De luchtvaartsector is druk bezig een eigen setje regeltjes op te stellen om geen last te krijgen van strengere Europese regels op het gebied van CO2-uitstoot.
Het accepteren van deze Corsia-regels zou ervoor zorgen dat de luchtvaart maar liefst bijna 100 megaton extra CO2 zou mogen uitstoten. Dat is net zoveel als de hele uitstoot van de wereldwijde staalindustrie in 2015!
De sector zit zichtbaar in zijn maag met de strengere EU ETS regelgeving. Als de luchtvaartboys en -girls erin slagen om CORSIA door te drukken, kan het klimaatakkoord van Parijs zeker niet worden gerealiseerd.
Dit blijkt uit een nieuw rapport van onderzoeksbureau Transport Analysis and Knowledge Systems (TAKS). Met CORSIA wil de luchtvaart haar CO2-uitstoot afkopen, maar het plan gaat lang niet ver genoeg, aldus TAKS.
“Om Parijs te kunnen halen zullen andere sectoren hun inspanningen moeten verhogen om de inactiviteit van de luchtvaart te compenseren”, vertelt het rapport.
De onderzoekers noemen de doelstellingen van CORSIA ronduit “zwak” en weinig ambitieus.
Het rapport van TAKS werd ons toegestuurd door StayGrounded, het internationale netwerk van actiegroepen tegen de groei van de luchtvaart. SchipholWatch is onderdeel van dit netwerk. Het rapport werd opgesteld in opdracht van denktank Transport & Environment.
Geef een reactie