Getting your Trinity Audio player ready... |
In de afgelopen drie jaar zijn er op de website vliegherrie.nl ruim 435.000 meldingen van overlast door vliegverkeer geregistreerd. Maar wie leest die allemaal en wat zijn de conclusies die volgen uit al die persoonlijke berichten?
Voor de vliegindustrie is de website een ware nachtmerrie. Het openbaar publiceren van meldingen door omwonenden gaat rechtstreeks in tegen alle tactieken die de sector inzet om de publieke discussie over overlast en vervuiling te ontlopen. Het liefst vermijdt men iedere kritiek of aandacht voor het onderwerp.
Maar ruim 400.000 losse meldingen zijn voor niemand te overzien, zeker niet als er op sommige dagen meer dan duizend nieuwe meldingen bijkomen. Het zoeken was naar een methode om niet alleen iets met de statistieken van de site te doen, maar ook met de inhoud. Hoe kan uit de enorme massa aan meldingen een totaalbeeld worden gedestilleerd?
Overleg met inspectie
In eerder overleg met de Inspectie Leefomgeving & Transport opperde SchipholWatch de inzet van kunstmatige intelligentie (AI, articial intelligence) om de meldingen toegankelijk en bevraagbaar te maken. Samen met een bedrijf dat zich specialiseert in AI werd een onderzoeksvoorstel ingediend, maar dit werd afgewezen omdat de inspectie zelf al beschikt over een afdeling die zich bezighoudt met AI.
ILT vroeg daarom de geanonimiseerde meldingen toe te sturen, zodat specialisten ermee aan de slag konden gaan. De data is in februari van dit jaar opgestuurd, maar daarna werd het doodstil. Ondanks herhaald informeren werd er van de inspectie niets meer vernomen.
Dan maar zelf doen
Daarom heeft SchipholWatch nu zelf het initiatief genomen om met behulp van AI-experts de site vliegherrie.nl te analyseren en samen te vatten. Daarvoor is een tool ingezet van Google – NotebookLM. Daarin kan eenvoudig het webadres van de site worden ingevoerd. Vervolgens is het mogelijk alle denkbare vragen te stellen over de site en de meldingen.
De resultaten zijn niet per se verrassend, maar geven een goed inzicht in de problematiek van omwonenden van vliegvelden.
Na analyse van de – op het moment van schrijven – 435.000 meldingen blijkt veruit de meest genoemde klacht de geluidsoverlast te zijn. Mensen beschrijven het geluid als “ongelooflijk”, “afschuwelijk” of “stressvol”. Ze ervaren het geluid als storend tijdens dagelijkse activiteiten als telefoneren, tv-kijken of tijdens de vrije tijd.
Melders blijken zich ook te storen aan de hoge frequentie van vluchten, met vliegtuigen die “continu” en “de hele dag” overkomen. Het versterkt de overlast die zij toch al ervaren vanwege de herrie.
Gevoelens van gevaar door laagvliegen
Ook de geringe vlieghoogte blijkt een grote bron van ergernis. Laag vliegen wordt als bijzonder storend ervaren. Behalve meer geluidsoverlast creëert het een sterk gevoel van onveiligheid bij veel mensen.
De Aalsmeerbaan is op vliegherrie.nl de meest genoemde startbaan van Schiphol. Mensen klagen over de veelvoudige inzet van deze baan, ondanks de nabijheid van veel woonkernen.
In de tijd blijken steeds meer mensen zich zorgen te maken over de vieze uitstoot van het vliegverkeer. Nauw daarmee samen hangen gemelde gezondheidsklachten.
Impact op gezondheid reëel
Mensen hebben onder meer last van stress, concentratieverlies, beklemming en hartkloppingen als gevolg van de herrie. Gezien het grote aantal klachten hierover is de kans groot dat de negatieve impact op de gezondheid een reëel gegeven is. Het zou een indicatie kunnen zijn voor onder meer GGD’s en het ministerie van Volksgezondheid om de risico’s nauwgezet in de gaten te houden.
Van een andere orde, maar niet onbelangrijk, is het feit dat mensen het vertrouwen verliezen in de autoriteiten. Zij uiten hun frustratie op het gebrek aan respons vanuit onder meer Schiphol, de luchtverkeersleiding, de ministeries van Infrastructuur en Volksgezondheid en vanuit BAS. Melders voelen zich niet gehoord, ervaren een gebrek aan empathie en hebben te weinig invloed op de besluitvorming.
Omwonenden blijken vooral de luchtverkeersleiding te wantrouwen. Zo heerst er veel scepsis over de inzet van bepaalde startbanen als gevolg van weersomstandigheden – vaak gebruikt als motivatie om een baan in te zetten. Mensen spreken het vermoeden uit dat er vaak andere factoren een rol spelen in het baangebruik, maar dat de verkeersleiding daarover niet eerlijk is.
Gebrek aan openheid en eerlijkheid
Uit tal van meldingen spreekt het verlangen naar meer openheid en eerlijkheid. Overheid én vliegindustrie dienen zich bewuster te worden van de impact van vliegherrie en moeten deze niet bagatelliseren. Veelvuldig vliegverkeer heeft vergaande negatieve effecten op het welzijn van de mensen.
