Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Schiphollen

Waarom de luchtverkeersleiding (theoretisch) gelijk heeft

foto: Lars_Nissen via Pixabay

Vandaag is in vele media het heuglijke nieuws te lezen dat het stiller wordt rond Schiphol. De luchtverkeersleiding (LVNL) neemt een nieuw navigatiesysteem in gebruik en zal voortaan minder herrie over woonwijken heensturen. Althans, dat is het verhaal.

Dat nieuwe systeem staat in het wereldje bekend als performance based navigation en is onderdeel van een groter geheel dat NextGen-navigatie wordt genoemd. Door gebruik te maken van satellieten kunnen vliegtuigen nauwkeuriger worden gestuurd en zullen volgens LVNL woonkernen worden vermeden.

Goed nieuws, toch? Google dan eens op termen als NextGen in combinatie met ‘noise sewers’, herriegoten in goed Nederlands. Dan leest u verhalen over hele buurten waarin een normaal leven onmogelijk is geworden en waar mensen letterlijk gek worden van het vliegtuiglawaai. Over exploderende aantallen meldingen van vliegherrie (plus 400 procent is geen uitzondering) en over groot onrecht dat de ongelukkige burgers wordt aangedaan.

Méér vliegtuigen
NextGen is helemaal niet bedoeld voor het ontzien van mensen rond een luchthaven. NextGen is bedoeld om efficiënter te vliegen en meer vliegtuigen per tijdseenheid door de lucht te kunnen sturen. De geavanceerde technologie maakt het mogelijk het aantal vliegtuigen in de lucht bijna te verdubbelen.

Een neveneffect is de (theoretische) beperking van de hinder. Hoe werkt dat dan?

Omdat het met NextGen mogelijk is vliegtuigen heel precies over bepaalde vliegpaden te sturen, wordt al het vliegverkeer precies over dezelfde gebieden gestuurd. Dat beperkt het aantal ernstig gehinderde mensen op de grond, buiten die lijnen. Die mensen zullen de hinder naar verwachting licht zien dalen.

Voor Schiphol is dat van groot belang omdat het op deze manier het democratisch afgesproken aantal ernstig gehinderde woningen kan terugbrengen. En dus volgens de gemaakte afspraken méér vluchten kan faciliteren.

Wonen in de herriegoot
Maar wat als u niet behoort tot de gelukkigen, maar juist direct onder een nieuw aangelegd vliegpad woont? Dan woont u dus in een zo’n herriegoot. En maak dan uw borst maar nat. Er zal geen normaal leven meer mogelijk zijn in uw wijk, als we de Engelstalige ervaringsdeskundigen op internet mogen geloven. En waarom zouden we dat niet?

Burgers in de VS en in het VK hebben al jarenlang ervaring met de herriegoten en spreken van een regelrechte aanslag op hun leven. Een nooit aflatende stroom vliegtuigen over de daken zorgt dag en nacht voor onrust, hartkloppingen en gevaar.

Voor Schiphol maakt het niet uit. Mensen die toch al in een contour wonen met hoge geluidsbelasting krijgen nog meer herrie voor hun kiezen, maar er staat voor het vliegveld geen straf op. Of er nu sprake is van een jaargemiddelde van 58 decibel of 61 decibel – het aantal ernstig gehinderden in zo’n gebied blijft gelijk.

Niet minder hinder, maar concentratie van hinder
NextGen gaat dus niet over hinderbeperking, maar over concentratie van de hinder. De nu al ernstig gehinderden onder bij voorbeeld de aanvliegroute voor de Polderbaan, krijgen vanaf vandaag nog meer overlast te verduren. En tegelijkertijd neemt het aantal ernstig gehinderden elders af vanwege de nauwkeurig gevlogen lijnen.

De luchtverkeersleiding heeft theoretisch dus gelijk en kan het aantal vliegbewegingen gaan opschroeven. Dat is winst voor LVNL (dat per vliegbeweging krijgt betaald) én voor Schiphol zelf dat met NextGen een grote technische stap zet richting 800.000 vliegbewegingen per jaar.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 108

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Piet

    Spaarndam is met de Polderbaan gigantisch in de voet geschoten door Schiphol. De laatste cargo vluchten waarvan de kopjes op tafel rinkelen stijgen rustig op tot een uur of 1 in de nacht en de eerste vliegtuigen vertrekken weer rond 5.15 oftewel wij als hardwerkende mensen met 3 school gaande kinderen moeten met een nachtrust van ca 4 uur bijkomen vd dag. Dan mag je nog blij zijn dat je midden in de nacht door een verdwaald vliegtuig wordt wakker gemaakt. Het is niet te harden en valt na de Corona tijd weer extra op. Wij zijn niet tegen Schiphol maar een mens moet zeker 8 uur de tijd krijgen om bij te komen op een dag. Dus nachtvluchten zijn niet meer van deze tijd !! Als hier een eerlijk onderzoek naar gestart wordt zullen er duizenden mensen en ik denk zelfs 10 duizenden mensen die ernstige slaap stoornissen hebben door de herrie in de nacht. STOP de nacht vluchten !!! Ook voor mijn kinderen die moe op staan !!!

  2. Wim Overwater

    Wim & Monica,

    In het recente verleden hadden wij hier aan de oostelijke rand van de Woerdense Verlaat alleen inkomend vliegverkeer, met uitzondering van 2 dagelijks vertrekkende herrievliegtuigen tussen 22.30 en 24 uur.
    Dat was nog te doen.
    Sinds kort vliegt er vanaf 5.30 uur een stroom van vertrekkende vliegtuigen recht over de woning. Ondanks een modern en geïsoleerd huis worden wij wakker van die vertrekkende vliegtuigen. Met het raam open slapen kan tot half zes.
    De moraal van het verhaal is dat de hele regio in de herrie zit voor een minimale winst van KLM ( voor een stel buitenlandse aandeelhouders ) en amper 300 miljoen winst voor de luchthaven Schiphol.
    Er zijn 2 oplossingen, 1) de hub functie van KLM moet stoppen en het aantal vliegbewegingen moet terug naar 250.000 per jaar. Het vliegveld kan dan tussen 23 uur en 7 uur in de morgen gewoon dicht.
    2) De luchthaven moet veel hogere tarieven gaan hanteren, laat de markt haar werk doen, er is meer vraag dan aanbod, dus prijs omhoog.
    Het werkgelegenheid argument is mijn inziens niet meer van toepassing aangezien er nu werk genoeg is in andere sectoren. Het milieu heeft er baat bij.

    2
  3. Margriet Huisman

    Een halve waarheid is erger dan een hele leugen.
    De halve waarheid van de LVNL is dat de nieuwe wijze van aanvliegen theoretisch voor minder hinder kan zorgen. De hele waarheid is dat de LVNL daardoor het aantal vliegbewegingen gaat opschroeven. Dat is winst voor LVNL (dat per vliegbeweging krijgt betaald) én voor Schiphol zelf dat met NextGen een grote technische stap zet richting 800.000 vliegbewegingen per jaar.

    2
  4. Ronald Fukken

    Er is maar één afdoende oplossing: de banen van Schiphol verplaatsen naar zee en alle luchtverkeer boven zee afwikkelen. Ongeacht groei, consolidatie of krimp. Gewoon niet boven verstedelijkt gebied.

    4
  5. Klaar

    Schiphol wordt steeds irrelevanter in het internationale luchtverkeer.
    Mochten ze willen 800.000 vliegbewegingen per jaar!
    Over 5 jaar ziet Schiphol eruit als Berlijn Tegel nu.
    Verlaten.

    3
  6. Seyno Sluyterman

    Herinvoering van de Ke methodiek voor het bepalen van de geluidsbelasting, maar dan wel zonder de beruchte 65 dB afkap, zou serieus overwogen moeten worden. Daarmee wordt weer een verbinding gemaakt met in het verleden gemaakte afspraken. Verder is deze methodiek ook heel geschikt om gevuld te worden met de Explane geluidsmetingen, omdat de Ke methodiek uit gaat van de LAmax geluidswaarde van vliegtuigpassages.

  7. B. van Marlen

    Ik had er al voor gewaarschuwd in mijn blog, in talloze zienswijzen en diverse presentaties. Terwijl het LVB voor 500 k vtb’s nog niet eens is goedgekeurd gaat men dit nu al invoeren zonder welke democratische controle dan ook.

    Wij worden tweederangsburgers wier normale leefcondities en gezondheid gewoon mag worden opgeofferd, naast de ellende die we al hadden sinds 2003 met de zgn. ‘Polderbaan’. Dit is niets anders dan misdadig gedrag en men komt er gewoon mee weg. Volkomen vergelijkbaar met de toeslagenaffaire worden burgers in Nederland in hun recht op een normaal bestaan vertrapt door de overheid! Wat een smerig stelletje boeven is het toch.

    De basis is gelegd met de Lden en Lnight maten en de idioot hoge grenzen die men ervoor heeft gesteld. Het past inderdaad allemaal netjes binnen de foutieve luchtvaartwetgeving.

    Wat rest ons nog? Een gang naar de rechter? Een vroegtijdige dood?

    2

Geef een reactie

Translate