Waarom zijn de plotseling goede voornemens van de KLM geheim? Net als het precieze traject voor de 4e aanvliegroute? Burgers met klachten worden bewust door Schiphol, de gemeenten en de overheid in een fuik gemanoeuvreerd en kunnen alleen een handmatige melding doen bij de klachtenafhandelaar B.A.S. van Schiphol zelf. Elke dag. Onzinnige omgekeerde wereld, omdat er met de huidige techniek bij LVN allang bekend is, welke vliegtuigen waar overlast veroorzaken. Het is een brievenbus boven de prullenbak.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen betekent rekening houden met de effecten van de bedrijfsvoering op mens, milieu en maatschappij. Het zogenaamde geheime “minder hinder plan” is misleidend en wederom een belediging voor omwonenden. Het zou de luchthaven als professioneel bedrijf, met betrokkenheid bij de omgeving, sieren als ze huidige gedupeerde omwonenden de mogelijkheid zouden bieden, vrijwillig uit de ziekmakende leefomgeving te kunnen ontsnappen. Als Schiphol zo nodig de veiligheid en leefomgevingen volledig kapot wil vliegen en vergiftigen, en de politiek niet verder kijkt dan een dubieus economisch belang, houd ons burgers dan niet jarenlang machteloos en moedeloos gevangen in een uitzichtloze ongezonde werkelijkheid.

Bij voorkeur wordt de Haagse politiek wakker en bedenkt het eindelijk eens een echte oplossing?
    Af en toe kijk ik nog even naar de zwart-wit foto. Nog steeds zijn er burgers die om geluidsoverlast en gezondheidsredenen gaan verhuizen voor Schiphol. Allemaal mensen, die het opgebouwde bestaan, het sociale netwerk achter zich moeten laten. Niets is zo triest als éénzijdige offers brengen voor de onfatsoenlijkheid van een ander. Langzaam maar zeker verandert het tij voor de nietsontziende expansiedrift en onrealistische overlastgevende groeifobie van dit bedrijf! Het draagvlak wordt bij elke vlucht minder. De verandering komt, omdat gewone mensen buitengewone dingen doen. De toekomst is aan ons en wij geloven in dromen.

꧁•⊹٭Bourree٭⊹•꧂

• Bourree

Ja, excuus. De lengte is wat uit de hand gelopen. Ik had veel woorden nodig om ook veel te zeggen.
      Geen paniek, de laatste is altijd dichtbij! Het was ook goed zo. Steun Schipholwatch!

• Josje

‘Niets is zo triest als éénzijdige offers brengen voor de onfatsoenlijkheid van een ander.’ Het perfecte antwoord op de dooddoener ‘Dan ga je toch verhuizen?’ Ik heb ‘m meteen al gebruikt op Twitter (met bronvermelding).

• Lenie

Dank voor deze prachtige en zeer herkenbare ‘column’! Onze familie woonde in Rijk, onze voorouders behoorden tot de eerste inwoners van de Haarlemmermeerpolder. Toch echt eerder dan Schiphol. Tja, hadden ze daar maar niet moeten gaan wonen. De inwoners van Rijk kwamen o.a. terecht in Rijsenhout, Hoofddorp, Aalsmeer en hun nazaten mogen wachten tot ze daar weggebulldozerd worden.

• Derkp

Wij zijn in 1978 komen wonen in Castricum, er was toen nog geen Polderbaan. Wij kwamen uit Amstelveen en waren toen gevlucht uit Amstelveen vanwege de herrie.