Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Algemeen

Gemeente Amsterdam eist vastlegging afspraken Schiphol

0
(0)

De gemeenteraad van Amsterdam eist van minister Cora van Nieuwenhuizen dat gemaakte afspraken nu eindelijk eens worden vastgelegd in de wet zodat er kan worden gehandhaafd.

Deel op XDeel op Linkedin

Foto door jennieramida via Unsplash

“Daarmee komt een eind aan jarenlang gedogen en ontstaat er rechtszekerheid voor de omgeving, ook voor wat betreft de planologie op de grond”, aldus de raad in een brief aan de minister.

Transparant en toegankelijk voor omwonenden
De gemeente eist ook een effectief monitoring- en handhavingssysteem dat transparant en toegankelijk is voor omwonenden. “Belangrijk is dat afspraken over uitzonderingen controleerbaar worden vastgelegd en dat er sancties kunnen worden opgelegd aan luchtvaartmaatschappijen wanneer voorwaarden zijn overschreden.”

Het college pleit voor een substantiële vermindering van het aantal nachtvluchten en vraagt de minister een gedeeltelijke nachtsluiting te onderzoeken.

Pas op de plaats
Over het algemeen vindt de raad van Amsterdam dat de aanbevelingen uit het RLI-rapport Luchtvaartbeleid een nieuwe aanvliegroute goed aansluiten op de wens van de stad om een pas op de plaats te maken met de groei van Schiphol. RLI is de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur, een belangrijke adviseur van de regering en het parlement.

“We moeten inzetten op het vervangen van korte vluchten door internationaal treinverkeer. De invoering van een vliegbelasting zien we als een belangrijke eerste stap, maar in de huidige vorm onvoldoende om een gedragsverandering teweeg te brengen. Een steviger inzet verdient de voorkeur.”

Waarnemend wethouder Economische Zaken Simone Kukenheim besluit haar brief door aan te dringen dat de hoofdstedelijke aanbevelingen worden opgenomen in de nieuwe Luchtvaartnota.

Niet in handen van Schiphol
SchipholWatch raadt de gemeente Amsterdam aan zeer nauwgezet de aanleg van het monitoring- en handhavingssysteem te volgen en de verantwoordelijkheid over die systemen niet in handen te geven van Schiphol.

Tot op heden blijken de Schipholsystemen zoals Nomos voor geluidsmetingen een zeer vertekend beeld te geven van de werkelijke vliegoverlast. Zo blijkt slechts een klein percentage van de vliegtuigen als zodanig te worden geregistreerd.

Ook de gang van zaken rond het recentelijk gehackte Bewoners Aanspreekpunt (BAS) van Schiphol biedt weinig vertrouwen in een juiste implementatie van de afspraken over de luchthaven.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 0 / 5. Aantal stemmen: 0

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. F.Slot

    Dolf Jansen had het in zijn column in het programma Vroege Vogels over de “schiphol methode” oftewel , alles vastleggen daarna ga je je gang zonder je van enige norm iets aan te trekken en een knappe jongen die je weet tegen te houden.
    Het is de hoogste tijd dat aan deze maffia praktijk een einde komt, daarom succes gemeente Amsterdam.

  2. I have read in British policy documents that in the UK Schiphol is indeed often mentioned as an example of good community relations, but this is a misinterpretation to my view based on imprecise knowledge of what is really happening in The Netherlands. It is not easy to read between the lines of the masking rhetoric that is also used in our country as well as in many other nations concerning the effects of aviation. A good example is KLM’s recent ‘Fly Responsibly’ fairy tale. One may be tempted to belief that KLM is really worried about the effects on the climate and environment they produce, and overlook their wish to continue growing in spite of growing opposition. The Dutch aviation stakeholders are also masters in misleading the public, which they have done for decades.

  3. Robert Buick

    In the UK Schiphol is often held up as an example of good community relations. It sounds, in the UK, that we may be being misinformed by the aviation industry?
    At a recent Heathrow Community Engagement Board (HCEB) visit by the Vienna Airport Dialogforum Association where we heard that communities have a real say in what happens; if communities say ‘NO’ it doesn’t happen. Compensation is also ‘galactic’ compared to UK ‘world class’ compensation that Heathrow PR machine suggest, where the maximum of £4k for a property of any size, inside the 54dBLAeq 16hrs noise contour, might be available. A 3 bedroom house in a similar noise contour in Vienna could receive in the order of €50k compensation – it has to be spent on noise insulation. The Vienna Airport Dialog Forum Association url is https://www.dialogforum.at/

  4. JJbroers

    Een goede eerste stap van de gemeenteraad Amsterdam.
    Dit hadden ze echter 10 jaar eerder al moeten regelen dan was het nu nog leefbaar geweest in de randstad. Nu zitten we met de gebakken peren en een minister die niet wil meewerken aan krimp ! Schande!

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate