Getting your Trinity Audio player ready... |
Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) weigert een klacht van bewonersvereniging BTV uit Rotterdam in behandeling te nemen. De organisatie vraagt de Nationale Ombudsman in te grijpen.
In september jongstleden vraagt BTV aan de verkeersleiders opheldering over tal van afwijkingen van de voorgeschreven routes voor vliegtuigen van en naar Rotterdam Airport (RTHA). Te vaak wordt er volgens de vereniging onnodig en laag over woonwijken heen gevlogen.
Uit een informatieaanvraag bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) blijkt dit vooral te gebeuren “op verzoek van de piloten”. BTV is van mening dat LVNL veel te makkelijk meegaat in die wensen, resulterend in meer overlast en vervuiling voor de omwonenden.
Hoewel LVNL wel reageerde op de klacht van BTV, is het antwoord onder de maat. BTV wil daarom een hoorzitting om de klachten toe te lichten. LVNL weigert deze te organiseren, hoewel het volgens de wet is gebonden aan een verplichte klachtenprocedure.
‘Bezoek de burendag maar’
In plaats daarvan verwijzen de luchtverkeersleiders naar de Commissie Regionaal Overleg (CRO) en zelfs naar een ‘burendag’ van RTHA. BTV heeft slechts als toehoorder toegang tot het overleg en al helemaal geen behoefte om een burendag te bezoeken.
Volgens BTV houden de luchtverkeersleiders zich niet aan de verplichte klachtenprocedure, gaan ze niet in op de oorzaak van de klacht, maar verwijzen ze door naar derden zoals de CRO en het vliegveld. Daarnaast ergert BTV zich aan de slechte bereikbaarheid van LVNL. Zo weigert LVNL structureel terug te bellen.
Volgens ILT wordt veelvuldig van de voorgeschreven vliegroutes afgeweken uit redenen van efficiëntie en verkeersveiligheid. Maar BTV heeft tal van voorbeelden waarbij geen enkele sprake is van veiligheidsargumenten of een hogere efficiëntie.
Kluitje in het riet
Het steekt BTV dan ook dat zij door LVNL met een kluitje het riet wordt ingestuurd. Zo biedt de CRO geen soelaas omdat BTV er geen plek in heeft en er evenmin genotuleerde inspraak mogelijk is. Dat leidt ertoe dat de klacht mogelijk informeel via een derde partij zal worden afgedaan, terwijl BTV staat op het formeel en gedocumenteerd afhandelen van de klacht.
Volgens BTV interpreteert de verkeersleiding de eigen regels te ruim of zelfs onjuist, onder meer door het veelvuldig toestaan van vliegroutes die leiden tot extra geluidsoverlast voor omwonenden. Hoewel dit punt meermaals naar voren is gebracht, blijft een inhoudelijke reactie uit.
“Wij vinden dat LVNL haar publieke taak onvoldoende serieus neemt. Het toestaan van laag vliegen boven woonwijken, zonder noodzaak voor de vliegveiligheid, is een punt van ergernis”, aldus de klacht aan de Ombudsman.
Het verwijzen naar de burendag in een poging de klacht oneigenlijk af te doen, vindt BTV beneden iedere peil.
Uitschelden
Overigens is de voorzitter van de BTV in vergaderingen en op sociale media meerdere malen onheus benaderd en uitgescholden door individuele luchtverkeersleiders. Daarover werd al drie keer een klachtenprocedure gestart die heeft geleid tot maatregelen tegen de betrokken medewerkers. “Het betekent dat communiceren met luchtverkeersleiders niet onbeladen is.”
De Ombudsman zou er goed aan doen LVNL te wijzen op haar verantwoordelijkheden als overheidsorganisatie om klachten zorgvuldig en volledig af te handelen. “Wij ervaren dat LVNL vooral optreedt als belangenbehartiger van de luchtvaartsector, zonder voldoende oog voor de belangen van omwonenden. We hopen dat u LVNL kunt bewegen tot een correcte en evenwichtige aanpak”, aldus BTV die graag wil dat de klacht alsnog inhoudelijk wordt behandeld.
BTV is een vereniging die al zo’n veertig jaar de belangen behartigt van omwonenden van RTHA. Voorzitter is oud-Statenlid Alfred Blokhuizen, die ook voorzitter is van SchipholWatch. BTV vertegenwoordigt zo’n 1600 gezinnen en kent meer dan 200 donateurs.
Dirk
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/3/airports/goed-nieuws-voor-omwonenden-vliegtuigen-op-schiphol-worden-steeds-stiller
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
ir. B. van Marlen
Het gedrag van LVNL komt mij als regentesk en arrogant over. We zijn in dit land letterlijk aan de willekeur van deze organisatie overgeleverd. Men kan zich altijd beroepen op vliegveiligheid en efficiëntie, wat men ook als eerste vermeldt in de LVNL-missiestatement, naast een ‘milieubewuste afhandeling van het vliegverkeer’.
Of het voorkomen van overbodige geluidhinder daaronder valt is hieruit niet duidelijk op te maken. Klachten negeren zie ik niet als een goede communicatiestrategie en mensen die voor een leefbare omgeving uitkomen schofferen al helemaal niet. Dit toont ook weinig maatschappelijke verantwoordelijkheid en oplossingsbereidheid.
Artikel Parool
We zitten in Buitenveldert vandaag alweer vanaf 06.05 uur in de vliegherrie. Continu, iedere 90 seconden met een kleine pauze vanmiddag van 20 minuten. Dat is dus tot 22.30 uur 16 uren in het totaal.
Dat is zo een ongekende terreur, dat wens je niemand toe.
Als ik dan in Het Parool de leugens lees van opper lobyist Herman Stil dan moet ik toch wel enigszins over geven.
https://www.parool.nl/amsterdam/klm-begint-aan-jaar-van-de-waarheid-stelt-financieel-topman-bas-brouns-als-het-niet-lukt-sluit-ik-ingrijpen-in-personeel-en-investeringen-niet-uit~bb207e69/
De Franse toko klm is immers allang failliet , de beurswaarde is practisch nihil dus 7 miljard investeren in zogenaamd stillere vliegers is waanzin, dat wordt gewoon weer handje ophouden bij de staat, in casu de belastingbetalers om de domme beleidsmaatregelen af te kopen.
Wat is het tochh een kafkaeske toestand.
HansB
LNVL maakte ons gisteren om 05:15 u wakker en nu om 05:20 door vliegtuigen dwars over de stad te sturen. Ik meen me te herinneren dat er zoiets als een nachtregime bestond …… Of laat men dat varen omdat er een luchtvaartvriendelijke wind in Den Haag waait?
Rekel
Graag samenwerking Rotterdam met Amsterdam Schiphol zodat ” de Elite” van Schiphol ook aangepakt gaat worden! Niet goedschiks? Dan maar kwaadschiks en doorzetten a.u.b.
rrustema
Burendag? Ik zie online dat je voor €30 een gorilla-kostuum kan huren. Als alle buren met elkaar afspreken om in een dergelijk kostuum te verschijnen dan kan je je gesprekspartner ‘spiegelen’. Schijnt de basis te zijn voor een goed gesprek.
Niet onbelangrijk daarbij is dat dit ook enorm veel fotografen zal aantrekken. Een foto van een zaaltje vol met mensen in een gorilla-kostuum zal als stockfoto nog jaren geld voor de fotograaf opleveren namelijk.
Roderick Hakkenbar
Veel succes gewenst! Geweldig initiatief om het LVNL ter verantwoording te roepen. Mag bij Schiphol ook graag gebeuren! In de ivoren toren duizenden mensen zinloos benadelen is duidelijk de norm daar in dat clubje, zo jammer, maar ook zo fout!
Femmo Wernsen
Ik ben benieuwd of dit commerciële vluchten of kleine (hobby) luchtvaart betreft?
Alfred Blokhuizen
Altijd Transavia vluchten!