Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Actie

Doe mee: honderden mensen in bezwaar tegen nadeelcompensatie vliegherrie

stapels documenten

Het ministerie heeft al honderden bezwaren ontvangen over de nadeelcompensatie vliegherrie (foto: Ag Ku via Pixabay)

4.7
(96)

Honderden omwonenden van Schiphol hebben bezwaar aangetekend tegen de nadeelcompensatie van demissionair minister Mark Harbers vanwege overschrijding van de geluidsnormen door Schiphol. Het systeem loopt helemaal vast.

Deel op XDeel op Linkedin

Hoewel het Ministerie van Infrastructuur (I&W) meerdere peperdure advocatenkantoren heeft ingehuurd voor de afhandeling, worden bij de meeste bezwaarzaken de wettelijk vastgestelde termijnen fors overschreden.

Vorig jaar keerde I&W miljoenen euro’s uit aan omwonenden van Schiphol die teveel overlast hadden ondervonden van het vliegverkeer. De verdeling van dat geld is nu onderwerp van honderden bezwaren van mensen die van mening zijn dat zij ten onrechte te weinig of helemaal geen geld ontvingen. Voor omwonenden die geen aanvraag hebben ingediend, heeft het indienen van dit bezwaar geen zin.

De verdeling van het geld was al direct onderwerp van discussie. Sommige mensen ontvingen duizenden euro’s aan ‘nadeelcompensatie’ waar naaste buren niets ontvingen, terwijl ze net zoveel overlast ondervinden.

Eenmansactie
Het was Han Bezuijen uit Uithoorn een doorn in het oog. Via krantenartikelen kondigde hij aan misdeelde omwonenden terzijde te willen staan. Hij stelde een concept bezwaarschrift op dat omwonenden zelf konden aanpassen en insturen.

Dat bezwaarschrift werd door honderden mensen opgestuurd aan I&W. Er kwamen zoveel brieven binnen dat de afhandeling op het ministerie nu helemaal vastloopt.

Overigens kunnen omwonenden – en niet alleen in Uithoorn – nog steeds hun eigen bezwaarschrift indienen. Als basis kan daarvoor het door Bezuijen opgestelde stuk worden gebruikt.

Overlast berekend, niet gemeten
Vorig jaar keerde I&W geld uit aan mensen die vlakbij ‘handhavingspunten’ wonen waarvan de geluidslimiet was overschreden. Mensen die iets verderop woonden kregen niets, terwijl ze net zoveel overlast voor de kiezen kregen.

Handhavingspunten zijn virtuele ‘meetpalen’ waar I&W het jaargemiddelde uitrekent van de overlast. Die berekeningen zijn zeer omstreden omdat ze zijn gebaseerd op theoretische vliegpaden. Afwijkingen, bijvoorbeeld als gevolg van intersectiestarts, worden niet meegenomen. Dat is in strijd met Europese regels, die stellen dat de berekeningen zoveel mogelijk de praktijk moeten weerspiegelen. Nederland ontwijkt die verplichting door niet met de gevlogen vliegpaden te rekenen, terwijl deze wel beschikbaar zijn via de luchtverkeersleiding.

Op de handhavingspunten wordt dus niet gemeten, maar slechts berekend wat het gemiddelde geluidsniveau zou zijn over een heel jaar.

Honderden hoorzittingen
Dankzij de actie van Bezuijen wordt het ministerie nu overstelpt met honderden bezwaarschriften. Voor ieder van die brieven moet een hoorzitting worden georganiseerd, waarbij het ministerie zelf gaat oordelen over het bezwaar – de slager gaat zijn eigen vlees keuren. De hoorzittingen worden stuk voor stuk uitgevoerd door de ingehuurde advocaten.

Als de indieners vervolgens niet tevreden zijn met de uitspraak in hun zaak, dan staat de weg open naar de bestuursrechter. Die gaat over geschillen tussen burger en overheid, maar heeft niet de capaciteit om honderden beroepszaken te behandelen. Het aanbrengen van zo’n zaak kost nog geen 200 euro, terwijl de gehinderde burger uiteindelijk duizenden euro’s aan schadevergoeding kan opstrijken.

Bezwaar maken kan nog steeds
Bezuijen zegt dat bezwaar maken tegen het niet toegekend krijgen van de nadeelcompensatie nog steeds mogelijk is. Tienduizenden bewoners van onder meer Aalsmeer, Amstelveen, Haarlemmermeer, Uithoorn en Zaanstad kwamen volgens I&W niet in aanmerking voor de vergoeding, maar volgens de wet wél. De Nederlandse grondwet staat immers niet toe dat burgers in vergelijkbare situaties verschillend worden behandeld.

En dat is precies wat hier gebeurt. Veel mensen die nu een vergoeding hebben ontvangen, hebben volgens de berekeningen minder last van vliegverkeer dan anderen die geen compensatie kregen. Dat heeft onder meer te maken met de geluidsnormen die voor ieder handhavingspunt anders liggen en met het feit dat veel mensen te ver van zo’n willekeurig gekozen handhavingspunt afwonen om voor een vergoeding in aanmerking te komen. Dat is pure discriminatie en dat is verboden.

Doe mee
SchipholWatch roept nu samen met adviseur Bezuijen op om alsnog bezwaar te maken tegen het mislopen van de nadeelcompensatie. Talloze omwonenden hebben te maken met veel vliegoverlast waarbij de vastgestelde grenswaarden dagelijks worden overschreden.

Dien bezwaar in, zodat u alsnog aanspraak kunt maken. Doet u het niet voor het geld, doe het dan om duidelijk te maken dat u het gesjoemel met geluidscijfers niet langer pikt. Als u niet zit te wachten op een financiële compensatie, kunt u een eventueel toegekend bedrag altijd nog schenken aan een goed doel als Kika, KWF of de Dierenbescherming.

Download hier het concept bezwaarschrift en pas het aan op uw eigen situatie

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 96

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Gerard

    Kan iemand uitleggen hoe je een bezwaarschrift indient en waar naar toe. En moet het aangetekend?

    • rrustema

      Het is echt heel makkelijk. Klik op bovenstaande link met de titel ‘door Bezuijen opgestelde stuk’ en daarmee krijg je het Word-document ‘Bezwaarschrift geluidsoverlast Schiphol nadeelcompensatie (1).docx’ op je computer binnen. Die moet je nog een beetje personaliseren en versturen maar. Aangetekend is verspilling van je geld.

  2. rrustema

    En dan krijg je een antwoord van een door het ministerie ingehuurd bedrijf, Van Berkel Professionals:

    “De beslistermijn op uw bezwaarschrift is 6 weken en met deze brief verleng ik deze termijn met 6 weken. Ik doe dit gelet op de aantallen bezwaarschriften en de efficiënte en uniforme afhandeling van alle bezwaarschriften. Dit betekent dat ik mijn besluit op uw bezwaar uiterlijk 4 juli 2024 zal versturen”

    Maar wat is dat voor bedrijf? Op https://www.vbprofs.nl staat een filmpje waarin ze zeggen dat ze werk doen en dat ambities realiseren hun kernwaarde is. Je huurt ze in omdat ze succes willen voor hun klant.

    Wat jammer nou, dat ze het dienen van de publieke zaak niet als doel hebben. Ze maken deel uit van Cohedron, https://cohedron.nl en die hebben ook zo’n filmpje.

    Iets minder inhoudsloos, maar wel met verwarrende Engelse termen: “een goede balans tussen Milieu (Environment), Mens (Social) en behoorlijk Bestuur (Governance).”

    Volgens mij kleeft er wel een nadeel aan uitbesteden. De klant, het ministerie, moet tevreden blijven. Als het ministerie dit traject zelf doet dan kan een ambtenaar eerlijk antwoorden dat het niet gaat werken. Op z’n ergst komt zo’n ambtenaar bij een ander ministerie te werken.

    Bij het uitbesteden wordt dit onoplosbare probleem over de schutting gegooid. Zoek het maar uit, binnen het juridische kader. Wees creatief… Ben benieuwd waar ze ‘voor 4 juli’ dan mee komen!

    1
  3. rrustema

    “Voor omwonenden die geen aanvraag hebben ingediend, heeft het indienen van dit bezwaar geen zin.”

    en daarna:

    “Overigens kunnen omwonenden – en niet alleen in Uithoorn – nog steeds hun eigen bezwaarschrift indienen.”

    Dus die tweede indienen dus, na aanpassing?

    1
  4. Klaar

    zojuist brief aangepast met Gemeente Oegstgeest en de Kaagbaan.
    We zijn die vliegtuigen op 625 hoogte overkomen spuugzat.

    14
  5. Bas

    Wat kan iemand schrijven als men na 2019 is verhuisd (uit zijn geboorte dorp) i.v.m. de overlast van Schiphol en hiervoor kosten heeft gemaakt?

    8
  6. Maaike

    “ Overigens kunnen omwonenden – en niet alleen in Uithoorn – nog steeds hun eigen bezwaarschrift indienen. Als basis kan daarvoor het door Bezuijen opgestelde stuk worden gebruikt.”
    Dat mensen dan wel even opletten dat er in de basistekst gesproken wordt over de Aalsmeerbaan terwijl voor iemand uit bijvoorbeeld Oegstgeest de Kaagbaan relevant is.

    22
    • Reactie door auteur

      SchipholWatch

      Scherp! Dank voor de correctie, inmiddels hebben we de Aalsmeerbaan uit de tekst gehaald en deze vervangen door [STARTBAAN], zodat iedereen de juiste baan kan invullen, zoals ook [WOONPLAATS] vervangen dient te worden door de eigen woonplaats.

      12
  7. Mooi statement

    Dit vind ik zeker een goed statement en ik ga er aan mee doen. Floriande zal vast geen vergoeding krijgen omdat de overlast volgens de I&W hier allemaal wel meevalt en er binnen de grenswaarden van het handhavingspunt nog ruimte is om het aantal vluchten over onze wijk nog flink te verhogen. Maar ik durf toch wel te zeggen dat er weinig plekken rondom schiphol zijn waar de overlast zo intens is als recht onder de vaste bochtstraal in Floriande.

    16
  8. Ben het zo zat

    Of doneren aan SchipholWatch.
    Haarlem Schalkwijk ligt niet heel ver van de Polderbaan af en ook opstijgers van andere banen komen bij ons over. En bij oostenwind die smerige kerosine dampen. De helft is al te groot.

    27

Geef een reactie

Translate