Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Cursus schiphollen

Les 22 uit de cursus schiphollen: Pak nieuwe mensen

foto: CHUTTERSNAP via Unsplash

(leestijd ongeveer 2 minuten)
0
(0)

Eigenlijk had deze truc natuurlijk al eerder naar voren moeten worden gebracht, want hij is zó slim en heeft zijn waarde al veelvuldig bewezen.

Deel op XDeel op Linkedin

Hoe kun je straffeloos een heel land in de vliegtuigherrie zetten? De opening van de zogenaamde ‘Polder­baan’ van Schiphol in 2003 heeft ons dat goed duidelijk gemaakt.

Je pakt gewoon een relatief onbelast gebied, waar bewoners geen weet hebben van wat het betekent om onder een vliegroute te wonen. Tegelijkertijd beloof je de nu belaste mensen verbetering, ook al weet je dat dit tijdelijk zal zijn. De groei maakt dit immers na enkele jaren ongedaan.

De bestaande zwaar gehinderde burgers zullen de uitbreiding op een andere locatie van harte ondersteunen.

Rond Schiphol is al het nodige verzet geweest, denk maar aan het ‘Bulderbos’. Dat heeft de juristen stilletjes toch veel werk gekost toentertijd.

Bewoners Spaarndam voorgelogen
Gelukkig ging de ‘Milieubaan’ – sorry, ‘Polderbaan’ hadden we voortaan afgesproken – in 2003 gewoon volgens plan open. Toenmalig directeur Cerfontaine kuste niet voor niets de grond. En later kon hij gewoon toegeven aan de inwoners van Spaarndam dat ze verkeerd werden geïnformeerd (beter gezegd: voorgelogen), zonder enige persoonlijke consequentie.

Maar ja, dat eeuwige verzet is best lastig. Met een volledige nieuwe locatie zoals Lelystad heb je dat probleem niet, want de mensen hebben geen idee van wat hen, letterlijk, boven het hoofd hangt.

Hans Alders kwam niet voor niets met de eerder afgekeurde locatie Lelystad, wat een kei was dat toch!

Wel jammer dat het enthousiasme om te verhuizen van de andere luchtvaartmaatschappijen wat tegenvalt, hier is echt nog wat meer druk nodig.

Begin ook hier klein, zeg met 10.000 vluchten en benadruk dat er niet in de nacht wordt gevlogen. Dus noem aanvankelijk de tijden 07:00 tot 23:00 uur.

Vooral randen van de nacht
Om veiligheidsreden kan het natuurlijk wel eens voorkomen, dat er een vliegtuig helaas wat later binnenkomt. Voer dus geleidelijk de druk op tot je gewoon van 05:00 tot 24:00 uur of liever nog tot 01:00 uur kunt doorvliegen. Die truc heeft bij Eindhoven ook gewerkt. Binnen enkele jaren zitten we dan gewoon op 45.000 vliegbewegingen!

Zeg ook dat het gaat om ‘pretvluchten’ of ‘vakantievluchten’ die noodzakelijk moeten worden ver­plaatst om het KLM-netwerk op Schiphol, zo belangrijk voor onze economie, te kunnen uitbreiden. Beloof dat er geen autonome groei zal plaatsvinden, maar verwelkom wel de nodige prijsvechters en lobby hiervoor bij de EU.

Voor het informeren van de nieuwe slachtoffers is les 1 natuurlijk de uitgewezen weg. De belevingsvlucht is ook een geniale nieuwe vondst, hier op zijn plaats. Eigenlijk natuurlijk de hele trucendoos, maar dat hoef ik u niet uit te leggen.

Besef ten alle tijden: Liegen loont!

Alvast meer lezen? Bezoek de weblog van ir Bob van Marlen!

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 0 / 5. Aantal stemmen: 0

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate