Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Participatie

Online gesprek met minister Harbers over vierde aanvliegroute Schiphol

minister mark harbers

Minister Mark Harbers gaat het gesprek aan met bezorgde burgers (foto: VVD)

4.7
(106)

De actiegroep Stop4deRoute organiseert op 1 februari een gesprek met luchtvaartminister Mark Harbers. Dat gesprek is live te volgen. Kijkers kunnen online vragen stellen.

Deel op XDeel op Linkedin

Het ministerie van Harbers wist in korte tijd een grote groep nieuwe tegenstanders te creëren van groei van de luchtvaart, toen het de plannen bekend maakte voor een vierde aanvliegroute naar Schiphol.

Door deze route dreigen honderdduizenden mensen die nu nauwelijks last van vlieglawaai hebben alsnog ten prooi te vallen aan de vliegindustrie. De route loopt dwars over Nederland vanaf het zuidoostelijke deel van Gelderland, via de Veluwe en Utrecht richting de nationale luchthaven.

Bezorgde burgers richtten de actiegroep op en verzamelden in korte tijd maar liefst 60.000 handtekeningen tegen de extra route. Twintig gemeenten én de provincie Utrecht hebben zich expliciet uitgesproken tegen de route.

Live vragen stellen
Minister Harbers heeft toegezegd het gesprek met deze burgers en lokale politici aan te gaan. Dat gebeurt via een webinar op donderdag 1 februari vanaf 12:45 uur. Belangstellenden zijn van harte uitgenodigd actief deel te nemen aan het gesprek door via het bijbehorende chatkanaal vragen te stellen aan de minister.

Opgeven kan tot en met zondag 28 januari via https://www.stop4deroute.nl/harbers. Na aanmelding wordt een bevestiging toegestuurd vanuit het Congresbureau van de Nederlandse overheid. Deze organisatie faciliteert het webinar.

De vierde aanvliegroute is een onderdeel van de luchtruimherziening die bedoeld is om nog meer vliegtuigen binnen het Nederlandse luchtruim mogelijk te maken, zo blijkt ook uit de milieu-effectrapportage over het nieuwe vliegpad. De route maakt de weg vrij voor een nog groter Schiphol.

Meer vliegverkeer door vierde route
Officieel zegt het ministerie dat de route efficiënter vliegen mogelijk maakt en zo brandstof bespaart en uitstoot reduceert. Dat effect blijkt slechts minimaal, zo meldden we eerder op deze site. De baas van dit project stapte vorig jaar op nadat de weerstand onder de bevolking steeds verder groeide.

Harbers wil dat ongeveer een kwart van al het vliegverkeer naar Schiphol de nieuwe route gaat volgen. Dat zijn volgens Stop4deRoute zo’n 130 vliegtuigen per dag, nog afgezien van het stijgende verkeer vanaf Schiphol. “Het betekent continu zeer laag vliegende vliegtuigen met bijbehorende ernstige geluidsoverlast en uitstoot boven woonkernen en natuurgebieden”, aldus de groep.

Overigens verwacht SchipholWatch dat het om meer toestellen gaat, tot zelfs een kleine tweehonderd per dag, berekend op basis van de maximale capaciteit van Schiphol en de verdeling tussen de verschillende aanvliegroutes.

Krimp voor een leefbaar Nederland
“Niet alleen mensen in de provincies Gelderland, Utrecht en Noord-Holland moeten zich zorgen maken. Groei van het vliegverkeer – de Luchtvaartnota mikt op bijna een verdubbeling in 2050 – resulteert in meer hinder voor héél Nederland: meer geluidshinder, meer uitstoot van stikstof, ultrafijnstof en andere kankerverwekkende stoffen en meer CO2-emissies. Nu al hebben bijna een miljoen mensen onder de bestaande aanvliegroutes overlast en slaapverstoring, veroorzaakt door één commerciële sector”, aldus Stop4deRoute.

“Goede nachtrust en een leefbare omgeving moeten beschikbaar zijn voor iedereen. Die worden nu vooral aangetast door de 8 procent veelvliegers die de helft van alle vluchten maakt en de 37 procent overstappers op Schiphol. Krimp van het vliegverkeer is de enige manier om Nederland leefbaar te houden.”

Meld u aan voor het online gesprek met minister Mark Harbers op 1 februari via https://www.stop4deroute.nl/harbers

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 106

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Geert

    Nou wij onder de Zwanenburgbaan worden wèl blij van zo’n nieuwe rechtstreekse overvliegroute vanuit het zuidoosten, want dat gaat ons veel onnodig overvliegende vliegtuigen schelen!

    2
    • Reactie door auteur

      SchipholWatch

      Wij denken dat u zich ernstig vergist met dit standpunt. Deze aanvliegroute heeft niets te maken met de uiteindelijke landingsbaan. Alleen krimp van Schiphol zal ons (allemaal) helpen.

      5
    • Paul

      Beste Geert, u vergist zich inderdaad. De aanvliegroute heeft niets te maken met het baangebruik.Dat wordt bepaald door capaciteit en windrichting. Ook met een vierde aanvliegroute wordt de de Zwanenburgbaan gewoon gebruikt. De enige oplossing is heel veel minder vliegen..

      4
  2. paul

    Ik neem mijn pet af voor de mensen achter het initiatief Stop de vierde aanvliegroute! En blij dat vele Nederlanders de petitie hebben getekend. Zonder dit soort initiatieven en protesten dendert de vliegtuiglobby, van harte ondersteunt door Den Haag, gewoon door. Waar ik geen vertrouwen in heb zijn gesprekjes met meneer Harbers. Zijn antwoorden zijn in gunstigste geval nietszeggend maar waarschijnlijk een aangenaam verpakte herhaling van zetten. Deze man is eenvoudig weg niet op andere geachten te brengen laat staan op begrip te betrappen. Veel waardering voor de mensen die dat wel gaan doen maar ik hoop op een combinatie van opportunisme (BBB) en gezond verstand (Omzigt) in de periode na Harbers waardoor deze route een slecht plan blijft.

    1
  3. W Lieverst

    Vanmorgen was Harbers nog in Buitenhof. Er was ook een wetenschapper aanwezig die onderzoek doet bij de Noordpool. Deze liet foto’s zien van de veranderingen aldaar.
    Harbers deert dit niet als de BV Nederland maar groeit.

    6
  4. dirk

    Harbers…. kom je ook naar de bijeenkomst in Uithoorn georganiseerd door de Gemeente Uithoorn in de Thamerkerk ?…. , dan kan je met eigen ogen zien hoeveel gezinnen je kapot maakt met je achterlijke regels en het wegkijken voor een industrie dat zieken en doden op haar geweten heeft ……

    9
  5. Jaap de Groot

    Ben bang dat er nog niet gezegd gaat worden waar de route precies komt te lopen, zodat we na afloop weinig wijzer zijn geworden.
    Maar ik ga wel kijken en luisteren.

    6
    • Winny lieverst

      Linksom of rechtsom die route die komt er.
      Afgelopen zondag werd Harbers geïnformeerd door een wetenschapper die onderzoek doet bij de Noordpool. Harbers kon alleen maar aangegeven dat de dijken moeten worden verhoogd. Een beetje schijnheilig dat hij niet direct aangeeft dat de luchtvaart significant moet krimpen. Hij heeft waarschijnlijk nog nooit een ijsbeer op zijn pad gezien?

      3
  6. rrustema

    Mogelijk kan iemand ook de vraag stellen of KLM een gewoon bedrijf is dat eventueel failliet kan gaan om de gebruikelijke bedrijfseconomische redenen. Of zal KLM altijd kunnen rekenen op steun van de staat?

    Als de minister het eerste bevestigt en de video rond gaat dan zakt de kredietwaardigheid van KLM als een soufflé in elkaar. Aandeelhouders verkopen hun aandelen, de koers zakt, kredietverleners zullen schulden opeisen of niet verlengen en KLM krijgt moeilijk/geen nieuw krediet.

    Als de minister het tweede zegt dan is dat ook duidelijk. Dan is het geen normaal bedrijf en heeft KLM de staat in haar macht. Waardoor KLM ongehinderd schulden kan maken en de wet overtreden. Ook fijn om op video te hebben. Leuk als inbreng tijdens de formatie van een regering.

    Maar allerlei creatief gekronkel met woorden om noch het een noch het ander te zeggen is òòk leuk om op video te hebben.

    Het is de vraag die een journalist niet snel zal stellen. Ties Joosten misschien wel, maar die zal nooit in die gelegenheid worden gesteld.

    16
  7. HansB

    De vliegindustrie gaat boven alles en de overheid spant zich maximaal in om dit te faciliteren.

    18
  8. Musje

    Vindt plaats op 1 februari, maar opgeven kan tot 28 februari? Zal wel een typfoutje zijn?
    Maar ik hoop in elk geval dat veel mensen zich aanmelden en lastige vragen gaan stellen. 4e route is waardeloos, verpest een nog groter deel van nederland en levert echt niet minder overlast op voor de gebieden dicht bij schiphol.

    19

Geef een reactie

Translate