Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Cursus schiphollen

Les 25 uit de cursus schiphollen: terug naar het oude normaal

foto: Linda Hamilton via Pixabay

Een somber beeld: het leven na de coronacrisis zou nooit meer hetzelfde worden. Mensen zouden minder gaan reizen en verstandiger keuzes gaan maken. Zakenreizen worden vervangen door internetvergaderingen en ticketprijzen worden aangepast aan de eisen van de moderne tijd. Hoogste tijd voor les 25 uit de cursus schiphollen van ir Bob van Marlen. Of: hoe zo snel mogelijk terug naar het oude ‘normaal’.

Ga zo snel mogelijk terug naar het aantal vliegbewegingen van vóór de crisis en groei vanaf daar lekker door. De nieuwe apparatuur op de gerenoveerde ‘superpreferente’ Polderbaan is klaar om de ‘optimale vaste routes’ te faciliteren.

Benadruk dat de hinder is afgenomen door op daling van het totaal aantal gehinderden te wijzen, maar zeg er niet bij dat de hinder zeer sterk is toegenomen onder de aanvliegroutes naar Polder- en Kaagbaan. Vermijd het vermelden van het grove onrecht dat mensen onder deze routes wordt aangedaan.

Noem deze mensen nooit ‘tweederangsburgers’, hoewel ze dat wel zijn geworden. Mochten ze meer gaan klagen, wat mag worden verwacht, zet ze dan expliciet weg als ‘klagers’ en gebruik een filter van maximaal 500 klachten. Zo blijft het totaal nog een beetje binnen de perken.

Ontzie tijdelijk de omwonenden van zogenaamde ‘secundaire’ banen, maar belast ze korte tijd later opnieuw zwaarder om verdere groei mogelijk te maken. Ze trappen daar wel in, dat deden ze eerder ook bij de beloftes over de Polderbaan.

Stiller
Gebruik ondertussen vliegtuigen die een klein beetje minder lawaai maken en zorg ervoor dit te benadrukken als teken van goede wil en verantwoord ondernemen. De groei zal het effect al snel tenietdoen, maar dat hoeven we niet expliciet te vermelden.

Vergeet niet dat de luchtvaartwetten slim in elkaar zitten en dat de grens waarop woningen moeten worden geïsoleerd zo hoog ligt dat zelfs met veel grotere aantallen vliegtuigen er niemand voor in aanmerking komt.

Benadruk ook het inzetten van zogenaamde ‘duurzame brandstoffen’, maar zeg er niet bij dat er door meer vliegen meer CO2 en andere schadelijke stoffen worden uitgestoten. We kunnen nu eenmaal niet vliegen zonder brandstoffen met hoge energieinhoud.

Vliegen op frituurvet
Vertel niet dat de productie van synthetische kerosine een enorm beroep gaat doen op de beschikbare duurzaam opgewekte energie. De vraag hoeveel windmolens en zonneparken de Nederlandse bevolking moet tolereren laten we nadrukkelijk in het midden. Veelbelovende verhalen over allerlei nieuwe brandstoffen op basis van afvalstromen zullen het goed doen. Vliegen op frituurvet, zegt het voort!

Maak de mensen niet wijzer dan ze zijn. Zeg niet dat elke ‘netto’ verbetering eigenlijk moet komen van de vermindering van emissies in andere sectoren, want zo is het natuurlijk wel.

Blijf hameren op het grote te verwachten succes van elektrisch vliegen en het Flying V-ontwerp. We weten dat de bijdrage niet zoveel zal voorstellen, maar dat hoeven we toch niet duidelijk te maken?

Aanbiedingen
Zet in op het zo snel mogelijk opengooien van de maatschappij en de reisbranche. Vanaf de zomer wil iedereen er weer op los vliegen. Paginagrote advertenties voor goedkope vakantievluchten werken goed. Reken op de niet-kritische vliegconsument die al zoveel heeft moeten lijden onder corona. Laat ‘Cor en Don’ hun werk doen en met vette glimlach en stralende witte overhemden aanlokkelijke aanbiedingen voorschotelen.

Dek u ondertussen wel in tegen het binnenvliegen van nieuwe coronavarianten waardoor de samenleving weer op slot moet. Blijf vertellen over de hepa-filters, de eigen verantwoordelijkheid van de passagiers, de mogelijkheid om zich te laten testen en desnoods het gebruik van mondkapjes. Verhaal ook over de veilige procedures die inmiddels zijn ontwikkeld.

Geld erbij
Belangrijk is om nog lagere prijzen aan te bieden dan vóór corona. Zelfs een negatieve ticketprijs behoort tot de mogelijkheden. Laat de mensen dan gewoon extra betalen voor koffie aan boord, het inchecken van koffers en andere extra ‘services’ zoals een eigen stoel. Wees creatief met het optuigen van het verdienmodel.

Druk in Rutte IV nu eindelijk Lelystad Airport door, inclusief de benodigde natuurvergunning. Hiermee kunnen we de verdere groei van het luchtvervoer veiligstellen. De branche beschikt niet voor niets over een batterij slimme advocaten ter bestrijding van dwarsliggers en andere kritische lieden.

Maak u geen zorgen over de lawaaideken die over heel Nederland komt te liggen. Stillegebieden verdwijnen vrijwel geheel, maar wijzelf kunnen altijd uitwijken naar onze buitenlandse stulpjes waar we geen last hebben van het Nederlandse belastingregime.

Staatssteun verzekerd
De toekomst lacht ons toe. Elke crisis wordt immers door de staat opgevangen. We hebben niets van onze salarissen hoeven in te leveren en pakken straks gewoon onze bonussen. We hebben succesvol gebruik gemaakt van onze ‘flexibele schil’ en als de markt aantrekt, kunnen we de ontslagen medewerkers tegen lagere lonen opnieuw in dienst nemen.

Onze aandeelhouders zullen enthousiast zijn over het snelle herstel. De klanten blij dat ze weer kunnen vliegen. De klimaatcrisis laten we over aan anderen en schuiven we door naar de toekomst. Op naar een gouden toekomst, we zijn er klaar voor!

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.6 / 5. Aantal stemmen: 25

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten

Geef een reactie

Translate