Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Bewoners

Omwonenden woedend wegens gebrek aan respect op eerste informatieavond

boos

foto: Julien L via Unsplash

4.8
(204)

Omwonenden zijn woedend over de manier waarop het Ministerie van Infrastructuur (I&W) hen benaderde tijdens de eerste informatieavond over de herriepremie vanwege Schiphol. “Compleet respectloos, alsof we hier allemaal oliedom zijn”, aldus één van de bezoekers.

Deel op XDeel op Linkedin

Gisteravond vond de bijeenkomst voor het eerst plaats, in de Arendshoeve in Aalsmeerderbrug. Er kwamen naar schatting 150 mensen opdagen. Vanavond vindt in de Schouwburg in Amstelveen eenzelfde meeting plaats, gevolgd door twee avonden in Uithoorn volgende week.

“Wat een farce was dit. Het was een respectloze vertoning waarbij de overheid probeert zijn ziel terug te kopen. Eerst werden we zachtjes ingemasseerd door directeur Heleen Groot. Op het eerste gezicht allemaal heel begripvol, maar het eindigt met het zakelijke plaatje, waarbij totaal geen rekening is gehouden met de menselijke maat”, vertelt een aanwezige. “Het inlevingsvermogen op het ministerie is nul komma nul, nada, niets.”

Omwonenden bijschade
Harde woorden, die het beeld bevestigen hoe er door de luchtvaartminnende ambtenaren van I&W wordt aangekeken tegen de ‘bijschade’ die omwonenden vormen.

“De Haagse piepeltjes van het ministerie zijn van mening dat de overlast maar gedoogd moet worden, zoals bij een buurman die aan het verbouwen is. Die vergelijking werd letterlijk gemaakt. Alsof buren decennialang aan het verbouwen zijn en iedere nacht doorgaan. Van de ratten bezeken”, aldus een wat minder fijnbesnaarde reactie.

Vrijwel zonder uitzondering vinden bezoekers die SchipholWatch heeft gesproken het onrechtvaardig dat de hoogte van de WOZ-waarde van een woning medebepalend is voor de hoogte van het ‘afkoopbedrag’. “Mijn buren met een veel kleiner huis en een lagere waarde ervaren net zoveel overlast als wij, maar krijgen veel minder compensatie.”

Willekeur
Op de avond werd tussen de regels door duidelijk dat de handhavingspunten volkomen arbitrair zijn geplaatst, bij voorkeur op plekken waar relatief weinig mensen wonen. Bovendien wordt ieder punt verschillend beoordeeld, kent ieder punt een eigen grenswaarde. “Onbegrijpelijk en zo oneerlijk”, aldus een bezoeker van gisteravond.

SchipholWatch signaleerde eerder al dat voor ieder handhavingspunt een andere grenswaarde geldt. Dit schept rechtsongelijkheid, omdat er nu veel mensen zijn die geen compensatie ontvangen van minister Harbers, maar wel méér overlast ervaren dan mensen die wél compensatie krijgen.

Tegen de krappe termijn van twee jaar waarover de herriecompensatie wordt uitgekeerd, bestond gisteravond ook veel weerstand. De minister heeft de regeling zelf opgesteld en had er dus prima voor kunnen kiezen om meer jaren te laten meetellen. “Die directeur Groot kwam met de dooddoener dat het nu eenmaal bestuurlijk zo geregeld is en dat zij daar niets aan kan doen. Terwijl ze nota bene zelf bij het opstellen van de regeling betrokken is geweest.”

Betalen om Schiphol te laten vertrekken
Een andere bezoeker, die ook wel eens een melding van overlast doet via vliegherrie.nl, herkende gisteravond het leed van veel aanwezigen dat zij ook terugleest op die site. Er was zelfs iemand die zei liever 10.000 euro per jaar te betalen dan te ontvangen. Als Schiphol maar weggaat.

“Het is schrijnend om te zien dat zoveel mensen lijden. Om dan vervolgens niet gehoord te worden en niet serieus genomen, dat doet pijn. En dan komt zo’n ambtenaar met haar riedeltje over de klussende buurman.”

“Er zijn in Aalsmeer hele straten die niet in aanmerking komen voor het herriegeld omdat er toevallig geen handhavingspunt in de buurt ligt, terwijl de vliegtuigen letterlijk recht over de huizen vliegen.” Dat de regeling wordt betaald uit belastinggeld was veel aanwezigen een doorn in het oog. “Laat de sector hier zelf voor opdraaien.”

Denigrerend en respectloos
“Ze denken in Den Haag dat we hier zitten te wachten op een financieel zoethoudertje en dat we allemaal dom zijn. Het was een beschamende voorstelling – denigrerend en respectloos.”

De gang van zaken gisteravond maakt opnieuw en extra duidelijk dat het van groot belang is naar de bijeenkomsten te gaan. Het is klip en klaar dat de ambtenaren uit de Haagse stolp geen idee hebben van de ernst van de overlast en vervuiling door megahub Schiphol.

Door aanwezig te zijn op een van de resterende avonden (vanavond in Amstelveen, volgende week maandag en woensdag in Uithoorn), kunnen we het ministerie laten horen hoe wij omwonenden denken over het luchtvaartbeleid en de afscheepfooi. Als de I&W-ers zich opnieuw respectloos en neerbuigend uitten, kunnen we hen in ieder geval direct tot de orde roepen.

Komt allen, aanmelden bij het ministerie kan hier.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 204

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Minke

    Hallo, wij zijn Minke en Nout en studeren Future Planet Studies aan de UvA. Wij onderzoeken de impact van geluidsoverlast van vliegverkeer rondom Schiphol op de kwaliteit van leven van omwonenden. Om dit te kunnen onderzoeken, hebben we deze survey samengesteld. Het duurt een kleine 5 minuutjes om deze in te vullen, alvast bedankt!

    https://forms.gle/SPJvt4C1VccmhRqX6

  2. Marjoleine

    Ik ben geweest naar de bijeenkomst in Uithoorn. Eigenlijk word je gewoon niet wijzer gemaakt.
    Dat de compensation aan de woz waarde hangt is een wettelijke regeling voor bederft woongenot. Dat is zo punt. Dat de een wel krijgt en de ander niet, in dezelfde straat, hangt af van berekeningen. Hoe dicht of hoe ver je van het meetpunt woont. Maar wat dat punt meet, doet verder niet ter zake., Tenminste zo begrijp ik. Als je toeslag ontvangt kan de compensatie invloed hebben op je toeslag, pas dus op.
    Dat het Ministerie betaald heeft te maken met dat zij laks geweest zijn met handhaven.

    En dan het meten met de emmertjes, dat is dus opgegeven omdat sommige emmertjes te snel vol waren en dan mocht er niet meer gevlogen worden. Men stelt dat dit niet eerlijk is tegenover andere gebieden, dus is men er vanaf gestapt. Hoeveel er in de emmertjes mag aan geluidshinder was uberhaupt gewoon een afspraak die aan het begin van het vliegjaar gemaakt werd met ministerie en Schiphol, bewoners hebben sowieso nul te vertellen.
    De meetpunten zijn willekeurig geplaatst, dat geven ze zelf toe.

    Ze willen terug naar 440.000 vliegbewegingen, iets met metingen geluidsoverlast, komt pas later. Krimp kan pas als het bij de rechter goed gekeurd wordt. Ze zijn nog met allerlei onderzoeken en dergelijke bezig, kortom voorlopig veranderd er nul komma nul. De hub functie is belangrijk ivm hoe Nederland in directe verbinding staat met andere landen voor familiebezoek, vakantie en handels verbindingen. Dat vinden ze belangrijk.

    Er mochten wel wat vragen gesteld worden, maar geen lastige want dan werd er gezegd aan het eind individueel. Toen de zaal onrustiger werd, meer protest kwam, werd er een eind aan gemaakt.

    De hele avond kwamen er flink vliegtuigen over. Jammer dat het binnen goed genoeg geïsoleerd was dat ze gewoon door konden gaan met de presentatie.

    De klussen de buurman kwam ook even om de hoe kijken. Het is normaal om iets van geluid van een ander te hebben, pas als het te veel is, heb je recht op compensatie. Normaal moet je dat zelf aanvragen en bieden ze het niet op een dienblaadje aan. We moeten ze dus eigenlijk op onze blote knieën nog bedanken ook als je er recht op hebt natuurlijk. Maar ja, zij bepalen de norm, dus eigenlijk heb je verrekte veel geluk als het mis gegaan is.

    Ik hoop dat ik alles goed onthouden hebt, maar dit is dus wat ik mee kreeg. Eigenlijk best zonde van mijn avond, luisteren naar iets waarbij je eigenlijk de kleuter bent en blij moet zijn met wat ze allemaal voor je doen. Het enige eerlijke is, dat ze zelf ook zeggen, we begrijpen dat u eerst wilt zien voor u geloofd. Maar wij zijn er juist voor de omwonenden. Overigens kreeg ik uiteindelijk niet het gevoel door de avond heen dat dit echt zo was.

    5
  3. Rob

    In Vleuten wordt de overlast elk jaar erger en dan moet de zogenaamde 4e route nog komen. Schandalig hoe visieloos bestuurders zijn over milieu en welzijn.

    4
  4. anton

    Zelfs als de compensatie door de vliegtuig maatschappijen zou worden betaald moet men daar niet op ingaan. Dit geeft de bedrijven Carte blance . Nog meer herrie, slapeloosheid, stank, vervuiling enz. De overheid die er is om haar burgers te vrijwaren van al deze problemen en de vlieg industrie negeren gewoon de klachten van omwonenden. En dan hebben we het nog niet eens over het milieu gehad. Als we daar in gaan spitten sla helemaal achterover. Over de gigantische milieuschade die Schiphol veroorzaakt is genoeg te vinden op het internet en let wel van gerespecteerde organisaties. Niet gaan lezen voor het slapen gaan. Want dan slaap die nacht niet meer.

    26
  5. M.H. Emanuel

    Ik had niet anders verwacht. Ben te murw om nog verder te protesteren.

    11
  6. Caroline

    Gisteren avond aanwezig bij deze avond. Weer veel van hetzelfde in een nieuwe vorm, je weet eigenlijk vooruit al dat het niets wordt.

    Tijdens de uitleg stegen de vliegtuigen van de Kaagbaan op, evenwijdig aan de Arendshoeve. Heleen Groot zegt tijdens haar uitleg: ‘ze komen al over’ , topografisch dus geen flauw idee.
    We zijn weer zoet gehouden, voor de zoveelste keer.

    Eind van de avond stijgt een oud cargo toestel met GIGA veel herrie op vanaf de Zwanenburgbaan naar het zuiden.
    O ja, ging begin van de avond over, I&W, nadeelcompensatie voor het WOONGENOT. Alles is vervlogen.

    Schiphol als ‘goeie buur’, het wordt nooit wat! Hij blijft ‘verbouwen’!

    23
  7. Haes

    Je kunt er nog veel woorden aan vuil maken, maar dat heeft geen zin. Dat is wel helder. De hier getoonde botte, brutale onverschilligheid spreekt boekdelen. Dit zijn gewoon bandieten en dienen als zodanig aangepakt te worden.

    25
  8. ALMMJ

    Wordt tijd dat er gereorganiseerd gaat worden op het Ministerie van I&W. Hersenloze vergelijkingen zijn niet meer van deze tijd! Zelf veel overlast en zie liever een cultuuromslag, waar iedereen wat aan heeft en anders gewoon weg bezuinigen. En klaar er mee!
    Mensen willen een gezonde leefomgeving.

    27
  9. Eduard

    Maandag 15 mei in Uithoorn allemaal bluetooth speakers meenemen om vliegtuig herrie te produceren. Tenzij Schiphol daar natuurlijk zelf voor zorgt.

    26
  10. Philip

    Ik wil geen compensatie, bloedgeld, en ik weet niet of ik er wel of niet recht op heb. Ik wil 😜 minder herrie.
    Geld aannemen is afkopen, net als het Schipholfonds.

    39
  11. Ronald

    Waarom moeten alle nederlandsers mee betalen voor deze compensatieregeling? Want daar wordt het dus van betaald het belasting geld. Het is toch een probleem van Schiphol deze geluids herrie. Dus waarom niet de eventuele maatschappijen op laten draaien voor deze kosten?

    48
    • Marjoleine

      Dat is dus omdat ze laks geweest zijn met handhaven. Daar zijn ze op aangesproken. Mensen hebben een claim ingediend over bedorven woongenot omdat er te veel over kwam en niet gehandhaafd werd. Een aantal mensen hebben gelijk gekregen.

      Ik ben het met u eens hoor, maar dat is de verklaring die vanavond gegeven werd.

      2
  12. Mario

    Aalsmeer is niet de enige KLM hel.
    Ook 50 kilometer ver weg is het niet te harden. En ja ook binnen goed hoorbaar!!

    67
    • Johan

      Zelfs in Haarlem (Schalkwijk). Het is mdt name met oostenwind niet mogelijk om met het raam open te slapen. Het constante monotome geluid van de props en de stank van de kerosinedampen maken dat ik de ramen moet sluiten om in slaap te komen.

      11
  13. E.C. Lehr

    Ik weet niet of een reactie van mijn kant gerechtvaardigd is, ik woon immers in Arnhem, waar de overlast maar een fractie van de uwe is. Maar ik heb wel last van herrie, wil krimp, zonder een Lelystad en 4e aanvliegroute; lees wel de schrijnende meldingen op Vliegherrie en zie op NOMOS online onder welke geluidswaarden u dagelijks leeft. En wens krimp voor iedereen, het gaat niet alleen om mij. Van “Dat de overlast maar gedoogd moet worden, zoals bij een buurman die aan het verbouwen is. Die vergelijking werd letterlijk gemaakt” vind ik van de pot gerukt. Uit protest massaal de compensatie te weigeren zou een passend antwoord zijn, denk ik dan, maar ik sta niet in uw schoenen. Iets anders is dat NOMOS metingen m.i. helemaal geen recht doen aan de werkelijke geluidswaarden. De meetposten 7 en 29 (Amsterdam-Zuid en Amstelveen) liggen er sinds april uit terwijl de Buitenveldertbaan de sluiting voor groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan langdurig heeft opgevangen en juist daar overschrijding van geluidswaarden heeft plaats gevonden. Maar ook: de meeste meetpunten staan hoog op gebouwen, ver van het grondgeluid af dat de bewoners ondergaan. Eén uitzondering: meetpost 35 in de Alec Baldwinstraat, Amsterdam-Osdorp. Die staat op de grond, bij een sportveld. Dáár zijn de geluidswaarden permanent superhoog vergeleken met andere meetpunten in de directe omgeving. En daar moeten de mensen sporten, kinderen, tieners ? Onder permanente uitstoot en gebulder, beiden leveren gezondheidsschade op. Ik wens de bewoners die naar de bijeenkomsten gaan veel wijsheid toe, ze kunnen rekenen op mijn begrip.

    82
    • Mirjam

      Ik ga alleen even in op:
      “Dat de overlast maar gedoogd moet worden, zoals bij een buurman die aan het verbouwen is. Die vergelijking werd letterlijk gemaakt” vind ik van de pot gerukt en
      Een klussende buurman houdt wel degelijk rekening met de omgeving en fatsoenlijke werktijden!

      Een mooi voorbeeld is bijv een appartementen complex waar dagelijks en week in week uit wel een appartement wordt verbouwd. Aan deze verbouwingen zijn regels verbonden om de overlast die moet worden ondergaan “dragelijk” te maken
      Dit is toegestaan tussen 9.00 en 21.00 en verboden op zon-en feestdagen

      Misschien iets voor Schiphol?
      Dus fijne vergelijk van Heleentje!

      63
  14. Oscar

    Harbers is dus geen politicus, maar staat op de loonlijst van Schiphol. Dat moet dus de conclusie zijn van deze beleving.
    Harbers is er dus niet voor de mensen, maar zit er met een ander doel.

    47
    • doodziekvanschiphol

      En dat zal bij de volgende VVD / CDA`r niet anders zijn
      Er zit er nog 1 in die club en heet Daniel Koerhuis
      Grote verschil met Harbers is dat Koerhuis in zijn gedrag en tweets dat ook rijkelijk toegeeft. Je moet toch wat doen voor hun marketing prullen.

      6
  15. Bourree

    Wat een minachting! Dat bleek al uit de walgelijke reactie van Harbers die zwart laat lakken dat de compensatie eigenlijk bedoeld is om de rechter te misleiden. Trapt u daarin…rechter? Ik kan geen andere woorden meer bedenken dan alle woorden die niet over de “schutting” mogen belanden. Het is pure waanzin, met het hoogste gehalte van hufterigheid in een combinatie van a-sociaal en de inbreuk op mensenrechten. Een commerieel bedrijf mag geen rechten opeisen waarmee de rechten van de bewoners direct worden ingeperkt. Heeft de KLM meer rechten of zijn die belangrijker dan rechten van burgers? Wie hoort ook alweer te zorgen voor een veilige en leefbare leefomgeving? Een klussende buurman houdt wel degelijk rekening met de omgeving en fatsoenlijke werktijden! Dus wij gaan steeds meer opkomen voor onze rechten. Gezellig, alles naar de rechter! En Harbers? Beslissingen uitstellen door steeds meer onderzoekjes en zogenaamde consultaties…Om tientallen dure rechtzaken en jarenlange vertraging te voorkomen kan de politiek ervoor kiezen andere keuzes te maken. Vol ongeloof met open mond, als een idioot, bukkend in mijn eigen huis, door gierende zware motoren laag over de woonwijk waar de kinderen wonen die overdag op school ook nog wat “frisse lucht” binnen krijgen. Hoe kan dit…politici? Overheid?… Ik vraag het vriendelijk :{ Wilt u hiermee stoppen? U komt veel te dichtbij.

    77
  16. Silv-jan

    Denk je dat er iemand geïrriteerd gaat worden als ik een flinke Bluetooth speaker meeneem en iedere minuut het geluid van een overvliegende Boeing laat horen?
    Beetje als illustratie hoe lastig het is een gesprek te voeren met schipholbals buurman?….

    73
    • Marjoleine

      Van mij mag u. Ik zal dan de herrie voor lief nemen. Ik vrees alleen dat u eruit gezet wordt. Er zouden dan eigenlijk meer mensen het moeten doen. Maar wij worden geacht de wijste te zijn natuurlijk en ons te gedragen

      26
    • Sara

      Wat een goed idee .. Ik kan het mee nemen! Wie gaat er vanavond naar Amstelveen.

      25
      • Marion

        @sara Goed idee, graag lawaai meenemen. Wij zijn wel gewend steeds te moeten stoppen met praten.
        Hopelijk hebben ze ondertiteling, dat zijn we ook gewend bij tv kijken.
        En… we zijn blij als we de buren die hier schuin tegenover aan het verbouwen zijn horen,
        dat is nog geen fractie van de herrie van de lege pendel vluchten van de Klem.
        Tot vanavond

        24
  17. machteloosheid

    Treurig dat er in al die jaren nog steeds niets is veranderd.
    Een ‘huiskamerbijeenkomst’ in Amstelveen met Alders, een bewonersbijeenkomst in een kantoor in Hoofddorp met Van Geel, een bewonersbijeenkomst met Cora Kroket in Amstelveen i.a.w.v. burgervader en clown wethouder, iedere keer dezelfde lachende koppen die hun hielen weer lekker lichten in hun zwarte bolides en een lange neus maken naar de gedupeerde bewoners.
    Verspilde moeite, verspilde tijd geweest voor mij. Welke argumenten dringen nog wel door tot die botte koppen?
    Ze allemaal vastbinden in mijn tuin met 17 uur continu (half)lege overvliegers?
    Machteloosheid maakt agressief.

    59
    • Geert

      Leugenachtig gedrag inderdaad al meer dan 20 jaar.
      De een heeft het over zijn klussende buurman die alles over de schutting flikkert en de CvdK heer Arthur heeft het weer over dealen met geluid en vergeet de kanker die met dit dealen wordt uitgestrooid..
      Mooie woorden mooie rekenmodellen met een aan sprookjes grenzende fantasie.De ene na de andere fantastische spreker (ster) wordt klaargestoomd om de leugens uit te strooien.

      8
  18. Herry Klumper

    Er is feitelijk geen enkele reden om de compensatie te beperken tot aanwezigheid handhavingspunten. Op basis van beschikbare actuele vliegroute- en vliegtuiginformatie kan voor iedere willekeurige locatie de (cumulatieve) hoeveelheid geluidbelasting worden berekend. Dan met elkaar vaststellen welke vergoeding uitbrtaald wordt bij overschrijding van eenheden “acceptabele” belasting. Via gemeente kan dan voor iedere locatie een jaarlijkse vergoeding achteraf worden uitbetaald. Indien op een locatie geen woonbebouwing is maar wel hinder verdwijnt vergoeding in gemeentekas. Dit zorgt voor marktwerking en een prikkel om niet te bouwen op zwaar belaste locaties.

    20
  19. Ed

    Bij een verbouwing weet je dat het eindig is, wat een gevoel van controle geeft. Bij Schiphol weet je dat het altijd door gaat, met de angst dat het nog erger wordt, en vooral dat je er geen enkele controle op hebt.
    Een vergoeding voor geleden schade kan alleen als de onrechtmatigheid van de schade wordt erkent, en verdere schade wordt voorkomen. Ter vergelijk: de Groningers worden gecompenseerd EN de gaswinning wordt gestopt.
    Wat hier gebeurd rond Schiphol is moreel uiterst verwerpelijk.

    67
  20. B. van Marlen

    Een dergelijke arrogante behandeling van omwonenden is voor mij niets nieuws. Men heeft slechts oog voor de direct belanghebbenden van de luchtvaart, en dat is altijd al zo geweest.

    Er zijn ook altijd te weinig handhavingspunten geweest, en enige vorm van effectieve handhaving is er nooit geweest. Men kiest voor groei en tegen klimaat en een gezonde leefomgeving.

    Men weet steeds weer mensen aan te trekken die op een schandalige manier met ons omgaan. Die ondervinden zelf de last niet en verdienen dikke salarissen. Er is nog een heel lange weg te gaan om in dit land een integere bestuurscultuur te scheppen.

    Het intrieste is dat dit gedrag ook steed opnieuw wordt getoond, wat ik u al jaren verkondig. Laat u niet met een schijntje afkopen, als u daar al beroep op kan doen!

    72

Geef een reactie

Translate