'Zonder participatie permanente confrontatie'

“Zonder permanente participatie wordt het permanente confrontatie en zal er geen rust komen in de luchtvaartpolder, niet in de lucht en niet op de grond.” Dit concludeert de bewonersdelegatie in de Omgevingsraad Schiphol (ORS) vandaag naar aanleiding van recente ontwikkelingen in het Schiphol-overleg.

Schiphol
Foto: Tim van der Wiel via Unsplash

De bewoners hekelen de gang van zaken in het participatieproces. “Uit de hoorzitting in 2018 in de Tweede Kamer is gebleken dat er het nodige aan schort: bevoegdheidsverdeling, functiescheiding, onafhankelijkheid, het nakomen van afspraken. Zelfs de baas van Schiphol geeft aan dat hij geen instrumenten heeft om zijn afspraken na te komen. Er moet eerst helderheid komen over de noodzakelijke verbeteringen in de governance voordat de evaluatie van de ORS van worden afgerond”, aldus het bericht.

“Het Aldersakkoord uit 2008 is in 2015 geactualiseerd en dus niet – zoals vaak ten onrechte wordt beweerd – achterhaald. De akkoorden zijn helder wat de ambitie betreft: ontwikkeling in balans met de omgeving. De afspraken zijn echter onvoldoende concreet geformuleerd en om allerlei redenen niet uitgevoerd. Er is veel tijd verspild aan uitleg en interpretatie van de afspraken.”

Sector en ministerie in gebreke gebleven
“Zowel sector als ministerie zijn in gebreke gebleven belangrijke elementen uit het akkoord precies en handhaafbaar uit te werken. We hebben het dan onder meer over de selectiviteit, het 50/50-beginsel, nachtvluchten en de hinderbeperking.”

“Er is dus geen sprake van het falen van de ORS. Het is nu wel zaak om gezamenlijk de condities voor het functioneren van ORS te verbeteren. Dat is ook hoognodig om het geschonden vertrouwen te herstellen. De periode tot 2023 dient te worden benut voor een breed gedragen nieuw luchtvaartakkoord.”

ORS zet vraagtekens bij de ronde van Schiphol-baas Dick Benschop langs allerlei individuele gemeenten in de regio. “De uitkomst van die consultatieronde moeten conform de wettelijke taak door de ORS worden getoetst op uitvoerbaarheid en prioritering. Dat luistert nauw omdat er al snel sprake is van het waterbed-effect, waardoor hinderbeperking voor de ene gemeente uitmondt in grotere hinder voor een andere gemeente.”

Geen reden voor verdere groei
Er bestaat volgens de bewonersdelegatie geen reden voor groei voorbij het huidige plafond. De ORS is met een meerderheidsadvies gekomen, gedragen door bewoners, lokale en regionale bestuurders én milieubeschermers, waarin gevraagd wordt een pas op de plaats te maken. “Groei staat haaks op de maatschappelijke consultatie die ORS eind 2018 heeft uitgevoerd. Bovendien is sprake van een duidelijke kentering in de publieke opinie, twee derde van de bevolking wil geen groei van de luchtvaart meer.”

Begin 2019 heeft Schiphol samen met de luchtvaartsector het overleg over de ontwikkelingen na 2020 opgeblazen. Het vliegveld wilde immers groeigaranties zonder harde beloften en weigerde de achterstallige hinderbeperking in te halen. “Extra wrang is dat de enige niet-boterzachte toezegging – de vermindering met 3000 nachtvluchten – juist een van de geschonden afspraken is.”

SATL en BTV ook al uit overleg
Recentelijk stapten ook al de twee belangrijke omwonendenclubs SATL (Lelystad) en BTV (Zestienhoven) op bij het overleg over de nieuwe Luchtvaartnota. Hen werd geweigerd een eigen verklaring voor te lezen en in te brengen. Ze constateerden dat het overleg slechts een toneelstukje was met één mogelijke uitkomst, te weten groei. Ook werd de inbreng van de twee verenigingen grotendeels uit de notulen van het overleg geschrapt.

7 antwoorden op “'Zonder participatie permanente confrontatie'”

  1. @RobertBuick This is complete BS. Residents like us are treated here like children. We can talk in all kinds of structures, but our input is completely neglegted. Even if we discover serious faults in airport calculations, they don’t care. They only want to talk about growth, if someone suggests to also talk about shrinking the airport, he/she is removed from discussions. Please do mind: Schiphol Airport is nearly fully state-owned. Please use Google Translate to read a few publications on this website, like:
    https://schipholwatch.nl/2019/12/04/schiphol-pleegt-fraude-met-mer/
    https://schipholwatch.nl/2019/12/01/ambtenaren-amsterdam-verlengstuk-van-schiphol/
    https://schipholwatch.nl/2019/11/27/ministerie-blokkeert-overleg-met-omwonenden/
    https://schipholwatch.nl/2019/11/26/schiphol-baas-benschop-weigert-rapport-te-ontvangen/
    https://schipholwatch.nl/2019/11/25/woedende-actiegroepen-eisen-correcte-informatie-voor-tweede-kamer/
    And on and on and on…

  2. De snelle toename van het aantal patiënten dat door hersenziekten ernstig in de problemen komt en niet meer zelfstandig kan functioneren is een gevolg van de sterke luchtvervuiling. Met de uitstoot van ultrafijnstof worden longen en hersenen aangetast. Daardoor ontstaat de rampzalige toestand.
    Ruchtbaarheid geven aan deze verwoestende praktijk stuit op censuur van de luchtvaartsector, waarvan de belangen met kracht/geweld worden behartigd door het Ministerie en Premier Rutte, de opperminister van Infrastructuur.
    Er is sprake van een snelgroeiende ramp. Het doodzwijgen maakt deel uit van de neoliberale werkwijze.
    Dommer bestaat niet.

  3. Dank Schipholwatch voor de publicatie van ORS bewoners. Zelf ben ik vanaf 1990 actief in het Schipholdossier. Sinds 2002 Voorzitter http://www.stichtingSWAB.nl ORS kiesman,
    Al sinds 1990 (en eerder!) weet de Luchtvaartsector , met steun van het Ministerie van IenW maar 1 doelstelling te realiseren: Manipulaties, sjoemelberekeningen en nu ook pure oplichterij hun doel te bereiken . Het artikel met het interview met Matt Poelmans is de GEHELE waarheid . Een aanfluiting voor Nederland als RECHTSTAAT. WE PIKKEN HET NIET MEER . ACTIE SVP

    Jan Griese Vz http://www.stichtingSWAB , ORS KIESMAN Tel 0297-582336

  4. Dank Schipholwatch voor de publicatie van ORS bewoners. Zelf ben ik vanaf 1990 actief in het Schipholdossier. Sinds 2002 Voorzitter http://www.stichtingSWAB.nl ORS kiesman,
    Al sinds 1990 (en eerder!) weet de Luchtvaartsector , met steun van het Ministerie van IenW maar 1 doelstelling te realiseren: Manipulaties, sjoemelberekeningen en nu ook pure oplichterij hun doel te bereiken . Het artikel met het interview met Matt Poelmans
    is de GEHELE waarheid . Een aanfluiting voor Nederland als RECHTSTAAT. WE PIKKEN HET NIET MEER . ACTIE SVP

    Jan Griese Vz http://www.stichtingSWAB , ORS KIESMAN Tel 0297-582336

  5. As someone who suffers Heathrow and attends their Heathrow Community Noise Forum, they have produced a document, ‘Environmentally Managed Growth’ https://aec.heathrowconsultation.com/wp-content/uploads/sites/5/2019/06/Environmentally-Managed-Growth.pdf (page 15) and refer to Alders and its successor ‘The Schiphol Environment Council’ and cite it is ‘a good example of how local stakeholders can be empowered to hold the airport to account’. How would you respond to that citation?

  6. Inderdaad “ een toneelstukje met slechts een uitkomst: groei”
    Stop met dat toneelstukje.
    Tijd voor actie.
    Greenpeace start hiermee met protestival op Schiphol.
    Permanente confrontatie.
    We zijn uitgepraat met die leugenaars.

    1. Alwéér die partij met die grote V van Vrijheid in de naam..
      Die namens gemeente Haarlemmermeer de Vrijheid om te spreken van een paar menselijke stemmen inperkt en doorgaat met vechten voor nog meer Vrijheid om nog meer vluchten en nog meer klimaatschade, uitputting van hulpbronnen en meer vliegherrie en gezondheidsschade te veroorzaken. Wie zijn de terroristen die ons bedreigen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *