Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Cursus schiphollen

Les 26 uit de cursus schiphollen: de ‘onafhankelijke’ expertgroep

foto: Wolfgang Eckert via Pixabay

(leestijd circa 3 minuten)
4.9
(68)

Er is al vaak verzocht om een onafhankelijke groep van experts voor het meten en berekenen van vliegtuiggeluid. Het ministerie van Infrastructuur is ermee aan de slag gegaan.

Deel op XDeel op Linkedin

Als deze groep werkelijk los van de belanghebbenden (lees: de luchtvaartsector) kan opereren, kan het zomaar gebeuren dat er zaken aan het licht komen die de overheid en de luchtvaartsector niet goed uitkomen.

De lezer hoeft alleen maar het toeslagenschandaal in herinnering te nemen om in te zien dat een dergelijke uitkomst niet onwaarschijnlijk is. Of denkt u dat de cultuur van achterhouden van informatie en het uiten van klinkklare leugens, zelfs onder ede, alleen tot dat dossier is beperkt?

Pakkende naam
Daarom deze truc voor het samenstellen van de onafhankelijke expertgroep vliegtuiglawaai. Allereerst: kies een goede naam voor de groep, zoals ‘Begeleidingsgroep van experts voor de programmatische aanpak meten en berekenen vliegtuiggeluid’. Lekker catchy.

Vermijd bij het samenstellen van deze begeleidingsgroep de deelname van ervaringsdeskundigen en kritische intellectuelen, die in staat zijn de aannamen en modeluit­komsten onderuit te halen.

Het doel is immers om de leugens te maskeren en ervoor te zorgen dat het groeibeleid geen strobreed in de weg wordt gelegd.

Geen ervaringsdeskundigen
Als u ervaring heeft met het leven in de vliegherrie, of zelfs al gezondheidsschade hebt opgelopen, dan zou u een goede kandidaat zijn om de belangen van omwonenden te behartigen. Maar dat zoeken we niet.

Een bruikbare techniek is om dergelijke ervaringsdeskundigen het predicaat ‘activist’ mee te geven. De connotatie is duidelijk. Het is tuig van de richel dat de barricaden beklimt, demonstreert en onze democratische waarden ondermijnt. Lastpakken die zich bij wijze van spreken vastlijmen aan de openbare weg!

Op deze manier kan worden vermeden dat er academisch gevormde deelnemers worden gekozen die aantoonbaar tekortkomingen in de berekeningen en presentaties van onze geliefde sector aan het licht brachten. Een kwestie van de juiste ‘framing’. We zitten niet te wachten op een Omtzigt II.

‘Groei met minder hinder’
We hebben niet voor niets ruime ervaring in het samenstellen van expertgroepen. Herinnert u zich nog de uitstekend functionerende Commissie Eversdijk? Die stelde ons prima in staat het – eerlijk toegegeven – rammelende handhavingsstelsel bij de opening van de Polderbaan in te voeren. Alles onder het mom van ‘groei met minder hinder’.

We moeten het spel wel goed blijven spelen in deze tijd van toenemende kritiek op de luchtvaart en op het functioneren van de overheid. Dit houdt in dat we de suggestie moeten geven van betrouwbaarheid, openheid en maatschappelijke betrokkenheid.

Torenhoge hypotheek
Maak de expertgroep niet te groot, vijf mensen is wel genoeg. Recruteer deelnemers uit de ons gunstig gezinde organisaties, zoals het NLR, To70, et cetera. Kies bij voorbaat deelnemers die aan het begin van hun loopbaan staan, liefst met partner, veel kinderen en een torenhoge hypotheek. Daarmee kan iedere vorm van klokkenluidersgedrag op voorhand worden ingedamd.

Benadruk in de gesprekken met potentiële kandidaten dat men werkt in een marktgestuurde organisatie, die door de overheid en de belangengroepen wordt gefinancierd. Vertel duidelijk dat het enorme economische belang van de luchtvaart niet mag worden onderbelicht. Men moet, zeg maar, ‘een blauw hart’ hebben.

Zo wollig mogelijk
Kies één onafhankelijke voorzitter. Deze voorzitter heeft ‘bij voorkeur een bestuurskundige achter­grond om de relatie tussen onderzoek en toepassing met beleid en bestuur te borgen’. Dat betekent niets anders dan dat de voorzitter de luchtvaartbelangen optimaal dient en dat hij of zij de uitkomsten van de expertgroep kan vatten in zo wollig mogelijke woorden, zodat iedereen er instinkt.

Hiervoor zijn meer dan voldoende geschikte lieden in de top van VVD, CDA en PvdA te vinden. Denk hierbij aan het model ‘Alders’. Nog mooier zou zijn een GroenLinkser te strikken! We vragen het wel aan amice Benschop. Die is altijd bereid ons even te helpen.

Het ministerie van I&W moet uitdrukkelijk ook een aantal eigen experts aandragen, op het domein vliegtuiggeluid en op het domein hinderbeleving en gezondheid. Betrek de omgeving door ook bewoners te vragen eigen domeinexperts voor te dragen. Zorg hierbij wel voor een bruikbaar filter in de keuze. Geen activisten dus!

Kritische burgers niet gewenst
De aan te leveren experts moeten ‘vanuit sterk inhoudelijke achtergrond een constructieve inbreng leveren’, dus met voor de luchtvaart gunstige uitkomsten. Kritische burgers zijn nadrukkelijk niet gewenst. Maar dat had u al begrepen.

Stel nadrukkelijk dat ‘de rollen van expert en voorzitter strikt gescheiden moeten worden van belangen’, plus dat de leden over ‘voldoende inhoudelijke expertise moeten beschikken’. Dat staat goed voor de buitenwacht, maar we weten ook wel dat deze eisen alleen op papier hoeven te gelden.

Samenvattend: door de juiste keuze van de voorzitter en de domeinexperts moeten we ons beleid zeker veilig kunnen stellen.

Verantwoording
Deze les in de cursus schiphollen is geschreven nadat het ministerie van Infrastructuur dr ir Leon Adegeest en ir Bob van Marlen weigerde te accepteren als experts namens de bewoners. Beiden werden door het ministerie zonder enige vorm van onderbouwing aangemerkt als ‘activisten’.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 68

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Ongelooflijk, wat goed weer, deze les in Schiphollen van Bob van Marlen!
    Was ik Leon Adegeest: ik zou me geen mooire pluim op mijn hoed kunnen bedenken!
    Heb de lessen van Bob ingebracht in mijn inspraak voor de Provinciale Statencommissie Mobiliteit en Bereikbaarheid van afgelopen maandag, 14 juni.
    Wat zou ik graag strafregels schrijven, uit dit soort literatuur!

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate