Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Milieuvervuiling

Opnieuw bevestigd: uitstoot kankerverwekkende stoffen Schiphol veel te groot

emissies luchtvaart

foto: Leszek Stępień via Pixabay

(leestijd circa 2 minuten)
4.5
(286)

Zelfs als alleen het taxiën, landen en opstijgen van vliegtuigen wordt meegerekend, blijkt Schiphol een belangrijke bron voor de uitstoot van zeer zorgwekkende stoffen in de regio. Tot ruim 90 procent van alle zwaveldioxide in de lucht is toe te wijzen aan het vliegveld.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit blijkt uit een vorige week gepubliceerd rapport van bureau Adecs in opdracht van het ministerie van Infrastructuur (I&W). Liefst de helft van alle kankerverwekkende formaldehyde in de lucht is afkomstig van Schiphol.

Het zijn schokkende resultaten, temeer daar er volgens I&W geen richtlijnen bestaan voor deze uitstoot en het ministerie weigert om te handhaven op deze uitstoot. Dit terwijl een groot deel van die stoffen op Schiphol zelf in de lucht wordt gebracht en volgens de milieuwetgeving dus moet worden toegerekend aan het vliegveld.

Duizenden keren te hoog
Door niet te handhaven wordt Schiphol de vrije hand gegeven en hoeft de vliegindustrie vooralsnog niets te doen aan het omlaag brengen van de emissies. Alle andere sectoren in de Nederlandse economie worden wél aan deze verplichting gehouden. Eerder was al duidelijk geworden dat Schiphol de gangbare industrienormen duizenden keren overschrijdt.

Volgens Adecs stoot Schiphol in een gebied tot drie kilometer rond de luchthaven liefst 2900 ton stikstofdioxide uit per jaar. Dat is bijna de helft van alle NOx-uitstoot in dat gebied. Voor zwaveldioxide is dat 240 ton per jaar ofwel 91 procent (!) van alle uitstoot daar. Dit terwijl die uitstoot makkelijk en fors te reduceren is door een iets betere kwaliteit kerosine te gebruiken. Die is echter grofweg een cent per liter duurder – reden genoeg voor de sector om door te gaan met de vuile variant.

Met 2.400 ton koolmonoxide per jaar is Schiphol verantwoordelijk voor 21 procent van de uitstoot in de regio. Van het fijnstof PM2,5 wordt 82 ton per jaar uitgestoten. Dat is 27 procent van het totaal.

Kankerverwekkend
Behalve formaldehyde stoot Schiphol de eveneens kankerverwekkende stoffen benzeen en naftaleen uit, respectievelijk 12 en 28 procent van het totaal in de regio.

Volgens het rapport leidt de enorme uitstoot van giftige stoffen niet tot belangrijke effecten in de omliggende woonkernen. Lokaal wordt de luchtkwaliteit meer beïnvloed door andere bronnen, zoals het wegverkeer en de aanwezige industrie.

Negatieve effecten zijn er wel duidelijk op het luchthaventerrein. Dat is ook een van de redenen dat de Arbeidsinspectie al meerdere keren heeft ingegrepen. Begin dit jaar werd nog een pakket maatregelen opgelegd die de emissies moeten reduceren in het belang van de eigen medewerkers van KLM en Schiphol.

In het rapport onderzoekt Adecs de uitstoot en concentraties van slechts een aantal zeer zorgwekkende stoffen. Uit de emissieregistratie van het RIVM blijkt echter dat de lijst met gevaarlijke stoffen die worden geloosd veel langer is.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.5 / 5. Aantal stemmen: 286

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Geert Dansen

    Luchtvervoer als drievoudig gezondheidsrisico: luchtvervuiling, lawaai en klimaateffecten
    Voor het eerst blijkt uit een nieuwe studie van de Europese koepelorganisatie Transport & Environment die volledig laat zien hoe zwaar de emissiebelasting van de luchtvaart de gezondheid vervuilt – vooral voor maximaal acht miljoen mensen in de buurt van grote luchthavens in Duitsland alleen.
    Persbericht

    Berlijn (25. Juni 2024). Ultrafijn stof uit vliegtuigen kan bijdragen aan hypertensie, diabetes en dementie. Gezondheidsbescherming zou mogelijk zijn: op korte termijn door op middellange termijn zwavel- en verontreinigende kerosine te verbieden als gevolg van de opvoering van klimaatneutrale synthetische brandstoffen, in principe door het luchtverkeer in de eerste plaats naar de spoorwegen te verplaatsen. Ongeveer één op de elf personen in Duitsland woont binnen een straal van 20 kilometer rond vijf van de grootste Duitse luchthavens: daar wordt hij of zij bijzonder blootgesteld aan ultrafijne deeltjes uit het luchtverkeer, blijkt uit een nieuw onderzoek van CE Delft namens de organisatie Transport & Environment (T&E). Deze studie heeft een eerste op gegevens gebaseerde beoordeling van de gezondheidseffecten van ultrafijne deeltjes (UFP) in het luchtverkeer in Europa. “Vliegen is niet alleen de meest klimaatbekkende vorm van voortbeweging, maar brengt ook de gezondheid van mensen in de buurt van luchthavens als gevolg van lawaai en luchtvervuiling”, vat Anja Kohne, een consultant voor klimaatneutraal vliegverkeer bij de milieu- en ontwikkelingsorganisatie Germanwatch, samen.

    De voor het onderzoek geselecteerde Duitse luchthavens zijn Frankfurt, Munchen, Dusseldorf, Keulen/Bonn en Hamburg. Alleen al in Frankfurt zijn 1,8 miljoen mensen getroffen. In heel Europa worden 52 miljoen mensen op 32 grote luchthavens blootgesteld aan speciale gezondheidsrisico’s. De blootstelling aan ultrafijne deeltjes met ongeveer 280.000 gevallen van hypertensie, ongeveer 330.000 gevallen van diabetes en ongeveer 18.000 gevallen van dementie in Europa kan worden geassocieerd met ongeveer 18.000 gevallen van dementie.

    In het onderzoek werden de gevallen van deze ziekten daadwerkelijk gemeld in de buurt van de luchthaven Amsterdam-Schiphol. (Achtergrond voor de studie, zie hieronder) Ultrafijne deeltjes worden uitgestoten door vliegtuigen, vooral tijdens het rollen en tijdens het opstijgen en aanlanden, zodat inwoners in de buurt van luchthavens bijzonder worden getroffen. Mensen die in een straal van vijf kilometer rond een luchthaven leven, ademen lucht in, die gemiddeld tussen de 3.000 en 10.000 ultrafijne deeltjes per kubieke centimeter bevat die door vliegtuigen worden uitgestoten.

    Marte van der Graaf, vliegtuigbeleidsmedewerker bij T&E Duitsland, concludeert: “De groei van de luchtvaartsector en de veeleisende van de weinige, meestal rijke frequent flyers hebben nog steeds voorrang op de gezondheid van de overgrote meerderheid van de burgers en vooral kwetsbare mensen.” Werner Kindsmaller, voorzitter van de Federale Vereniging tegen Luchtvaartlawaai (BVF), voegt hieraan toe: “Het gezondheidsrisico van luchtvervoer wordt zowel op nationaal als Europees niveau genegeerd. De rechtsbescherming tegen ziekteverwekkend lawaai loopt ver achter op de resultaten van het onderzoek naar lawaai. Er zijn in de Europese Unie niet eens grenswaarden voor ultrafijne deeltjes. Daarom roepen we de toekomstige Europese Commissie op om de grenswaarden vast te stellen op basis van medische kennis.”

    Volgens BFV worden bagageafhandelaars op luchthavens blootgesteld aan bijzonder grote lasten. Ze ademen gemiddeld 37.000 deeltjes per kubieke centimeter lucht in. Deze belasting is zeven keer hoger dan die van de luchthavenarbeiders die binnen werken.

    Luchtvervuiling kan op korte termijn worden verminderd: momenteel bevat kerosine – in tegenstelling tot brandstoffen voor auto’s – een hoog zwavelgehalte, waardoor het aantal ultrafijne deeltjes aanzienlijk toeneemt. Zuiver en aromatisch kerosine zouden echter betaalbaar zijn en daarom standaard worden. Volgens de studie kunnen ultrafijne deeltjes met maximaal 70 procent worden verminderd. “Deze noodzakelijke stap is jaren geleden gezet in de weg- en scheepvaartsector, maar de kwaliteitsnormen van de afgelopen eeuw hebben nog steeds de overhand in het luchtverkeer”, zegt Marte van der Graaf van T&E.

    Fossiele kerosine moet op middellange termijn in toenemende mate worden vervangen door synthetische kerosine op basis van hernieuwbare energie, die met minder verontreinigende stoffen is verontreinigd. “Naast technische maatregelen is het echter vooral een kwestie van strategieën om het luchtverkeer te verminderen”, zegt Anja Kohne van Germanwatch. Wat hiervoor nodig is, is de snelle uitbreiding van het spoorvervoer om aanzienlijk meer reizen naar de spoorwegen te verplaatsen, een verandering in bewustzijn en gedrag van zakenreizen en frequent fly jobs, en de ondersteuning van aangepaste bedrijfsstrategieën van luchtvaartmaatschappijen, luchthavens en de luchtvaartindustrie.

    Verdere achtergrond

    Gezondheidseffecten van ultrafijne deeltjes (UFP)

    UFP is bijzonder schadelijk omdat het diep in het menselijk lichaam kan doordringen en bijvoorbeeld in het bloed, de hersenen en de placenta kan worden gedetecteerd. Ultrafijne deeltjes hebben een diameter van minder dan 100 nanometer en zijn dus ongeveer 1000 keer kleiner dan een menselijk haar. Tot op heden zijn er geen regels voor veilige ultrafijne deeltjes in de lucht, hoewel de WHO meer dan 15 jaar geleden waarschuwde dat het een bijzonder zorgwekkende verontreinigende stof is.

    UFP en andere emissies van luchtkwaliteitsbeschadigende vliegtuigen

    UFP’s maken deel uit van de zogenaamde “niet-CO2-emissies” van vliegtuigen, waaronder veel andere giftige verontreinigende stoffen, waaronder gassen en deeltjes, zoals stikstofoxiden en zwaveldioxide. Hoewel deze verontreinigende stoffen in de huidige studie niet zijn overwogen, hebben ze ook bewezen gezondheidseffecten die zijn toegevoegd aan de reeds beschreven effecten.

    Het opruimen van kerosine

    Door gebruik te maken van “aangepaste”, d.w.z. minder gezwageniseerde en aromatische kerosine, kan de uitstoot van ultrafijne deeltjes volgens de huidige studie met maximaal 70% worden verminderd. De hoeveelheid ultrafijne deeltjes die door vliegtuigen wordt uitgestoten, hangt grotendeels af van de samenstelling van de brandstof. Hoe schoner de vliegtuigbrandstof, hoe minder verontreinigende stoffen er worden geproduceerd tijdens de verbranding. De brandstof kan worden gereinigd door hydrobehandeling. Dit proces wordt al tientallen jaren gebruikt om zwavel uit brandstoffen voor auto’s en schepen te verwijderen en kan minder dan vijf cent per liter brandstof kosten. In tegenstelling tot auto- en scheepvaartverkeer zijn kwaliteitsnormen al tientallen jaren niet aangepast aan de stand van de wetenschap voor vliegtuigbrandstoffen.

    Klimaatimpact van luchtverkeer

    De “niet-CO2-emissies” van het luchtverkeer zijn klimaatbeïnvloeden en moeten worden toegevoegd aan de zuivere CO2-uitstoot van het luchtverkeer. Als gevolg hiervan is de bijdrage van het luchtverkeer aan de opwarming van de aarde meer dan twee keer zo hoog als de pure CO2-uitstoot. De extra klimaatschade is onder andere te wijten aan de vorming van contrails, die lang en klimaateffectief zijn onder bepaalde atmosferische omstandigheden. De vorming van contrails en door deze geïnduceerde condensatiekrimpen (koortsijswolken) wordt niet alleen sterk beïnvloed door de samenstelling van brandstoffen en turbineemissies naast de weersomstandigheden. Het verminderen van de uitstoot van UFP’s door een betere kwaliteit van vliegtuigbrandstof zou niet alleen een gezondheidsbescherming zijn voor de bevolking in de buurt van luchthavens en luchthavenpersoneel, maar zou ook helpen om de onevenredige klimaatschade van het luchtverkeer in ieder geval enigszins te verminderen.

    1
    • rrustema

      Uitbreiding van internationaal reizen via het spoor kan technisch heel snel en makkelijk. De nieuwe intercitytreinen zijn ook geschikt voor het Duitse en het Belgische spoor. Als de NS de opdracht krijgt van een visionaire minister – die goed samenwerkt met collega’s in de buurlanden – om de intercity door te laten rijden naar de eerste de beste treinhub over de grens dan kan de massa al internationaal met de trein.

      In Duitsland en België heb je dan met één overstap aansluiting op het lokale intercity-netwerk. In Duitsland de laatste tijd vaak wel met een kwartier of half uur vertraging, door al het achterstallige onderhoud, maar je komt wel op je bestemming. Met die lokale treinen kom je dan dichtbij je eindbestemming zelfs, waar dan ook in het buurland. Die intercity-treinen bij de buren rijden ook de hele dag door om massa’s mensen te vervoeren. Maar die bereik je nu heel slecht.

      Nu is het internationaal treinen gemankeerd omdat er tjokvolle en te dure treinen rijden waar je vaak ver tevoren voor moet reserveren. En ze rijden niet zo vaak als de intercity-treinen die in de spits massa’s forensen vervoeren (maar overcapaciteit hebben in de daluren). Eigenlijk kruip je met een Eurostar, IC Direct of ICE3 vanaf een van de grote Nederlandse stations door een sleutelgat over de grens.

      Als je pech hebt met zo’n trein dan loopt je hele reis in het honderd. Als een intercity uitvalt dan neem je de volgende of een omweg met een andere intercity en/of sprinter en eventueel de ingezette bussen als het heel ernstig is. Gebeurt niet zo heel vaak.

      De bottleneck nu zijn de grensovergangen met gewone treinen. Nu vooral tjokvolle boemeltjes die pendelen maar slecht aansluiten op binnenlandse treinen. Ook brengen ze je niet ver en stoppen ze in de grensregio op kleine stationnetjes. Dat schiet niet op. Er is een enorme behoefte aan grensverkeer (denk alleen al aan de studenten), maar er gaat te weinig de grens over.

      Als het gewone intercitynetwerk de grens over gaat dan worden veel meer mensen bediend met een aansluitende verbinding. Zonder dat je er eerst voor naar een grote stad moet om daar op tijd te zijn voor je gereserveerde dure stoel.

      Teken de petitie https://intercitygrenzeloos.petities.nl

  2. Mike

    Amersfoort legt de houtstoker aan banden om mensen met COPD te berschermen.
    Daar kan het wel !

    Wanneer bij een RTHA de wind vanaf het vliegveld komt, kun je beter binnen blijven als bewoners met luchtwegaandoening. Dit geldt eigenlijk rondom elk vliegveld.
    Ben je even in de tuin of even een boodschap en staat een toestel warm te draaien of te taxien, dan komen de zwaar brandende -en- irriterende stoffen in je luchtwegen, waarbij je luchtwegen als het ware verkrampen en je lichaam lijkt te blokkeren om uberhaupt nog te willen ademen. Alsof honderden BBQ’s met (kerozine-)aanmaakblokjes regelijk zijn aangetoken.
    Eenmaal weer binnen, mag je de rest van de dag genieten van keelpijn.

    Nu is COPD een verzamelnaam en zal een ieder dit anders ervaren.
    Opvallend in mijn situatie is dat met de meesste houtstook minder last is dan met de uitstoot van vliegtuigen. Houtstook bevat dan ook een hoop minder chemische troep, wat men mogelijk kan minderen door betere kerozine te gebruiken, zoals vaak beschreven.

    Raar dat milieudiensten (DCMR) in de regio Rijnmond zich wel bezig houdt met houtstook en stank vanuit bedrijven (wat in vergelijking een fractie is), maar dat deze ergere én meer irriterende stank van de luchtvaart niet aangepakt wordt.

    De burger moet idd berschermd worden, zoals Amersfoort dat doet, maar ten voordele van de luchtvaart laat men de burger maar goed in de stank zitten.

    4
  3. HansB

    Misschien moeten ze in Den Haag dit artikel (nog) eens lezen: https://www.nrc.nl/nieuws/2023/01/27/schiphol-mag-onbeperkt-giftige-stoffen-uitstoten-a4155527

    Ik hoor ze in Vak K al roepen: “linkse pers”. Daarom willen ze de NPO afknijpen en BTW op de krant verhogen. Weg met die onwelgevallige berichten!

    10
    • A. Koomen

      Wanneer wordt eindelijk onderkend dat kosten die voortkomen uit milieuschade – en dus ook de kosten van de klimaatverandering – en de gezondheidsschade door grote vervuilers, die bovendien allerlei belastingvoordelen krijgen, waar ‘de gewone man’ wel steeds zijn belasting moet betalen, moeten worden verwerkt in de prijzen en winsten die deze zgn. aanjagers van de economie berekenen? Het is zo oneerlijk! Zij de winst en wij als bewoners de lasten.

      5
    • Wilfried

      Ach, we moeten maar zo denken, 20 maart 2025 komt steeds dichterbij. Als blijkt dat dit kabinet een loopje met dit opgelegde vonnis blijft nemen, dan zullen ze vanzelf wel merken welke consequenties dat gaat hebben.

      4
  4. Reint

    Schandalig!!!! Dat ministerie moet maar een in handen komen van Groen Links!!!

    Graag zou ik eens op een rij, overzicht, zien welke feiten (zaken) jullie nu allemaal op het spoor zijn (met verwijzingen waar te zoeken) gekomen. Dat zou gemakkelijk te delen zijn naar buren, familie, gemeenteraadsleden en vooral ook naar de Tweede Kamer.

    16
    • Reint

      Groen Links niet politiek bedoeld maar als signaal!
      Handhavendoptreden!

      6
    • Nelson

      Waar zou in natuurgebieden het Pfas vandaan komen? 😵‍💫
      In de brandstof zijn zelfs smaakstoffen toegevoegd.
      Als ze alle toevoegingen weglaten, kan de brandstof stukken goedkoprr zijn!

      8
  5. Anton

    Onbegrijpelijk zoveel onrecht en een overheid die goed en eerlijk bestuur wil !!!

    24
  6. JAN Rooijakkers

    Voorstel: SIMPELE ACTIE EISEN OP KORTE TERMIJN
    Alle respect voor het artikel en alle zorgen en verontwaardiging. het lijkt me nuttig om één belangrijk punt te pakken, waarop op korte termijn gescoord kan worden. Dus:
    GEEN ZWAVEL MEER IN DE KEROSINE – weg met die vervuiling voor een cent per kilo !

    petitie; demonstraties; Kamervragen en moties ?

    42
  7. dirk

    En zo word het sprookje, dat we gezond moeten leven, weer voor de zoveelste keer onderuit gehaald, niet roken buiten sporten gezond eten, dit hebben we maar voor 20% in eigen hand, de rest word bepaalt door overheid en industrie, en deze verkloten de overige 80% DUS GEZOND LEVEN, HOE DAN? ZO SNEL MOGELLIJK DEZE VERROTTE PLANEET VERLATEN, de maan? Nou ook die zullen de hoge heren en het grote geld wel zo snel mogellijk om zeep helpen, ik ben zolangzamer hand goed missellijk van die rot kliek en kleuterklas hier, bah

    59
  8. rrustema

    Tijdens de pandemie heb ik er niet op gelet helaas. Was er toen ook minder prut op onze kozijnen en tuinmeubelen enzo?

    17
    • Vliegbelasting

      Ja, tijdens de lockdown was het een stuk schoner in huis: minder zwarte aanslag, en de lucht was echt blauw. Sinds die tijd is de lucht nooit meer strakblauw maar grauwblauw.
      In mijn omgeving krijgt de een na de ander kanker. Een veeg teken: deze week 2 crematies en een begrafenis gehad: allen overleden aan kanker. Die enorme grijze golf die men vreest wordt vanzelf kleiner door de kankergevallen en helaas worden ook steeds meer jonge mensen ziek dus de mensen die werken halveert deze kanker-vliegindustrie ook. Niet zo goed voor de Rechtse marktwerking en economie.
      En domme madlener/gekkenhuis staat te lachen met een lullig vliegtuigje in zijn hand naast leugenbeest Rintel. Kijk en huiver: https://www.nu.nl/uit-andere-media/6329425/hoe-verder-de-vlucht-hoe-duurder-nieuwe-vliegbelasting-is-een-stapje-in-de-goede-richting.html
      Ook weer zo een leugen, de vliegbelasting. Brengt 1 miljard op maar is een schijntje van wat het ons kost.

      47
    • Mario

      Onnodig zoveel KLM in de lucht
      Gisteren met keiharde geluidsoverlast
      Een KLM van Amsterdam naar Eindhoven.
      Echt onnodige vervuiling.
      Maar dat kan zolang de goddeloze regeren.

      24
    • Jazeker dat was zo

      Alles was inderdaad vrijwel schoon, kozijnen, huis, tuinmeubelen etc.
      En de lucht had ik in geen heel heel lang meer zo blauw gezien. Ik wist niet meer dat dat bestond. Schone Lucht heet dat. We konden ook beter ademen.

      Er is trouwens een Schone Lucht Akkoord een aantal jaren geleden afgesproken, maar vliegtuigen zijn daar vast weer van uitgezonderd.

      4
  9. HansB

    Op de radio werd er weer eens reclame voor gemaakt, goedkope stedentripjes (met de nadruk op goedkoop): https://www.transavia.com/stedentrips/nl-nl

    Intussen stelt Transavia op hun website ook dat “nachtvluchten cruciaal zijn voor betaalbaarheid vliegen”. Zijn de dumpprijzen die Transavia toont dan al niet “betaalbaar” genoeg?

    Het wordt hoog, hoog tijd dat er voor vliegen een werkelijke prijs wordt betaald. De serieuze issues die SchipholWatch met regelmaat voor het voetlicht brengt (zoals hierboven) steken schril af tegen de “zorgen” van Transavia CEO Marcel de Nooijer met zijn “betaalbaar vliegen”. Transavia, grootgebruiker van Schiphol, zou zich moeten schamen.

    53
  10. Josje

    Het artikel behoeft voor mij toelichting. Hoe kan een specifiek percentage van de uitstoot van bijv. stikstof- of koolstofmonoxide ‘in de regio’ aan Schiphol worden toegerekend als het onderzoek zich heeft beperkt tot de uitstoot in een straal van 3 kilometer rondom Schiphol?

    6
    • SK

      Idd misschien omdat dit de opdracht was? Net zoals de uitstoot boven 900 meter niet wordt meegerekend? Ook bijzonder dat de uitstoot door de luchtvaart niet als schadelijk wordt gezien maar wel die van wegverkeer/industrie. Is de conclusie dan dat de luchtvaart schone uitstoot heeft? Opmerkelijk ook dat fijnstof er ook blijkbaar niet toe doet volgens I&W. Waarom heeft I&W uberhaupt de opdracht tot dit rapport gegeven? Formaliteit? Wat een farce?

      35
  11. Rich

    Als dat geen massa claim wordt weet ik het niet meer

    42
    • Jorine

      De fijnstof die we in en buitenshuis wegvegen in Amsterdam Nieuw West is zwart. Het percentage mensen dat kanker heeft in mijn wijkje is opvallend hoog, vindt ik. We wonen ook niet ver van de ringweg, maar de fall out van dalende en relatief laag vliegende vliegtuigen over de stad is enorm bij zoveel vliegbewegingen per dag. In geen enkel land ligt een zo grote luchthaven op 10 minuten rijden van het centrum. Dit kan echt anders en op zijn minst beter verdeeld over Nederland.

      24
      • SK

        Gegeven: Nederland is en blijft te klein voor zoveel vliegbewegingen! Ook als je gaat verdelen. Alleen minder vluchten (inc.l de niet meegetelde privé / vracht vliegtuigen

        37
      • Mike

        In de jaren 70 van de vorige eeuw waren er al plannen om Schiphol 50KM uit de kust in de Noordzee te bouwen..
        Ik denk dat dat plan maar weer eens opgefrist moet worden.

        15
        • Muke

          De bijna 28 km2 van Schiphol kan prima gebruikt worden voor woningbouw. (Op zich zelf al een verbetering van de uitstoot hoeveelheden), en lost gelijk twee problemen op

          11
          • Sjors

            Maar dan kom je te wonen op de gifgrond van Schiphol. Dat lijkt me ook geen pretje.

            5
        • SVR

          Onzin. “Schiphol op zee” is de meest afschuwelijke oplossing die er is. De Noordzee staat al zwaar onder druk.

          Er is in NL geen plaats meer om Schiphol te verplaatsen. Die laatste kans is verkeken toen men de Flevopolder ging gebruiken voor Almere en Lelystad. Men had in de Flevopolder een nieuw Schiphol moeten bouwen.

          Schiphol gaat ook echt niet verdwijnen. De enige oplossing is een groene make over van de luchthaven en zorgen dat op de vraag van de mens, het aanbod breder wordt.

          1
      • SVR

        Nou dat is niet waar. Er zijn genoeg voorbeelden van luchthavens die dicht op een centrum liggen. Dat is geen argument.

  12. Dirk

    Kwestie van tijd ……

    De claims gaan 10000% komen , dit gaat echt een hele grote kostenpost worden voor het kabinet aangezien ze niet aan hun zorgplicht voldoen , de 1e uitspraak is al geweest , het feit dat ze er niets mee doen , verstevigd alleen maar de volgende rechtzaak , het is heel erg dom van het kabinet om dit te laten gebeuren , het is nu eenmaal een wet om burgers te beschermen , daar kan niemand omheen , regering niet , Schiphol niet , vliegtuigindustrie niet …. geloof dat de 3 miljard claim ergens al klaar staat wanneer er volgend jaar niet voldaan gaat worden aan het LVB uit 2008 .

    68
    • Ron

      Als je bij ons in spaarndam de kozijnen afneemt schrik je je echt rot van de pik zwarte aanslag van Schiphol.
      Dit ademen wij en de kids dus dag en nacht in en Schiphol en terreur groep klm maar volhouden dat ze schoner en stiller worden.
      Pure laksheid van de overheid om ons als burgers niet te beschermen tegen deze terreur bedrijven die onze gezondheid op het spel zetten voor minimale bedrijfswinsten !!??
      Ze laten jaar in jaar uit zien dat ze niet op eigen benen kunnen staan, dus wat is dit voor waanzin Den Haag ??

      49
    • Kors

      Als je het proces in de aftakeling van de aarde wil vertragen dan moet je oa stoppen met de vlieg vakanties en zo min
      mogelijk vlieg bewegingen. En crouse vakanties.

      22
  13. W Lieverst

    Je woont niet binnen de (geluids)contouren, dus dan is er geen uitstoot of deze is verwaarloosbaar.
    Mijn jeugd heb ik doorgebracht onder de aanvliegroute van de Buitenveldertbaan. Alle oude buren kregen kanker. De tennisbaan lag pal onder de route en daar groeide alleen maar brandnetels.

    35
    • Marianne

      Wij wonen in Leiden. Elke dag haal ik zwarte prut van mijn tuintafel. De vliegtuigen komen soms beangstigend en veel te laag over.
      Er moet actie op worden ondernomen.

      27
  14. Schiphol = luchtvaart

    – er wordt hier op papier weer een andere werkelijkheid gecreëerd, nl. de uitstoot van Schiphol (“ja, dat kan nou een maal niet anders want het is een vliegveld” ,of zoiets zullen ze wel zeggen). En de uitstoot van wat de kern is van een bedrijf als Schiphol, namelijk vliegtuigen rond laten vliegen. Maar de Schiphol uitstoot en de luchtvaart uitstoot is natuurlijk één en dezelfde.

    – door deze gedachtengang, wordt ook meteen alle uitstoot van alle ellenlange laagvliegroutes overal weggetoverd.
    Het enige wat dit onderzoek heeft gedaan is de uitstoot van Schiphol op Schiphol en vlak erbuiten onderzoeken. Dat is alsof je voor het wegverkeer alleen de uitstoot op de A1 onderzoekt (en ook nog op het wegdek in plaats van midden in de uitlaat van de auto’s).

    – bovendien, volgens Min I&W stoot de luchtvaart zo wie zo niets uit boven de 900m. Hoewel ook deze uitstoot gemeld moet worden aan de EU, is Nederland het enige land dat dit niet doet. Ook die uitstoot wordt weggetoverd en tellen ze niet mee.

    – en blijkbaar zijn ook niet alle giftige stoffen onderzocht. Alle giftige stoffen dalen ook neer op mens, tuin en natuur tot 50km van Schiphol. En nogmaals, dat komt dóór Schiphol. Iedereen heeft zwarte aanslag op z’n huis, speeltuintjes voor de kinderen, tuinstoelen en in z’n longen.

    81

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate