Les 1 uit de cursus schiphollen: Informatie

Informeer (toekomstige) omwonenden bij de besluitvorming zo vaag mogelijk. Het doel van uw uitingen is niet om te informeren, maar juist om een rookgordijn op te werpen.

Met dit ‘leuke’ plaatje uit Startnotitie Schiphol 2007 werd het lot van Midden- en Oost-Nederland bezegeld (figuur 1)

Maak een zogenaamde ‘startnotitie’ met grappige plaatjes (figuur 1) gelardeerd met wollige en positieve taal.

Gebruik zinnen als ‘een vliegveld van internationale allure’ of ‘een nieuw innovatief vliegveldconcept’, ‘het is mogelijk gebleken in de druk bevlogen Randstad een luchthaven met internationale allure te laten groeien’, ‘een duidelijker toedeling van verantwoordelijkheden’, ‘betere controle’, ‘duidelijke en handhaafbare grenzen’, ‘de overheid neemt verantwoordelijkheid’.

Vergeet ook niet te vermelden dat er sprake zal zijn van ‘een objectieve en meetbare wijze’.

Goed bruikbaar was ook: ‘Nieuwe grenswaarden en regels voor baangebruik en vliegroutes moeten ertoe leiden dat ook in het gebied op grotere afstand van de luchthaven de geluidbelasting en de daaraan gerelateerde hinder afneemt’.

Verkopen
Dat deze zinnen niet kloppen met de werkelijkheid, hoeft u natuurlijk niet te vermelden. Het gaat erom de zaak te ‘verkopen’.

Een ander geslaagd voorbeeld is het begrip Polderbaan. Minder succesvol – omdat het publiek het al gauw doorzag – was de term Milieubaan.

Overdrijf dus niet en pas op dat omwonenden niet te snel doorhebben dat men wordt belazerd, maar onthul uiteraard niet de waarheid.

Geef pas details over vliegroutes en -hoogten als er al (bijna) wordt gevlogen, zorg ervoor dat men geen exact idee heeft over wat men boven het hoofd hangt.

Verschuil u achter het nog niet gereed zijn van het luchthavenindelingsbesluit bij vragen van verontruste burgers.

Argwaan
Ik las al deze mooie zinnen in de Startnotitie MER Schiphol 2003 op het stadhuis van mijn woonplaats in het jaar 2000 en onmiddellijk kreeg ik argwaan. Naar later bleek volkomen terecht.

Nog voor de nieuwe Polderbaan zou openen in 2003, concludeerde men al dat groei mogelijk zou zijn zonder hindertoename. Iedereen met het verstand van een garnaal kan inzien dat met meer vliegtuigen meer lawaai en vervuilende uitstoot het gevolg is!

Een enorm herriegebied is sindsdien dan ook toegevoegd in Noord-Holland, van Wijk aan Zee tot Schoorl. Landende toestellen komen binnen in een ‘jankvlak’ op een hoogte van slechts 600 meter en regelmatig nog lager.

De Polderbaan had net zo goed Spaarndam-, Assendelft-, Uitgeest-, Castricum-, Limmen- of Akerslootbaan kunnen heten.

Grond kussen
En herinnert u zich nog dat de toenmalige Schipholdirecteur bij het openen van die baan de grond kuste?

Ik was er gelukkig niet bij, want ik had me niet kunnen bedwingen de man een schop onder zijn kont te geven.

Het leugenachtige taalgebruik is sindsdien niet veranderd, zoals ik u verderop zal laten zien. De namen van de betrokkenen veranderen in de tijd, maar de spelletjes blijven hetzelfde, zoals u kunt zien in de illustratie bij dit artikel.

Volgende keer: Les 2 – Inspraak

Alvast meer lezen? Bezoek de weblog van ir Bob van Marlen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *