De Alliantie tegen Uitbreiding van Maastricht Airport vraagt Johan Remkes als waarnemend gouverneur van Limburg om zorgvuldigheid te betrachten in de besluitvorming rond het vliegveld. Volgens hen is nut en noodzaak van MAA niet aangetoond en wordt er volop gesjoemeld met cijfers om grote investeringen toch mogelijk te maken.
De brief aan Remkes is ook gestuurd aan verkenner Onno Hoes die op zoek is naar een nieuw college van Gedeputeerde Staten in Limburg.
“De voorgenomen uitbreiding van het vliegveld is een splijtzwam in de samenleving en politiek. De besluitvorming kenmerkt zich tot nu toe door een gebrek aan helderheid en zorgvuldigheid, terwijl er tientallen miljoenen euro’s gemeenschapsgeld in de bodemloze put dreigen te verdwijnen”, aldus de alliantie.
Geheime cijfers
“De besluitvorming is niet transparant. Veel feiten en cijfers blijven geheim zodat er geen inzicht mogelijk is in de kosten en opbrengsten van dit project. Werkgelegenheidscijfers worden gemanipuleerd en onderzoeken worden de gewenste richting ingestuurd. De inbreng van burgers, maatschappelijke organisaties en hele economische sectoren (toerisme) worden stelselmatig genegeerd of gebagatelliseerd.”
Doorn in het oog van bewoners is onder meer het compleet ontbreken van een maatschappelijke kosten-baten analyse die nota bene verplicht is voor grote projecten. De alliantie liet daarom eerder zelf zo’n analyse opstellen, maar daarmee wordt geen rekening gehouden in de besluitvorming.
Eenzijdige ‘afspraken’
Rond vliegveld Beek wordt al jarenlang geschiphold over de voor- en nadelen. Dat gebeurt zelden met open vizier. Zo zou ex-gedeputeerde Vrehen volgens de alliantie als ‘omgevingsmanager’ op eigen houtje ‘omgevingsafspraken’ en een ‘omgevingsconvenant’ hebben opgesteld, zonder enige inbreng van de bewoners.
Ook heeft de provincie stelselmatig gebruik gemaakt van werkgelegenheidscijfers die aantoonbaar onjuist zijn. Dat is inmiddels toegegeven door de Erasmus Universiteit in Rotterdam, die de foute cijfers had opgesteld. De universiteit had zich gebaseerd op cijfers die door het vliegveld zelf waren aangeleverd en had verzuimd deze te controleren.
Marginaal bestaan
“Maastricht Airport heeft geen belang voor de Limburgse economie. Het vliegveld leidt een marginaal bestaan. Het bedient slechts het uitgaande vakantieverkeer naar goedkope zonbestemmingen. Voor een belangrijk deel komen deze passagiers uit omringende landen. Qua vrachtvervoer is Beek niet meer dan een hub voor maatschappijen uit het Midden-Oosten voor vracht naar Noordwest-Europa. Er is nauwelijks een relatie met Limburgse bedrijven”, aldus de ongeruste bewoners.
Daarentegen ondervindt wel de voor Limburg zo belangrijke toeristische sector steeds meer nadelen van het groeiende luchtverkeer. Toeristen worden weggejaagd door de vluchten die al vanaf 6 uur ‘s ochtends de rust verstoren.
Maastricht Airport ligt op zeer korte afstand van twee oude dorpskernen in het Limburgse heuvellandschap. Binnen honderd kilometer afstand kunnen mensen kiezen tussen maar liefst acht volwaardige vliegvelden voor hun reisbehoeften. “MAA is een overbodige luxe.”
Aanbevelingen Rekenkamer
De bewoners roepen oud-minister Remkes dan ook op goed te luisteren naar de Zuidelijke Rekenkamer. Die stelde een reeks adviezen op naar aanleiding van een eerder fiasco. Die aanbevelingen werden unaniem onderschreven in Provinciale Staten.
“Desondanks zien we nu pogingen om investeringen van circa 50 miljoen euro naar voren te halen zonder dat daarvoor een kosten-baten analyse is opgesteld. Dat gebeurt onder het mom van ‘onderhoud’ met een beroep op ‘veiligheid’.” In de ogen van de alliantie is dit niets anders dan een poging de bevolking voor voldongen feiten te plaatsen en de baan stiekem geschikt te maken voor de allerzwaarste vrachtvliegtuigen. Met als gevolg nog meer overlast.
Geef een reactie