Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Bewoners, Update

Krimp Schiphol op losse schroeven, MRS moet fiatteren

vliegtuig op schiphol

foto: Cor Gaasbeek via Pixabay

(leestijd circa 3 minuten)
4.5
(215)

De Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS) is verzocht een advies te geven over het plan van KLM om met ‘stillere’ toestellen de krimp van Schiphol te voorkomen. Leden vrezen gedwongen te moeten tekenen.

Deel op XDeel op Linkedin

De adviesaanvraag is totaal onverwacht, omdat Schiphol eerder had aangekondigd mee te willen werken aan krimp. Het vliegveld zei toen geen andere mogelijkheid te zien om de balans met de omgeving te herstellen.

Dit bericht is op 14 november 2023 om 11:19 uur gepubliceerd, enkele uren voordat minister Harbers bekend maakte de krimp van Schiphol uit te stellen. Daarna is het stuk uitgebreid met een update (zie onderaan).

Nu sluiten de rijen zich kennelijk weer, want in een overleg met onder meer het ministerie van Infrastructuur (I&W) en Schiphol is de MRS gevraagd een advies te formuleren.

Het zijn voorbereidingen voor een terugkeer naar de oude koers bij het ministerie om met creatieve berekeningen de overlast weg te moffelen, ten koste van honderdduizenden omwonenden.

Ruzie met Verenigde Staten
I&W onderzoekt deze mogelijkheid omdat het moeite heeft het krimpbesluit te verkopen aan de Amerikaanse overheid. De VS dreigen KLM een beperkt aantal vluchten af te nemen als ‘vergelding’ voor een kleiner Schiphol dat eindelijk rekening leek te willen houden met omwonenden.

Met deze draai komt de voorgenomen krimp in gevaar. Er bestaat grote vrees – ook bij leden van de MRS – dat de raad onder druk zal worden gezet in te stemmen om in de berekeningen minder lawaaiige vliegtuigen te gebruiken. Toestellen, die voor een belangrijk deel nog niet operationeel zijn en zelfs nog moeten worden besteld.

De raad maakte in zijn korte bestaan al eerder onder grote druk van het ministerie een forse uitglijder, toen het de experimenteerregeling van een stempel voorzag. Na aanvankelijk een negatief advies te hebben afgegeven over het ophogen van de geluidsgrenzen in de aanvliegroutes naar secundaire banen, volgde enkele weken later alsnog witte rook.

De raad legitimeerde zo een situatie die illegaal is, want zonder de tijdelijke regeling zijn niet meer dan 400.000 vluchten op Schiphol mogelijk. Naar de achterban werd dit verkocht als enige mogelijkheid om krimp op korte termijn veilig te stellen.

Gedwongen te tekenen
Meerdere leden uitten deze week tegenover SchipholWatch openlijk zorgen over de nieuwe adviesaanvraag vanuit het ministerie. Ze zijn bang gedwongen te worden om te tekenen voor minder of zelfs geen krimp van Schiphol.

Dat ‘gedwongen worden’ mag vrij letterlijk worden opgevat, want uit het concept-bewonersreglement van de MRS blijkt dat lastige leden op tal van gronden kunnen worden ontslagen. Binnen de raad bestaan dan ook grote bezwaren tegen het reglement.

Desgevraagd weigerde de voorlichter van de MRS het document toe te sturen aan SchipholWatch. Via een lid van de raad kon het stuk toch worden ingezien.

Het is opmerkelijk en weinig democratisch dat een gekozen volksvertegenwoordiger de laan kan worden uitgestuurd. Het tast de vrijheid en onafhankelijkheid van de leden aan die via een getrapte verkiezing in de raad terecht zijn gekomen.

Overlast wegrekenen
De plannen van de KLM-lobby om wederom groei mogelijk te maken via nieuwe toestellen is een klap in het gezicht van omwonenden. Die beseffen heel goed dat zij ook wakker zullen worden gevlogen door de nieuwere vliegtuigen. De ’50 procent stiller’ uit de KLM-propaganda is voor het menselijk oor immers nauwelijks waar te nemen en maakt dan ook vrijwel geen verschil voor de overlast, laat staan de vervuiling.

De plannen gaan bovendien volledig voorbij aan nieuwe inzichten die aantonen dat vliegtuigoverlast veel meer mensen treft dan eerder werd berekend, dat de richtlijnen van de WHO ook bij ‘slechts’ 400.000 vluchten met voeten worden getreden en dat er gerekend wordt met een woningenbestand uit het jaar 2006. Inmiddels zijn er tienduizenden woningen bijgebouwd en zijn er dus veel meer ernstig gehinderde omwonenden dan toen.

Het aantal ernstig gehinderden en mensen die in hun slaap worden gestoord is een belangrijke maat, want het is de facto de enige beperking die Schiphol wordt opgelegd in de wet. Het omlaagrekenen van deze aantallen is dan ook tot een ware kunst verheven door de sector.

Update 14 november 2023 om 17:00 uur
Zojuist maakte demissionair minister Mark Harbers van de VVD bekend dat de krimp van Schiphol voor onbepaalde tijd wordt opgeschort. Het anticiperend handhaven gaat gewoon door. Hij is tot dit besluit gekomen na protesten uit de VS waar de relatief kleine vliegfirma JetBlue de Amerikaanse regering zo ver wist te krijgen tegenmaatregelen te overwegen.

Met dit besluit deinst Harbers terug voor de Amerikaanse powerplay, maar krijgt hij weer volop te maken met twee juridische procedures door omwonenden. Zo eist stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuigoverlast dat de overheid de mensenrechten gaat respecteren en een einde maakt aan de mensonterende overlast en vervuiling door Schiphol.

MOB en SW hebben gezamenlijk een handhavingsverzoek ingediend omdat het anticiperend handhaven al veel te lang duurt. Die vorm van (niet) handhaven gaat nu nog langer voortduren. Beide procedures maken door het besluit van vandaag een fors grotere kans te worden gehonoreerd.

Het bestuur van SchipholWatch is verbijsterd en teleurgesteld over de onkunde van minister Harbers en zijn ministerie om het krimptraject in goede banen te leiden. “Het is jammer dat de minister zijn rug niet recht weet te houden, temeer omdat de Amerikanen maatregelen voorstelden die liggen in de lijn van het nu verlaten krimpbesluit”, aldus voorzitter Alfred Blokhuizen. “Onbegrijpelijk dat de financiële belangen van vliegfirma’s prevaleren boven de gezondheid van jarenlang geteisterde omwonenden.”

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.5 / 5. Aantal stemmen: 215

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Henk Visser

    De beslissing van minister Harbers heeft ten overvloede maar weer eens aangetoond waar de ‘soevereine’ staat der Nederlanden werkelijk voor staat. Waar decennia lange protesten en acties tegen de ongebreidelde groei van de luchtvaart op een internationale barricade zijn gestuit. Voor wie het nog niet doorhad, Nederland is de 52ste staat van de VS (Engeland gaat ons voor). Door chantage wordt ons binnenlandse en buitenlandse beleid gedicteerd door de Amerikanen. Of het nu om kernraketten gaat of de belangen van Bluejet, een US vliegmaatschappij. In 1981 liepen 400.000 mensen mee in de protestmars tegen de plaatsing van kruisraketten op ons grondgebied. Het kabinet (CDA, PvdA, D66) o.l.v. minister president Dries van Agt bleef doof en schoof de democratische inspraak ter zijde onder dwang van de VS.
    De handelsbelangen en stabiele positie van Nederland zijn ideaal voor Uncle Sam om onze democratie tot een farce te maken. Dat blijkt ook uit de opstelling van het nota bene demissionair kabinet om partij te kiezen voor Israël terwijl het in Amerika al leidt tot een leegloop van federale ambtenaren die de onvoorwaardelijke steun van president Biden niet steunen. Via het distributie depot in Woensdrecht worden onderdelen voor F35 straaljagers naar Israël verscheept.
    In deze duistere tijd kijken we naar een kabuki theater dat zich voor onze ogen afspeelt. De staat der Nederlanden heeft haar soevereiniteit door chantage verkwanseld aan de Amerikanen. De omstreden voormalige VS minister van buitenlandse zaken Henry Kissinger omschreef het als volgt:
    “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”
    Hoe fataal dat kan zijn heeft minister Harbers (VVD) door zijn knieval aan heel Nederland laten zien. Zeker aan alle activisten die tientallen jaren gestreden hebben voor krimp. Onze strijdt blijft niet binnen de landsgrenzen. Washington en Brussel bepalen ons luchtvaartbeleid. Het is niet anders dan pervers te noemen en ondermijnd
    het geloof in een werkende democratie. Heeft stemmen dan nog enige zin? Ja! Want we hebben geen andere optie. Dit is het door vercommercialisering verkrachte systeem waarin we leven. Waarin we zijn opgegroeid en ons dagelijks via de massamedia wordt gevoed. Gelukkig kennen we nog de trias politica waarin de rechtelijke macht ons laatste handvat is om niet alleen mondiale klimaatvervuilers aan te klagen, maar ook de vazal staat. De 52ste staat van de VS. De staat der Nederlanden met daarin een staat in de staat: Schiphol en de KLM. Pas wanneer de ketens der knechting met Amerika worden gebroken kunnen we echt de vrijheid vieren. De soevereiniteit van Nederland in ere herstellen.

    10
  2. Dirk

    Frapant dat ik niemand meer hoor om Schiphol te verplaatsen naar een opgespoten plek voor de Noordzee, durft Nederland niet meer out of the box te denken? Kijk eens hoeveel grond we aan de natuur terug kunnen geven. Omwonenden zouden zelf met een uitgewerkt plan moeten komen. Met alleen jammeren komen we nergens.

    4
    • Henk Visser

      Beste Dirk,

      Ik begrijp je vraag volkomen. Enige jaren terug werd op de luchtvaartbijeenkomst in het oude Aviodome in Sloterdijk ook dit thema behandeld. Het zou de meest ideale oplossing voor het vliegprobleem kunnen zijn. Echter, de klimatologische, ecologische en financiële obstakels zijn zo groot dat het nagenoeg onhaalbaar is.
      De geplande locatie is al bestemd voor een windmolenpark, de visserij zou ernstige schade ondervinden, kans op verzakking en inwerking van zoute zeelucht op vliegtuigen. Daarbij de kosten die geraamd werden op 45 miljard Euro. Zetten we dat bedrag even af tegen de Deltawerken uit de jaren 50, bekostigd uit de baten van de aardgaswinning die Nederland nu niet meer heeft; 6,35 miljard Euro. Zelfs met inflatie meegerekend komt dat bedrag niet in de buurt van wat Schiphol op zee zou gaan kosten. Even het utopische idee vertalen naar realiteit. Wanneer het hele Schiphol gebied zou vrijkomen voor woningbouw, dan moet er nog godganselijk veel geld gepompt worden in bodemsanering. Want ik denk dat er in Nederland geen plek is waar zoveel vervuiling in de grond zit. Onbetaalbaar. Alleen nog geschikt als natuurpark in de randstad waar je beter geen paddenstoelen of wilde bramen uit kunt eten. Out of the box denken is heel goed. Maar aan alles hangt een prijskaartje.
      Meer info over Schiphol op zee:
      https://nl.wikipedia.org/wiki/Schiphol_op_Zee

      5
    • Eelco

      Of een mooi stukje grond in het Nauw van Calais. Vandaaruit treinverbindingen naar UK, België en Nederland.

      3
    • Aland Van Valkenburg

      Pardon!
      Gezien alle ervaringen met Schiphol en iedere keer weer weggezet worden met bijvoorbeeld “dan ga je toch ergens anders wonen”, zou ik een vliegveld in zee moeten gaan bedenken en ontwikkelen?
      Nee, dat dacht ik niet.
      Begin 80er jaren heb ik mijn ziel en zaligheid gelegd in het ontwikkelen van de OVchipkaart, dat was echt wel genoeg.

      Ik heb geen bal vertrouwen in Schiphol en de bijbehorende overheden, dat is geen basis om een bijdrage te gaan leveren. Eerder vlucht ik naar een rustige hoek van het land…..

      5
      • Winnie Lieverst

        De rustige plekken zijn er niet meer als Lelystad Airport opengaat.

        Mevrouw Rintel schermt vanaf nu met minder lawaaierige en schonere vliegtuigen. Hoe zit het nu met de andere maatschappijen die op Schiphol landen en vertrekken. Hoeveel procent van de vluchten op Schiphol wordt ‘verzorgd’ door de KLM en hoeveel procent door andere maatschappijen? Gebruiken die andere maatschappijen ook minder lawaaierige en vervuilende toestellen?

        Of maakt KLM een klein gedeelte van de slots en worden de omwonenden weer verder in de maling genomen.

        3
  3. Banne

    Krimp beloven is dus een dooie mus gebleken. Harbers besluit tot afstel zonder rekening te houden met de omwonenden of iets te zeggen hoe vervelend hij het vindt voor de omwonenden.
    Straks komt er als kado uit de hoge hoed dat hij de vluchten gaat overplaatsen naar Lelystad. En dan moeten we dankbaar zijn dat Harbers dit voor elkaar heeft gekregen. Heel Nederland gaat dan gebukt onder het vliegtuig geweld en zal hij en I&W er heimelijk alles aan doen om nog wat extra vluchten toe te staan op Schiphel. Tja zo maar een gedachte.

    16
  4. ad

    Nederland is NIET de 51e staat van de V.S. , ook al wekken de schoothonden bij met name de VVD een andere indruk.
    De MRS is NIET een teken-bij-het-kruisje-machine.
    Een demissionair kabinet is GEEN kabinet in controversiële zeken als deze.
    Let op VVD en al die partijen die jullie rechts proberen in te halen: Vrijheid is GEEN vrijheid als die ten koste gaat van de vrijheid van de ander.
    De gerechtelijke uitspraken over het respecteren van mensenrechten hier mogen NIET door een EU onderuit worden gehaald.

    29
  5. E.C. Lehr

    Wordt krimp van Schiphol dan nu wèl een verkiezings onderwerp ? Voor Esther Ouwehand van de Partij van de Dieren was het dat al. In Buitenhof van afgelopen zondag had ze een ijzersterk, sluitend betoog, over sluiten van vervuilende bedrijven incl. Schiphol. Terug te zien op npo start. “”Zondag gingen 85.000 mensen de straat op om te eisen dat de politiek de klimaatcrisis bestrijdt. Vandaag dit bericht. Totaal toondoof,” zegt lijsttrekker Esther Ouwehand van de Partij voor de Dieren. Zij wil een halvering van de luchtvaart. “Geef omwonenden en de rest van Nederland een gezonde toekomst!” https://nos.nl/artikel/2497844-kritische-reacties-op-stoppen-krimpplan-schiphol Ook: https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/3/airports/milieuorganisaties-woest-uitstel-krimp-schiphol-is-stuitend

    23
  6. Roland

    Kom op, heeft iemand ooit in de fabel gelooft dat een VVD-minister vóór krimp van ons grootste Nationale Terreurbedrif is? Ik in ieder geval vanaf seconde één niet, en “boy” heb ik gelijk gekregen… HELAAS!!!!
    Het treurigste vind ik nog dat ondanks steeds duidelijker wordt dat de VVD ons de afgelopen decennia allen maar leugens heeft voorgeschoteld de kans levensgroot is dat zij (ondanks deze kennis) wederom de meeste kiezers aan zich binden – tja, welke conclusie kunnen we hier uit trekken denk ik dan?
    Het feit alleen al dat NL niet meer in staat is om zijn eigen luchtvaartbeleid te bepalen,
    de bewoners uitgeleverd zijn aan het beleid van andere machten die de drek en uitstoot ten koste van ons omwonenden liever hier zien gebeuren dan in eigen land en dat de regering daar zijn goedkeuring niet alleen aan geeft, maar het bij de vertegenwoordigers nogal afdwingt – wat een bewijs van uiterste krankzinnige ontkenning van de urgentie om het roer om te gooien! Met 280 km/h tegen de muur – mijn zegen hebben ze, ik ben hier weg! Ik geef maar te denken dat auto’s nog steeds zonder katalysator zouden rijden als het niet door de politiek was afgedwongen – zou de MRS dus ook moeten doen. De luchtvaartindustrie is wel de eerste de beste die met oplossingen komt als het niet anders kan, maar de MRS is zo slap als een nat washandje, dus er zal in tijd van opperste crisis niets ten goede veranderen en zal de KLM wéér haar zin krijgen. GOTSIE – ER ZAL MAAR EEN VLIEGTUIG MINDER KUNNEN VLIEGEN – HET IS GELIJK LANDELIJK NIEUWS! Tot wat een vijfderangs toneelstuk is NL verwoorden! Als je er meer dan één seconde over nadenkt – het is ronduit bespottelijk, maar blijkbaar is dat al teveel gevraagd voor de meesten…

    23
  7. Harbie the barbie

    Iedere avond zien we hier de lege hulzen van de (-k)lm laag overvliegen. Leeg. Donker.
    Uit onzin plaatsjes als Billund, Malmö, Bergen, etc. leeg en nog eens leeg, de hele avond, iedere 90 seconden lege onzin.
    Ook vanavond weer volkomen onnodige irritante overvliegers.
    Miezerige Harbers maakt ons niet wijs dat deze fake instandhouding van flauwekul vluchtjes, dikdoenerij en ernstige verspilling van grondstoffen nodig is voor zijn leugen-economie. Die hele blauwe toko is al jaren failliet en moet onmiddellijk opgeheven worden. Ons dag en nacht terroriseren met leeg heen en weer vervuilende lege hulzen. Bah. Wat een treurig landje.

    31
  8. Jan Barteld

    Zou Harbers de Amerikanen gevraagd hebben om met tegenacties te dreigen zodat hij met behulp van die dreigementen de krimp kan voorkomen ? Zo regel je dingen ook op de golfclub met de old boys network …

    36
  9. SK

    Als het niet zo in en in triest is hoe Harbers en partners in crime zo overduidelijk met Schiphol/KLM samenheulen, dan zou zijn handelen het in overtreffende trap lachwekkend zijn. Zijn luchtvaart/Schiphol/KLM portefeuille is inmiddels geheel gefundeerd op leugens, desinformatie, onvolledig informeren van de Kamer, media, machtsmisbruik etc.etc. Geheel bewust en met voorbedahte rade. De bewijsdrang en egotripperij om het grootste hubvliegveld van Europ te worden heeft de overhand genomen. Dit gaat zover dat hiervoor de meest idiote ‘trukendozen’ worden opengetrokken. Hoe ongeloofwaardig / betrouwbaar is een minister van IenW die gezondheid van vele 10 duizenden bewoners rondom Schiphol (tot op tientallen kms afstand) die dagelijks ernstige geluidsoverlast ervaren en met kankerverwekkende uitstoot van vliegtuigen belast worden en hier letterlijk ziek van worden, volledig aan de kant schuift. Evenals de aantoonbare (onomkeerbare) schade van milieu en natuur totaal naast zich neerlegt. Maar zich liever focust om handhaving van wetten, regels etc. zoveel mogelijk te omzeilen en er niet voor terugdeinst om 60 miljoen belasting geld te gebruiken om een natuurvergunning voor Schiphol te verkrijgen. Ongegeneerd PFAS in de grond en sloten te laten verdwijnen etc. etc. De lijst van mismanagement en machtsmisbruik is inmiddels oneindig. Het trieste is dat het allemaal uitstel van executie is. De natuur liegt niet. Nederland is en blijft te klein voor zoveel vliegbewegingen. Schone en stille vliegtuigen bestaan niet. Punt!

    41
  10. Ludo

    Een demissionair kabinet moet zich beperken tot onderwerpen, die politiek niet controversieel zijn. Zwichten voor de druk van Amerika en de luchtvaart is controversieel en bijgevolg kan een rechter mijn inziens Harbers besluit van vandaag ongedaan maken. Ik voel mij door dit kabinet niet vertegenwoordigd, een kabinet dat door dergelijke besluiten de soevereiniteit van ons land ondermijnt en daarmee het volk tegen zich in het harnas jaagt.

    41
  11. Peter Bos

    KLM belooft ons tussen 0.00 en 6.00 te gaan vliegen met de stilste toestellen van de vloot. Mijn inschatting: de stilste toestellen van Transavia gaan onder KLM-vluchtnummers vliegen en omgekeerd. De KLM wordt dan inderdaad stiller, maar Transavia is dan plotseling natuurlijk geen KLM en heeft dus geen beloften gedaan. Daar wordt het dus niet stiller door: er zijn ‘s nachts meer Transavia-vluchten dan van de KLM…

    26
    • Peter Bos

      Ik bedoelde uiteraard dat de rumoerigste KLM-toestellen vervolgens onder Transavia-nummers gaan vliegen en dus geen KLM-vluchten meer zijn.

      15
    • JAN

      Nachtvluchten verbieden, zoals elders in Europa en in Nederland. lijkt me nog veel beter en nodig voor een goede nachtrust.

      5
    • Winnie Lieverst

      Rintel heeft gezegd in de media gezegd dat de toestellen van Transavia, wil het rendabel zijn, 3 keer per dag moeten vliegen. Dit houdt in ook in de nacht of aan de randen van de nacht
      Ze beloven minder lawaaierige en schonere toestellen. Hoeveel toestellen landen er totaal van KLM en hoeveel van andere maatschappijen met meer lawaaierige toestellen. Hoeveel procent van de slots op Schiphol is voor de KLM en Transavia? Dus misschien heeft het aantal nieuwe vliegtuigen van de KLM nagenoeg geen effect op het totaal.

  12. Eelco Schipperus

    Schiphol voldoet niet aan de vergunningseisen dus minder vluchten en daarmee basta.
    Wanneer je de US tegemoet wil komen dan 40.000 korte vluchten binnen Europa schrappen!

    21
  13. Johan Duin

    Sorry het is natuurlijk Harbers iets te snel getikt door boosheid en teleurstelling.

    4
    • Crea

      Nederland stelt dus niets voor in de beleving van Amerika. En ja hoor..… we luisteren want anders krijgen we straf…..? (Of vertrekkende politicus niet zijn/haar nieuwe baan???)
      Heeft stemmen nog zin? Wij balen van de herrie en uitstoot van viezigheid hier onder de aanvliegroute.

      19
      • Josje

        Niet stemmen heeft in elk geval geen zin. Dat kiezers uit moedeloosheid afhaken komt de luchtvaartsector alleen maar prima uit. VVD’ers komen sowieso opdagen om hun (financiële) belangen te laten vertegenwoordigen.

        21
  14. Johan Dujn

    Dit is het geweldige beleid van Nederland iets toezeggen draaien en helaas het gaat niet door. Ik verdenk Hamers ervan dat dit volledig in scene is gezet samen met de America en Schiphol.
    Politiek ten op uitermate onbetrouwbaar en het gaat gewoon alle partijen maken zich hier schuldig aan.

    18
  15. Toch ook nog even dit

    Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar ik wil het toch noemen: citaat van SW uit dit artikel: “….. een woningenbestand uit het jaar 2006. Inmiddels zijn er tienduizenden woningen bijgebouwd en zijn er dus veel meer ernstig gehinderde omwonenden dan toen.”

    Niet alleen dat, maar er zijn nog veel meer zeer ernstig en ernstig gehinderden omdat er met een zeer oude contouren kaart wordt gewerkt. De enorme hinder die bewoners bij de preferente banen ervaren wordt nergens in de geluidscijfers meegenomen. En daar worden ook nog eens de nachtvluchten afgehandeld.

    38
  16. Ronald

    Ach wat is dit toch toevallig. Ze gaan Schiphol toch niet inkrimpen, dan lopen ze inkomsten mis. En de verhalen wat ze voorhouden is een wassen neus.

    17
  17. Theo

    Ik ben heel boos. Ik stel voor vooral niet op de vvd te stemmen want die staat niet aan onze kant. De belangen van mij als omwonende worden WEER met voeten getreden. En weer door de knieen voor chantage door amerikanen en een of andere europese commissie, terwijl de rechter toch iets anders had geoordeeld? Wat nou rechtsstaat. We beginnen met een boycot van de jetblue graaiers die hier niet wonen maar wel hun fijnstof over me uitstorten en mijn gehoor beschadigen. Bah.

    44
  18. Josje

    De MRS heeft het blijkbaar moeilijk. Ik zit zelf niet in het bestuurlijke krachtenspel, kan me voorstellen dat dat lastig is, maar als buitenstaander uitzoomend durf ik wel te beweren dat het voor iedereen die meent op te komen voor bewoners uiteindelijk een heel stuk eenvoudiger en transparanter is – ook voor de enorme achterban – om de eigen koers te varen in plaats van je in alle bochten te blijven wringen van de luchtvaart/overheikongsi en dan nog aan het kortste eind te trekken. Ik breng nog even deze reactie van Matt Poelmans in herinnering van kort geleden op deze site, ter verdediging van het instemmen met de experimenteerregeling: ‘De MRS logica – die door 9 van de 10 bewonersvertegenwoordigers en alle deskundigen wordt gesteund – leidt ertoe dat Schiphol vanaf volgend jaar krimpt. Bovendien wordt de bestaande wetgeving verbeterd zodat iedereen erop vooruitgaat. Minder vliegverkeer en een eerlijker verdeling, tel uit je winst.’
    Tel uit je winst? Eh… beetje flauw, maar deze conclusie was al niet namens mij een groot deel van de omwonenden (getuige alle zeer negatieve reacties op Schipholwatch), en de winst blijkt nu inderdaad uitsluitend het wensdenken van de MRS te zijn geweest. Het is triest wat ons nu overkomt, en voor velen ernstig. Niet alleen had Harbers weer een extra truc achter de hand, maar wie moeten we nu nog vertrouwen? Wat zou het een verademing zijn geweest als de MRS één fase eerder al had geweigerd de spelletjes van de Minister mee te spelen. Het kan alsnog. Een beetje moed is natuurlijk wel nodig. Je rug recht houden. Maar niemand kan je dwingen om iets te tekenen. Als het reglement werkelijk de speelruimte van bewoners beknot en de sector in de kaart speelt. dan kunnen leden collectief aftreden en zo een belangrijk statement maken dat bewoners op een faire manier vertegenwoordigd moeten worden en dat zij anders iedere medewerking weigeren en gedwongen zijn de juridische weg te bewandelen om hun recht af te dwingen.

    42
  19. rrustema

    “Onbegrijpelijk dat de financiële belangen van een Amerikaanse firma prevaleren boven de gezondheid van jarenlang geteisterde omwonenden.”

    Heh? Het is toch juist het belang van KLM dat prevaleert? De krimp gaat niet door omdat KLM door Amerikaanse wraak dan minder (hoeveel precies? wat is de waarde in euro’s?) mag vliegen op de Verenigde Staten.

    Vluchten die dan overgenomen worden door JetBlue, dus zonder gevolgen voor de bereikbaarheid van de Verenigde Staten.

    De krimp van Schiphol wordt dus overduidelijk onmogelijk gemaakt door KLM.

