Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Wetenschap

Proeffabriek kunstkerosine weet niet waar stroom vandaan moet komen

foto: Free-Photos via Pixabay

Deze week maakte wethouder Victor Everhardt (D66) van de Gemeente Amsterdam trots bekend te investeren in een nog te bouwen proeffabriek voor kunstkerosine in het havengebied. De productie van deze brandstof kost heel veel elektriciteit, maar het bedrijf weet nog niet waar die vandaan moet komen.

De proeffabriek is vooralsnog een samenwerking tussen energieproducent SkyNRG, KLM, Schiphol en het Amsterdamse havenbedrijf.

Desgevraagd meldt de onderneming dat de herkomst van de benodigde energie “een van de puzzelstukjes is die we aan het onderzoeken zijn”.

Onlangs werd door SkyNRG bekendgemaakt dat voor een jaarlijkse productie van 30.000 ton kunstkerosine een elektrisch vermogen nodig is van om en nabij de 150 megawatt. Voor de geplande 50.000 ton in Amsterdam betekent dit omgerekend een vermogen van 250 megawatt.

Ter illustratie: de inmiddels gesloten Hemcentrale had een maximaal vermogen van 450 megawatt. Voor de proeffabriek, die volgens planning slechts één procent van de op Schiphol getankte kerosine gaat leveren, is dus meer dan een halve Hemcentrale aan elektrisch vermogen nodig.

De zo aan te maken kunstkerosine is precies genoeg voor één dagelijks retourtje naar New York, één van de gemiddeld 700 vluchten die Schiphol per dag faciliteert.
Tekst gaat verder na het kader

Driekwart van de energie weggegooid
Uit de cijfers van SkyNRG kan worden berekend wat het energetisch rendement is bij de productie van kunstkerosine: Er wordt straks 50.000 ton geproduceerd met een energieinhoud van 43 megajoule per kilogram (cijfer van normale kerosine). In totaal wordt er ieder jaar kerosine gemaakt met een energieinhoud van 2,155 miljard megajoule. De elektriciteitsproductie van 250 megawatt levert per jaar 7,884 miljard megajoule op. Het (gehoopte) rendement van de fabriek is dan 27 procent. Van alle opgewekte energie wordt bijna driekwart ‘weggegooid’, waarschijnlijk omgezet in laagwaardige warmte met weinig nuttige toepassingen.

Maar kunstkerosine maken met fossiel gemaakte elektriciteit is natuurlijk onzinnig, dus zullen de samenwerkende partners moeten kiezen voor groene stroom. De goedkoopste oplossing is dan een windmolenpark.

Eén windmolen van de nieuwste generatie is ongeveer 250 meter hoog, levert gemiddeld 10 megawatt aan vermogen en kost 3 miljoen euro.

25 windmolens nodig
Voor de kunstkerosinefabriek zijn dan 25 van die giga-molens noodzakelijk. Geschatte investering: 75 miljoen euro – bovenop de kosten van de fabriek zelf.

Een andere optie is om de samenleving te laten opdraaien voor die investering en gewoon een leveringscontract voor groene stroom af te spreken met een groot energiebedrijf.

Als deze optie wordt gekozen gaat de groene stroom die voor de kunstkerosine nodig is verloren voor de maatschappij. Er kunnen dan geen woningen of fabrieken meer profiteren van het milieuvriendelijke alternatief.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 55

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Of je die kerosine nu uit aardolie haalt of op een zgn. milieuvriendelijke manier produceert, als vliegtuigbrandstof draagt het toch bij aan de toename van CO2 in de atmosfeer. Het enige voordeel zit dus, als het er al is, in een eventuele besparing in uitstoot tijdens de productie. Hoe groot zou dit dan zijn?

  2. Jo Ploumen

    Het begrip “energie rendement” lijkt mij zeer nuttig om al of niet over projecten
    enthousiast te worden. Met 27 % energierendement zou ik zeggen: zoek andere
    routes!

Geef een reactie

Translate