Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Bewoners

Bewoners nemen afstand van tussenrapport RTHA

foto: PixelAnarchy via Pixabay

Vandaag meldde Rotterdam Airport trots dat een eerste stap is gezet in een participatietraject om de buren te betrekken bij de verdere ontwikkeling van het vliegveld. Niet vermeld in het officiële persbericht is dat juist die bewoners, verenigd in de BTV, uitdrukkelijk afstand nemen van het eindresultaat.

BTV is de grootste vereniging van vliegveldburen in ons land. De club is zeer kritisch op de ontwikkelingen rond het Rotterdamse vliegveld, maar werkte desondanks actief mee aan een traject waarin gezamenlijk op zoek zou worden gegaan naar feiten over de luchtvaartontwikkelingen aldaar.

Vandaag stuurde de directie van het vliegveld een ronkend persbericht de wereld in waarin wordt gesteld dat de eerste stap in het ambitieuze participatietraject is gezet. “Sinds het najaar van 2020 zijn we in gesprek over het toekomstig gebruik van het vliegveld. Ter voorbereiding op de discussie hebben de participanten een gezamenlijk onderzoeksrapport opgesteld.”

Kennis vergaren
Doel van dat onderzoek was om alle deelnemers aan het traject te voorzien van kennis en achtergrondinformatie over de actuele ontwikkelingen in de luchtvaart. Deelnemers waren behalve de vereniging BTV onder meer het vliegveld zelf, Transavia, Schiphol Groep, de milieudienst, luchtverkeersleiding en het ministerie van I&W.

In de officiële communicatie vanuit de vliegvelddirectie wordt de indruk gewekt dat alle participanten achter het tussenrapport staan, maar kort na het verschijnen van het perscommuniqué stuurde BTV een bericht waarin duidelijk werd gemaakt dat de vereniging niet achter het resultaat staat.

Persbericht klopt niet
Voorzitter Alfred Blokhuizen vindt het teleurstellend dat het afwijkende standpunt van zijn bewonersvereniging niet genoemd wordt. “Wij nemen uitdrukkelijk afstand van het stuk, onder meer vanwege de inbreng van de TU Twente en de niet ter zake doende toekomstvisioenen. Het persbericht klopt gewoon niet, het biedt geen basis voor vertrouwen in het vervolg van dit traject.”

“Het rapport geeft geen antwoorden op vragen die voor omwonenden – de leden van onze vereniging – van groot belang zijn. Er staan aannames in die niet kloppen en zelfs niet kunnen kloppen.”

Hoe nu verder?
Hoe het nu verder moet met het burgerparticipatietraject rond Zestienhoven is niet duidelijk. Wel klip en klaar is dat het vertrouwen van de belangrijkste deelnemer aan het overleg ernstig is geschaad.

SchipholWatch vroeg eerder vandaag om een toelichting aan de woordvoerder die in het persbericht wordt genoemd als contactpersoon. Zij liet helaas niets meer van zich horen.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.1 / 5. Aantal stemmen: 49

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. JA

    Tijd voor rechtszaken tegen vliegvelden en tegen overheden die deze vliegvelden hun gang laten gaan

  2. Ad

    Waar hebben we eerder gezien dat de boodschapper wiens bericht de “regent” niet welgevallig is wordt gepiepeld? koud gesteld?

    • Rekel

      We zien dat o.a……bij Schiphol! Hier worden de bewoners niet gehoord en dus luistert men zeker niet naar de hinder, die bewoners van Schiphol in steeds grotere vormen ondervinden.

Geef een reactie

Translate