Een trendmatige analyse van de meldingen bewijst dat het draagvlak voor de luchtvaart zich in een neergaande spiraal bevindt. Er is – uitgezet in de tijd sinds de start van vliegherrie.nl – sprake van toenemende overlast, een groeiend wantrouwen jegens de autoriteiten en een stijgende bezorgdheid over de eigen gezondheid.
Het zijn alle drie trends die ongunstig zijn voor het maatschappelijk draagvlak en die steun voor het gevoerde luchtvaartbeleid ondermijnen.
Zelf aan de slag?
Geïnteresseerden kunnen de meldingen van vliegherrie.nl zelf bevragen door naar Google’s NotebookLM te gaan, te kiezen voor ‘Try NotebookLM’ en vervolgens een nieuw notebook aan te maken. Kies vervolgens ‘Bron toevoegen’ en geef daarin als bron de URL van de website (https://vliegherrie.nl) in. Na enkele seconden krijgt u een samenvatting te zien, evenals suggesties voor interessante vragen. Ook kunt u dan uw eigen vragen stellen.


froeppp
1 persoon vliegt en terroriseert miljoenen medeburgers onderweg. En doet dit heen en terug. Sallandse heuvelrug is schitterend landschap al miljoenen jaren. Wordt nu dag in dag uit verkracht door aanzwellend en wegsterfend opdringerig gierend klote lawaai! @nacoronagaanwehetandersdoen
Geert
Misschien is het de Koning zelf wel, alleen of met…..
ad
Heel mooi werk SW, die analyse van de meldingen op vliegherrie.nl. Ik ben benieuwd wat onderzoekers in die 435.000 (+) meldingen nog meer aan interessants kunnen ontdekken.
@Dirk en Mike. Klopt dat sportpark Legmeer voor niks anders kan worden bestemd. Ook al kunnen ze de trainer niet verstaan door de vliegherrie, die kinderen kunnen niet kiezen want geen ander sportveld.
Gemeente Uithoorn was trouwens van plan nog meer sport naar dit Aalsmeerbaan-tracé te halen. Maar hoeraa… Ondanks de tegenwerking van deze gemeente opent volgende week 23 okt. het Legmeerbos. Alleen geschikt als ze een dag ergens anders gaan vliegen.
SLAAPVERSTORINGEN
Super idee!
Tip: Gebruik bij je meldingen een vast woord zoals SLAAPVERSTORING of SLAAPONDERBREKING.
Selectie op dat woord geeft dan goed inzicht in hoeveel mensen constant wakker worden gevlogen.
Ik gebruik bij mijn meldingen dit soort woorden al langere tijd, vele jaren van slapeloze nachten geven dan een goed inzicht van het feit dat steeds dezelfde omwonenden elke nacht hun slaap wordt afgenomen.
Niet voor niets wordt op die locaties door het ministerie zeker geen handhavingspunten ingetekend!!!
Chris
Er spelen nog grotere belangen. Een tipje van de sluier werd opgelicht, toen we het voor het eerst hadden over echte krimp. Amerika dreigde direct met een handelsoorlog (intrekken van landingsrechten) als “we” zouden krimpen. Autonomie bestaat sinds de tweede wereldoorlog alleen als we onze economische kracht precies inzetten zoals de belangen van “het westen” uitkomt. Dat liep oorspronkelijk aardig samen (wederopbouw is n.l. meer materiële welvaart) maar er ontstaat nu een gat. Namelijk 1. Als we het over welzijn willen hebben ipv welvaart 2. Als economische groei en toegang tot kapitaal alleen mogelijk is als er op korte termijn rendement wordt gestuurd ipv lange termijn investeringen.
W Lieverst
Over de Noordoostpolder vliegen zowel over Bant en Nagele vliegtuigen over – met zijn tweeën tegelijk. De één opstijgend de andere dalend. Nu zitten ze daar nog redelijk hoog maar het lawaai van 2 vliegtuigen tegelijk is een brug te ver. Ik heb dit gemeld bij het BAS.
Nu wil die Madlener de overlast van nachtvluchten gaan berekenen, nou dan weet je het wel.
Het is te hopen dat de BBB en het NSC bij hun standpunten blijven.
Jonathan de B
RTL heeft nieuws over een nachtsluiting onderzoek van Schiphol zelf:
https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5475335/schiphol-nachtvluchten-nachtrust
Duizenden mensen zouden er baat bij hebben en voornamelijk Transavia zou er onder lijden.
Ik stel voor Transavia te boycotten als voornaamste herriemaker in de nacht.
Oscar
Ik merk aan mijzelf, dat ik meldmoe ben. Al die herrie en overlast. Het is precies de tactiek van BAS. Niets wat je doet als klager heeft nut.
Jonathan de B
Gebruik de website overmijndak.nl die meldt overlast automatisch naar bas en vliegherrie voor je
Maaike
Op dit moment komen die meldingen niet bij Vliegherrie aan, helaas.
Wat kan AI nog meer?
Een volgende stap zou kunnen zijn dat AI ons helpt om een analyse te maken van alle rapporten die over Schiphol zijn verschenen, van krimp tot groei, van economische bijdrage en de krimp van de brede welvaart.
Daar zou dan vast een goede algemene conclusie uit kunnen komen, met wellicht zelfs nog wel gefundeerde suggesties voor het aantal vluchten en bestemmingen om enerzijds de boel leefbaar en gezond te houden, en anderzijds Schiphol passend te maken bij wat Nederland daadwerkelijk nodig heeft. En wellicht kan AI de beleidsmakers wel helpen om een voorzetje voor een nieuw LVB en overige regelgeving te maken!
W Lieverst
Helaas kan die AI ook de meldingen bij het BAS manipuleren ten gunste van Schiphol. Hou en vertrouw niemand, helemaal de vliegindustrie niet
Slapen en AI
Goed idee SW!
Ik mis van vriend AI wel dat velen (volwassenen en kinderen) niet een normaal aantal uren (8-12 uur) kunnen slapen en meermaals wakker gevlogen worden ‘s nachts. Wel begrijpelijk, want AI heeft geen slaap nodig ; ), maar mensen wel. Niet voldoende kunnen slapen is sterven aan een langzame dood. Vanaf 5 uur om de 1 a 2 minuten landen staat voor mij gelijk aan martelpraktijken. En dat door onze eigen overheid gefaciliteerd.
Verder neem ik aan dat er niet doorzocht kan worden op namen en mailadressen wegens privacyoverwegingen, klopt dat SW?
belangrijke site
Zaterdag stond in Trouw een cynisch artikel over de flixbus: ze hadden 2 bussen van de diesel afgehaald op lng van de duizenden die door Europa rijden. ‘Dat maakt dus geen enkel verschil voor het milieu’ stond er ongeveer.
Dit staat nou nooit eens in de krant over 2 stillere vliegtuigen op de 1400 per dag.
Iedereen laat zich leugens op de mouw spelden en daarom is vliegherrie.nl zo belangrijk.
Aalsmeer
Pffft! Wat een klus en wat een duidelijk resultaat. Ik neem mijn hoed voor jullie af, Schiphol Watch. Dank jullie wel! Nu maar hopen dat dit gelezen wordt en leidt tot afdoende maatregelen voor de geteisterde omwonenden. In de ruim drie jaar dat ik vliegverkeer.nl bezoek zijn we van zo’n 200 naar meer dan 500 vliegbewegingen per dag vanaf de Aalsmeerbaan gegaan.
ir. B. van Marlen
De luchtvaartsector heeft zich gemanifesteerd als een onstellend leugenachtig bedrijf, dat zich letterlijk op alle terreinen een uitzonderingspositie heeft geschapen. De termen ‘schofterig’, ‘onfatsoenlijk’ en ‘asociaal’ beschrijven de kenmerken uitstekend. Bedenk daarbij dat de economische bijdrage veel geringer is dan wat men steeds weer beweert en u zult inzien dat de grenzen allang zijn overschreden. Krimp is werkelijk de enige oplossing om dit land leefbaar te houden (en weer leefbaar te maken voor velen!).
Inmiddels is de PVV volstrekt van het padje geraakt en komt met het volslagen idiote idee om Lelystad Airport er nog bij te voegen. Dit mag niet gebeuren, de maat is vol!
Bourree
Na analyse van de – op het moment van schrijven – 435.000 meldingen blijkt veruit de meest genoemde klacht de geluidsoverlast te zijn. Op zich niet verwonderlijk. Daarom heet het Meld Vliegherrie. De meldingen zijn schrijnend en intens verdrietig, gevangen in machteloosheid en de impact op de onderwonenden is nog veel erger dan weergegeven kan worden in een analyse. De melders op vliegherrie zijn het topje van de ijsberg. Partners en kinderen in de gezinnen laten het melden vaak over aan 1 persoon. De aantallen ernstig gedupeerden van de luchtvaart zijn daarmee veel hoger.
KLM en Schiphol hebben geen bestaansrecht door onfatsoelijkheid en schofterigheid tegen de buren. Allemaal voor eigen gewin. Wat een droevig en triest bedrijf. De overheid moet zich schamen hieraan steun te verlenen in welke vorm dan ook!
Bourree
Steun Schipholwatch
Dirk
Top !
Momenteel is het onder de Aalsmeerbaan echt verschrikkelijk, de secundaire is een primaire geworden , bij sportpark Legmeer staan de kinderen te sporten in kankerverwekkende stoffen , de kinderen kunnen de trainers niet eens verstaan …. Explane registreert 92 DB !!!! Waar ben je dan in godsnaam mee bezig ….Wat een gaaf landje zei Rutte , Nederland is een bananenrepubliek geworden , zo corrupt als het maar kan !!
Mike
Best ziek om sportvelden tegen een vliegveld aan te leggen (Bij RTHA ook !). Vermoedelijk dit stuk grond toegewezen gekregen omdat de gemeente er verder niets mee kan doen. Dit vanwege de overlast op geluid en stank. Jonge kinderen met nog in ontwikkeling zijnde longen sporten er regelmatig in de zware vieze dampen van warmdraaiende toestellen.