Dick Benschop, topman van luchthaven Schiphol, weigerde het vandaag gepubliceerde rapport van de gerenommeerde economen Leo Bus en Walter Manshanden persoonlijk in ontvangst te nemen.
Dit bleek vandaag de presentatie van het rapport, waarin wordt geconcludeerd dat de rol van banenmotor is uitgespeeld voor het vliegveld. “We proberen al twee maanden een afspraak te maken met Benschop, maar hij laat niets van zich horen.”
De economen blijken in het rapport te vrezen voor een negatieve invloed van Schiphol op de vaderlandse economie. “Medewerkers van Schiphol kunnen in andere sectoren méér bijdragen aan de economie dan binnen de luchttransportsector met relatief lage toegevoegde waarde”, zo beaamt Manshanden.
Bus en Manshanden wijzen op de vele negatieve effecten van de luchtvaartindustrie op de omgeving: “Rust, veiligheid, gezondheid, klimaat en milieu staan allemaal onder druk van deze sector”.
Tegenvallend netwerk
Het veelgeroemde netwerk van bestemmingen van Schiphol blijkt in de praktijk ook tegen te vallen. “Schiphol heeft veel meer onnuttige bestemmingen dan andere vergelijkbare vliegvelden. Hoewel Schiphol qua omvang de tweede luchthaven van Europa is, beschikt het over een zwakke verzameling bestemmingen. Als je dat meeweegt, blijkt Schiphol niet eens in de top 10 van Europa thuis te horen.”
Ook bij de kwaliteit van de banen op Schiphol zetten de twee economen vraagtekens. “Rendement wordt vooral gerealiseerd door het afstoten van werkgelegenheid. Veel taken op de luchthaven zijn vergaand geautomatiseerd.”
Kosten niet meegenomen
Manshanden acht het ruimtebeslag van de luchtvaart onevenredig. “Omdat er in de regio Schiphol nauwelijks woningen mogen worden gebouwd, moeten mensen verder van hun werk in Amsterdam en omgeving gaan wonen. De resulterende extra reistijd en milieubelasting worden nergens meegenomen in de kosten-baten analyses van Schiphol.”
“Een banenmotor is Schiphol al lang niet meer. We leven in een economie die voldoende alternatieven biedt voor het reizen via Schiphol. Dat beknot de bijdrage die de luchtvaart levert aan de Nederlandse economie. Schiphol profiteert van de sterke economie in ons land, niet andersom.”
Spotgoedkoop ten koste van omwonenden
Even verderop in het rapport bekritiseren de onderzoekers het gebrek aan belastingen in de vliegindustrie. “Daardoor is vliegen spotgoedkoop en leidt het vlieggedrag van een kleine groep tot een enorme overlast voor een veel grotere groep in onze samenleving. Let wel: de helft van de Nederlanders vliegt nooit, bijna de helft van de vluchten wordt uitgevoerd door 8 procent van de passagiers.”
Het gaat dan vooral om pleziervliegers, zegt Manshanden. Immers zijn voor het zakelijk vliegverkeer inmiddels belangrijke innovaties voorhanden zoals het internet. “Groei van het zakelijk verkeer valt dan ook niet te verwachten.”
Lees hier het complete rapport van Bus en Manshanden
louis7th
Aanvulling: daags na mijn bericht op Schipholwatch mocht ik een uitgebreide reactie van de heer Benschop ontvangen. Kennelijk staat Schipholwatch ook bij Schiphol op de “watchlist”. En idd de milieubelasting van deze Schipholvluchteling is toegenomen door de dagelijkse extra 100 kilometers woon/werk t.o.v. de oude situatie.
Louis 7th
Ach ja, ook mijn bericht aan hem van januari dit jaar – inzake de door Schiphol veroorzaakte noodzaak tot verhuizen – is niet met een antwoord gehonoreerd. Had van tevoren gevraagd of ik hem 1 (!) mail mocht sturen als een soort afscheid van mijn 15-jarige onbetaalde bezigheid als pleitbezorger in het Schipholdossier voor de kern Lijnden en als kiesman ORS. Sinds die tijd “Schiphol vluchteling” en verplicht forensen, maar geniet van de rust in de nieuwe omgeving.
Frans
Tricky Dicky houdt niet van rapporten die niet in zijn straatje passen.
Hoe lang komen ze daar nog mee weg.
Bastiaan
Wat een schoften bij Schiphol en IenW.