Bewoners tegen uitbreiding van Schiphol op de huidige locatie

Exclusief

SkyNRG: 50 kerncentrales nodig om Schiphol op gang te houden

Om Schiphol volledig te laten draaien op synthetische kerosine zou Nederland 50 kerncentrales moeten bouwen (foto: Dirk Rabe via Pixabay)

SkyNRG is producent van ‘duurzame kerosine’. Een van de paden die wordt bewandeld, is die van de kerosine uit frituurvet. Een ander pad is het brouwen van synthetische kerosine. Een van onze volgers wilde graag weten hoe dat precies in zijn werk gaat.

Hij stuurde een aantal prangende vragen aan het bedrijf dat in Delfzijl een proeffabriek exploiteert waarin frituurvet wordt omgebouwd tot brandstof voor KLM. Deze vliegtuigexploitant mengt de ‘biokerosine’ op sommige vluchten in een verhouding van ongeveer één op duizend bij de fossiele kerosine.

Synthetische kerosine is een ander verhaal. SkyNRG werkt aan een proces om in de toekomst CO2 uit de lucht te destilleren om deze vervolgens in een zeer energieintensief proces te combineren met water (H2O). Zo hoopt de onderneming een koolwaterstofcombinatie te fabriceren die in voldoende mate lijkt op echte kerosine.

Geen extra energie
Gratis energie bestaat niet, het proces van SkyNRG levert dan ook geen nieuwe energie op, maar zet eerder opgewekte energie om in een brandbare vloeistof voor vliegtuigmotoren.

In kleinschalige laboratoria worden rendementen gehaald van maximaal zo’n 25 procent in dit proces. Dat betekent dat voor iedere 100 kilowattuur elektrische energie die wordt gebruikt in dit proces er vloeibare brandstof met een energiewaarde van 25 kilowattuur kan worden geproduceerd.

Nogal een omweg, horen we u zeggen. Dat klopt, maar synthetische kerosine heeft het voordeel dat het lang niet zoveel weegt als het energetisch equivalent aan accu’s. Anders gezegd: de kunstmatige kerosine kan worden toegepast in vliegtuigen waarvoor batterijen véél te zwaar zijn.

Intrigerend
Het is een intrigerende gedachte. De kunstmatige kerosine is weliswaar geschikt voor gebruik in vliegtuigen, maar het kost ontzettend veel energie om die vloeibare materie te maken.

Onze lezer Alfred vroeg zich af hoe het precies zat met dat proces en stelde een paar vragen aan het innovatieve SkyNRG. Zo wilde hij weten hoeveel energie nodig was om een liter van dat magische spul te maken.

“Voor een fabriek van 30.000 ton per jaar, heb je ongeveer 150 megawatt aan vermogen nodig”, aldus een zegsman van het bedrijf in een e-mail die ingezien is door SchipholWatch. Dat werd dus even rekenen voor Alfred.

Borssele
De kerncentrale van Borssele heeft een vermogen van 480 megawatt. Voor de 30.000 ton van SkyNRG is dus ongeveer één derde kernreactor nodig.

En hoever komen we met die 30.000 ton kunstmatige kerosine, vroeg de lezer vervolgens aan SkyNRG. Wat is de jaarlijkse behoefte aan kerosine van Schiphol, zo wilde hij weten.

“Op Schiphol is ieder jaar 4 miljoen ton kerosine nodig”, zei de goedwillende woordvoerder.

Wacht even, dacht lezer Alfred. Vier miljoen ton is ruim 130 keer zoveel als de 30.000 ton waarvoor al een flink deel van de capaciteit van een kerncentrale nodig is. Voor de noden van Schiphol zijn dus bijna 50 kerncentrales als in Borssele noodzakelijk.

Let wel: het zijn niet de bevindingen van onszelf of van onze lezer. Het zijn de eerlijke antwoorden van een officiële woordvoerder van hightech-firma SkyNRG.

Het zoveelste luchtkasteel
Alfred denkt er inmiddels het zijne van en trekt zijn conclusie: synthetische kerosine is het zoveelste luchtkasteel van de vliegindustrie. De zoveelste truc om onwetende burgers en politici voor de gek te houden en verder niets te hoeven doen aan het probleem van vervuiling en klimaatverandering.

Wie dan leeft, die dan zorgt. Tegen de tijd dat iedereen doorheeft geschiphold te zijn, is de luchtvaartindustrie alweer jaren geen strobreed in de weg gelegd om door te gaan op het aloude pad van groei, vervuiling en klimaatverandering.

Eerder schreven wij over de enorme investeringskosten van synthetische kerosine uit zonnecellen. Grofweg zou voor Schiphol alleen 1.600 km2 aan zonneweiden nodig zijn. Dat vergt 500 miljard euro aan investeringen.

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.6 / 5. Aantal stemmen: 52

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Wim Schermer

    Schiphol ‘duurzame kerosine’?
    Schiphol gaat via het bedrijf Synkero jaarlijks 50.000 ton duurzame synthetische kerosine maken. Ze spreken zelf van ‘Futureproof aviation’.
    Dat lijkt heel mooi, maar is dat ook zo? We hebben onze twijfels omdat we weten dat het rendement van elektrolyse voor het maken van de benodigde waterstof schrikbarend laag is. We rekenen er even aan.

    Om synthetische kerosine te maken is veel groene waterstof nodig. Die waterstof moet gemaakt worden met stroom uit duurzame bronnen als zon en wind. Volgens een woordvoerder van SKYNRG, een producent van synthetische kerosine, is er een electrolyser nodig van 250 MW nodig om die 50.000 ton per jaar te maken.

    Een electrolyser van 250 MW verbruikt per jaar 250 * 1000 * 24 * 365 is 2.190.000.000 kWh elektriciteit.
    Per kg waterstof is dat 43,8 kWh. Dit kan niet kloppen. Het PBL, Plan Bureau voor de Leefomgeving, heeft uitgerekend dat een kg groene waterstof maken 58,1 kWh kost. Daar rekenen we mee verder. We vergeten even alle andere noodzakelijke processen als o.m. het uit de lucht halen van CO2. Er zijn zeven processtappen nodig om uiteindelijk uit waterstof en CO2 synthetische kerosine te maken. Daarvoor is heel veel energie nodig die we nu even terzijde laten.

    Zoals gebruikelijk gaan alle producenten van waterstof ervan uit dat ze de noodzakelijke groene productie, dus van de windmolens en de zonneparken, niet zelf ter hand gaan nemen. De elektriciteit komt dus van bestaande windparken.

    Met maar 20% duurzame elektriciteit op het net ontstaat dan de situatie dat het van het net verdwijnen van 2,19 miljard kWh tot gevolg heeft dat die 2,19 miljard kWh door gas- en kolencentrales wordt opgewekt. De huidige grijze elektriciteitsmix levert per kWh een uitstoot op van 556 gram CO2 op.

    De extra CO2 uitstoot door deze verdringing naar fossiele opwekking wordt dan 2,19 miljard x 0,556 kg is 1.217.640.000 kg ofwel 1,2 miljard kg extra CO2 uitstoot.

    Die 1,2 miljard kg extra CO2 uitstoot moet je afzetten tegen de besparing die 50 miljoen kg fossiele kerosine op gaat leveren. Een liter fossiele kerosine zorgt nu voor een uitstoot van 3.202 gram CO2. Per kg is dat 3.362 gram. 50 miljoen kg fossiele kerosine levert dus een besparing van 168.100.000 kilo CO2 op.

    We gaan ervan uit dat synthetische kerosine geen enkele uitstoot kent. Er wordt immers CO2 uit de lucht gehaald. Maar wat schiet het milieu er nou mee op om een extreem klein deel, in het geval van de plannen van Schiphol gaat het om 1% van de totale hoeveel kerosine, te vervangen door synthetische kerosine.

    De som is eenvoudig, het resultaat schokkend. Het produceren van 50.000 ton synthetische kerosine levert door verdringing naar fossiele opwekking 1,2 miljard kg CO2 uitstoot op. We rekenden al uit dat de besparing aan CO2 uitstoot door synthetische kerosine 168,1 miljoen kilo bedraagt.

    Per saldo ontstaat er door de synthetische kerosine 1.217.640.000 min 168.100.000 is 1.049.540.000 meer CO2 uitstoot. Ruim een miljard kilo meer CO2 uitstoot.
    De gemeente Amsterdam zorgt er met zijn investering van een kwart miljoen euro dus mede voor dat er een miljard kilo extra CO2 uitstoot bijkomt.
    Zou de gemeente dit weten? Wij vrezen van niet.

    Tenslotte nog even over de kosten. Om een 250MW electrolyser continue te voeden is er 500 MW aan duurzame energie nodig. Dat zijn 63 windturbines van 8 MW die ieder 14 miljoen euro kosten. Totaal 882 miljoen euro.
Daarnaast zijn er forse electrolysers nodig. 250 MW continue vraagt een investering van 1.900 euro per te verwerken kWh (bron PBL). 250*1000*1.900 is 475 miljoen euro.
    Totaal is er dus 1,36 miljard euro nodig om de energie op te wekken en er waterstof van te maken.

    Vind u fouten of verkeerde aannames in mijn berekeningen, laat het weten.

    Wim Schermer
    waterstofgate.nl

  2. Het ketenrendement van Power to Liquid – omzettingen in professionele inrichtingen bedraagt ongeveer 50%, aldus een recente TNO-studie (zie http://www.bjmgerard.nl/?p=13623 ) , en vooralsnog kan synthetische kerosine maar tot 50% bijgemengd worden, dus Alfred Blokhuis zit een factor vier te hoog met zijn schattingen. Het rendement van biokerosine kan overigens een stuk hoger liggen.

    Maar dat neemt niet weg dat het inderdaad ook bij een juiste schatting nog steeds erg veel is. Dat is overigens al veel langer bekend. Voor Schiphol heeft Kalavasta er al in 2018 aan gerekend ( http://www.bjmgerard.nl/?p=6723 ). Blokhuis onthult hier geen geheim , maar maakt de informatie wel in bredere kring op pakkende wijze bekend.

    Nu hangt het er, zoals wel vaker, vanaf wat men als opdracht formuleert.
    Als de opdracht zou zijn om ongebreidelde groei van het aantal vliegbewegingen op Schiphol te faciliteren met bio- en synthetische kerosine, zal dat zeker niet lukken, tenzij de algehele mondiale energetische infrastructuur op zijn kop gezet wordt en de woestijngebieden dat nieuwe goud gaan leveren. Dat zal inderdaad niet gauw in die mate gebeuren en dan nog zou men er eerst aan moeten gaan rekenen.
    Als de opdracht is om een gekrompen luchtvaart per reizigerskilometer met minder luchtvervuiling en met minder klimaatschade te laten functioneren, kunnen bio- en synthetische kerosine wel degelijk een goede rol spelen. Zelfs als de meest vergaande eis van de omwonenden van Schiphol bewaarheid zou worden, blijven er altijd nog ca 300.000 vliegbewegingen over. Er is niets mis mee om de klimaat- en milieugevolgen daarvan terug te dringen.

  3. Frank Goppel

    Fantastisch resultaat van SkyNRG. Petje af. Hiermee blijft luchtverkeer in de toekomst mogelijk met minder schade voor de planeet per gevlogen mijl.
    Circulaire inzet van CO2 met de inzet van SkyNRG is prijzenswaardig alleen jammer dat het vliegverkeer de CO2 juist daar uitstoot waar je het nou net niet wilt hebben (bovenste luchtlagen) en we ook nog niet af zijn van dampvorming als bijdrage aan de sluierbewolking die afkoeling van de planeet belemmert.

    Het feit dat je de energiebehoefte van het luchtverkeer vanaf Schiphol uit kan drukken in equivalenten van meerdere kerncentrales geeft aan dat deze oplossing duur is en waarschijnlijk ook in de toekomst duur zal blijven.
    Vooral voor de luchtvaartbranche want die is nog helemaal niet gewend aan deze prijsniveau’s.
    Dus allereerst kerosineprijzen omhoog door accijnsheffing en invoeren BTW om zo meteen de overstap naar synthetische kerosine niet al te hoog uit laten vallen.

    Trouwens een realistischer kostenstructuur in deze uitgemergelde en veelgeplaagde bedrijfstak biedt op termijn zicht op betere marges waarmee serieuze luchtvaartbedrijven in staat gesteld worden om planeetvriendelijker te produceren en zich in de toekomst geheel te kunnen richten op een duurzame en dus maatschappelijk verantwoordelijke dienstverlening.

  4. Jan Rooijakkers

    super analyse en zeer pakkend verwoord

Geef een reactie

Translate