    Waarom koopt Harbers het verlies voor KLM niet af in euro’s? Het is toch een oude traditie in de luchtvaart om geld af te troggelen van de staat? Dan krijgen we in ieder geval de krimp ervoor terug. En KLM krijgt zomaar geld zonder dat het personeel en vliegtuigen nodig heeft om dat geld te verdienen. Goed voor KLM toch?

    30
    • Reactie door auteur

      SchipholWatch

      Hier heeft u een punt. We hebben een lichte aanpassing in de tekst gemaakt. Dank!

      10
      • rrustema

        En mijn veronderstelling dat vluchten van KLM door JetBlue zouden worden overgenomen is onlogisch. Er zou dan krimp zijn en er wordt dan minder gevlogen, door KLM en JetBlue komt er dan dus niet tussen.

        7
        • Peter Bos

          Er had ook voor gekozen kunnen worden om niet naar oude rechten te kijken. Dan had KLM misschien wat meer in moeten leveren, had JetBlue op Schiphol blijven vliegen en was de toorn van Amerika uitgebleven. Maar die optie heb ik nergens gezien. Misschien omdat krimp dan wel mogelijk was geweest en KLM nog “zwaarder” (maar wel eerlijker) was getroffen? Dit komt allemaal wel heel toevallig in het voordeel van de KLM uit.

          13
    • Haes

      de vvd heeft met harbers andermaal bewezen te grossieren in leugen en bedrog. En dit kabinet rutte 4 heeft op de valreep nog even onderstreept dat ze haar imago “lak aan de burger” tot het bittere eind wil waarmaken. Ik mag hopen dat de vvd en haar coalitiepartners volgende week ongenadig zullen worden afgestraft.

      15
  20. Laurens

    De “piepkleine vliegfirma JetBlue” heeft overigens wel een vloot van 300 vliegtuigen en een omzet van zo’n 6 miljard. Vergeleken met Delta/United/American is ‘ie inderdaad niet groot, maar piepklein doet ze ook weer geen eer aan.

    Overigens blijkt uit de kamerbrief dat met name de feedback vanuit de EU deze krimprocedure tot stilstand heeft gebracht, en was de VS nog niet echt begonnen met strafmaatregelen. De EU dreigde echter wel al met ‘infractieprocedures’.

    10
  21. Heijden

    Ik ga op Harbers stemmen als hij verkiesbaar is. Hij heeft een mooi begin gemaakt om het veelkoppige draak Schiphol te beteugelen. Jammer dat het niet gaat zoals gepland dit jaar, maar de toon is gelukkig wel gezet. Dank hiervoor!

    1
    • Serieus!?!?

      Ik hoop toch oprecht dat je een grapje maakt?!? Harbers speelt een vuil spel. Alles wat hij tot zover gedaan heeft, is bewust zo gedaan dat er onderuit gekomen kan worden. Dingen te laat of expres niet goed onderbouwd opleggen, zodat er tijd gewonnen wordt en tegengas gegeven kan worden. Hij weet echt heel goed waar hij mee bezig is, en dat is absoluut NIET het beteugelen vam Schiphol!

      47
    • Gerrit Verkerk

      Ik begrijp je abdoluut niet. Hij wist tevoren wat de Europese regels waren. Puur verkiezingsbedrog. En hoe is het mogelijk dat die dik overbetaalde europarlementariers regels kunnen verzinnen die ons kunnen lstem zitten met die emorme geluids- dn milieuoverlast. Harbers is net zo corrupt als vele VVD’ers voor hem.

      18
      • rrustema

        Niet de europarlementariërs. De Europese Commissie. De uitvoerders van de eerder door de commissie en door het parlement goedgekeurde abstracte theoretische kaders.

        Verordening 598/2014 om precies te zijn. Bijna 10 jaar eerder vastgesteld. Daar zit je dan aan vast.

        https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32014R0598

        11
        • Maaike

          Maar moesten we volgens de Europese Commissie niet ook de stikstof uitstoot van boven de 900 meter meenemen? En daar “zwicht” onze regering al tijden niet voor. Het voelt toch nog steeds heel erg als cherry picking.

          10
  22. Rich

    Koop nog maar wat boerderijen op om nog meer te vervuilen sproei jullie vergif maar hier over de schoolpleinen .
    Gezondheids zorg steeds duurder ja gek als vervuilers maar door mogen gaan beschermd door slappe ambtenaren o Europa zegt weer wat en Amerika dreigt.
    We betalen Vd een godsvermogen aan de eu laat ze barsten

    26
    • Loes Lauteslager

      De MRS moet er niet weer in trappen. Er is een onderzoek rond Gatwick geweest en wat bleek: omwonenden hadden niet minder geluidsoverlast van de zogenaamde ‘ stillere’ vliegtuigen.

      En wat is dat voor gedoe met MRS ?! We leven toch niet in een bananenrepubliek. Ik neem toch aan dat de opzet van MRS democratisch is dus dat je tegen mag stemmen. Wat wordt er nu toch bedoeld met gedwongen worden. De vorige keer met de kwestie Uithoorn etc en meer lawaai moest men ook voor stemmen anders zou de krimp niet doorgaan. Dit soort keuzes wil je toch niet!! Waar zijn mensen bang voir? Worden ze geintimideerd? Het risico is dat ze ontslagen worden uit de MRS? Nou dat liever dan je handen vuil maken aan dit soort gesjagger of liever manipulatie. Een front vormen en collectief opstappen als weer zo ‘ n onfatsoenlijke keuze wordt voirgelegd!
      Loes Lauteslager

      19
  23. RM Kemme

    Fijn dat ons kabinet zo vlak voor de verkiezingen nog even zijn ware aard toont. Ik hoop dat dit de genadeslag voor Harbers en zijn VVD kornuiten is

    44
  24. B. van Marlen

    Toen die MRS werd opgericht heb ik altijd gedacht, wanneer komt de aap weer uit de mouw? Welnu, dit bericht zegt genoeg, het gaat weer gewoon op de oude manier, helemaal geen nieuwe bestuurscultuur. Dit is ORS 2.0! Als ik er lid van zou zijn zou ik hier niet mee instemmen, dan kun je beter iets anders gaan doen. Niemand hoeft te worden gedwongen iets te tekenen waar men niet achter staat! Dat men ‘lastige leden op tal van gronden’ kan ontslaan deugt helemaal niet! Op naar de rechter!

    Mijn advies is dan ook: begin met vervangen van de 48 dB(A) Lden contour in 45, 40 dB(A) night in 35, en 58 dB(A) Lden in 55. Pas daarna het aantal vluchten zo aan dat hieraan voldoen wordt. Zorg vervolgens dat de WHO-normen voor een veel groter gebied gaan gelden.

    De VS moet niet gaan bepalen wat de leefkwaliteit bij ons is! Dan maar wat minder KLM-vluchten.

    Natuurlijk mikt men op minder lawaaiige vliegtuigen. De bedoeling is immers het aantal vluchten op te gaan voeren en dit kan met de Lden en Lnight maten. MRS laat je niet piepelen en eis aanvullende normen voor Nmax50, het aantal vliegtuigpassages met een piekwaarde van meer dan 50 dB(A)!

    50
  25. V. Dorenbos

    Amerika en Europa houden de krimp tegen. Die hebben geen last van de uitstoot. De gezondheid van de omwonenden wordt weer te grabbel gegooid. Minister Harbers houdt zijn rug niet recht.
    Altijd maar mooie woorden en beloftes.
    Zeer, zeer teleurstellend!
    Volgende week kunnen omwonenden een punt maken door op partijen te stemmen die het milieu en de gezondheid op de eerste plaats zetten.

    48
  26. Aland Van Valkenburg

    En jawel hoor, onder druk van de younaaitmesteeds en de europese unie, moet de klm beschermd worden…….
    En dus rest er nog maar één optie: vluchten.

    21
  27. MRS wake up en houdt vast aan het doel: omwonenden

    Bij de naamgeving van de MRS, de Maatschappelijke Raad Schiphol, is het sturen al begonnen. Want waarom geen Maatschappelijke Raad voor Schiphol omwonenden? Daarnaast is de voorzitter geworven door het Ministerie van I&W en worden de voorzitter en de secretaris van de MRS betaald door hetzelfde Minsterie. Onmogelijk een onafhankelijke aansturing van de MRS dus. Ook heeft het Ministerie alle touwtjes in handen gehouden door zo’n reglement op te stellen, zodat MRS leden die echt voor bewoners opkomen er gewoon uitgezet kunnen worden (waarbij de voorzitter ongetwijfeld gesouffleerd is door het ‘juristen dream team van I&W’, die ik liever het wurg team noem).

    De MRS leden moeten wakker geworden zijn, nadat ze kortgeleden zijn gepiepeld. Daarom hoop ik dat ze nu gezamenlijk, met alle bewoners vertegenwoordigers, één vuist zullen maken. Ga zitten op één lijn en blijf daarop en geef dat advies de voorzitter mee. Die zou dat opgestelde advies moeten neerleggen bij I&W.

    En eigenlijk zegt jullie afkorting als ik er over nadenk precies dát waar het over gaat, MRS….. Mensen Rechten Schendingen. Dat is waar de MRS op moeten aansturen naar mijn idee. De mensenrechten op een gezonde leefomgeving worden al decennialang met handen en voeten, stelselmatig, structureel, bewust en steeds weer en steeds meer getreden. Nu weer om met ‘stillere’ vliegtuigen’ nog meer te gaan vliegen.
    Daarnaast zou ik het proces van vorige keer beschrijven in jullie nieuwe advies en hoe jullie onder druk zijn gezet en er meteen weer werden geschiphold. Vasthouden aan krimp (naar 400.000, maak er een afbouw jaren plan van bijvoorbeeld te beginnen met een nachtsluiting tussen 22:00-08:00 uur). Met reden dan alle eerdere beloftes over minder hinder nooit ingelost zijn, dus krimp is de enige optie. ‘Stillere vliegtuigen’ wat niemand qua geluid kan waarnemen zijn dat zeker niet.

    En dat de VS slechts dreigt met 1000 vluchten is een probleem van Schiphol, NIET van omwonenden of de MRS. Dus laat dat ook niet jullie probleem worden. Denk niet vanuit dat, denk vanuit de Mensenrechtenschendingen.
    Iedereen die onder druk wordt gezet, zou zo wie zo even een stapje terug moeten doen en zich afvragen wat is het belang van degene die mij onder druk zet? En dan 20 nieuwe oplossingen een totaal andere kant op dan de kant waarin je onder druk gezet wordt, verzinnen.

    De Mensenrechtenschendingen oa op een gezonde leefomgeving sluit meteen mooi aan bij de komende rechtzaak. Misschien kunnen jullie zelfs een beetje gesouffleerd worden voor een knal goede juridische tekst door het dream team van Stichting RBV?

    Ik wens de MRS leden veel wijsheid toe.

