Zelfs als alleen het taxiën, landen en opstijgen van vliegtuigen wordt meegerekend, blijkt Schiphol een belangrijke bron voor de uitstoot van zeer zorgwekkende stoffen in de regio. Tot ruim 90 procent van alle zwaveldioxide in de lucht is toe te wijzen aan het vliegveld.
Dit blijkt uit een vorige week gepubliceerd rapport van bureau Adecs in opdracht van het ministerie van Infrastructuur (I&W). Liefst de helft van alle kankerverwekkende formaldehyde in de lucht is afkomstig van Schiphol.
Het zijn schokkende resultaten, temeer daar er volgens I&W geen richtlijnen bestaan voor deze uitstoot en het ministerie weigert om te handhaven op deze uitstoot. Dit terwijl een groot deel van die stoffen op Schiphol zelf in de lucht wordt gebracht en volgens de milieuwetgeving dus moet worden toegerekend aan het vliegveld.
Duizenden keren te hoog
Door niet te handhaven wordt Schiphol de vrije hand gegeven en hoeft de vliegindustrie vooralsnog niets te doen aan het omlaag brengen van de emissies. Alle andere sectoren in de Nederlandse economie worden wél aan deze verplichting gehouden. Eerder was al duidelijk geworden dat Schiphol de gangbare industrienormen duizenden keren overschrijdt.
Volgens Adecs stoot Schiphol in een gebied tot drie kilometer rond de luchthaven liefst 2900 ton stikstofdioxide uit per jaar. Dat is bijna de helft van alle NOx-uitstoot in dat gebied. Voor zwaveldioxide is dat 240 ton per jaar ofwel 91 procent (!) van alle uitstoot daar. Dit terwijl die uitstoot makkelijk en fors te reduceren is door een iets betere kwaliteit kerosine te gebruiken. Die is echter grofweg een cent per liter duurder – reden genoeg voor de sector om door te gaan met de vuile variant.
Met 2.400 ton koolmonoxide per jaar is Schiphol verantwoordelijk voor 21 procent van de uitstoot in de regio. Van het fijnstof PM2,5 wordt 82 ton per jaar uitgestoten. Dat is 27 procent van het totaal.
Kankerverwekkend
Behalve formaldehyde stoot Schiphol de eveneens kankerverwekkende stoffen benzeen en naftaleen uit, respectievelijk 12 en 28 procent van het totaal in de regio.
Volgens het rapport leidt de enorme uitstoot van giftige stoffen niet tot belangrijke effecten in de omliggende woonkernen. Lokaal wordt de luchtkwaliteit meer beïnvloed door andere bronnen, zoals het wegverkeer en de aanwezige industrie.
Negatieve effecten zijn er wel duidelijk op het luchthaventerrein. Dat is ook een van de redenen dat de Arbeidsinspectie al meerdere keren heeft ingegrepen. Begin dit jaar werd nog een pakket maatregelen opgelegd die de emissies moeten reduceren in het belang van de eigen medewerkers van KLM en Schiphol.
In het rapport onderzoekt Adecs de uitstoot en concentraties van slechts een aantal zeer zorgwekkende stoffen. Uit de emissieregistratie van het RIVM blijkt echter dat de lijst met gevaarlijke stoffen die worden geloosd veel langer is.
Mike
Amersfoort legt de houtstoker aan banden om mensen met COPD te berschermen.
Daar kan het wel !
Wanneer bij een RTHA de wind vanaf het vliegveld komt, kun je beter binnen blijven als bewoners met luchtwegaandoening. Dit geldt eigenlijk rondom elk vliegveld.
Ben je even in de tuin of even een boodschap en staat een toestel warm te draaien of te taxien, dan komen de zwaar brandende -en- irriterende stoffen in je luchtwegen, waarbij je luchtwegen als het ware verkrampen en je lichaam lijkt te blokkeren om uberhaupt nog te willen ademen. Alsof honderden BBQ’s met (kerozine-)aanmaakblokjes regelijk zijn aangetoken.
Eenmaal weer binnen, mag je de rest van de dag genieten van keelpijn.
Nu is COPD een verzamelnaam en zal een ieder dit anders ervaren.
Opvallend in mijn situatie is dat met de meesste houtstook minder last is dan met de uitstoot van vliegtuigen. Houtstook bevat dan ook een hoop minder chemische troep, wat men mogelijk kan minderen door betere kerozine te gebruiken, zoals vaak beschreven.
Raar dat milieudiensten (DCMR) in de regio Rijnmond zich wel bezig houdt met houtstook en stank vanuit bedrijven (wat in vergelijking een fractie is), maar dat deze ergere én meer irriterende stank van de luchtvaart niet aangepakt wordt.
De burger moet idd berschermd worden, zoals Amersfoort dat doet, maar ten voordele van de luchtvaart laat men de burger maar goed in de stank zitten.
Paul
https://www.zakenreisnieuws.nl/nieuws/categorie/3/airports/topambtenaar-ministerie-meldde-zich-ziek-na-besluit-om-krimp-schiphol-deels-terug-te-draaien
Ik wems niet snel iemand iets toe , maar de minister komt aardig in de buurt …. Wat een idioot
HansB
Misschien moeten ze in Den Haag dit artikel (nog) eens lezen: https://www.nrc.nl/nieuws/2023/01/27/schiphol-mag-onbeperkt-giftige-stoffen-uitstoten-a4155527
Ik hoor ze in Vak K al roepen: “linkse pers”. Daarom willen ze de NPO afknijpen en BTW op de krant verhogen. Weg met die onwelgevallige berichten!
A. Koomen
Wanneer wordt eindelijk onderkend dat kosten die voortkomen uit milieuschade – en dus ook de kosten van de klimaatverandering – en de gezondheidsschade door grote vervuilers, die bovendien allerlei belastingvoordelen krijgen, waar ‘de gewone man’ wel steeds zijn belasting moet betalen, moeten worden verwerkt in de prijzen en winsten die deze zgn. aanjagers van de economie berekenen? Het is zo oneerlijk! Zij de winst en wij als bewoners de lasten.
Wilfried
Ach, we moeten maar zo denken, 20 maart 2025 komt steeds dichterbij. Als blijkt dat dit kabinet een loopje met dit opgelegde vonnis blijft nemen, dan zullen ze vanzelf wel merken welke consequenties dat gaat hebben.
Reint
Schandalig!!!! Dat ministerie moet maar een in handen komen van Groen Links!!!
Graag zou ik eens op een rij, overzicht, zien welke feiten (zaken) jullie nu allemaal op het spoor zijn (met verwijzingen waar te zoeken) gekomen. Dat zou gemakkelijk te delen zijn naar buren, familie, gemeenteraadsleden en vooral ook naar de Tweede Kamer.
Reint
Groen Links niet politiek bedoeld maar als signaal!
Handhavendoptreden!
Nelson
Waar zou in natuurgebieden het Pfas vandaan komen? 😵💫
In de brandstof zijn zelfs smaakstoffen toegevoegd.
Als ze alle toevoegingen weglaten, kan de brandstof stukken goedkoprr zijn!
Anton
Onbegrijpelijk zoveel onrecht en een overheid die goed en eerlijk bestuur wil !!!
Jon Rietman
Daarvoor moet je nou eenmaal niet bij dit kabinet zijn…
Sjors
De vorige anders ook niet.
JAN Rooijakkers
Voorstel: SIMPELE ACTIE EISEN OP KORTE TERMIJN
Alle respect voor het artikel en alle zorgen en verontwaardiging. het lijkt me nuttig om één belangrijk punt te pakken, waarop op korte termijn gescoord kan worden. Dus:
GEEN ZWAVEL MEER IN DE KEROSINE – weg met die vervuiling voor een cent per kilo !
petitie; demonstraties; Kamervragen en moties ?
dirk
En zo word het sprookje, dat we gezond moeten leven, weer voor de zoveelste keer onderuit gehaald, niet roken buiten sporten gezond eten, dit hebben we maar voor 20% in eigen hand, de rest word bepaalt door overheid en industrie, en deze verkloten de overige 80% DUS GEZOND LEVEN, HOE DAN? ZO SNEL MOGELLIJK DEZE VERROTTE PLANEET VERLATEN, de maan? Nou ook die zullen de hoge heren en het grote geld wel zo snel mogellijk om zeep helpen, ik ben zolangzamer hand goed missellijk van die rot kliek en kleuterklas hier, bah
rrustema
Tijdens de pandemie heb ik er niet op gelet helaas. Was er toen ook minder prut op onze kozijnen en tuinmeubelen enzo?
Vliegbelasting
Ja, tijdens de lockdown was het een stuk schoner in huis: minder zwarte aanslag, en de lucht was echt blauw. Sinds die tijd is de lucht nooit meer strakblauw maar grauwblauw.
In mijn omgeving krijgt de een na de ander kanker. Een veeg teken: deze week 2 crematies en een begrafenis gehad: allen overleden aan kanker. Die enorme grijze golf die men vreest wordt vanzelf kleiner door de kankergevallen en helaas worden ook steeds meer jonge mensen ziek dus de mensen die werken halveert deze kanker-vliegindustrie ook. Niet zo goed voor de Rechtse marktwerking en economie.
En domme madlener/gekkenhuis staat te lachen met een lullig vliegtuigje in zijn hand naast leugenbeest Rintel. Kijk en huiver: https://www.nu.nl/uit-andere-media/6329425/hoe-verder-de-vlucht-hoe-duurder-nieuwe-vliegbelasting-is-een-stapje-in-de-goede-richting.html
Ook weer zo een leugen, de vliegbelasting. Brengt 1 miljard op maar is een schijntje van wat het ons kost.
Mario
Onnodig zoveel KLM in de lucht
Gisteren met keiharde geluidsoverlast
Een KLM van Amsterdam naar Eindhoven.
Echt onnodige vervuiling.
Maar dat kan zolang de goddeloze regeren.
Marcel
Maar geen woord over de chemtrails, stel je voor..
Jazeker dat was zo
Alles was inderdaad vrijwel schoon, kozijnen, huis, tuinmeubelen etc.
En de lucht had ik in geen heel heel lang meer zo blauw gezien. Ik wist niet meer dat dat bestond. Schone Lucht heet dat. We konden ook beter ademen.
Er is trouwens een Schone Lucht Akkoord een aantal jaren geleden afgesproken, maar vliegtuigen zijn daar vast weer van uitgezonderd.
HansB
Op de radio werd er weer eens reclame voor gemaakt, goedkope stedentripjes (met de nadruk op goedkoop): https://www.transavia.com/stedentrips/nl-nl
Intussen stelt Transavia op hun website ook dat “nachtvluchten cruciaal zijn voor betaalbaarheid vliegen”. Zijn de dumpprijzen die Transavia toont dan al niet “betaalbaar” genoeg?
Het wordt hoog, hoog tijd dat er voor vliegen een werkelijke prijs wordt betaald. De serieuze issues die SchipholWatch met regelmaat voor het voetlicht brengt (zoals hierboven) steken schril af tegen de “zorgen” van Transavia CEO Marcel de Nooijer met zijn “betaalbaar vliegen”. Transavia, grootgebruiker van Schiphol, zou zich moeten schamen.
Josje
Het artikel behoeft voor mij toelichting. Hoe kan een specifiek percentage van de uitstoot van bijv. stikstof- of koolstofmonoxide ‘in de regio’ aan Schiphol worden toegerekend als het onderzoek zich heeft beperkt tot de uitstoot in een straal van 3 kilometer rondom Schiphol?
SK
Idd misschien omdat dit de opdracht was? Net zoals de uitstoot boven 900 meter niet wordt meegerekend? Ook bijzonder dat de uitstoot door de luchtvaart niet als schadelijk wordt gezien maar wel die van wegverkeer/industrie. Is de conclusie dan dat de luchtvaart schone uitstoot heeft? Opmerkelijk ook dat fijnstof er ook blijkbaar niet toe doet volgens I&W. Waarom heeft I&W uberhaupt de opdracht tot dit rapport gegeven? Formaliteit? Wat een farce?
SvR
SK mooi antwoord, maar niet op de vraag die Josje terecht stelt.
Rich
Als dat geen massa claim wordt weet ik het niet meer
Jorine
De fijnstof die we in en buitenshuis wegvegen in Amsterdam Nieuw West is zwart. Het percentage mensen dat kanker heeft in mijn wijkje is opvallend hoog, vindt ik. We wonen ook niet ver van de ringweg, maar de fall out van dalende en relatief laag vliegende vliegtuigen over de stad is enorm bij zoveel vliegbewegingen per dag. In geen enkel land ligt een zo grote luchthaven op 10 minuten rijden van het centrum. Dit kan echt anders en op zijn minst beter verdeeld over Nederland.
SK
Gegeven: Nederland is en blijft te klein voor zoveel vliegbewegingen! Ook als je gaat verdelen. Alleen minder vluchten (inc.l de niet meegetelde privé / vracht vliegtuigen
Mike
In de jaren 70 van de vorige eeuw waren er al plannen om Schiphol 50KM uit de kust in de Noordzee te bouwen..
Ik denk dat dat plan maar weer eens opgefrist moet worden.
Muke
De bijna 28 km2 van Schiphol kan prima gebruikt worden voor woningbouw. (Op zich zelf al een verbetering van de uitstoot hoeveelheden), en lost gelijk twee problemen op
Sjors
Maar dan kom je te wonen op de gifgrond van Schiphol. Dat lijkt me ook geen pretje.
SVR
Onzin. “Schiphol op zee” is de meest afschuwelijke oplossing die er is. De Noordzee staat al zwaar onder druk.
Er is in NL geen plaats meer om Schiphol te verplaatsen. Die laatste kans is verkeken toen men de Flevopolder ging gebruiken voor Almere en Lelystad. Men had in de Flevopolder een nieuw Schiphol moeten bouwen.
Schiphol gaat ook echt niet verdwijnen. De enige oplossing is een groene make over van de luchthaven en zorgen dat op de vraag van de mens, het aanbod breder wordt.
SVR
Nou dat is niet waar. Er zijn genoeg voorbeelden van luchthavens die dicht op een centrum liggen. Dat is geen argument.
Dirk
Kwestie van tijd ……
De claims gaan 10000% komen , dit gaat echt een hele grote kostenpost worden voor het kabinet aangezien ze niet aan hun zorgplicht voldoen , de 1e uitspraak is al geweest , het feit dat ze er niets mee doen , verstevigd alleen maar de volgende rechtzaak , het is heel erg dom van het kabinet om dit te laten gebeuren , het is nu eenmaal een wet om burgers te beschermen , daar kan niemand omheen , regering niet , Schiphol niet , vliegtuigindustrie niet …. geloof dat de 3 miljard claim ergens al klaar staat wanneer er volgend jaar niet voldaan gaat worden aan het LVB uit 2008 .
Ron
Als je bij ons in spaarndam de kozijnen afneemt schrik je je echt rot van de pik zwarte aanslag van Schiphol.
Dit ademen wij en de kids dus dag en nacht in en Schiphol en terreur groep klm maar volhouden dat ze schoner en stiller worden.
Pure laksheid van de overheid om ons als burgers niet te beschermen tegen deze terreur bedrijven die onze gezondheid op het spel zetten voor minimale bedrijfswinsten !!??
Ze laten jaar in jaar uit zien dat ze niet op eigen benen kunnen staan, dus wat is dit voor waanzin Den Haag ??
Kors
Als je het proces in de aftakeling van de aarde wil vertragen dan moet je oa stoppen met de vlieg vakanties en zo min
mogelijk vlieg bewegingen. En crouse vakanties.
W Lieverst
Je woont niet binnen de (geluids)contouren, dus dan is er geen uitstoot of deze is verwaarloosbaar.
Mijn jeugd heb ik doorgebracht onder de aanvliegroute van de Buitenveldertbaan. Alle oude buren kregen kanker. De tennisbaan lag pal onder de route en daar groeide alleen maar brandnetels.
Marianne
Wij wonen in Leiden. Elke dag haal ik zwarte prut van mijn tuintafel. De vliegtuigen komen soms beangstigend en veel te laag over.
Er moet actie op worden ondernomen.
Schiphol = luchtvaart
– er wordt hier op papier weer een andere werkelijkheid gecreëerd, nl. de uitstoot van Schiphol (“ja, dat kan nou een maal niet anders want het is een vliegveld” ,of zoiets zullen ze wel zeggen). En de uitstoot van wat de kern is van een bedrijf als Schiphol, namelijk vliegtuigen rond laten vliegen. Maar de Schiphol uitstoot en de luchtvaart uitstoot is natuurlijk één en dezelfde.
– door deze gedachtengang, wordt ook meteen alle uitstoot van alle ellenlange laagvliegroutes overal weggetoverd.
Het enige wat dit onderzoek heeft gedaan is de uitstoot van Schiphol op Schiphol en vlak erbuiten onderzoeken. Dat is alsof je voor het wegverkeer alleen de uitstoot op de A1 onderzoekt (en ook nog op het wegdek in plaats van midden in de uitlaat van de auto’s).
– bovendien, volgens Min I&W stoot de luchtvaart zo wie zo niets uit boven de 900m. Hoewel ook deze uitstoot gemeld moet worden aan de EU, is Nederland het enige land dat dit niet doet. Ook die uitstoot wordt weggetoverd en tellen ze niet mee.
– en blijkbaar zijn ook niet alle giftige stoffen onderzocht. Alle giftige stoffen dalen ook neer op mens, tuin en natuur tot 50km van Schiphol. En nogmaals, dat komt dóór Schiphol. Iedereen heeft zwarte aanslag op z’n huis, speeltuintjes voor de kinderen, tuinstoelen en in z’n longen.
HansB
En Schiphol stoot ook al de meeste stikstof uit van heel Nederland: https://www.youtube.com/watch?v=ir9qVgO3D3s&t=37s