Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Participatie

Snoeiharde kritiek op MRS vanuit eigen gelederen

schoolklas

foto: Hanspeter Lechner via Pixabay

(leestijd circa 2 minuten)
4.9
(131)

Gisteren heeft het Platform Vliegoverlast Amsterdam (PVA) een snoeiharde zienswijze ingediend op de Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS). De zienswijze is ondertekend door de voorzitter van het platform, zelf één van de plaatsvervangende leden van de MRS.

Deel op XDeel op Linkedin

Volgens PVA kampt de raad met een drietal ingebakken tekortkomingen: de leden zijn gekoppeld aan specifieke landingsbanen, de ondersteuning van de gekozen vertegenwoordigers is ondermaats en de MRS heeft een veel te krap budget om gedegen onderzoek te doen.

Met deze standpunten sluit PVA zich in hoge mate aan bij de zienswijze die SchipholWatch eerder al had ingediend.

De gekozen leden worden per landingsbaan ingedeeld, maar komen hierdoor binnen de MRS tegenover elkaar te staan. Immers wordt van ieder lid verwacht dat hij of zij de belangen behartigt van zijn of haar achterban, terwijl minder overlast op de ene startbaan vrijwel altijd resulteert in meer overlast elders. Dit staat bekend als het waterbedeffect, maar leidt binnen de MRS tot wantrouwen en ondermijnt daardoor de slagkracht van de raad.

Schoolklasje
PVA vindt dat de MRS volledig top-down is ingericht. “Bewonersvertegenwoordigers worden behandeld als leerlingen op de middelbare school en hun inbreng wordt nauwelijks serieus genomen”, aldus de kritiek van binnenuit.

Slechts enkele maanden na de oprichting van de MRS lepelt voorzitter Léon van Hedel van PVA moeiteloos voorbeelden op. Zo werd er niets gedaan met suggesties van de leden voor de aftrapbijeenkomst van de raad, hadden zij geen inspraak bij de keuze van deskundigen die aan de MRS werden toegevoegd en werden de bewoners gepasseerd bij het aanstellen van oud-VVD-politica Monique van Haaf als tijdelijk vervanger voor de binnen twee maanden opgestapte Eddy van Hijum.

De kritiek gaat verder uit naar het krappe budget van de MRS. “Dat maakt onderzoek, evaluatie van regelgeving en van opgetuigde systemen onhaalbaar. Het ondermijnt de effectiviteit van de MRS.” Volgens de MRS-delegatie dient de luchtvaartsector als veroorzaker van de problemen veel meer bij te dragen aan de kosten.

Bedrijfsleven eruit
PVA vindt het onbestaanbaar dat ook vertegenwoordigers van het bedrijfsleven een plek hebben binnen de MRS. “Bedrijven zijn al in ruime mate vertegenwoordigd in andere organisaties, al dan niet met binding aan de luchtvaartsector.”

SchipholWatch begreep van meerdere leden dat met name de deelname van Achmed Baâdoud namens MKB Metropool Amsterdam hen tegen de borst stuit. “Zijn inbreng voegt letterlijk niets toe en vertroebelt het debat binnen de raad”, aldus een van de leden die wegens angst voor uitzetting niet met zijn naam genoemd wil worden.

Het is opmerkelijk dat zo kort na de oprichting al grote twijfels bestaan over het nut en het functioneren van de maatschappelijke raad, zelfs vanuit de eigen gelederen.

Voorgekookt
Het schetst een beeld van een praatclub die onderling sterk verdeeld is en nauwelijks een vuist kan maken om de belangen van alle omwonenden te behartigen. Een club die door het ministerie wordt behandeld als een schoolklas waarbij niemand ook maar iets in de melk te brokkelen heeft.

Een raad die zich bovendien de les laat lezen door het ministerie dat onder druk van een streng reglement gekozen leden naar huis kan sturen en in staat blijkt om een oorspronkelijk negatief advies in enkele weken tijd weet om te buigen naar een instemmend oordeel. Dat gebeurde immers met het advies over minister Harbers’ experimenteerregeling.

“Het heeft weinig zin om adviezen aan de MRS te vragen als de plannen al in de afrondingsfase zijn”, aldus de zienswijze. “We hebben dat gezien met de experimenteerregeling waarbij het lijkt alsof de plannen zo voorgekookt zijn dat de luchtvaart niets in de weg wordt gelegd.”

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 131

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. petitie krimp SchipHel

    U kunt inmiddels een petitie tekenen van Greenpeace:
    https://doemee.greenpeace.nl/actie/krimp-schiphol/

    5
  2. Jan Barteld

    Corruptie is verrotting. Hier is sprake van onrecht, willekeur en dus van corruptie. Een artikel in VN of in De Groene , met daarachter de opmerking “wordt vervolgd”, zou dat in de Tweede Kamer en in de talkshows worden opgepakt?

    3
  3. Jonathan de B

    Verdeel en heers, onder een interim voorzitter van de VVD.

    Meer hoef je niet te zeggen om te zien dat het weer een fopspeen is.

    8
  4. Vandaag heb ik heel veel woorden nodig blijkbaar

    Een goed initiatief van PVA! Hopelijk laten alle bewonersorganisaties en de MRS leden ook van zich horen.

    Een tijdje geleden heb ik gevraagd of iemand van de MRS kon reageren op hun vorige advies op krimp/ experimenteer regeling (wat geen krimp bleek te zijn later). Matt Poelmans was de enige van de MRS die meerdere antwoorden aan meerdere reacties van mensen heeft gegeven. Wat ik te prijzen vond, maar hij werd afgebrand in de reacties. Toen heb ik ook begrepen dat binnen de MRS mensen ook tegenover elkaar kwamen te staan. Dat beiden komt het Ministerie I&W en elke luchtvaart aanhanger wel goed uit. Manipulatie gelukt, verdeel en heers, groep uit elkaar gespeeld (de MRS maar ook de omwonenden), doel bereikt.
    Niemand moet onderschatten hoe mensen onbewust (informeel, even één op één, en met heel veel meer trucs en leugens) tegen elkaar worden opgezet en uitgespeeld door mensen die het manipulatiespel beheersen. Dat wil ik graag inbrengen vandaag.

    Ik ken Matt niet, maar als ik me goed herinner is hij degene die als voorzitter van de toenmalige ORS eruit is gestapt. Dat was een moedige stap vond ik. Verder was hij met verve het besluit aan het verdedigen. Na al zijn ervaring kan ik me niet helemaal voorstellen dat hij gewoon ‘bleu’ was, hij en de andere voorstemmers moeten erin hebben geloofd.

    Als deze situatie zich in een bedrijf voordoet, dan gaat een groep onder leiding van een coach gespecialiseerd in groepsprocessen aan de slag. Het doel is gezamenlijkheid, vertrouwen en groepsgevoel (terug)krijgen. Het zou voor de MRS leden misschien een goed idee zijn, om dit informeel, zonder voorzitter MRS / secretaris MRS/ iemand van of voorgedragen door I&W te doen. Eerst even goed schelden op elkaar en dan weer gezamenlijkheid zoeken. Kent iemand een betrouwbare groepscoach? Alleen de opdracht laten tekenen door I&W en de rekening naar I&W sturen, geen verdere inhoudelijke info geven. Zoiets had bij de aftrap van de MRS ook heel normaal geweest om te doen trouwens.

    Naast het vertrouwen en de gezamenlijkheid herstellen, zouden MRS leden (en omwonenden) moeten stoppen met denken in primaire en secundaire banen. De primaire zijn al helemaal volgevlogen en de secundaire worden dat nu ook. De plofluchtvaart in NL is gewoon te groot. Blijven denken in primair/ secundair is hetzelfde als wij/zij. Funest voor de eenheid en dat willen de luchtvaart aanhangers graag. Er is bij geen enkele baan ‘lucht’ meer voor omwonenden. Als iedere vertegenwoordiger dat vasthoudt en dat van elkaar respecteert, dan kan er nooit een waterbed effect zijn. Dan is het algemene doel voor iedereen: krimp naar het aantal vòòrdat het helemaal uit de klauwen liep met het aantal vliegbewegingen.

    En over het budget voor juridische ondersteuning van de MRS zou ik graag nog het volgende zeggen. De MRS zou ten allen tijde genoeg tijd moeten krijgen om juridisch de achtergrond te onderzoeken en juridisch advies in te kunnen winnen voor ze hun advies schrijven. Vergelijk het met een Ondernemingsraad. Die krijgt ook altijd elk jaar een juridisch budget gefinancierd door de werkgever en voldoende reageertijd.
    En is dit niet (voldoende) het geval (tijd en budget), dan alleen in het advies zetten dat er geen goed advies kan worden uitgebracht wegens geen medewerking van I&W (met z’n 60 miljoen budget……). En dat de raad zich beperkt tot de uitspraak dat er niet meer dan 275.000 vliegbewegingen zouden mogen plaatsvinden verdeeld over de banen. Want dan zou ik op het minimum gaan zitten waarvan MOB zegt dat het naar zou moeten terugvallen. En hoef je verder niets toe te lichten.

    36
    • Want anders kunnen we de boerenorganisaties ook toevoegen aan Ministerie van Stikstof

      Als ik het over MRS en groepsproces, adviezen etc heb, bedoel ik natuurlijk MRS zonder bedrijfsleven leden

      11
  5. B. van Marlen

    Deze MRS is natuurlijk weer volledig ingekapseld door de sector, dit lijkt op de vorige overlegorganen. Verdeel en heers ligt op de loer en met medestanders voor meer vluchten rond de tafel kan dit nooit wat worden. Ik vind dit weer een staaltje Schiphollen van de bovenste plank! We zullen het op de rechtspraak moeten gooien.

    Trouwens: bedenk ook dat elke minister een advies gewoon naast zich neer kan leggen met argumenten als werkgelegenhgeid, veiligheid vestigingsklimaat en noem maar op en zaken via een AmvB kan doordrukken. Wees wijs met uw stem op de 22e!

    En nog bedankt voor uw referentie naar mijn werk!

    24
    • Winnie Lieverst

      Er is ook nog zoiets als een luchtvaartnota waarin alles is ingekaderd. Voor de burger is nagenoeg geen verweer mogelijk. Het enige wat je kunt krijgen is een geïsoleerde woning, mits je niet te ver van de ‘rampplek’ af woont.

  6. Hulde

    Na alles wat er de afgelopen tijd in en rond de MRS speelt geeft dit me hoop. Grote hulde voor de schrijver(s) van deze zienswijze. Het geeft aan dat er mensen in zitten in de MRS die wel kritisch nadenken en ook niet bang zijn zich uit te spreken. Met de setting die er nu gecreëerd is gaan we met zijn allen alleen verliezen. De experimenteerregeling was daarbij een stuitend eerste voorbeeld.

    Ik hoop dat meer MRS leden en hun aanhang zich nu zullen beraden. En hopelijk voelen ze zich gesteund en voldoende vrij om het juiste te doen. Doorgaan op de nu ingeslagen weg gaat alleen maar schade aanrichten. Het is tijd voor duidelijke keuzes. Vecht ervoor. En als de inrichting, mandaat en middelen van de MRS niet aangepast worden stop er dan mee. Het ministerie kan wel stoer doen met zwijgprotocollen en dreigen om leden te vervangen, maar dat zal alleen maar terugvuren op henzelf. Met de janboel die ze gemaakt hebben in het Schiphol dossier zitten ze daar echt niet op te wachten.

    Voel jullie gesterkt en ga er voor!

    En veel dank!

    33
  7. Dirk

    Het praten is allemaal fantastisch, bewonerscommissies etc. Doen echt prachtig werk met enorme inzet , maar helaas heeft het geen enkele wettelijke grondslag en blijft het bij ‘adviezen ‘ ook een MRS heeft geen enkele bijdrage aan wetsvoorstellen, het is niet meer dan een papieren tijger en net zoals BAS een lege huls.
    De politiek en lobbyisten zijn door en door rot , dit is van alle jaren , en hoe graag ik ook de hoop wil houden op verbetering… ik ben er bang voor

    33
    • Winnie Lieverst

      Als de VVD bij de verkiezingen weer wint wordt het ‘business as usual’, waarbij je bijna gaat denken dat er Nederland een hoop corruptie is. Tevens heeft de EU een grote vinger in de pap met al die wetten en regels.

      1
  8. Josje

    Dank voor dit artikel, heel informatief. Goed dat het Platform Vliegoverlast Amsterdam aan de bel trekt in een relatief vroeg stadium van het bestaan van de MRS. De kritiek is heel duidelijk en helder. De opzet van de MRS werkt belemmerend om voor het gezamenlijk belang van onderwonenden op te komen en dat komt de andere belanghebbenden – al dan niet toevallig, laten we zeggen dat het historisch zo gegroeid is – iets te goed uit. Dat ook de Metropoolregio Amsterdam een stem heeft moet kunnen wellicht, maar daar dient dan natuurlijk een onverdeelde stem van onderwonenden tegenover te staan en niet diverse lokake groepen die onderling in deze raad nog strijd moeten leveren voor het minst slecht aan de respectieve achterbannen verkoopbare compromis.
    Uit alle publicaties van de afgelopen jaren op Schiphol Watch, de vele informatie die ir. Bob van Marlen als lekendeskundige op zijn website heeft verzameld (https://liegenenbedriegen.webnode.be/) én uit het beeld dat oprijst uit de geografisch verspreide meldingen uit Vliegherrie.nl blijkt overduidelijk dat de kern van het Schiphollen, afgezien van de ingewikkelde rekentrucs van het Ministerie geholpen door lobbybureaus, vooral bestaat uit verdeel- en heerspolitiek. Relatief ontzien van de ene lokatie zodat die belang heeft bij meer overlast op een andere lokatie. Op de meldingensite Vliegherrie.nl, waar melders hun persoonlijke ervaring kwijt kunnen, zie je nog steeds geregeld mensen verzuchten dat een andere baan vaker moet worden ingezet omdat dat eerlijker zou zijn. Mensen uit ver van elkaar gelegen plaatsen denken dat hun eigen gemeente ‘het afvalputje van Schiphol’ is. Gelukkig zie je de solidariteit enorm toenemen en begrijpen steeds meer mensen wat er aan de hand is: dat ze tegen elkaar worden uitgespeeld . Dat er zoveel vliegverkeer is dat alle banen steeds intensiever worden gebruikt, dat er door de sector, gesteund door het Ministerie van IenW, van alles uit de kast wordt getrokken, op sluwe of ronduit illegale wijze, om de capaciteit nog verder uit te breiden: meerdere vlieghoogtes boven elkaar (vandaar het extreme laagvliegen), precisienavigatie (NextGen), intersectiestarts, oprekken van de al veel te hoge geluidsnormen, vrome woorden over ‘preferent baangebruik’ die feitelijk voor onderwonenden geen enkel soelaas bieden als die banen steeds verder worden volgepropt.
    Kortom, er is meer dan ooit behoefte aan een sterke bewonersvertegenwoordiging in de MRS. Hopelijk wordt er na dit ondubbelzinnige signaal van PVA doorgepakt.

    42
    • rrustema

      “Dat ook de Metropoolregio Amsterdam een stem heeft”, ik las dat het gaat om de voorzitter van MKB Metropool Amsterdam. En op de site van MKB Amsterdam lees ik dat hij daar gewoon voorzitter MKB-Amsterdam wordt genoemd.

      Het MKB uit de metropoolregio spreekt met één stem. Het MKB buiten Amsterdam zal zich via de bewoners per baan moeten laten vertegenwoordigen kennelijk?

      Wel bizar dat er zoiets bestaat als ‘het MKB’ in dit verband. De toeristische industrie in Amsterdam heeft toch andere belangen dan een timmerman, loodgieter of detaillist in Uithoorn, Aalsmeer of Zwanenburg?

      17
      • Rob

        “MKB Amsterdam komt op voor jouw ondernemersbelangen in de regio Amsterdam. Door lid te worden steun je onze inzet voor een beter en eerlijker ondernemersklimaat. Voor € 307,- per jaar ben je al lid.”

        Moet je ruim bekijken, Je kunt om in luchtvaart te blijven ook Lelystad Amsterdam East Airport noemen en Eindhoven, Amsterdam South Airport. Dus Zwanenburg , Aalsmeer en Uithoorn zijn de inner circle van de region Amsterdam.

      • Winnie Lieverst

        Amsterdam is tevens aandeelhouder van de ‘rampplek’, dus hier is iets met 2 petten. Aan de ene kant de overlast aankaarten en aan de andere kant aandeelhouder zijn.

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate