Nog voordat onze gratis app Explane beschikbaar komt voor de goedkope Raspberry-microcomputer, tonen testopstellingen al aan dat het eigen meetsysteem Nomos van Schiphol slechts een klein percentage van de vliegtuigen vastlegt.
Dit blijkt uit metingen die met een vaste opstelling van Explane zijn uitgevoerd in Nieuwkoop. Op 15 oktober jongstleden werden daar door Explane 109 vliegtuigen geregistreerd, inclusief al hun individuele identificatienummers, terwijl Nomos de hele dag slechts drie (!) vliegtuigen vastlegde.
De metingen met Explane geven hier een duidelijke illustratie van het falen van het Schiphol-systeem. Dat wordt nota bene gebruikt ter ondersteuning van de officiële berekeningen van de geluidsoverlast door vliegverkeer.
Geconfronteerd met het grote verschil weet een medewerker van de luchthaven op Twitter niet verder te komen dan de nietszeggende opmerking: “Ons meetsysteem heeft andere geluiden opgepakt, maar deze niet gerelateerd aan vliegtuigpassages. Dit kan verschillende redenen hebben”.
Doordat Explane niet alleen het vliegtuiglawaai vastlegt, maar ook het ‘kenteken’ van het bijbehorende vliegtuig, is voor iedereen te controleren, bij voorbeeld via de site Donderdorp.nl, dat Nomos er in dit geval fors naast zit en niet Explane. Dat blijkt ook uit een afbeelding van de vluchten op die dag vanaf de site omgevingsinfoschiphol.nl.
Met die ‘verschillende redenen’ moeten omwonenden het dan maar doen, want de medewerker wijdt er niet verder over uit, ook niet als daar naar wordt gevraagd.
Onacceptabel
SchipholWatch acht een dermate grote afwijking van Nomos volkomen onacceptabel. Waar een complete dag wordt verstierd met meer dan honderd vluchten over een dorp, komt Schiphol niet verder dan drie registraties.
Zo’n misser heeft totaal niets meer te maken met het verantwoord meten van werkelijk optredende overlast, maar riekt zeer sterk naar sjoemelen ten koste van burgers.
Vrijwilligers
Explane is gebouwd door vrijwilligers. Binnenkort komt de app beschikbaar op de Raspberry PI, een goedkope microcomputer die hiervoor wordt gekoppeld aan een decibelmeter. Met deze opstelling kunnen eigenaren volcontinu de vliegtuigoverlast meten en vastleggen.
De metingen worden centraal verzameld in een database die te raadplegen is via https://reports.explane.org. De echte overlast van de vliegindustrie wordt zo openbaar en inzichtelijk gemaakt.
De continue metingen voegen een nieuw aspect toe aan de mogelijkheden van Explane, namelijk een eenvoudige telling van het totaal aantal vliegtuigen dat in een gegeven periode over een postcodegebied is gekomen.
Minder dan 150 euro
De makers van Explane voor de Raspberry streven er naar om een werkend systeem op te leveren voor een bedrag lager dan 150 euro. Ook zal de software vrij beschikbaar worden gesteld, tezamen met een handleiding om zelf zo’n kastje te bouwen en installeren. Dan moet het mogelijk zijn om voor minder dan 100 euro zelf een continu meetsysteem te bouwen.
Belangstelling? Stuur een mailtje aan [email protected] en we brengen u op de hoogte wanneer en waar het systeem te koop is.
Max
Wat dit artikel voor mij vooral bevestigt is dat de schrijver van dit artikel slecht bekend is met het NOMOS geluidmeetsysteem en de moeilijkheden die worden ervaren bij het meten van vliegtuiggeluid in een niet steriele omgeving.
NOMOS registreert een vliegtuigbeweging enkel als het geluid van het vliegtuig boven het gestelde achtergrond geluid uit komt. Dit is een afweging tussen het meenemen van achtergrondgeluid in de geluidmeting en het missen van vliegtuigbewegingen.
Daarnaast heb ik zelf ook een vergelijking gemaakt voor de in het artikel genoemde dag (15 oktober jongstleden). De NOMOS meetpost 46 Nieuwkoop heeft in deze dag 41 gecorreleerde metingen van vliegtuiggeluid uitgevoerd (geen 3). Daarnaast heb ik gekeken hoeveel vliegbewegingen op een laterale afstand van 500 meter van de meetpost komen, wat ongeveer het effectieve bereik van de meetpost is. Hieruit komt een totaal van 40 vliegbewegingen op die dag. Het aantal van 105 vluchten kan alleen bereikt worden als de bundel vluchten die ten oosten van Slikkendam ligt wordt meegenomen. Het is niet realistisch om te verwachten dat geldige geluidmetingen op een laterale afstand van meer dan 5 kilometer worden uitgevoerd.
Dit artikel bewijst dus niet dat het NOMOS systeem niet deugt, maar dat er een verschil is tussen de verwachtingen van de omwonenden en de werking van het systeem. Dit zou zeker mooi opgevangen kunnen worden door de Explane app, maar dit zou niet toegepast kunnen worden voor wetenschappelijke of wettelijke doeleinden omdat de metingen niet in lijn kunnen zijn met ISO-20906.
Echter begrijp ik dat deze uitleg jullie punt niet steunt en ook geen clickbait waardige titel oplevert.
schipholwatch
Dag Max, omdat Nomos alleen vluchten boven een bepaald geluidsniveau meeneemt en geen koppeling maakt met openbaar beschikbare gegevens (ADS-B), kan het systeem heel veel overlastsituaties veilig ‘vergeten’.
Nomos is gewoon verouderd en werkt met algoritmes die vooral voor de luchtvaart erg gunstig zijn. Zo blijkt keer op keer weer. En zo is er nog veel meer op te merken over dat systeem, b.v. over de exacte plaatsing van de meetpunten.
Joor
Ik kan bijna niet wachten tot ik dat kastje kan bestellen. Laten we er vooral voor zorgen dat er veel systemen in gebruik komen, en er zo betrouwbare cijfers komen. Dan kan er gewoon discussie gevoerd worden op basis van feiten. En daar zitten we allemaal op te wachten.
Klaar
Sterk artikel! Complimenten voor dit onderzoek en de vasthoudendheid on de Schiphol leugens telkens weer te ontmaskeren.
Ik vraag mij af of hoe lang dit nig straffeloos door kan gaan.
Het maakt mij woedend om de burgers zo elke keer weer moedwillig te besodemieteren.
Dankzij SchipholWatch, Follow the Money en vlieghinder.nl komt dit in ieder geval boven tafel. En nu het vervolg nog……