Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Milieuvervuiling

Fatale PFOS-blusinstallatie KLM was niet gecertificeerd

kleppen tbv brandweer

foto: Kevin Butz v Unsplash

4.7
(124)

Op 12 juli 2008 veroorzaakte een op hol geslagen sprinklerinstallatie van KLM een milieuramp met PFOS. Sindsdien verspreidt het gif zich in de hele regio rond Schiphol. Uit recent vrijgegeven documenten blijkt nu dat de installatie niet was gecertificeerd, ondanks meerdere aanschrijvingen aan het adres van KLM.

Deel op XDeel op Linkedin

De calamiteit werd achteraf ingedeeld in categorie 3, waarmee het als zeer ernstig moet worden beschouwd. Ter vergelijking: een kernramp valt in categorie 4. Vorige maand publiceerde het Haarlems Dagblad een uitgebreide reconstructie (mirror) van de gebeurtenissen in 2008.

Ruim een maand na de ramp op 24 augustus 2008 vond een inspectie plaats door de provincie Noord-Holland en het Hoogheemraadschap Rijnland. Deze wilden achterhalen wat er mis was gegaan en hoe het zo uit de hand kon lopen. Het zeven pagina’s tellende verslag leest als het script van een tweederangs rampenfilm.

Vaker problemen
Tijdens de schouw bleek dat de sprinklerinstallatie wel vaker kampte met problemen en dat de installatie ook na de ramp niet vlekkeloos werkte. Het systeem opende automatisch teveel kleppen waardoor er veel meer blusschuim vrijkwam dan nodig was.

De installatie zou in in 2007 zijn vernieuwd, maar was een jaar later nog steeds niet van een goedkeuringscertificaat voorzien. “KLM heeft hiervoor diverse aanschrijvingen ontvangen”, aldus het verslag.

Een certificering is verplicht om de goede werking van een blusinstallatie te kunnen garanderen. Zo’n certificaat hoort te worden afgegeven na de oplevering van een nieuwe installatie en vervolgens periodiek te worden vernieuwd om oog te houden op de staat van onderhoud.

Verzekeraar eist logboeken op
Zonder certificaat bestaat geen zicht op de kwaliteit van de blusinstallatie. Dat kan voor problemen zorgen met de brandweer en met verzekeringsmaatschappijen. Op Schiphol bleek dat ook, want in de vrijgegeven documenten is te lezen dat de verzekeringsmaatschappij van KLM direct allerlei logboeken had ingenomen.

Uit het verslag van de inspecteurs blijkt ook dat KLM niet beschikte over een geldige vergunning in het kader van de toenmalige Wet verontreiniging oppervlaktewateren (Wvo). Die was in 2007 ingetrokken toen het beheer van onder meer de blusinstallatie overging van een externe partij naar KLM zelf.

Hoewel KLM bij de aankoop van de hangar op de hoogte was gesteld over de verplichtingen in het kader van de Wvo, speelt het tegenover de inspecteurs de vermoorde onschuld. Men zou niet op de hoogte zijn geweest van deze regels. Dat mag zo zijn, maar in Nederland wordt verondersteld dat iedereen de wet kent. Onwetendheid is geen geldig excuus voor een rechtbank.

De inspecteurs troffen ter plaatse de gifstof in grote containers aan. Tien stuks van ieder 1000 liter bevatten het blusschuimmiddel AFFF van leverancier Solberg Scandinavian uit Noorwegen. Desgevraagd blijkt de belangrijke ‘material safety data sheet‘ niet op de locatie beschikbaar. In dat document staat de gevaarlijke eigenschappen van een product vermeld en ook welke maatregelen kunnen worden getroffen als zo’n gifstof vrijkomt.

KLM onbereikbaar
De sprinklerinstallatie van KLM was ontworpen om branden te blussen in drie secties, maar bij het incident openden de kleppen naar alle twaalf secties tegelijkertijd. Op het moment van inschakeling ontving de brandweer automatisch een signaal. Die probeerde vervolgens in contact te komen met KLM, maar daar nam op de bewuste zatermiddag niemand de telefoon meer op.

Daardoor werd het incident veel groter dan nodig was. Omdat de brandweer niemand kon bereiken en uit moest gaan van het slechtst denkbare scenario, een heuse brand in een vliegtuighangar, openden zij de toevoer van bluswater naar de locatie. Had iemand van KLM de telefoon opgenomen en kunnen vertellen dat het om een loze brandmelding ging, dan zou er veel minder PFOS-houdend blusschuim zijn vrijgekomen.

Volgens de inspecteurs is er zo een miljoen liter PFOS-houdend bluswater extra vrijgekomen en uiteindelijk deels geloosd op het oppervlaktewater. Waar al het gifschuim is gebleven, werd tijdens de inspectie niet duidelijk. Een deel zou zijn afgevoerd naar de waterzuivering Evides, een ander deel kwam terecht in de kelders en weer een deel is gewoon op het oppervlaktewater – in sloten en/of de Ringvaart. Ook zouden tankwagens een gedeelte hebben uitgereden richting gemaal Westerkim in Nieuw-Vennep.

Uiterst giftig
Anderhalve maand na de ramp constateerden de inspecteurs aanhoudende schuimvorming in de sloten rond de hangar, een signaal dat er nog steeds PFOS werd geloosd op het oppervlaktewater. Ook werd er dode vis aangetroffen. PFOS is uiterst giftig. Al bij concentraties van slechts 10 nanogram (0,00000001 gram) per liter water doodt het gif 80 procent van de aanwezige vissen, aldus een publicatie van het RIVM.

Het verslag van de inspecteurs geeft een ontluisterend beeld van de omgang met de milieuwetgeving door KLM. Van een installatie met giftige blusmiddelen is bekend dat deze niet goed werkt, ondanks meerdere waarschuwingen heeft KLM geen veiligheidscertificaat, factsheets over de omgang met de gevaarlijke blusmiddelen zijn niet aanwezig waardoor grote hoeveelheden levensgevaarlijk gif in de omgeving zijn geloosd en een wettelijk verplichte vergunning is nooit aangevraagd, zogemaand omdat men er niet van wist.

Overal PFOS
Deze calamiteit van de categorie 3 is een van de belangrijkste oorzaken van de huidige PFOS-problematiek in de regio rond Schiphol. In een straal van tien kilometer rond het vliegveld wordt vrijwel overal PFOS aangetoond in ongezond hoge concentraties, onder meer door verspreiding via grond- en oppervlaktewater. PFOS is hypermobiel in water.

De verspeiding van het gif is verder vergroot doordat het vliegveld matig tot sterk vergiftigde grond heeft laten uitrijden naar buurgemeenten. Daar werd het vooral toegepast in recreatieve projecten, zoals een uitzichtsheuvel (naast een voedselbos) in Spaarnwoude en een (inmiddels afgesloten) park bij Assendelft.

SchipholWatch is deze week samen met tien andere belangenorganisaties een rechtszaak gestart tegen de Staat om betere bescherming van omwonenden rond vliegvelden tegen PFOS af te dwingen.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 124

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Artikel in bijlage Trouw

    Vandaag staat in de bijlage bij Trouw een bijdrage over het einde van de mensheid.
    Hoe je daar mee om kan gaan als je in ‘klimaatrouw’ verkeert.
    Want we gaan niet naar de eindtijd toe, volgens meerdere filosofen, we zitten er al midden in.
    Binnen 30 jaar grote klimaatveranderingen die miljoenen mensen op de vlucht laten slaan.
    In het kort komt het er op neer dat je nog zoveel mogelijk moet proberen te genieten en op een klein gebiedje een beetje de leefbaarheid verbeteren. Je tuin, de vogels, de inheemse kruiden, de egels. En niet vliegen natuurlijk.
    Het is een schrale troost, heel erg schraal. Maar iets anders hebben we niet meer.

    38
    • Verantwoordelijkheden afwentelen op burgers

      Vandaag in het AD:
      https://www.ad.nl/binnenland/hoe-meer-suiker-hoe-meer-belasting-kabinet-gaat-voor-slimme-suikertaks~a0b4b2ba/

      “Sinds 1 januari 2024 gold de ‘verbruiksbelasting’, een wet die ervoor moest zorgen dat ‘mensen gezonder gaan leven’, aldus het kabinet. ‘Door mensen te laten kiezen voor water in plaats van frisdrank.’

      Maar het kabinet kijkt dus ook naar een specifieke suikerbelasting voor frisdranken om het consumeren van suiker tegen te gaan. ,,Overgewicht is een veelomvattend probleem”, benadrukt staatssecretaris Marnix van Rij van Fiscaliteit mede namens zijn collega Maarten van Ooijen (Preventie) in een brief aan de Tweede Kamer. ,,De verleiding om ongezond voedsel te consumeren is overvloedig aanwezig.””

      We moeten dus gaan kiezen voor water….. met te hoge PFAS/ PFOS waarden. En worden ‘verleid’ om gezond voedsel te consumeren….. met te hoge PFAS/ PFOS waarden.

      Volgens mij is kanker een veel groter probleem dan obesitas. Maar met obesitas wordt het probleem bij de eter/ burger gelegd en bij PFAS en de desbetreffende kankersoorten ligt het probleem bij de overheid. Regeren is naar mijn mening tegenwoordig niet meer dan beslissingen afwentelen op burgers. En zelf nergens meer verantwoordelijkheid voor nemen.

      Want onze overheid doet niets aan gif in het water, gif in de grond, blijven fossiele en vervuilende sectoren subsidiëren, doen mee aan vernietigen van biodiversiteit, te veel geluidsbelasting voor mens en dier, schone lucht in groot tempo vervuilen, grondpersoneel op Schiphol nog steeds ziekmaken en noem maar op.
      Maar o wat zijn ze “goed” bezig met het invoeren van een suikertaks. Dat is echt het aanpakken van problemen bij de wortel, vinden ze. Helaas niet bij de plantenwortel waar ons eten gemaakt wordt. Of bij het grondwater waar ons drinkwater vandaan komt.

      Inderdaad er wordt hard gewerkt aan het einde der mensheid.

      40
    • Wilfried

      David Attenborough en Greta Tunberg waarschuwen ons niet voor niets al sinds lange tijd in hun aangrijpende documentaires. Radicale en acute groene hervormingen zijn er gewoon niet. In ons tempo denken we nu nog steeds op koers voor ‘Parijs’ te zijn, maar ik denk dat de onomkeerheid van veel ecologische – en klimatologische zaken al onomkeerbaar blijken te zijn binnen enkele decennia. Eigenlijk spelen die nu al zoals de verbleking van de koraalriffen en de verbazingwekkend snelle afsmelt van bijna alle gletsjers. Geen leuke vooruitzichten bepaald.

      22
  2. Death Valley Haarlemmermeer

    Onvoorstelbaar weer, dat Schiphol zo’n beetje Nationaal Kampioen Ecocide was, is reeds wijd en zijd bekend, maar dit kwalijke PFOS incident had verdorie gewoon voorkomen kunnen worden. Rekenen, praten als Brugman en uit de belastingpot binnenharken kunnen Schiphol & co als geen ander, maar vraag mij ondertussen af of de luchthaven Bobo’s eigenlijk wel kunnen lezen. Dit omdat mbt het gebruik van het PFOS-houdend blusschuim, kennelijk geen enkel voorschrift gevolgd werd, laat staan ook maar enige notie genomen van de gebruiksaanwijzing voor dat kwalijk giftige spul. Onderhoud en reparatie blusinstallatie waren erbarmelijk, ergo, alle ingrediënten voor een ecologische disaster waren reeds aanwezig. Dacht altijd dat aan vergunningen voorwaarden gesteld werden en onderworpen aan controles of steekproeven. Maar dat gold en geldt blijkbaar niet voor Schiphol. Een luchthaven die alles vervuild en forever sloopt dat ons lief is, voelbaar tot in vele generaties na ons, en onze kinds kinderen ook
    maar lief had kunnen zijn! Het is daarom noodzaak nu eindelijk eens te gaan stoppen met het gedogend wegkijken voor alle misstanden waar deze luchthaven zo’n beetje in grossiert. Maar er moet ook gestopt worden met het strooien met allerlei vergunningen voor de Schiphol Group welke grote luchthavens in Nederland exploiteert.

    54
  3. Geert

    Die elektrische grondreinigings installatie die Schiphol heeft gekocht,is die wel gecertificeerd,want ze zijn daar al tientallen jaren alles aan het verdonkeremanen en met behulp van de overheid.Het is daar de ene rechtszaak na de ander. Gaaf landje hoor……..

    45
  4. SK

    Hoe lang nog rechters voordat u paal en perk stelt aan de structurele wanpraktijken van Schiphol / KLM?

    De geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van deze bedrijven, die er al decennia om bekend staan dat ze alle geldende regels en wetten keer op keer aan hun laars lappen is ver te zoeken.

    Het is onvoorstelbaar en stuitend dat zij, mede ondersteund vanuit de overheid, er een geheel eigen ‘wetboek en ‘handhaving’ op na kunnen/mogen houden, en niet schromen om zelfs over lijken te gaan met maar een doel: om nog groter te worden, puur eigen gewin.

    Hoe serieus kan je een bedrijf nemen dat durft te beweren dat er geen wetenschappelijke link is tussen kanker en uitstoot?

    https://www.rtl.nl/nieuws/rtl-z/artikel/5432035/schiphol-en-klm-zien-geen-wetenschappelijke-link-tussen-kanker-en

    Dit stinkt aan alle kanten en niet alleen naar kerosine!

    57
  5. Bas

    Wat een shit show is Schiphol.

    48
  6. Paul

    Doet Schiphol wel eens iets waar wél een certificaat voor aanwezig is?

    60
  7. Wilfried

    Wanneer wordt dit veelkoppige monster dat Schiphol heet, eindelijk eens gestopt. Het jarenlange gedogen: of het nu milieuvervuiling, gevaar voor de volksgezondheid, geluidsoverlast of klimaatschade is. De overheid moet NU z’n verantwoordelijkheid gaan nemen. Anders zal de bom vroeg of laat echt een keer gaan barsten.

    79
    • G

      Goed dat er nu een rechtzaak komt. Nu nog een rechter die zich niet voor het karretje laat spannen.

      43
      • Jonathan de B.

        Is de advocaat generaal van de Hoge Raad al vervangen? Je weet wel die van het advies de uitspraak van het Hof tegen de krimp van schiphol te verwerpen, terwijl hij zelf vroeger advocaat van de luchtvaartsector is geweest? Hij moet vervangen worden!

        31
  8. VERSPREIDING

    De ringvaart langs Schiphol staat in verbinding met alle grote rivieren en plassen in elk geval in ZuidHolland. Gevreesd mag worden dat het oppervlaktewater in meer of mindere mate overal verontreinigd is. Onwijs goed dat SchipholWatch dit aan de kaak stelt!

    77
  9. Sjors

    Driemaal raden wie volgens KLM voor de schoonmaak zal moeten betalen – in ieder geval zij niet.
    Ik wil dat dit bedrijf stopt met het slopen van onze wereld.

    86

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate