Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Actie

FossielvrijNL desnoods naar de rechter als vliegtuigen groen stempel EU krijgen

website FossielvrijNL

FossielvrijNL probeert te voorkomen dat de Europese Commissie vliegtuigen het stempel 'groen' geeft (illustratie: FossielvrijNL)

4.6
(85)

FossielvrijNL – bekend van de zaak tegen groenwassen door KLM – stapt desnoods naar de rechter als vliegtuigen een groen stempel krijgen van de Europese Commissie.

Deel op XDeel op Linkedin

De Commissie staat op het punt het groene label te plakken op duizenden vervuilende vliegtuigen als ze maar een klein beetje zuiniger zijn dan oudere toestellen.

Alle nieuwe toestellen die Ryanair, EasyJet en Wizz Air hebben besteld, vallen dan op papier onder groene investeringen waardoor deze bedrijven gunstiger financiële voorwaarden kunnen bedingen en ‘klimaatvriendelijke’ kapitaalverschaffers de vliegtuigen kunnen financieren zonder zelf het groene label te verliezen.

FossielvrijNL heeft nu met vier Europese partners een verzoek ingediend bij de Europese Commissie om af te zien van het absurde voornemen. Vliegen is immers een van de meest vervuilende en klimaatschadelijke activiteiten die de mensheid heeft bedacht.

Europees Hof
“Het verzoek is de eerste stap in het proces dat kan leiden tot een rechtszaak bij het Europese Hof van Justitie”, aldus de organisatie. Eerder ontstond opschudding over het voornemen van de EU om investeringen in gas en kernenergie als duurzaam te betitelen.

Dergelijke groene investeringen worden opgenomen in een groot boek, de EU Taxonomie. Dat boek moet de ‘gouden standaard’ worden voor informatie over eerlijke en duurzame beleggingen.

De taxonomie is bedacht om banken, pensioenfondsen en andere beleggers duidelijk te maken welke investeringen groen mogen worden genoemd. Doel van de taxonomie is om de geldstromen om te buigen naar klimaatvriendelijke initiatieven en weg te halen bij projecten die klimaatschade veroorzaken.

Dat is belangrijk, omdat het toonaangevende International Panel on Climate Change (IPCC) heeft becijferd dat er drie tot zes keer zoveel investeringsgeld nodig is om de klimaatdoelstellingen te halen.

Onzalig plan
De Europese Commissie heeft nu het onzalige plan opgevat om ook vliegtuigen op de lijst te plaatsen die iets zuiniger zijn dan eerdere generaties. Een certificatie om te kunnen vliegen met een klein percentage bijgemengde alternatieve brandstoffen is ook al genoeg.

Met een groen EU-label komen luchtvaartmaatschappijen in aanmerking voor gunstiger financiersingsvoorwaarden en een lagere rente op leningen. Immers lopen financiers minder risico met klimaatvriendelijke investeringen omdat zij bijvoorbeeld minder kans hebben op onvoorziene extra klimaatheffingen of andere maatregelen die het rendement van de investeringen kan schaden.

De vliegindustrie is juist zeer risicovol: de sector toont grote onwil om te verduurzamen, lobbiet volop tegen klimaatmaatregelen, krijgt met steeds hogere CO2-heffingen te maken terwijl er een groeiend maatschappelijk draagvlak is voor het belasten van kerosine.

Patat in de schijf van vijf
Het zijn allemaal ontwikkelingen die de winstgevendheid van de sector onder druk zetten en daarmee de positie van financiers onzeker maken. Een groen stempel van de EC gaat voorbij aan die tendens en maakt de weg vrij voor grote klimaatvriendelijke beleggers om te investeren in vliegtuigen zonder zelf het predicaat groen te verliezen.

“Vliegtuigen opnemen in de taxonomie is even absurd als het toevoegen van patat en boterkoek aan de schijf van vijf voor gezonde voeding”, vertelt Hiske Arts van FossielvrijNL. Zij signaleert dat de Europese Commissie de geloofwaardigheid van de eigen taxonomie onderuit haalt.

Teken de petitie tegen een groen keurmerk voor vliegtuigen!

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.6 / 5. Aantal stemmen: 85

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. W Lieverst

    Hoe komt straks de kerosine op Lelystad Airport?

    Zo maar even een vraag inzake stikstof/duurzaam.

  2. Mario

    Ik heb de petitie al ondertekend.
    U ook??

    9
  3. B. van Marlen

    In een recent artikel in het tijdschrift ‘De Ingenieur’ (nr 1 jan 2024) worden de mogelijkheden van nieuwe technieken verkend om de luchtvaart ‘fossielvrij’ te maken. Men stelt dat kleine elektrische vliegtuigen voor korte afstanden binnenkort mogelijk zouden zijn. De toepassing van waterstof wordt ook onderzocht, zowel in de vorm van gebruik in brandstofcellen die elektriciteit leveren voor propellermotoren, als directe verbranding in aangepaste straalmotoren. Uitdagingen bij de hybride aandrijving zijn de opslag van waterstof in tanks en de warmteontwikkeling van de brandstofcellen. Voor de grotere toestellen gebruikt op intercontinentale vluchten blijft vooralsnog alleen duurzame kerosine de oplossing. Probleem bij waterstof als brandstof is dat er grote hoeveelheden NOx vrijkomen bij de verbranding en dat voor lange afstanden de ruimte nodig voor waterstof veel groter is dan voor kerosine.

    De productie van ‘Sustainable Aviation Fuel (SAF)’ zal veel energie vergen en niet goedkoop zijn. Als men bedenkt, dat het non-CO2 opwarmingseffect van condensstrepen 2 à 3 maal zo hoog is, dan zorgt zelfs de vervanging van alle conventionele kerosine door SAF niet voor een afname van opwarming. Ook wordt in dit artikel nergens ingegaan op de geluidproductie van deze nieuwe vliegtuigen. Een strategisch goede oplossing is zowel innovatie verder na te streven als groei te beperken.

    10
    • W Lieverst

      Het is alleen als, als? Ondertussen sorteert de branche al voor op hetgeen er misschien komen gaat.

      De zogenaamd stillere toestellen zijn niet stiller omdat ze groter zijn.

      Allemaal sprookjes van Grimm.

      3
  4. G

    Niet te geloven. Waar zijn ze mee bezig in Brussel. Naar de rechter voor een afgedwongen schone leefomgeving!

    32

Geef een reactie

Translate