Tata Steel ligt na een uitgebreid onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) onder vuur als bron van gevaarlijke stoffen die de gezondheid van kinderen ernstig bedreigen. Maar het staalconcern staat niet alleen: de uitstoot van vliegtuigen van en naar Schiphol lijkt in veel opzichten op die van Tata.
Dit blijkt uit overzichten die te vinden zijn op de site Emissieregistratie van het RIVM. Daar kan iedere geïnteresseerde kaartjes en tabellen tevoorschijn toveren over de uitstoot van onder meer kankerverwekkende stoffen als benzeen of zware metalen als lood.
De site biedt historische informatie vanaf het jaar 2000. Daar blijkt uit dat de hoeveelheid ‘zeer zorgwekkende stoffen’ die wordt uitgestoten door vliegtuigen weliswaar langzaam daalt, maar dat het nog steeds gaat om enorme hoeveelheden.
Benzeen, naftaleen, lood
Zo stootte de luchtvaart alleen in ons land in het voorlopige piekjaar 2019 maar liefst 7.615 kilogram benzeen, 730 kilogram lood, 2 miljoen kilogram koolmonoxide uit en 820 kilogram naftaleen uit. Al deze stoffen vat het RIVM onder de term ‘zeer zorgwekkende stoffen’.
Benzeen is kankerverwekkend, lood veroorzaakt hersenbeschadiging en leidt tot dementie, naftaleen breekt rode bloedcellen af en kan bij hogere doses dodelijk zijn.
En dan het klimaat nog
Hoe slecht de luchtvaart is voor het klimaat blijkt uit een ander overzicht van dezelfde website. In peiljaar 2019 stootte de luchtvaart in ons land 910.530.000 kg kooldioxide uit, 540.000 kg NMVOS (vluchtige organische stoffen, deels ook slecht voor de gezondheid), ruim 280.000 kg irriterend zwaveldioxide en 7650 kg methaan, een stof die nog veel slechter is voor het klimaat dan CO2.
In het kader van de stikstofcrisis mag evenmin onvermeld blijven de uitstoot van stikstofoxyden (zoals NO2) ter hoogte van 4 miljoen kg.
Overigens is de registratie van het RIVM niet compleet, omdat het alleen de uitstoot meeneemt tot pakweg 900 meter vlieghoogte. De werkelijke uitstoot door vliegtuigen ligt nog veel hoger.
Eerder al eiste milieubeschermer Johan Vollenbroek bij de overheid om handhaving op deze uitstoot. Volgens de wet zijn organisaties verplicht de zeer zorgwekkende stoffen zo snel mogelijk terug te brengen, maar lijkt Schiphol daar niet wakker van te liggen.
Tempo te laag
Het ministerie van Landbouw reageerde in eerste instantie dat het de vliegvelden alleen controleert op de eigen uitstoot en niet op die van vliegtuigen. Wel erkende het ministerie daarmee in de maag te zitten en de zaak nader te gaan bestuderen. Dat is inmiddels meer dan een half jaar geleden.
In het huidige tempo is het onmogelijk dat de luchtvaart de uitstoot van klimaatgevaarlijke en gezondheidsbedreigende stoffen in voldoende mate terugdringt om aan de wettelijke eisen en de klimaatafspraken te voldoen. Er lijkt dan ook maar één haalbare oplossing en dat is (fors) minder vliegen.
De gegevens uit dit artikel zijn gepubliceerd door het RIVM. Het gaat om een tabel met de uitstoot van de luchtvaartsector van ‘zeer zorgwekkende stoffen‘ en een tabel met de uitstoot van ‘milieubalans stoffen‘.
Loek
Van de (rechtse) politiek moeten we het niet hebben, en ook niet van de gemiddelde Nederlander die wel erkent dat het ernst is, maar dan gewoon weer vrolijk het vliegtuig instapt. Alleen met keiharde cijfers en een gang naar de rechter is er hopelijk iets te bereiken.
Leon Buijs
De vraag is, hoe compleet deze kaarten van emissieregistratie.nl zijn, aangezien ze 1) op basis van door bedrijven aangeleverde gegevens zijn – quote van de site:
‘De database bevat de gegevens van individueel geregistreerde puntbronnen (op basis van onder andere Milieujaarverslagen van bedrijven) en diffuse bronnen (deze emissies worden berekend door taakgroepen) en waar deze emissies plaatsvinden.’
Binnenvaartschepen blijken bijvoorbeeld al decennia allerlei giftige stoffen te dumpen in de lucht:
https://www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/uit-het-hele-land-komen-tankers-hier-ontgassen-pure-waanzin-alleen-omdat-oliehandel-de-kosten-niet-wil~a26a278d/
Maar er staat geen ‘snuffelpaal’ bij het Volkerak en de schipper geven dat niet door dus ‘bestaat het niet’ en komt het ook niet op de kaart terecht.
en 2) aangezien de emissies worden *berekend*. En we weten allemaal dat er in ieder geval bij Schiphol niets klopt van bijvoorbeeld de berekende geluidsoverlast. En dat er bij het berekenen van geluid bewust een systeem wordt gebruikt, wat onbruikbaar is en niet aansluit op de beleving: Geluid wordt gemiddeld over de hele dag, zodat zelfs iets extreems als pakweg een paar kanonsschoten per minuut GEMIDDELD nog steeds ruim binnen de marges blijven.
Erna Vriesman
Ben ik het geheel mee eens. Zeg het al jaren. Kan het ook zien aan mijn balkon en mijn badkamer , waar het raam altijd open staat, dat er zwarte roet vaak ligt. Ademen wij ook in dus. Buitenveldertbaan nu in onderhoud, maar nog steeds opstijgende vliegtuigen boven ons hoofd.
Anoniem
Schokkend al die vervuilende uitstoot!
Als de volgende regering niets aan de uitstoot doet (vliegen terugbrengen naar ongeveer 350.000 vliegbewegingen per jaar), dan zijn ze hun realiteitszin totaal kwijt,
Joanne
Wat opvalt is de concentratie benzeen op het Markermeer en Flevoland. Wordt hier met regelmaat kerosine gedumpt?
doodziekvanschiphol
kerosine dumpen zal niet. Dat is een proces wat enig tijd in beslag neemt zeer kostbaar is en alleen in uiterste nood boven de noordzee gebeurd omdat het markermeer daar simpelweg te kort voor is.
Wat veel waarschijnlijker is zijn de enorme aantallen starts die over het markermeer uitvliegen
De eerste minuten vanuit de startbaan gaan de motoren vanuit stationair naar voluit en tijdens die accelaratie stoten motoren enorme hoeveelheden onverbrande kerosine uit. En onverbrande kerosine zit vol met ook onverbrande benzeen. Ze zitten daar nog vrij laag dus veel concentratie van die stoffen.