Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Volksgezondheid

Minister Van Gennip: ook geringe blootstelling aan uitstoot vliegtuigen is kankerverwekkend

straalmotor

Ook bij geringe blootstelling zijn vliegtuigemissies kankerverwekkend (eigen foto)

4.7
(158)

Voor de meeste bestanddelen van vliegtuiguitstoot bestaat er geen veilig niveau van blootstelling. Ook geringe blootstelling leidt al tot een verhoogde kans op kanker.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit zegt demissionair minister Karien van Gennip (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) in antwoord op vragen van Bart van Kent, lid van de Tweede Kamer namens de SP.

Deze constatering betekent dat ook honderdduizenden omwonenden te maken hebben met een verhoogd risico op kanker als gevolg van het vliegverkeer.

Over veel woonwijken rond Schiphol vliegen dagelijks honderden toestellen met de levensgevaarlijke uitstoot, soms op minder dan 100 meter hoogte. Een deel van de uitstoot vervliegt, maar bepaalde zwaardere bestanddelen dalen neer op de woonkernen.

Niet al teveel druk
Van Gennip is onder meer verantwoordelijk voor de Arbeidsinspectie. Die constateerde vorig jaar al dat veel Schiphol-medewerkers dagelijks moeten werken in ongezonde en ronduit gevaarlijke werkomstandigheden. De inspectie heeft dan ook verbeteringen geëist van Schiphol.

Erg veel druk zet de minister niet op het vliegveld. “In de handhavingseis van de Arbeidsinspectie wordt rekening gehouden met de technische en operationele uitvoerbaarheid en met redelijkheid en billijkheid.” Met andere woorden: als het niet goed in het straatje van Schiphol past, hebben de economische activiteiten op het vliegveld voorrang op de gezondheid van de medewerkers. En dus ook op de gezondheid van omwonenden.

Van Gennip stelt dat voor een veiliger werkomgeving aanpassingen nodig zijn aan de aankomst- en vertrekprocedures. “Dat moet zorgvuldig gebeuren vanwege de veiligheid op de luchthaven”, zegt ze. Daarbij staat de veiligheid en gezondheid van de medewerkers kennelijk op de tweede plaats.

Alternatieve oplossing beschikbaar
Dat is opmerkelijk, omdat een alternatieve oplossing voor de hand ligt: het aantal vluchten zodanig terugbrengen dat de gezondheid van de medewerkers wél kan worden gewaarborgd. Het ‘in your face’ uitstoten van kankerverwekkende stoffen gebeurt immers alleen maar omdat elektrisch slepen of andere maatregelen ten koste gaan van de capaciteit en dus het aantal vluchten dat binnen de huidige opzet mogelijk is.

Of het elektrisch taxiën in 2030 zal zijn ingevoerd, weet Van Gennip niet. “Voor zover technisch uitvoerbaar”, zo meldt zij. Dat is een drogreden. Technisch gezien is het immers nu al mogelijk vliegtuigen weg te slepen met een elektrische trekker. Maar dat past niet in het drukke schema op Schiphol. Wederom lijkt hier de gezondheid van de medewerkers te worden opgeofferd aan de efficiëntie van het vliegverkeer.

Nog steeds onvoldoende walstroom
Schiphol is wettelijk verplicht bij minimaal 61 gates een walstroomaansluiting beschikbaar te hebben voor geparkeerde vliegtuigen om onnodige uitstoot van kankerverwekkende uitlaatgassen te voorkomen. Tot op heden komt het vliegveld niet verder dan 26 aansluitingen, zo meldt de minister.

Maar zelfs als die aansluitingen er zijn, wordt er niet altijd gebruik van gemaakt. Piloten laten de schadelijke hulpmotor dan draaien terwijl een schone oplossing voorhanden is. Dat heeft inmiddels geleid tot ‘waarschuwingen’ door de Inspectie Leefomgeving & Transport. Tot boetes is het nog niet gekomen.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 158

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Loek

    Ik zeg: de stekker eruit bij KLM zodat 40 a 50% van het aantal vliegtuigen (met overstappers) om ons heen verdwijnt. Wat een verademing zou dat zijn. En als we dat eens in levensjaren omrekenen en ons dan even afvragen waarom we tijdens corona een hele samenleving platlegden om een paar levens te redden, en nu geen actie ondernemen!?

    14
  2. Jan Barteld

    Aandeelhouders gaan voor burgers, kanker past “naadloos” in het verdienmodel van ziekenhuizen , van Big Pharma en van crematoria, kortom het komt allemaal ten goede van de markt. Liefde, menselijkheid, eer, fatsoen en zorgzaamheid staan onderaan de politieke en overheidslijsten, als ze er al opstaan Het voorzorgsprincipe is een woord van 17 letters op een stuk papier of op een scherm. Als ouders zo met hun kinderen zouden omgaan zouden ze uit de ouderlijke macht worden ontzet. Wie beschermt ons tegen de overheid. Kan de rechtspraak helpen ? Wie zijn de nieuwe Geuzen ? Boycot alle elementen van Schipholverslaving.

    32
    • Jan Barteld

      PVV wil minder buitenlanders hier, nou laat ze haar kans grijpen met al die overstappers hier.

      13
  3. Rich

    Ze vliegen hier de heledag over de kinderopvang en het schoolplein dat is toch niet te beseffen wat die kinderen die aan het begin van hun leven staan binnen krijgen .
    Alleen voor heel veel overstappers.
    Kunnen we dan nog wel uit de volkstuin eten want daar daalt het ook op neer .
    Maatregelen duren veel te lang schiet eens op overheid(omgevevingsdienst)
    Denk eens aan het milieu moeten wij ook

    36
    • Mike

      Kinderopvang bij de luchthaven, heel herkenbaar !.
      Ik zou bijna de ‘cleanwashing’ vanuit de luchtvaart bedenken (of bestaat die al 😉 ).
      Publieke diensten rondom gevestigd krijgen, waarop het gros denkt dat het allemaal wel mee zal vallen. Want anders zou de politiek dat niet toestaan.
      Net als met Chemours, Tata en Asbest…, tot we jaren verder zijn.

      RTHA heeft een (publieke) kinderopvang op het terrein. Deze is vrijwel direct naast de plaats waar de toestellen warm draaien. Dezelfde omgeving is vervuild met PFAS en bestaat ook een voetbalclub (tegen het terrein aan) met meerdere velden waar veel jeugd traint.
      Op de volkstuinen verderop (buiten het terrein) is geadviseerd om geen eigen kweek meer te gebruiken. Hierachter de nieuwe woonwijk Zestienhoven, waar voor de nieuwe wijk de geluidsgrenzen aangepast (verhoogd) zijn vanwege RTHA.
      Alles om de (economische) belangen van een slechtdraaiend vakantievliegveld voor te laten gaan.

      12
  4. Dat veiligheidsargument voor Schiphol is wel uitgemolken ondertussen

    Dus het is redelijk en billijk dat medewerkers en omwonenden dagelijks blootgesteld worden aan kankerverwekkende stoffen?
    Volgens mij kent ze de Arbowet/ Wet niet.

    De definitie van veiligheid is vreemd gesteld (alleen veilig voor Schiphol), want dat een werkomgeving veilig moet zijn voor medewerkers dat wordt willens en wetens maar even vergeten.

    27
  5. Onbegrijpelijk

    Onbegrijpelijk , dat er nog personeel rondloop op Schiphol? Dat is gewoon spelen met je leven?

    37
  6. Yde Linsen

    In de Hofvijver van 25 maart 2024 “Schiphol en vlieglawaai”

    (https://www.montesquieu-instituut.nl/9394000/1/j9vvllwqvzjxdyx/vmbscqcwsut1?pk_campaign=hofv-2403&pk_kwd=vmbscqcwsut1)

    schrijft Prof.Mr. Aalt Willem Heringa: “Het adagium: de vervuiler betaalt is, ondanks alle mooie woorden en regels, in Nederland geworden: de omwonende baalt en betaalt de gezondheidsprijs en de vervuiler krijgt betaald (subsidie en tegemoetkomingen).”

    59
  7. Dirk

    Tja, wellicht toch massaal een schadeclaim over een aantal jaar aangezien ze wederom niet de zorgplicht bieden wat de overheid behoort te doen , wat een bananenrepubliek is Nederland toch .

    52

Geef een reactie

Translate