    53
  28. sara

    De propaganda machine is gelijktijdig op volle toeren. Wij zijn nietig verklaard. Gisteren Linked in. Vol met pro Schiphol Telegraaf post. En ik het nieuws dat er gewerkt wordt aan de lucht kwaliteit door Schiphol. Schoon wassen? Het is voor mij soms pijnlijk te beseffen met hoe weinig we deze strijd voeren. Bv een willekeurige Benno baksteen similar heeft zo een enorm bereik op LinkedIn. Terwijl recht op bescherming Schiphol en Schiphol watch veel minder volgers hebben

    40
  29. Ed

    Ik vermoed dat de overheid een negatief advies vanuit de MRS nodig heeft als argument richting de Amerikaanse overheid en om z’n juridische positie voor krimp te versterken. Het spel moet gespeeld worden, en de MRS kan (en moet!) hier een belangrijke rol spelen.

    32
  30. Maaike

    Maar waarom heeft de politiek altijd “medelijden” met bedrijven en doen ze er alles aan om hun “lijden” te verzachten? Wat is het ergste dat gaat gebeuren? Dat KLM moet krimpen en eens zijn verdienmodel moet aanpassen aan een nieuwe tijd? Waarom wordt er niet met medelijden naar de daadwerkelijk lijdende omwonenden gekeken?

    Ik kan hier zo boos om worden. Ik hoop van harte dat binnenkort de rechter RBV als ontvankelijk verklaart zodat er geen obstakel meer is om het via de rechter aan te vechten!

    52
  31. MRS, tijd voor een echte meesterzet!

    Nou MRS, tijd om te laten zien wat jullie waard zijn. De situatie goed doorgronden, niet meegaan in gladde praatjes, je intern niet uit elkaar laten spelen en je vooral niet onder druk laten zetten om weer iets illegaals te faciliteren.

    Bedenk ook even wat er vorige keer gebeurde toen jullie terugkwamen op het goede(!) eigen eerste advies en alsnog door de knieën gingen. De inkt was nog niet droog of het ministerie had er al weer 12.500 vluchten bijgejongd.

    Dus in plaats van een illegale situatie te legitimeren en de rechtspositie van ons allen aan te tasten, nu tijd voor een echte meersterzet.

    50
  32. Het houdt nooit op – niet vanzelf…
    Arme vrijwillige actieve burgers, die zich aan de MRS hebben verbonden, en die weer strak in het pak worden genaaid en mocht dat pak hen niet passen – afgedankt worden als oud vuil. Gezien de ondemocratische manier van verkiezingen houden voor deze opvolger van de ORS – onder wiens ‘adviezen’ jarenlang louter groei en meer ellende over ons heen is gekomen – had je kunnen weten dat het een heilloze weg is.
    Artikel 21 van de Grondwet hoort leidend te zijn:
    “De zorg van de overheid is gericht op de bewoonbaarheid van het land en de bescherming en verbetering van het leefmilieu.”
    De huidige demissionair minister van I en W lapt dit net zoals zijn voorgangers gewoon aan de laars.
    Diepe impact op levens van gewone mensen
    Ondertussen schrik ik enorm van de reacties op vliegherrie.nl van mensen die gedwongen zijn onder de huidige terreur van vliegtuigen te moeten leven: ‘Laat er maar een op mijn dak terecht komen, dan is het klaar’ of ‘Burgers zijn uitgevlakt, genegeerd’; ‘Ben gevangene van mijn eigen huis’; ‘Voortdurende herrie maakt depressief’; ‘Geen wonder dat mensen agressief worden’; ‘Ik word gek’; ‘Dankzij die illegaal aangelegde Polderbaan… geen rust meer te vinden’; ‘Suïcidaal word ik ervan’; ‘Mijn hart huilt’; ‘Wij willen rust en schone lucht’; ’24 uur per dag is foltering’ en zo gaan de klachten uit Assendelft, Westzaan en Krommenie maar door.
    En wat je daarbij ook heel veel leest: men voelt zich door het bestuur van Zaanstad, door het bestuur van de Provincie en door de landelijke overheid verschrikkelijk in de steek gelaten.

    56
  33. Aland Van Valkenburg

    Het is toch van de ratten besnuffeld…….
    En Yesselgut names de VVD maar roeptoeteren dat de problemen in samenwerking moeten worden opgelost, maar even vergetend wat een schade de VVD in de verschillende schandalen heeft aangericht.
    Het lijkt mij voorspelbaar hoe het hier gaat lopen met de VVD in de regering

    37
    • Wilfried

      Je kan je ook haast niet voorstellen dat de VVD nog altijd -klimaatcrisis of niet- pleit voor opening van Lelystad. Gelukkig denken de meeste andere partijen daar nu anders over. 22 november kan een andere, en voor omwonenden gunstiger tijd inluiden mits er verstandig en groen wordt gestemd. #krimpdeluchtvaart

      30
      • Sjors

        Ach ja, die VVD. Waarom kosten zelf dragen als je ze bij een ander kan neerleggen of kan doorschuiven naar de toekomst?

        16
      • Dick

        Maffia ….. gewoon genaaid …. Wat een enorme farce …. MRS bedankt , overheid bedankt , waar mag de rekening naartoe ?

        Wat een slecht nieuws , gechanteerd door KLM en Amerika

        Geen krimp
        Wel een natuurvergunning
        En een experimenteerplan ….

        MRS bedankt 👍🏻👍🏻

        14
        • Jonathan de B

          Ik ben witheet van boosheid. Weer een VVDstreek. En dan posters met die kop van hun lijsttrekker met de tekst “voor jou!”.
          Ik haaaaat ze.

          11
      • Paul

        Als MRS zich hier nu niet vierkant tegen uitspreekt, is de MRS niet anders dan BAS in een andere jas en volkomen ongeloofwaardig geworden.

        1

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate