Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Schandaal, Update

Corendon vliegt ondanks sancties Russische toeristen naar Turkije

Corendon toestel

foto: Marvin Mutz via Wikipedia

4.8
(1816)

Vakantieaanbieder Corendon vliegt regelmatig Russische toeristen vanuit Moskou naar de Turkse badplaats Antalya en weer terug. Dat gebeurt met precies hetzelfde toestel dat ook veelvuldig wordt ingezet vanaf Schiphol en Rotterdam Airport.

Deel op XDeel op Linkedin

Gevraagd om een reactie ontduikt ene Anouk op het officiële X-account van Corendon de verantwoordelijkheid door te suggereren dat “de Nederlandse holding” niet deze vlucht uitvoert.

De bewuste vluchten worden uitgevoerd met de Boeing 737 Max 8, geregistreerd op naam van Corendon Airlines met registratienummer TC-MKG. Het toestel landde gisteren nog op Rotterdam Airport en werd twee dagen eerder gesignaleerd in Moskou. Ook op 8 april landde het toestel in de Russische hoofdstad om een dag later richting Turkije te vertrekken. De bewuste 737 haalt regelmatig vakantievierders op in Amsterdam.

Geen applaus
Op X oogst Corendon geen applaus voor de Russische vakantievluchten. “Ook jullie Turkse airline is uiteindelijk gewoon onderdeel van de Nederlandse Corendon Holiday Group en de E. Uslu Holding B.V. Jullie kunnen je niet verschuilen achter statutaire details, uiteindelijk is de merknaam Corendon één geheel”, aldus een tweet.

“Het is maar net wat Corendon uitkomt”, aldus een zichzelf digitale vliegtuigspotter noemende tweep. “Als je geld terug wilt, sorry andere maatschappij. Vragen over Rusland en Iran, ander bedrijf. Maar als ze pakketreizen verkopen zeggen ze ‘drie eigen vliegtuigmaatschappijen’.”

“Het gaat bij jullie nooit om principes. Voor mij dan ook nooit Corendon”, aldus een volgende reactie.

Oud-staatssecretaris
Uit een artikel op Wikipedia blijkt dat de Turkse tak van Corendon inderdaad valt onder de Corendon Holding in Badhoevedorp. Van die holding is oud-staatssecretaris Gunay Usla (D66) de baas.

Usla zegde eind vorig jaar haar functie in de regering op om chief executive officer van Corendon te worden. Ze was zo’n twee jaar verantwoordelijk voor Cultuur en Media in het vierde kabinet Rutte en volgde reisveteraan Steven van der Heijden op.

“Corendon neemt het niet zo nauw met die Russische sancties en de oorlog. Het bedrijf vliegt op grote schaal Russen naar Turkije. Ze ontwijken de sancties met een smerig trucje, door alleen toestellen te gebruiken die in Turkije zijn geregistreerd”, aldus een tweep.

Het is SchipholWatch niet bekend of Corendon met deze vluchten de opgelegde sancties illegaal omzeilt of dat de firma regels overtreedt met de Russenvluchten. Wel is duidelijk dat hier morele grenzen ver worden overschreden.

Update 15 april 2024 om 11:00 uur
Vandaag ontvingen wij een mailtje waarin de woordvoerder van Corendon het volgende meedeelt:

Ik zie dat jullie een artikel hebben geplaatst over vluchten van Corendon International Airlines tussen Turkije en Rusland. Er staat echter verkeerde informatie in het bericht.

Het gaat niet om activiteiten van ‘de Nederlandse holding’, maar om activiteiten van het Turkse bedrijf Corendon International Airlines (CAI). Dat is een volledig losstaande, Turkse onderneming; het valt niet onder dezelfde holding, er is geen enkele verbinding op managementniveau. Het is kortom een ander bedrijf. Corendon Nederland koopt daar inderdaad stoelen in en ze voeren soms vluchten voor ons uit, net zoals we bij TUI, KLM en Turkish Airlines stoelen inkopen.

Conform Turkse wet- en regelgeving, waar CAI aan is gehouden, is het Turkse maatschappijen toegestaan om vluchten uit te voeren tussen Turkije en Rusland. Dat doet CAI sinds 2005. Daardoor is het mogelijk dat een toestel de ene dag in Moskou is en een paar dagen later in Nederland. Ik vermoed dat dit voor wel meer airlines geldt die nog naar Rusland mogen vliegen.

Corendon Dutch Airlines (CND) houdt zich vanzelfsprekend aan alle Europese wet- en regelgeving, inclusief sancties richting Rusland. Wij vliegen daarom ook niet naar Rusland. En voor de goede orde: ik werk voor Corendon Nederland, niet voor de Turkse airline.

Vriendelijke verzoek dus om het artikel aan te passen of te verwijderen.

Bij deze.

Update 16 april 2024 om 09:00 uur
In het maatschappelijk jaarverslag van Corendon vonden we vanochtend de volgende passage. Hier wordt de Turkse firma toch overduidelijk een zusterbedrijf genoemd.

En op de eigen website vinden we nog een paragraaf die enigszins ingaat tegen de verklaring van de woordvoerder.

Update 16 april 2024 om 21:45 uur
Steeds meer media berichten over de dienstverlening van Corendon aan de Russen: NRC, Volkskrant, GeenStijl (nu offline), Joop, Welingelichte Kringen, MSN (wordt vervolgd).

Update 17 april 2024 om 20:30 uur
Dit artikel blijft zich maar ontwikkelen. Zojuist maakte RTL Nieuws bekend dat VVD, NSC, CDA en GroenLinks-PvdA willen weten hoe Corendon ongestraft Russenvluchten kan organiseren. “Moreel onjuist.”

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 1816

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Geen corendon voor mij

    Geweldig speurwerk SW!! Overgenomen door bijna alle media. Zo terecht, want dit gebrek aan moreel kompas mag worden gezien door de hele wereld.

    5
  2. Geert

    Het artikel gelezen wat Maaike aanstipte,overal in de industrie is de CO2 uitstoot gedaald behalve bij de luchtvaart.Iedereen doet er wat aan maar “wij niet,want wij zijn God en we worden beschermd”.,als iets nu wel duidelijke is dan is het deze corruptie.Schonere toestellen en meer vliegen dus stillere vliegtuigen en ook weer meer vliegen dus constant lawaai,dat is ook de verkeerde kant op.
    En wat Corendon doet is niet fraai en gaat alleen maar om geld terwijl de belastingbetaler miljarden kwijt is aan Oekraïne.

    18
  3. Ron Lameijn

    Goed waardeloos van corendon , moeten ze direct verbieden om hier nog te vliegen in Holland zijn dus niet te vertrouwen die directie

    9
  4. Wilfried

    Zo oneindig veel misstanden in deze luchtvaartsector die hier (op deze website) haarfijn en op een uiterst deskundige wijze glashelder uiteen wordt gezet. En toch laat de mainstream media maar het topje van de ijsberg los in de brede mediakanalen. Dat moet ergens door komen. Toch censuur? Toch bang voor economische belangen? Vriendjespolitiek? Het begint langzaam aan wel op te vallen.

    46
  5. Jonathan de B

    Waarschijnlijk komt er uit Den Haag helemaal geen reactie.
    Met zoals met de olie tankers die net buiten de douane water bij Vlissingen olie van of naar Rusland aan het over pompen zijn.
    Ik zou zeggen meteen aan de ketting die toestellen en vaartuigen.
    Bij opbod verkopen en de opbrengst naar de financiering van wapens voor Oekraïne.

    70
  6. HansB

    De vliegindustrie overschrijdt aan de lopende band morele grenzen, op diverse terreinen. Ben benieuwd wat “Den Haag” hierop te zeggen heeft.

    57
  7. Oud staatssecretaris

    En dat voor een bedrijf waar een Nederlands oud-bewindspersoon de scepter zwaait.

    Overigens leert de beschikbare informatie inderdaad dat er meerdere toestellen van Corendon worden ingezet op verschillende routes van Turkije naar Rusland.

    Ook al heeft dit weinig met Schiphol te maken.

    41

Geef een reactie

Translate