Het bewijs: gesjoemel met het geluidmeetsysteem Nomos van Schiphol

Nog voordat onze gratis app Explane beschikbaar komt voor de goedkope Raspberry-microcomputer, tonen testopstellingen al aan dat het eigen meetsysteem Nomos van Schiphol slechts een klein percentage van de vliegtuigen vastlegt.

Metingen met Explane voor de Raspberry, 109 in totaal op 15 oktober 2019, waar Nomos er slechts drie registreerde.

Dit blijkt uit metingen die met een vaste opstelling van Explane zijn uitgevoerd in Nieuwkoop. Op 15 oktober jongstleden werden daar door Explane 109 vliegtuigen geregistreerd, inclusief al hun individuele identificatienummers, terwijl Nomos de hele dag slechts drie (!) vliegtuigen vastlegde.

Dezelfde dag volgens Nomos: niet meer dan 100 vliegtuigen, maar slechts drie gedurende de hele dag (bron: Nomos, https://noiselab.casper.aero/ams/#page=home)

De metingen met Explane geven hier een duidelijke illustratie van het falen van het Schiphol-systeem. Dat wordt nota bene gebruikt ter ondersteuning van de officiële berekeningen van de geluidsoverlast door vliegverkeer.

Geconfronteerd met het grote verschil weet een medewerker van de luchthaven op Twitter niet verder te komen dan de nietszeggende opmerking: “Ons meetsysteem heeft andere geluiden opgepakt, maar deze niet gerelateerd aan vliegtuigpassages. Dit kan verschillende redenen hebben”.

De ‘verklaring’ van Schiphol over het grote verschil van meer dan 95 procent.

Doordat Explane niet alleen het vliegtuiglawaai vastlegt, maar ook het ‘kenteken’ van het bijbehorende vliegtuig, is voor iedereen te controleren, bij voorbeeld via de site Donderdorp.nl, dat Nomos er in dit geval fors naast zit en niet Explane. Dat blijkt ook uit een afbeelding van de vluchten op die dag vanaf de site omgevingsinfoschiphol.nl.

Aan de veelheid van blauwe lijnen over het Zuid-Hollandse Nieuwkoop blijkt wel dat er die dag meer vliegtuigen over het dorp kwamen dan de slechts drie die het officiële Nomos-systeem van Schiphol registreerde. (illustratie: omgevingsinfoschiphol.nl)

Met die ‘verschillende redenen’ moeten omwonenden het dan maar doen, want de medewerker wijdt er niet verder over uit, ook niet als daar naar wordt gevraagd.

Onacceptabel
SchipholWatch acht een dermate grote afwijking van Nomos volkomen onacceptabel. Waar een complete dag wordt verstierd met meer dan honderd vluchten over een dorp, komt Schiphol niet verder dan drie registraties.

Zo’n misser heeft totaal niets meer te maken met het verantwoord meten van werkelijk optredende overlast, maar riekt zeer sterk naar sjoemelen ten koste van burgers.

Vrijwilligers
Explane is gebouwd door vrijwilligers. Binnenkort komt de app beschikbaar op de Raspberry PI, een goedkope microcomputer die hiervoor wordt gekoppeld aan een decibelmeter. Met deze opstelling kunnen eigenaren volcontinu de vliegtuigoverlast meten en vastleggen.

De metingen worden centraal verzameld in een database die te raadplegen is via https://reports.explane.org. De echte overlast van de vliegindustrie wordt zo openbaar en inzichtelijk gemaakt.

De continue metingen voegen een nieuw aspect toe aan de mogelijkheden van Explane, namelijk een eenvoudige telling van het totaal aantal vliegtuigen dat in een gegeven periode over een postcodegebied is gekomen.

Minder dan 150 euro
De makers van Explane voor de Raspberry streven er naar om een werkend systeem op te leveren voor een bedrag lager dan 150 euro. Ook zal de software vrij beschikbaar worden gesteld, tezamen met een handleiding om zelf zo’n kastje te bouwen en installeren. Dan moet het mogelijk zijn om voor minder dan 100 euro zelf een continu meetsysteem te bouwen.

Belangstelling? Stuur een mailtje aan info@nullschipholwatch.nl en we brengen u op de hoogte wanneer en waar het systeem te koop is.

4 antwoorden op “Het bewijs: gesjoemel met het geluidmeetsysteem Nomos van Schiphol”

  1. Ik kan bijna niet wachten tot ik dat kastje kan bestellen. Laten we er vooral voor zorgen dat er veel systemen in gebruik komen, en er zo betrouwbare cijfers komen. Dan kan er gewoon discussie gevoerd worden op basis van feiten. En daar zitten we allemaal op te wachten.

  2. Sterk artikel! Complimenten voor dit onderzoek en de vasthoudendheid on de Schiphol leugens telkens weer te ontmaskeren.
    Ik vraag mij af of hoe lang dit nig straffeloos door kan gaan.
    Het maakt mij woedend om de burgers zo elke keer weer moedwillig te besodemieteren.
    Dankzij SchipholWatch, Follow the Money en vlieghinder.nl komt dit in ieder geval boven tafel. En nu het vervolg nog……

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *